کاور چوبی شوفاژ

کاور، پوششی است که بر روی انواع وسایل قرار می گیرد و می توان از آن برای ایجاد تناسب با دکور ساختمان استفاده کرد. امروزه در بسیاری از منازل مسکونی و ادارت از شوفاژ ها برای گرمایش استفاده می کنند و همواره به زیبایی و تناسب آن ها با دکوراسیون داخلی توجه می شود. همین امر سبب ایجاد کاورهای چوبی یا انواع دیگر شده تا جلوه بهتر و زیباتری ایجاد شود.

کاور چوبی شوفاژ
کاور چوبی شوفاژ

این کاورها بر روی وسایل گرمایشی قرار می گیرند و از جنس چوب ساخته می شوند. استفاده بهینه از  فضای منازل کوچک همواره مورد توجه بوده است. شوفاژ به فضای زیادی نیاز دارد که با استفاده از کاور چوبی (یا انواع دیگر) برای شوفاژ، می توان از فضای بالایی آن استفاده کرد. در شکل زیر نمونه ای از یک کاور چوبی شوفاژ ارائه شده است.

نمونه ای از کاور چوبی شوفاژ

نمونه ای از کاور چوبی شوفاژ
نمونه ای از کاور چوبی شوفاژ

انواع کاورهای شوفاژ و وسایل گرمایشی

انواع کاورهای شوفاژ را با توجه به موادی که در آن ها استفاده می شود می توان طبقه بندی کرد، که شامل موارد زیر می شوند:

1- کاور شوفاژ چوبی
2- کاور شوفاژ از جنس ام دی اف که دارای روکش پی وی سی است

3- کاور شوفاژ فلزی

4- کاور شوفاژ نمدی

5- کاور شوفاژ پارچه ای

4- کاور شوفاژ ترکیبی

کاورهای چوبی به دلیل سبک و متنوع بودن از نظر رنگ و طرح و ارزان تر بودن، بیشترین کاربرد را دارند. کاورهای از جنس ام دی اف، همانند کاورهای چوبی بوده و کاربردهای فراوانی دارند و در طرح ها و اشکال مختلفی تولید می شوند. به روزترین کاورهای ارائه شده برای وسایل گرمایشی، کاورهای چوب و ساخته شده از ام دی اف می باشند. مهم ترین مشکل کاورهای فلزی را می توان گرم شدن بیش از حد این کاورها بیان کرد که در بعضی موارد سبب سو ختگی می شوند.

 با استفاده از کاورهای ترکیبی (ساخته شده از فلز و چوب یا ام دی اف) می توان از مزایای هر سه کاور استفاده کرد و محصولی ارائه داد که کیفیت بالاتری داشته باشد (به دلیل  استفاده از فلز، استحکام و مقاومت بالاتر و به دلیل استفاده از چوب، ظاهری زیباتر و مدرن تر)، اما در بعضی موارد سبب افزایش قیمت می شود.

دلیل استفاده از چوب برای کاور شوفاژ

کاور چوبی شوفاژ علاوه بر پوشاندن رادیاتورها یا شوفاژها، سبب زیبایی منزل می شود. کاور چوبی شوفاژ از تماس مستقیم با شوفاژ، جلوگیری می کند که سبب حداقل شدن سوختگی ناشی از تماس با سطح وسایل گرمایشی شده، و کاهش صدای ناشی از چرخش آب (به دلیل وجود و تداخل جریان گرم و سرد آب) در شوفاژ می شود.

اندازه کاورهای چوبی شوفاژ

کاورهای چوبی شوفاژ در اندازه های استاندارد ساخته می شوند، که شامل: 100،120 و 140 سانتی متر می هستند، که همه آن ها دارای ارتفاع 80 سانتی متری می باشند. که ارتفاع این کاور 10 سانتی متر، و طول آن 5 سانتی متر از دو طرف شوفاژ بزرگ تر باید باشد تا بر روی شوفاژ قرار گیرد، اما امکان سفارش و ساخت اندازه های مختلفی از این کاورها و طرح های مختلف، براساس سلیقه مشتری مهیا است.

نصب کاورهای چوبی شوفاژ

کاورهای چوبی شوفاژ به صورت قطعاتی مجزا بسته بندی شده اند که برای نصب آن ها بر روی شوفاژ، باید از آچاراستفاده کرد. در شکل زیر نمونه ای از کاور شوفاژ ارائه شده که مجموعه ای از قطعات شبیه به هم است که با استفاده از پیج گوشتی به هم متصل شده اند.

نمونه ای از کاور شوفاژ که از اتصال چند قطعه مشابه ایجاد شده است

نمونه ای از کاور شوفاژ که از اتصال چند قطعه مشابه ایجاد شده است
نمونه ای از کاور شوفاژ که از اتصال چند قطعه مشابه ایجاد شده است

مزایای استفاده از کاور چوبی برای شوفاژ

مزایایی استفاده از کاور چوبی شوفاز شامل موارد زیر می شود:

1- زیباسازی منازل و ادارت با پنهان کردن شوفاژها و وسایل گرمایشی که دارای ظاهری یکسان و بی تناسب هستند.

2- ایجاد عایق برای جلوگیر از سوختگی ناشی از تماس با سطح شوفاژ

3- ایجاد عایق برای کاهش صدای شوفاژها که در اثر گردش آب گرم و سرد ایجاد می شود

4- امکان استفاده از فضای بالای کاور برای تزیین و قرار دادن گلدان

5- امکان انتخاب انواع رنگ ها برای پوشش شوفاژها، از جمله: سفید، خاکستری، سبز، آبی و … و ایجاد تناسب

معایب استفاده از کاورهای چوبی شوفاژ

در استفاده از کاور چوبی برای شوفاژ، معایبی وجود ندارد، اما در صورتی که فضای خالی بین کاور در نظر گرفته نشده باشد، سبب کاهش تبادل حرارتی بین شوفاژ و محیط اطراف می شود و همواره باید به این موضوع توجه شود تا حرارت به خوبی با محیط مبادله گردد. اساس کار شوفاژ ها تبادل حرارتی همرفتی است که هوای گرم از پایین به سمت بالا حرکت کرده و سبب گرمایش می شود، که در این فرآیند نباید مانعی ایجاد شود و بازده شوفاژ تحت تأثیر قرار گیرد.

چوب مورد استفاده برای کاور شوفاژ

برای ساخت کاور چوبی برای شوفاژ می توان از انواع چوب ها استفاده کرد و محدودیت خاصی ندارد؛ حتی می توان با استفاده از ام دی اف با پوشش پی وی سی این کاور ها را ایجاد کرد. در بعضی موارد می توان با استفاده از چوب و فلز، کاور ترکیبی ایجاد کرد که مزایای بیشتری می تواند داشته باشد.

کاورهای چوبی شوفاژ می توانند حرارت را منتقل کنند؛ زیرا دارای فضای خالی در بین پنل ها بوده و از جنس ام دی اف یا چوب ساخته می شوند. در فضای بالای این کاورها می توان وسایل تزیینی را قرار داد تا جلوه زیباتری داشته باشد. در شکل زیر همان طور که قابل مشاهده است، از فضای بالای این کاورها می توان برای تزیین استفاده کرد.

استفاده از فضای بالای کاور برای تزیین

استفاده از فضای بالای کاور برای تزیین
استفاده از فضای بالای کاور برای تزیین

عوامل مؤثر بر قیمت کاور چوبی شوفاژ

موارد زیر از جمله عومل تأثیرگذار بر قیمت کاور چوبی شوفاژ می شود:

1- نوع و جنس چوب مصرفی

2- ابعاد کاور

3- طرح سفارش داده شده، مطابق شکل زیر کاور چوبی با طرح گل

کاور چوبی با طرح گل

کاور چوبی با طرح گل
کاور چوبی با طرح گل

ساخت کاورهای چوبی شوفاژ در ایران

در کشور ما به دلیل وجود چوب های متنوع و نجاران ماهر، ساخت و اجرای کاورهای چوبی صورت می گیرد، و می توان بر اساس دکور منازل و سلیقه فرد، نوع و جنس این کاور ها را انتخاب کرد.

 نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی                     

مطالب مرتبط با موضوع کاور شوفاژ :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us