خانه » Blog » صنایع چوب » چوب » انواع چوب » چوب کهور » مقاله مشخصات چوب کهور ایران , شناخت انواع چوب

استفاده از چوب درخت کُوِر

از چوب درخت کُوِر گاهی برای ساخت ابزارآلات کشاورزی، صنایع دستی و زغال استفاده می شده‌ است. به علت عدم مقاومت چوب کُوِر در برابر عوامل طبیعی، چوب کُنار که محکم تر است جای چوب کُوِر را گرفته‌ است.

درختان کُوِر یا کَهور و پوشش فضای سبز آن را در سطح جهان بی نظیر قلمداد کرده‌اند و بعضی از جهانگردان آن را برتر از فضای سبز جزایر هاوایی و کارائیب توصیف نموده‌اند.

همه چیز درباره چوب کهور

چوب کهور
چوب کهور

منبع : ویکی پدیا

چوب کور یا با نام درخت کهور

کُوِر یا کَهور (سرده Prosopis) نام چند گونه از درختان صحرایی که تقریباً در سراسر دشت‌ها و جویبارها، و پایهٔ کوه‌های مناطق خشک جهان دیده می‌شود. گاه تعداد محدودی در قلهٔ کوه‌ها نیز یافت می‌شود.

درخت کهور در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ایران، هند، استرالیا، آمریکای لاتین، آفریقای جنوبی و در صحرای سوزان امارات متحده عربی می‌روید و توانایی تحمل سخت شرایط آب و هوایی را داشته و در شرایط دشوار کم آبی، با درصد شوری زمین در حد آب دریا نیز رشد می‌یابد و با کمترین توجه، بیشترین سایه را در شرایط اقلیمی گرمسیری فراهم می‌آورد. شاخه‌های کج و معوج و عدم ریزش انبوه برگ آن در زمستان در سرزمین‌های گرمسیری، آن را درخت انتخابی شهری این اقلیم‌ها معرفی نموده است.

درختی است کهن‌سال به ارتفاع قریب به ۱۰ متر و گاه ارتفاعش تا بیست متر نیز رسیده است. در بعضی از مناطق صحرایی، شاید بیش از هزار سال عمر کند.

شاخه‌های این درخت سفید کمی مایل به خاکستری است.

محتویات

۱ تغذیه دام

۲ استفاده از چوب درخت کُوِر

۳ کُور در فرهنگ جنوب

۴ پانویس

۵ نگارخانه

۶ فهرست منابع و مآخذ

تغذیه دام

از شاخه‌های سبز درخت کُوِر برای تغذیهٔ دام مخصوصاً بز، گوسفند، گاو و شتر استفاده می‌شود، میوه درخت کُوِر مانند لوبیا چینی، اما باریکتر است که از آن هم برای تغذیهٔ دام استفاده می‌کنند. این درخت در تمام فصلهای سال سرسبز است.

استفاده از چوب درخت کُوِر

از چوب درخت کُوِر گاهی برای ساخت ابزارآلات کشاورزی، صنایع دستی و زغال استفاده می شده‌ است. به علت عدم مقاومت چوب کُوِر در برابر عوامل طبیعی، چوب کُنار که محکم تر است جای چوب کُوِر را گرفته‌ است.

درختان کُوِر یا کَهور و پوشش فضای سبز آن را در سطح جهان بی نظیر قلمداد کرده‌اند و بعضی از جهانگردان آن را برتر از فضای سبز جزایر هاوایی و کارائیب توصیف نموده‌اند..

کُور در فرهنگ جنوب

بر اساس پژوهش‌های جدید، درخت «کَهور» (کُوِر) که در فرهنگ «مردم جنوب» حداقل ریشه‌ای صد ساله دارد و در آثار سدید السلطنه کبابی و سفرنامه‌های جهانگردان از آن یاد شده است، نه تنها موجب ایجاد چهره‌ای بیابانی و نامطلوب در سطح شهر نمی‌شود، بلکه در بسیاری از شهرهای جهان، از این درخت در چیدمان مناظر شهری استفاده شده است و بسیاری از بلوارها و ساختمان‌های مرکزی و اصلی شهر نیز در پناه درخت پر سایهٔ «کَهور» (کُوِر) جای گرفته‌اند.

این درخت از طرف انجمن مناظر مزیلاوالی آمریکا، به عنوان درخت منظره‌ای شهری انتخاب و معرفی شده است. پوشش سبز دانشگاه آریزونای آمریکا از گونه‌های این درختچه تشکیل یافته و ساختمان‌های منحصربه‌فرد این دانشگاه را در خود پناه داده‌اند..

موضعی در عمان که به سبب زیادی درخت «غاف» یا همان «کهور» در آن، بدین اسم نامیده شده است. «عبیداللّه بن الحر» گفته است:

جَعَلت قُصُورالأزد مابین مَنبج الی الغاف من وادی العُمان المَصُوب

بلاد نَفَت عنها العَدُو سُیُوفُنا و صفرة عنها نازح الدار اَجنَب

خواص تکنولوژیک چوب کهور ایرانی

شماره ۷۳، زمستان ۱۳۸۵

در منابع طبیعی ۱۱۷

Email: mahdymortazavi@yahoo.com

تاریخ دریافت: آبان ماه ۱۳۸۴ تاریخ پذیرش: بهمن ماه ۱۳۸۴

تاریخ دریافت: دی ماه۱۳۸۳ تاریخ پذیرش: آبان ماه ۱۳۸۴

Email:ntoghrai@ut.ac.ir

نوشین طغرائی، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع- بخش تحقیقات گیاه شناسی

عبد الرحمن حسین زاده، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع- بخش تحقیقات علوم چوب و کاغذ • حمید ریاحی، فارغ تحصیل رشته علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه آزاد اسلامی •

خواص تکنولوژیک چوب کهور ایرانی

در خوزستان

(Prosopis spicigera L.)

Pajouhesh & Sazandegi No:73 pp: 117-122

A study of mesquite wood (Prosopis spicigera L.) in Khuzistan, Iran

By: Toghraie, N.Associate Researcher, Wood & Paper Department, Research Institute of Forests & Rangelands,

Karaj-Iran

Riyahi,Hamid., Graduated Student Wood & Paper Industries and A.Hosseinzadeh, Associate Researcher, Wood &

Paper Department, Research Institute of Forests & Rangelands, Karaj-Iran

Prosopis spicigra L. of leguminosae family is a multipurpose species which is present in southern region of Iran and extends

along the Persian Gulf shore, and Oman sea. To study the main characteristics of mesquite wood (Prosopis spicigera

samples from Abadan and Dezful (Khuzistan province) were used. The anatomical characteristics of wood were recorded

according to IAWA microscopic features for hardwood (1989).The data in the form of codes were attached to identification

key program (Pajouheshgar –1) of the wood anatomy laboratory. We measured fiber dimensions and specific gravity of

heartwood and sapwood individually. According to the results the maximum and minimum length of mesquite wood’s fibers

are in the range of 0.43 and 1.28 mm, and the average is 0.48 mm.In this region,. the mean of fiber width, lumen diameter and

wall thickness were; 16, 3.8, and 6 micrometers respectively.

Keywords

: Prosopis spicigera

., Anatomical properties, Wood identification key

چکیده

به منظور تعیین خصوصیات اساسـی چوب کهور ایرانی Prosopis spicigra، این گونه مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بررسـی، علاوه

بر مشخصات تشریحی چوب، که طبق کلید شناسایی میکروسکوپی ۱۴) IAWA)تبیین گردید . ابعاد الیاف، جرم ویژه نسبی چوب

ً به تفکیک درون چوب و برون چوب، در دو حالت اشباع و کاملا خشک نیز اندازه گیری شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد

که حدود تغییرات طول الیاف سـالم چوب کهور بین ۰/۴۳ تا ۱/۲۸ میلیمتر و میانگین آن ۰/۹۸ میلیمتر اسـت. میانگین قطر، قطر

حفره سلولی و ضخامت دیوارة الیاف نیز به ترتیب ۳/۸ ،۱۶ و ۶ میکرون بدست آمده است.

کلمات کلیدی: کهور ایرانی، کلید شناسائی چوب، خواص آناتومی چوب

در منابع طبیعی شماره ۷۳، زمستان ۱۳۸۵

در منابع طبیعی ۱۱۹

مقدمه

علاوه بر ثروت های ذاتی جنوب ایران، مانند نفت، گاز …،که به سرعت برای کشــور، درآمد حاصل می کنند، ثروت های خدادادی دیگــری نیز، در منطقه وجود دارد که با وجود اهمیت بســیار، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

جنگلهای گرمســیری و گونه های چوبده و سازگار با اقلیم جنوب، از جمله این ثروتها به شمار میروند.

تثبیت خاک، تلطیف هوا، تأمین نیازهای چوبی منطقه و تأمین بخشی از خــوراک دام، قســمتی از منافع حاصله از حفظ و گســترش این جنگلها است و امروزه توجه بیشتر و سرمایه گزاری در مورد گونه های چوب ده، جهت کاربردهای سودآور، به شدت احساس می گردد.

درخت کهور، در همه نقاط سواحل جنوبی کشور،از غربی ترین تا شرقی ترین نقاط آن می روید. در مناطق ســاحلی خوزستان، جنسهای غالب، عمدتاً کهور و نخل هســتند و به خصوص در آبادان و خرمشــهر و توابع آنهــا، بافت اصلی خیابانها، میادین و اماکن عمومی شهر را درختان کهور تشکیل می دهد.

یکی از صنایع مصرف کنند ة چوب کهور، در جنوب کشورمان لنج سازی اســت که در سالهای اخیر تعداد این کارگاهها، به خصوص توسط سازمان شیلات، در استانهای جنوبی کشور رو به افزایش است.

هر قسمت از لنج به تناسب کاری که انجام می‌دهد و میزان نیروی وارده بر آن و تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با آب و امواج از گونة خاصی انتخاب می‌شود که بعضاً مانند چوب ساج سالهای مدیدی است که از خارج وارد می‌شود و اخیراً نیز بسیار گران خریداری می‌شود و برخی دیگر مانند چنار،بلوط، گردو و توت از شهرها و استانهای دیگر خریداری می‌گردد.

در قســمت های مهمی از ســاختار لنج از چوبهای محلی مانند کهور، آکاســیا و اکالیپتوس اســتفاده می شــود. به عنــوان مثال،در خوزســتان، اکالیپتــوس و کهور بیش از آکاسیا اســت و بنابراین کاربرد آنها هم بیشــتر

است، در حالی که در هرمزگان آکاسیا (کرت) بوفور یافت می شود و بنابراین از این چوب بیشتر از کهور در ساخت لنج در آن سامان استفاده می گردد .

Prosopis spicigera) کــه جنــس آن در زبــان

کهــور ایرانــی
چوب کهور
چوب کهور

انگلیســی Mesquite یــا Screw beam نامیــده میشــود از تیــرة بقولات

Leguminosaceae و زیر تیرة Mimosaceae است(شکل۱).

کهور ایرانی یک درخت گرمسیری است که حداقل در هشت استان جنوبی کشورمان شرایط رشد برای آن مهیا است. این استانها عبارتند از: قسمتهای جنوبی اســتان ایلام (دهلران و مهران). بخش اعظم اســتان خوزســتان، غرب

و جنوب غربی اســتان کهکیلویه و بویر احمد به خصوص گچســاران، اســتان بوشهر، جنوبی ترین قسمتهای استان فارس، بخش عمدهای از استان هرمزگان ، جنوب اســتان کرمان و نیز جنوب اســتان سیستان و بلوچستان که مجموعاً

گســتره وسیعی برای رشد و حیات کهور ایرانی است. به بیان دیگر، هر جا آب و هوای گرم کم و بیش نزدیک به ســواحل جنوب، ارتفاع کم از ســطح د ریا و خاکهای شور و قلیایی و یا شنی وجود دارد، کهور نیز وجود دارد. کهور ایرانی در مناطقی با بارندگی ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر در سال و با دورة خشکی طولانی رشد می کند.

لازم به تذکر است که گونة دیگری از جنسProsopis به نام سمر یا کهور پاکستانی، در منطقه جنوب و خصوصاً استان هرمزگان و بلوچستان وارد شده است که در سال های اخیر، به سرعت تکثیر یافته و مناطق وسیعی را به تســخیر خود در آورده است. این گونه P..juliflora بسیار مقاوم و دارای قدرت سازگاری فراوان با شرایط اقلیمی جنوب ایران است. البته در مورد این گونه دو نظر مخالف هم وجود دارد که از بحث اصلی فاصله دارد(۹ ،۴).

در خوزستان، مخصوصاً اهواز،آبادان و خرمشهر،این درخت را بی عار می نامند که وجه تسمیه آن شاید این باشد که این درخت در تمام فصول سال،سبز است و در گرمترین ماههای سال همچنان سبز و شاداب است و با وزش بادهای داغ، به آرامی برگهای مرکب و شاخه های باریک خود را به حرکت در می آورد.

گویی که گرمای طاقت فرسا، هیچ اثری بر سبزی و خرمی این درخت ندارد. حداکثر ارتفاع این درخت به ۱۵ متر می رســد. تنه غالــب درختان کهور، به صورت کج و دارای پیچیدگی و خمیدگی اســت.

در آبادان مشاهده شده است که معمولا شروع پیچیدگی به دلیل قطع شاخه های قطور است(۱). در صنایع محلی اثری از کاربرد چوب کهور در نجاری، مانند میز و صندلی و درب و غیره دیده نمی شود و نجاران محلی علت عدم استفاده از این چوب را نبودن منبعی برای خرید و نیز عدم تقاضا برای آن می دانند که البته بخشی از آن به ناشناخته ماندن این چوب، مربوط می گردد.

علت دیگری که می توان برای عدم استفاده از چوب کهور در صنایع محلی به آن اشاره نمود، وضعیت طبیعی

تنه این درخت است که تهیه الوار و چهار تراش را از آن به اشکال مواجه می سازد .

شکل ۱ – برگ و میوه کهور ایرانی

خواص تکنولوژیک چوب کهور

و به نظر می رسد که اقتصادی نباشد، هر چند این چوب بسیار محکم و مقاوم است و ظاهراً کمتر مورد حمله حشرات و بیماریها قرار می‌گیرد.

در محوطه کارگاههای لنج ســازی در این منطقه، اولین چیزی که جلب توجه می کند، تنه های بریده شده درختان اســت که بسیاری از آنها را گرده بنیه های کهور تشکیل می‌دهد و گویی در تحقیق پیرامون کاربرد چوب کهور، در جنوب، به مناســبترین مکان آمده ایم.

چوب کهور در صنعت لنج ســازی، بسته به منطقه، کاربرد وسیعی دارد.

نقیصه پیچیدگی و ناراستی تنه درختان کهور، از نظر صنایع لنج ســازی، امتیاز و حسن به شمار می رود. زیرا در اکثر قسمتهای اساســی لنج، نیاز به چوبهای خمیده می باشد.

دنده‌های اصلی (عطفه) و فرعی (شــلمان) از چوب کهور ایرانی ســاخته می‌شود و در ساخت دماغه یا تیرک (بوزه) و جایگاه پروانه، که در معرض فشــارهای جانبی زیادی می‌باشند نیز،چوب کهور ایرانی، از نظر اســتادکاران، بسیار کارآمد است.

به خصوص، قدرت بســیار زیاد چــوب کهور، در تحمل میخهای قــوی لنج نیز اهمیت زیادی دارد. از نظر دست اندرکاران صنایع لنج سازی میخ خوری آن با چوب های دیگر، قابل قیاس نیست(شکلهای ۳ و ۲).

طبــق مطالعات ۱۹۸۳) Duke) این درختان با یخبندان جزئی (حداقل منفی ۶ درجه سانتی گراد) و دماهای بالا (۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد در سایه ) بردبارند با خاک با pH معادل ۶ /۵-۹/۸ و نیز بارندگی ۱-۲۰ دسی‌متر نیز بردباری نشــان می دهنــد.

این گونه، گونه اصلی هنــد در ایالت پنجاب اســت که در این محل بارندگی کمتر از ۷۵۰ میلیمتر است.

ارزش گرمایی چوب برون آن حدود ۵۰۰۰کیلوکالری اســت و به طور کلی چوب سوخت بســیار عالی با زغال بســیار خوب می‌دهد(۷).

بر طبق گزارش ۱۵) NAS ) این درختان بر ســر رطوبت با دیگر گیاهان مجــاور خود رقابت نمی‌کنند. به همین دلیل در هندوستان و پاکستان این عقیده به درستی رایج است که این درخت در زیر تاجش حاصل خیزی را افزایش می‌دهد.

از گال های پوست و برگ آن بــــــــرای اســتخراج تانن اســتفاده می‌کنند.

رزینی که از تنه خارج می‌شود، برای صمغ عربی پیشنهاد شده است(۱۳).

چوب درون آنها حاوی قند، پنج فلاوژن، اســیدهای چرب و تاننهاست (۵).

پهنای دوایر رویشــی کهور در آرژانتین به طور متوسط ۴ /۰۵ میلیمتر (۲/۱۱-۵/۱۸) اســت که در ۲۹-۳۲ سالگی به حداکثر خود می رسد.

چوب برون حدود ۲-۶ دایره را اشــغال می کند که با افزایش سن و ارتفاع درخت ، تخفیف می‌یابد. پوســت خزان کننده از نوع فیبری دارد(۸). ضخامت کلی پوست ۱-۱۶ سانتیمتر و پوست زنده ۰/۳۹ و ریتیدوم ۰/۷۴ سانتیمتر است.

میزان پوســت با افزایش ســن، افزایش و با افزایش قطر برابر سینه درختان کاهــش می یابد.مارپیچ تاری یک پدیده رایج در این گونه است(شــکل ۴ ).

پروســة دوام یابی (Duraminization) بین ســالهای ۳ و ۶ شروع می‌شود.

د رختــان کهور جزء درختــان لگوم بیابانــی تثبیت کننده ازت می‌باشند (۱۰). تانــن که برای مصارف چرم‌سازی و تیمارهای اســتخراج نفت مورد اســتفاده اســت از این درختان به مقدار کم و ناخالص (حــدود ۱۰٪) قابل استخراج است (۱۶).

مواد و روشها ازآبادان، حاشیه رودخانه بهمنشیر،گرده بینهای به قطر۴۰ سانتیمتر، تهیه شــد که از آن دیســک هایی به ضخامت ۷ ســانتیمتر با اره نواری مجزا گردید و ساختمان آناتومیکی دقیقاً مطالعه گشت.

در مرحله بعد بدلیل از دست رفتن قسمت اعظم نمونه و ناکافی بودن نمونه جهت بررسی های بیو متری الیاف و جرم ویژه، از ایستگاه تحقیقات عباس آباد دزفول از درختی دست کاشت به سن ۱۰ ســال و قطر برابر سینه ۲۲ ســانتیمتر که در هر بار یوم باغ گیاه‌شناسی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع با شماره ۸۳۸۴۸ ثبت شده است ، از ارتفاع برابر سینه، نمونه برداری شــد و ابعاد الیاف شــامل طول،قطر، قطر حفره و ضخامت دیواره ویژه نسبی نیز به تفکیک چوب درون و چوب برون بر پایة وزن خشک (WoD) سلولی روی دیسکهای تهیه شده به روش۱۲) Franklin) اندازه‌گیری شد.

جرم به حجم اشباع از آب (Vs) به روش غوطه وری در آب (۳) محاسبه گرد ید. بوسیله میکروتوم، مقاطعی به ضخامت ۱۵تا۲۵ میکرون از سه صفحه عرضی، شعاعی و مماسی چوب تهیه شد ه(۱۸) و با میکروسکوپ نوری، تحت بررسی قرار گرفت.

خصوصیات تشریحی چوب بر طبق کلید شناسایی پهن برگان(۱۴)توسط برنامه «پژوهشگر۲) «۱) تبیین و تنظیم گردید و در بانک اطلاعات بخش علوم چوب و کاغذ مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع با همان کد ها ثبت گردید.

لازم به ذکر است که با وجود مطالعه آناتومیک نمونه چوب های حاشیه رودخانه بهمنشیر، به دلیل ناپیوســته بود ن مطالعات بیومتریک آن، فقط اطلاعات نمونه چوبهای عباس آباد دزفول در بانک اطلاعات و نیز در آمار این مقاله درج شد و آمار حاشیه رودخانه بهمنشیر در این مقاله ارائه نشده است.

شکل ۲ –چوبهای دنده های اصلی لنج که بهترین کاربرد انحناها خمیدگیهای موجود در تنه چوب کهور ایرانی در این قسمت از ساخت لنج هاست

شکل ۳ – نمایش بدنه کامل شد ه یک لنج(حاشیه رود خانه بهمنشیر) نتایج و بحث این گونه دارای چوب درون مشخص به رنگ قهوهای تیره و گاهی سیاه، دارای لکههای طلایی و چوب برون روشن کرم تا زرد رنگ است که قسمت عمدة مقطع عرضی چوب را چوب درون تشــکیل می دهد. درخت کهور در جنوب کشور،دارای دو دورة گلد هی است که از نظر تعیین پریودیسیته رشد

حائز اهمیت است.

ابعاد الیاف: متوســط طول الیاف سالم و بد ون شکستگی در ۱۲ نمونه ۳۰ تایــی چــوب کهور ایرانی در حدود ۰/۹۹ میلیمتر اســت کــه آن را در ) همچنین

L <۹۰۰ µ ردیف چوبهای با الیاف متوســط قرار میدهــد (m قطرفیبر ، قطر حفره ســلولی و ضخامت دیواره سلولی الیاف به ترتیب ۱۶، ۴ و ۶ /۳ میکرون اندازهگیری شــده است که ملاحظه میگردد الیاف بسیار ضخیمی دارد (شکلهای۵و۶).

جرم ویژه:

جرم ویژه نســبی اشــباع و خشــک چوب کهــور ایرانی به ترتیب ۱/۰۸ و ۰/۸ برآورد شــده است که میانگین ۱۲۰ نوبت اندازه گیری اســت. ملاحظــه میگرد د که چوب کهــور از چوبهای ســنگین و مقاوم است و یکی از بهترین چوبها برای چرخ دندهسازی،تیرک، پارکت،دسته ابزارهای بســیار محکم و مقــاوم، تهیه افزار ورزشــی و همچنین مواردی که نیاز به مقاومت در برابر ســائیدگی است، به شمار می رود.

علاوه بر این همانگونه که ذکر شــد ، میخ خوری بســیار زیاد این چــوب با چوبهای مشابه، قابل مقایســه نیست و در صنایع لنج سازی حرف اول را میزند(۱). چــوب کهورهــا به طور کلی دانســیته زیاد و پایداری بالایــی دارد.

در آرژانتیــن با مطالعه بر روی دو گونه P. flexuosa و P. nigra متوجه تفاوت بسیار زیاد بین پایههای یک گونه شدند. بین چوب ناحیة کنده و اواسط تنه

نیز تفاوت بسیاری یافتند(۱۷).

کهور

) P. spicigera

L.کهسینونیم P.cineraria

(L.)Druceدر پنجاب گونه ایرانی) اســت حاوی چوب درون بســیار سنگین و سختی است که دانسیته ۷۶۹ تا ۹۴۵ کیلوگرم بر متر مکعب دارد (۱۱).

شکل ۴ – تنه درخت کهور با مارپیچ تاری در آبادان ۵) Bukhart) نیــز چوب این گونه را برای تهیه چهارچوب قایق، خانه،

شکل ۵-گروهی از الیاف چوب کهور ایرانی در آبادان x۱۰۰ شکل ۶- گروهی از الیاف چوب کهور ایرانی در دزفول x۱۰۰

خواص تکنولوژیک چوب کهور… تیر، و دسته افزار در بسیاری از ایالات هندوستان توصیه نموده است. تشـریح سـاختمان چوب: همانگونه که ذکر شد ساختمان چوب کهور ایرانی از نظر میکروسکوپی بر طبق نظرIAWA و(۱۴) کد بند ی و ثبت شده است و بقرار ذیل است:

پونکتواسیون پوششی دارد ۲۹

روزنههای بین آوند و اشعه، همانند روزنههای بین آوندی۳۰

آوندها در دو اندازه مختلف، لیکن چوب بخش روزنهای نیست ۴۵

فیبرلیبری فرم دارد ۶۱

فیبر تقسیم شده ندارد ۶۶

فیبرها با غشاء بسیار ضخیم ۷۰

متوسط طول الیاف ۹۸۰ میکرون ۷۲

پارانشیم محوری دور آوند ی، در نوارهای مماسی بین ۵ تا ۸ سلول ۹۳

اشعه چوبی تک رد یفه تا چندین ردیفه ۹۹

بلندی اشعه چندین ردیفه به بیش از یک میلیمتر میرسد ۱۰۲

اشعه چوبی در دو اندازة متفاوت مشخص ۱۰۳

سلولهای اشعه چوبی خوابیده ۱۰۴ پارانشیم محوری مطبق ۱۲۰ کریستالهای منشوری در سلولهای پارانشیم محوری که دورکریستالها محدود شده است وجود دارد و در زنجیرهای بلند ۱۴۲ چوب درون مشخص دارد ۱۹۶ که با همین کدها در برنامه پژوهشگر-۱ به ثبت رسیده است. تصاویر میکروسکوپی از مقاطع عرضی، شعاعی و مماسی موید چوبی با ساختمان فشرده ، سخت و با استحکام است(شکل ۷).

در آرژانتین که گونه های متعدد ی از جنس کهور وجود دارد، ۱۴ گونه از کهور توسط SEM و TEM مطالعه شده است (۶) که وجود پونکتواسیون پوششی شــاخه دار و زائد هدار در سطح داخلی آوندها تأئید شــد. مطالعات میکروسکوپی با TEM روشن نمود که اینها زوایدی از غشاء ثانویه می‌باشد پلی ســاکاریدی پوشیده شده اند . البته در نمونه های که با یک لایة احتمالا مورد بررســی، پونکتواسیون پوششی توســط میکروسکوپ نوری تشخیص داده شد لیکن وجود زوائد و شاخه دار بودن آنها تأیید نشد.

منابع مورد استفاده

۱- ریاحــی، ح. ۱۳۷۳؛ اولین بررســیهای مورفولوژیکی و آناتومیک پیرامون کهور

ایرانی، پروژه کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی.

۲- طغرائــی، ن. یزدانــی مقدم، ح. ۱۳۷۵؛ کلید شناســایی چوب ها با اســتفاده از

کامپیوتر، نشریه پژوهش و سازندگی، شمارة ۳۲.

3-ASTM. 1989; Annual book of ASTM standards Vol. 04-09 wood,

USA

4-Arya S., Toky o., Harris P., Harris S.1992; Prosopis cineraria and

Azadirachta indicana, surprising association.Agroforestry- today 4:

3, 9-10

5- Bukhart. A. 1976; A monograph of the genus Prosopis

(Leguminosae subfam. Mimosoideae) J. Arn. Arb. 57(3/4) 219-249,

450-525

6-Castro, M. 1991; Ultrastructure of vestures on the vessel wall

in some species of Prosopis (Leguminosae- Mimosoideae) IAWA

Bulletin 12: 4, 425-430.

7-CSIR (Council of Scientific and Industrial Research)

1948-1976. The wealth of India, 11 vols, New Delhi biofuel

production on semiarid lands. Final report to U. S. DOE NTIS.

Spring field, VA.

8-Cornejo D. O., Leigh L. S., Felger R. S.;1982; Utilization of

mesquite in the Sonoran desert; Past and future. Proceedings of the

symposium October 29-30, College of agricultural sciences Texas

tech. University Lubbock, Texas 79409.

9-Dahl, B. E.1982; Mesquite as a rangeland plant proceeding

of the symposium mesquite utilization 29-30 October 1982,

college of agricultural sciences. Texas tech. University

Lubbock, Texas, 79409.

10- Dennis,S; Lindquist, J. C. and Danna,M. 1982; Royas de la

República Argentina y zonas limítrofes. INTA, Sec. Agric. Gan.

Colec-ción Científica, Tomo 20, 550 pp.

11-Duke J. A.1983; Handbook of energy crops. Unpublished.

12 -Franklin, G. L. 1946; A rapid method of softening wood for

microtom sectioning tropical woods 88, 35-36.

13-Gimenez A. M., Rios N, Moglia G., Lopez C .1998; Wood and bark

of Prosopis alba Grisela, algarrobo blanco, Mimosaceae, in relation to

some dendrometric magnitudes Bosque. Vol.18. (2)53- 62.

14-IAWA List of microscopic features for hardwood identification,

1989; IAWA bulletin n.s. vol.10(3)

15-NAS 1980 . Fire wood crops shrub and tree species for energy

production. National Academy of Sciences. Washington DC.

16 -Parker H. W. 1982; Mesquite as a biomass residue proceedings

of the symposium October 29-30 1982. College of Agricultural

Sciences texas tech. University Lubbock. Texas.

17-Perpinan E., Pietrarelli L.1992; variability in the density and

volumetric shrinkage of prosopis wood. Investigacion- Agraria,

Sistemas- Y- Recursos- Forestales 1: 2, 223-231.

18 -Shellhorn , SL. Hoshaw R. W.1975; Rapid method for preparing

wood sections. Stain technology 32 (4), 157-160.

خواص تکنولوژیک چوب کهور 

شکل ۷ –ساختمان میکروسکوپی چوب کهور ایرانی

A۷ – برش عرضی چوب در محل د ایره سـالیانه ،۱۰۰ برابر . B ۷- برش عرضی چوب نشـان

۴۰۰ ( IAWA برابر .C ۷- برش مماسی چوب نشان‌دهنده دهنده آوند های چند تایی (کد ۷

اشعه چوبی تک ردیفه(کد ۱۰۰ ( IAWA ۹۹ برابر . -D ۷ برش مماسی چوب ،۱۰۰ برابر .

E ۷ – بـرش مماسـی چوب نشـاندهنده اشـعه چوبـی چند ردیفـه (کـد IAWA ۱۰۳)،

۴۰۰ برابر -F ۷ برش شـعاعی چوب نشـاندهنده سـلولهای اشـعه چوبی خوابیـده (کد

۴۰۰ ،(IAWA ۱۰۴ برابر . G ۷ – برش مماسـی چوب نشـاندهنده کریسـتالهای منشوری

در سـلولهای پارانشیم محوری که دور کریسـتالها و در زنجیرهای بلند محدود شده است

(کد ۴۰۰ ،(IAWA ۱۴۲ برابر . H ۷ – برش مماسـی چوب نشـان دهند ه تیغه آوند ی ساده و

روزنه های بین آوند ی متناوب (کد ۲۲ و ۴۰۰،(IAWA ۱۳ برابر.

Archive of SID

www.SID.ir

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین

برچسب‌ها: چوب, درخت, دکوراسیون چوبی

منابع : وب سایت فن و هنر ایران زمین

وب سایت : جهاد دانشگاهی

چوب کهور


مطالب مرتبط با موضوع چوب کهور :

  • معرفی انواع چوب های ساج + قیمت
    چوب ساج یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین چوب های جهان است. این چوب از درختان ساج که بومی مناطق گرمسیری آسیا هستند، به دست می آید
  • چوب سدر چیست و نکاتی درباره رنگ کاری چوب
    سدر در طول سال ها به عنوان چوب غیر قابل رنگ آمیزی شهرت پیدا کرده است . این قابل درک است با توجه به اینکه چوبی سخت و بسیار متراکم است که به دلیل منافذ فشرده اش تمایل به رد رنگ دارد .
  • تفاوت اصلی بین چوب نرم و چوب سخت
    چوب‌های نرمی مانند صنوبر لبه دار، صنوبر داگ، SPF و کاج زرد جنوبی، و چوب‌های سخت مانند بلوط، ماهون و چوب سرخ سنگ بنای صنعت چوب هستند
  • چوب چهار تراش 1.6*10*300 سانت
    در این مقاله به بررسی و معرفی ابعاد چوب چهار تراش کاج روسی با ابعاد 1.6 * 9 * 300 سانتی متر می‌پردازیم. خرید و براورد قیمت انواع چوب چهار تراش
  • معرفی چوب میرانته ( لاوان )
    چوب مرانتی به طور معمول قهوه ای مایل به قرمز یا ارغوانی تیره است. معمولاً با وجود رگه های رزین سفید.
  • نحوه شناسایی انواع چوب
    چه یک صنعت‌ گر حرفه ‌ای چوب باشید یا یک تلاش ‌گر آخر هفته ، به احتمال زیاد با تکه ‌ای چوب روبرو شده ‌اید که کاملاً نمی ‌توانید آن را شناسایی کنید
WhatsApp us