اطلاعاتی پیرامون چوب کاج

تحقیق در مورد چوب کاج

در این بخش 3 مقاله گرداوری , ترجمه و از تجربیات متخصصان این مجموعه نوشته شده است که در انتها لینک های بخش سوال و جواب و مقاله 1 و 2 و 3 درج می شود . امیدواریم این سری از مقالات مفید واقع شود . خوشحال می شویم ما را از نظرات خود آگاه کنید . با تشکر حیدری

کاج کاج هست! ولی هر کاجی برای هر کاری مناسب نیست و اصطلاحا به درد هر کاری نمی‌خورد. درخت کاج از رده گیاهان مخروطدار می باشد که برگ‌های دائمی دارد. کاج‌ها به ترتیب در شاخه‌ ی مخروط‌داران و بازدانگان، دانه داران قرار دارند.

قیمت روز چوب کاج

جهت دریافت قیمت الوار چوب کاج به بخش زیر مراجعه فرمایید .
قیمت روز چوب کاج
در این بخش تحقیق درباره انواع چوب را مشاهده می کنید . ما تلاش کرده ایم تمامی اطلاعات درباره انواع چوب کاج را گرداوری کنیم .
چوب نراد , چوب کاج , چوب نراد یا صنوبر نروژ
چوب نراد , چوب کاج , چوب نراد یا صنوبر نروژ

شما باید بدونید که چوب کاج انواع و رنگ های مختلفی دارد، بنابرین می تواند انتظارات هر  سلیقه ای را برآورده سازد. از نکات مثبت چوب کاج این است که تنوع خوبی از نظر وزن و سختی داراست که همین امر باعث شده که مصارف زیادی در صنایع چوب داشته باشد.

مدل درب کاج , درب چوبی
چوب کاج روسی

چوب کاج زرد جنوبی به طور کلی به دو زیرمجموعه  با برگ های کوتاه و بلند تقسیم می شود، این نوع کاج را بیشتر به نام کاج بلند می شناسند که بومی جنوب ایالات متحده امریکا بوده و  بسیار بلند و درشت با تنه مستقیم است که این ویژگی ها باعث گشته تا بتوان آن  را از دیگر کاج ها راحت تر تشخیص داد.

از نظر تجاری یک چوب  با ارزش به حساب می‌آید. سوزنهای آن 20 تا 45 سانتیمتر طول دارد. چوب سخت و مستحکمی می باشد که مقاومتی برابر چوب درخت بلوط دارد. پس اگر استحکام بالا مد نظر شماست، این نوع چوب کاج گزینه مناسبی است ولی این نوع چوب کاج در ایران کمیاب می باشد.

 انواع دیگری از درخت کاج نیز وجود دارد که دارای استحکام کمتری می باشند و با داشتن وزن کمتر کاربرد وسیعی در مصنوعات چوبی دارند. پس همانطور که از نظر گذشت معمولا افراد اطلاعات جامع و کاملی در مبحث انواع چوب کاج ندارند تا به نهایت خواسته و سلیقه و خویش دست یابند و ما در این مقاله انواع اصلی این چوب پر کاربرد را به شما عزیزان معرفی می نماییم. 

الف- کاج های دارای چوب نرم

این دسته از درختان کاج دارای چوب نرم و چگالی کم می باشند که این چگالی پایین وزن چوب را پایین آورده است. میدانیم که هرچه چگالی چوب کمتر باشد، سریع تر رشد میکند و در نتیجه زود بازده تر است.

همانطور که گفتیم کاج نرم انواع مختلفی دارد که خوب است برای رسیدن بهتر به مقصودتان در استفاده، آن ها را بشناسید. به طور کلی کاج های نرم به 3 دسته اصلی تقسیم بندی می شنوند:

 (Pinus lambertiana) یا کاج شکری

درخت کاج
درخت کاج

(Pinus monticola) یا کاج سفید غربی

Pine (Pinus strobus) یا کاج سفید شرقی

در میان 3 نوع کاج گفته شده، کاج سفید شرقی سبک ترین و نیز کوچک ترین از نظر ابعاد می باشد، همینطور این درخت کوچکترین کانال های رزینی را در میان این دسته از کاج ها دارد.

کاج سفید غربی بزرگترین ابعاد و درشت ترین کانال های رزینی را در این بین دارد. این دسته از کاج ها وزنی شبیه یکدیگر دارند، وزن چوب خشک این 3 نوع کاج به طور متوسط در حدود 25 تا 28  lbs/ft3 می باشد.

البته در دسته کاج های نرم، نوع چهارمی هم وجود دارد ولی کاربرد کمتری دارد و نام آن کاج لیمبر و نام علمی آن (Pinus flexilis) می باشد.

چوب کاج
چوب کاج

     ب- کاج های محکم و سخت

این دسته همانطور که از نام آن ها بر میاید بر خلاف گروهی که در بالا ذکر کردیم سخت هستند. این کاجها بر خلاف گروه کاج های نرم، چگالی بالا و سختی بیشتری دارند و به علاوه دوران رسید آن ها نیز طولانی تر می باشد. این دسته نیز چند نوع دارند و وزن این انواع در بازه 28 تا 42 lbs/ft3 قرار می گیرد.

  1. رده اصلی A : کاج های زرد جنوبی

این رده چوب های سختی دارند، چگالی چوب خشک این رده بین 36 تا 42 lbs/ft3 می باشد. و از نظر سن و زمان رسیدن جوب با هم تفاوت دارند. جالب است بدانید که این رده حتی در بررسی های زیر میکروسکوپ هم باهم متفاوتند.

چهار نوع اصلی این رده به شرح ذیل است:

(Pinus echinata) کاج برگ کوتاه

کاج برگ کوتاه
کاج برگ کوتاه

(Pinus elliotti) کاج چاکدار

(Pinus palustris) کاج برگ بلند

  (Pinus taeda)کاج موزون

البته انواع دیگری هم در این رده موجود می باشند که با کاج زرد جنوبی شباهت دارند ولی در صنعت چوب کمتر از این چهار نوع اصلی مورد استفاده قرار می گیرند و نسبت به آن ها چگالی کمتری دارند، چگالی آنها به طور میانگین از 32 تا lbs/ft3  است.

این انواع شامل موارد زیر است:

(Pinus clausa) کاج شنی

(Pinus glabra) کاج اسپروس

(Pinus pungens) کاج کوهی

(Pinus rigida) کاج Pitch

(Pinus virginiana) کاج ویرجینایی

(Pinus serotina) کاج تالاب

یک نوع دیگر از کاج های سخت، کاج (Pinus caribaea) یا کاج کاریبرایی است که خود چهار زیر مجموعه دارد.

    2- رده اصلی B : کاج زرد غربی

این گروه از نظر سختی بین گروه چوب های نرم و چوب های سخت است که تا کنون از آن ها سخن گفتیم. از نظر ظاهری و فیزیکی هم شباهت تامی به گروه چوب های سخت و یا نرم ندارد. مدت رشد و رسیدن چوب هم بین دو گروه مذکور می باشد. به علاوه وزن چوب خشک آن بین 28 تا 29 lbs/ft3 می باشد.

دو گروه اصلی این رده، از نظر شبات ظاهری و کاربردی طبقه بندی شده اند:

Lodgepole Pine (Pinus contorta)

Ponderosa Pine (Pinus ponderosa)

کاج لومبر از نقطه نظر  PP-LPبه دو زیر گروه اصلی تقسیم بندی می شوند.

گرچه تشخیص این دو نوع چوب از نظر ظاهری از یکدیگر مشکل است، در کاج پندرسا کانال رزینی کمی بزرگتر می باشد و گاهی از همین طریق این دو نوع چوب را از هم تشخیص میدهند، به علاوه تنه پندرسا 2 تا 4 پا بزرگتر از لاجپول می باشد، کاربرد کاج پندورسا نیز از لاجپول بیشتر است و در آن گره کمتر و کمان های بیشتری در حلقه های رشد نسبت به لاجپول دیده می شود.

 Jeffrey Pine (Pinus jeffreyi)

این نوع کاج هم شبیه کاج پندورساست، به قدری که تفکیک آن ها از نظر ظاهری غیر ممکن است. از نظر کابرد تجاری هم تفاوتی بین این دو قائل نمی شوند و این دو نوع کاج مثل کاج لومبر به راحتی فروش می روند.

نوع دیگری از درخت کاج نیز در این گروه جا می گیرند ولی نمی توان کاملا آن ها را بومی غرب دانست و از نظر شباهت های ظاهری و کابردی در این گروه جا گرفته اند. این گروه نیز دو دسته اصلی دارند:

Jack Pine (Pinus banksiana)

Radiata Pine (Pinus radiata)

کاج جک بیشتر در شرق و شمال ایالات متحده رشد می کند، و معمولاً با گونه های مختلف صنوبر، کاج های دیگرو صنوبر مخلوط می شود که به اختصار به این 3 نوع درخت SPF گفته می شود که اول کلمه این 3 نوع درخت به انگلیسی می باشد. به طور کلی  کم رنگ شدن  سطوح چوب در کاج جک کمتر دیده می شود تا در کاج لاجپولد.

کاج ساحلی بومی کالیفرنیا و جدیدا کاج Radiata  به طور گسترده کاشته و پرورش داده می شود، به خصوص در شیلی ، استرالیا و نیوزیلند. در نیمکره جنوبی، که در واقع کاج ها به طور طبیعی کمتر رشد می کنند، کاج های گفته شده رایج ترین کاج ها هستند که رشد می کنند. این کاج ها رشد سریعی داشته و به عنوان منبع چوب برای ساخت و ساز و هم به عنوان خمیر چوب در صنعت کاغذ ارزش دارند.

زیر گروه C: کاج های قرمز

در ایالات متحده ، این گروه فقط از یک گونه تشکیل شده است:

کاج قرمز (Pinus resinosa)

 در اروپا گونه های زیر از این کاج یافت می شوند:

کاج اتریشی (Pinus nigra)

اسکاتلندی کاج (Pinus sylvestris)

زیر گروه D  یا کاج Pines Pinyon

 رشد سریع ، حلقه های باریک رشد ، کانال های بیشماری از رزین ، افزایش وزن با رشد، قطر کوچک، بوی جالب از خصوصیات این چوب است و بندرت جهت ساخت تخته استفاده می شود.

کاج Pinyon Pine (Pinus edulis) نیز در این دسته قرار می گیرد.

گالری تصاویر عکس با موضوع چوب کاج

با تشکر از توجه شما

فهرست مقالات با موضوع چوب کاج

سوال جواب با موضوع چوب کاج
چوب کاج قلبی
تحقیق درمورد چوب کاج

قیمت چوب کاج روسی ( قیمت آنلاین چوب )

لیست قیمت و ابعاد انواع تخته کاج روسی
WhatsApp us