دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج

آشنایی با تفاوت چوب درخت های سرو و کاج

انتخاب نوع مناسب چوب برای پروژه ی شما نیاز به دانش کمی در مورد صفات چوب های مختلف دارد. سرو و کاج دو گزینه معمول است که برای بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد که هر دو نوع در زیر گونه های متنوعی در سراسر جهان پراکنده هستند. از نظر محل رشد، درخت های کاج و سرو هر دو به طور عمده در شمال غربی کره ی زمین رشد می کنند و برداشت می شوند. سازندگان سازه های چوبی از هر دو گونه برای ترمیم، ساخت مبلمان و الوار استفاده می کنند. قیمت چوب کاج

سختی و مقایسه چوب کاج و چوب سرو با انواع چوب های سخت و نرم چوب

مقیاس ژانکا برای سختی ، تمام چوب ها را در رده های مختلفی قرار می دهد ، و با این مقیاس می‌توانیم شناخت بیشتری از انواع چوب پیدا کنیم . رتبه بندی برای کاج سفید ، یکی از پرمصرف ترین چوب های جهان 420 است . کاج زرد 870 ، در حالی که سرو در حدود 900 است. بلوط قرمز 1290 در مقیاس Janka .

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج –  آشنایی با تفاوت چوب درخت های سرو و کاج

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج -  آشنایی با تفاوت چوب درخت های سرو و کاج
دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – آشنایی با تفاوت چوب درخت های سرو و کاج

بررسی سخت چوب یا نرم چوب بودن درختان سرو و کاج

چوب درخت های کاج و سرو هر دو چوب نرم هستند و این بدان معنی است که درختان همیشه سبز با مخروط هستند. اگرچه به آن ها چوب نرم گفته می شود، اما در واقع بسیار قوی هستند. بسیاری از نجاران و سازندگان سازه های چوبی، نرم چوب ها را به دلیل قوی بودنشان انتخاب می کنند و هم چنین کار با آن ها راحت تر از کار با انواع سخت چوب است.

مقیاس ژانکا هر نوع چوبی را از نظر ساختی مورد ارزیابی قرار می دهد و میزان تشخیص آن در سخت چوب ها دقیق تر و بهتر است. میزان سختی کاج سفید، یکی از رایج ترین گونه ها، 420 است. کاج زرد رتبه ی 870 را در میزان سختی کسب می کند، در حالی که میزان سختی چوب درخت سرو 900 است. برای مقایسه چوب درختان سرو و کاج با دیگر انواع چوب باید گفت که، چوب درخت بلوط قرمز رتبه ی1290 را از نظر میزان سختی در مقیاس ژانکا دارد.

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج –  میزان سختی دیگر انواع چوب بر اساس مقیاس ژانکا

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج –  میزان سختی دیگر انواع چوب بر اساس مقیاس ژانکا
دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – میزان سختی دیگر انواع چوب بر اساس مقیاس ژانکا

ویژگی ها و تفاوت چوب درخت های سرو و کاج

کاج سفید یک چوب همه کاره،مقرون به صرفه، سبک است و به راحتی در دسترس قرار می گیرد.  کار با آن بسیار راحت است و به خوبی می توان آن را جلا داد و رنگ آمیزی کرد. درب و پنجره و روکش های قالب دار اغلب از کاج سفید ساخته می شوند. انعطاف پذیری موجود در چوب به قالب گیری آن کمک می کند تا در دیوارهایی که کاملاً صاف نیستند، قرار بگیرند.

کاج های سفید قبل از میخ زدن به آن ها نیاز به دریل شدن و سوراخ کردن ندارند و اگر اتصال دهنده ها (معمولاً میخ ها) بیش از  اینچ از لبه ها قرار داشته باشند، چوب دچار ترک خوردگی نمی شود. کاج سفید برای کلاس های نجاری مبتدی یا دانشجویی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا برای تمرین کردن دانشجویان برای ساخت هر نوع سازه ای از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و کار کردن با آن مخصوصاً برای دانشجویانی که تازه می خواهند کار با چوب را آغاز کنند آسان است. به خوبی سنباده کشیده می شود و هر نوع جلا و رنگی را می توان روی آن امتحان کرد.

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج –  رنگ زدن و جلا دادن چوب درخت کاج

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج -  رنگ زدن و جلا دادن چوب درخت کاج
دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – رنگ زدن و جلا دادن چوب درخت کاج

کاج زرد از یک رنگ کهربا با دانه مستقیم برخوردار است و غالباً به عنوان مصالح ساختمانی یا ساختاری مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر استحکام و سختی با صنوبر داگلاس قابل مقایسه است. استحکام دانه مستقیم و انعطاف پذیری آن که گاهی به کاج جنوبی نیز معروف است، آن را برای تزئینات پنجره و درب های بیرونی، مناسب می کند. اگرچه کاج زرد فاقد ویژگی های مقاوم در برابر آب و هوا در مقایسه با چوب درخت سرو است، اما هنگام آب بندی و نگهداری به طور مرتب عملکرد خوبی دارد. کاج زرد تحت فرآیند حرارتی با فشار برای تجارت در پایه های چوب دائمی و کاربردهای دریایی مانند اسکله ها و پل ها به صورت تجاری استفاده می شود.

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج –  استفاده از چوب کاج زرد به عنوان کفپوش

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج -  استفاده از چوب کاج زرد به عنوان کفپوش
دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاده از چوب کاج زرد به عنوان کفپوش

چوب سرو از نظر ابعادی پایدار است و در برابر منقبض شدن و تورم مقاومت می کند. سرو در برابر هوازدگی، پوسیدگی و هجوم حشرات مقاومت می کند؛ بنابراین برای ساخت نمای بیرونی ساختمان ها و ساخت نرده بسیار مناسب است. سازندگان خانه، چوب درخت سرو را برای مناطقی انتخاب می کنند که در میزان رطوبت و دمای هوا نوسان وجود دارد. چوب درخت با سطح خشن و خاک اره ای که دارد دارای ظاهری ناهموار و فیبری است. در ناهمواری سطحی چوب، زیبایی بی نظیری نهفته است که ظاهری روستایی و تزیینی به نمای بیرونی ساختمان هنگام استفاده از آن به شما می دهد. سایر مصارف خارجی شامل: تخته کوبی، تزئینات، ساخت نرده و وسایل در فضای باز و از جمله مبلمان است. چوب درخت سرو را می توان همان طور طبیعی مورد استفاده قرار داد و یا جلا داد و رنگ زد.

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج –  نمایی از الوار چوب درخت سرو

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج -  نمایی از الوار چوب درخت سرو
دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – نمایی از الوار چوب درخت سرو

گره های قهوه ای مایل به قرمز در سطح چوب درخت سرو آن را تبدیل به یک ماده تر و تمیز و جذاب برای تزئینات داخلی می کند. سازندگان مبلمان از صندلی ها و میز هایی از جنس چوب درخت سرو برای فضای باز بهره می برند. چوب سرو گاهی اوقات در صفحه صوتی گیتار آکوستیک ظاهر می شود و هنگام برش، عطر دلپذیری دارد. سرو عطری امتیاز تجاری بالاتری دارد، که موجب می شود سازندگان سازه های چوبی از آن ها برای ساخت انواع کمد لباس و کشو ها استفاده کنند. رایحه ی معطر آن حشره ها را دفع می کند و هر بار که درب را باز می کنید، آن عطر تمیزی و پاکی را را در فضای اتاق و خانه می توانید استشمام کنید. سرو معطر در محیط هایی با رطوبت بالا مانند سونا کاربرد دارد.

استفاده از چوب سرو

سرو به طور گسترده ای هم برای مبلمان داخلی و هم در فضای باز استفاده می شود. سرو حاوی روغنهای طبیعی است که به دفع رطوبت و رطوبت آن کمک می کند ، بنابراین به طور طبیعی در برابر پوسیدگی و حشرات مقاوم است. هنگامی که با سبکی و پایداری آن ترکیب می شود ، به دلیل ویژگی های رزونانس ، برای ساختن آلات موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد.

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاد ه از چوب سرو در ساخت گیتار آکوستیک

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاد ه از چوب سرو در ساخت گیتار آکوستیک
دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاد ه از چوب سرو در ساخت گیتار آکوستیک
چوب سرو
چوب سرو

تفاوت استفاده از چوب درختان سرو و کاج

همان طور که عنوان شد، چوب کاج یک ماده مقرون به صرفه تر و جایگزینی محبوب برای چوب سرو است. اگر چه کاملاً صحیح است که هزینه جانبداری چوب درخت کاج کمتر از سرو است و استفاده از آن با توجه به بودجه ای که دارید بسیار مطلوب خواهد بود. جانبداری کاج مدرن مقرون به صرفه تر است؛ زیرا کاج فراوان است و جنگل های کاج سریع تر رشد می کنند و کار با کاج های خام آسان تر است. با این حال، حتی با همه مزایای هزینه، طول عمر، زیبایی شناسی و مناسب بودن این چوب در خانه شما، نیاز به تأمل دارد.

استفاده از چوب کاج در نمای بیرونی برای اطمینان از مقاومت آن و این که طول عمرش به چوب سرو نزدیک تر شود تحت فرآیند حرارتی قرار می گیرد. استفاده از کاج قرمز در قسمت های خارجی می تواند به معنای طول عمر محافظت از خانه شما باشد. اگر هم چنان از جلا و رنگ روی سطح بیرونی چوب استفاده می کنید، استفاده از رنگ های تیره می تواند باعث ایجاد تیرگی زیاد در زیر گره هایی از چوب شود که به دلیل در معرض طولانی مدت نور خورشید قرار گرفتن، اتفاق می افتد؛ بنابراین رنگ های روشن تر انتخاب خوبی هستند.

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج –  استفاده از چوب درخت کاج در فضای بیرونی

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج -  استفاده از چوب درخت کاج در فضای بیرونی
دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاده از چوب درخت کاج در فضای بیرونی

جانبداری کاج را نباید به عنوان یک ماده ی کم ارزش در نظر گرفت، بلکه در عوض یک جایگزین مقرون به صرفه برای سرو می باشد که با بسیاری از همان مزایا همراه است. اگر استفاده از سرو سفید شمالی از بودجه شما خارج است و کاج قرمز نیز ممکن است انتخاب شما نباشد، ما کاج سفید را به عنوان یک محصول جایگزین مقرون به صرفه پیشنهاد می کنیم که اتفاقاً اخیراً استفاده از آن در میان مشتری های مشکل پسند بسیار همه گیر شده است.

اگر بودجه تان بیشتر است و می خواهید بیشتر هزینه کنید، چوب سرو بهترین گزینه خواهد بود. مقاومت آن باعث می شود که در خانه سازی استفاده شود. محصولات سرو معمولاً بیش از 50 سال عمر مفید دارند. با نمای بیرونی پردازش شده، این امکان وجود دارد که به طور مؤثر و با طول عمر زیاد در منزل شما دوام بیاورد.

لازم به ذکر است که اگر از چوب درخت کاج به درستی نگهداری شود می تواند به اندازه سرو دوام داشته باشد. اگر هر چند سال یک بار از رنگ آمیزی مجدد سطح آن غافل نشوید و به آن رسیدگی کنید، این چوب پشیمانتان نخواهد کرد. اگر به سرمایه گذاریی فکر می کنید که طولانی مدت در نظر گرفته می شود، انتخاب نمای خارجی از جنس چوب سرو باید اولین انتخاب شما باشد. اگرچه اکنون برای استفاده از سرو در خانه خود سرمایه گذاری بیشتری انجام خواهید داد، اما مزایای بلند مدت آن ارزش این همه هزینه را دارد و خیالتان را راحت می کند.

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاده از چوب سرو قرمز فضای بیرونی

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاده از چوب سرو قرمز فضای بیرونی
دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاده از چوب سرو قرمز فضای بیرونی

از آن جا که سرو به همان میزان پردازش و فرآیند حرارتی به اندازه ی کاج احتیاج ندارد، از نظر انرژی کارآمد تر به حساب می آید. سرو  از نظر حرارتی نیز کارآمدتر است که می تواند هزینه های گرمایشی و سرمایشی را در خانه شما کاهش دهد. سرو سفید شمالی ضخیم است و بهتر می تواند نقش عایق سرما و گرما را در منزل داشته باشد. هرچه مقدار ضخامت چوب بالاتر باشد، عایق بهتریخواهد بود. ضخامت چوب درخت کاج به مراتب کمتر از چوب سرو است.

هنگامی که از در نمای بیرونی خانه از سرو استفاده می کنید، گرمای هوا را در زمستان حفظ می کنید، در حالی که هوای سرد را خارج می کنید. در ماه های گرم تر برعکس این قضیه انجام می شود. هنگام استفاده از سیستم های تهویه مطبوع یا سیستم تنظیم هوای مرکزی، نمای خارجی از چوب سرو همیشه کارایی بهتری خواهد داشت و همراه با عایق داخلی، خانه ای با انرژی های گرمایشی و سرمایشی کارآمد و به اندازه خواهید داشت.

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاده از چوب سرو قرمز در داخل منزل

دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاده از چوب سرو قرمز در داخل منزل
دانستنی هایی راجع به تفاوت درخت های سرو و کاج – استفاده از چوب سرو قرمز در داخل منزل

با تشکر از توجه شما

مطالب مرتبط با چوب کاج :

  • مزایا و معایب چوب کاج
    خانه های کاج یک توسعه عالی برای هر خانه ای است و معمولاً ارزش ملک شما را افزایش می دهد. ممکن است به کلبه های چوبی نگاهی انداخته باشید و خانه های چوبی با کیفیت بالا و درختان کاج را دیده باشید.
  • آنچه در مورد چوب کاج باید بدانید
    آیا می دانید قبل از استفاده از چوب کاج برای یک پروژه نجاری چه چیزی باید در مورد چوب کاج بدانید؟ یک نجاری حرفه ای بینش خود را در مورد انواع چوب بیشتر می کند .
  • آشنایی با چوب کاج روسی و ویژگی‌های آن
    چوب کاج روسی از مهم‌ترین گونه‌های چوب برای تولید الوار در مناطق مختلف جهان به‌حساب می‌آید.  بسیاری از آن‌ها به‌عنوان منبع خمیر چوب برای تولید کاغذ استفاده می‌شوند
  • آنچه در مورد چوب کاج باید بدانید :
    آیا اطلاع کاملی ندارید که قبل از استفاده از چوب کاج برای یک پروژه نجاری چه چیزهایی باید بدانید ؟ یک گروه حرفه ای در زمینه نجاری بینش خود را با شما به اشتراک می گذارد .
  • کدام چوب کاربرد بهتری دارد ؟
    کاج لوبلی (  Pinus taeda) یک گونه همیشه سبز مخروطی از کاج است . کاج بومی جنوب شرقی ایالات متحده است . کاج Loblolly یک گونه از درختان رایج در ایالات متحده است
  • خواص چوب کاج و انواع درختان کاج و موارد استفاده از آن
    کاج متعلق به خانواده درختان مخروطی است . مخروطیان گروهی از گیاهان دانه دار مخروطی هستند . برگ های کاج نازک و ظاهری سوزنی مانند دارند . معمولاً در نقاط مختلف اروپای شمالی ، مرکزی و شرقی یافت می شود .

مطلب این صفحه را بصورت pdf دریافت کنید .

تفاوت چوب کاج و چوب سرو
تفاوت چوب کاج و چوب سرو
WhatsApp us