کمد دیواری چوبی

از رایج ترین نوع کمد های دیواری، کمدهای چوبی می باشد و دارای انواع مختلفی بوده و فضایی زیادی را اشغال نمی کنند. این نوع کمد دیواری دارای تنوع رنگی بالایی بوده و می توان براساس دکور و فضای اتاق ها، آنها را سفارش داد که دارای سطح صاف و صیقلی می باشند و به راحتی امکان هماهنگ کردن آنها با دکور منازل می باشد.

کمد های دیواری، کمدهای چوبی

به دلیل اینکه آپارتمان های کنونی در ابعاد کوچک ساخته می شوند همواره نیازمند تجهیزاتی هستیم که در نظم دادن به وسایل از جمله لباس ها، کفش، وسایل ورزشی، کیف و … به ما کمک کنند.

کمد های دیواری، کمدهای چوبی
کمد های دیواری، کمدهای چوبی

کمد دیواری این امکان را برای ما ایجاد می کند؛ زیرا جای کمی را گرفته و امکان نظم دادن و چیدمان سایر وسایل را برای ما ایجاد می کند. در شکل زیر نمونه ای از یک کمد دیواری ارائه شده است که امروز در بسیاری از خانه ها قابل مشاهده است و کاربرد بالا دارد.

کمدهای دیواری چوبی
کمدهای دیواری چوبی

کمدهای دیواری چوبی

از جمله استفاده کمدهای چوبی، قرار دادن لباس در آنها می باشد که می توان لباس ها را به صورت آویز و کاملا مرتب در کنار هم قرار داد و همیشه در دسترس بوده و در محفظه ای باشند که هیچ آلودگی آنها را تحت تاثیر قرار ندهد. در شکل زیر نمونه ای از کمد چوبی لباس ارائه شده است که می توان محفظه های مجزا و در ابعاد مختلفی ایجاد کرد که افراد بتوانند لوازم و پوشاک خود را در یک محل خصوصی قرار دهند در بسیاری از موارد کمدهای دیواری دارای کشوهای کوچکی هستند که در قسمت پایین این کمدها قرار می گیرند و می توان لوازم کوچک را در این قسمت قرار داد و دیگر نگران گم شدن آنها نباشید.

کمد دیواری چوبی برای لباس و پوشاک

انواع کمد های دیواری
انواع کمد های دیواری

انواع کمد های دیواری

کمدهای دیواری در دیدگاه کلی به دو صورت در بازار وجود دارند 1- کمدهایی که در ارتفاع و بر روی دیوار نصب می شوند که باید کف و سقف داشته باشند. 2- کمد هایی که بر روی زمین قرار می گیرند که می توانند کفی یا سقف نداشته باشند که سبب استفاده کمتر از مواد می شود و مقرون به صرفه است اما نوع دیگری وجود دارد که محفظه کمد به وسیله مصالح ساخته شده است و فقط درهای آن از چوب یا تخته می باشند که امروز کاربرد چندانی ندارد زیرا عرض دیوارها بسیار کمتر شده است و امکان ساخت این نوع کمدها نمی باشد.

انواع مختلف کمدهای دیواری از نظر جنس و مواد مورد استفاده در ساخت آنها، امروزه کاربرد زیادی داشته و به میزان بالا تولید می شوند و شامل موارد زیر می باشند:

1- کمد های دیواری از جنس چوب

2- کمدهای دیواری از جنس شیشه

3- کمدهای دیواری از جنس آینه

4- کمدهای دیواری ترکیبی که از چوب و شیشه یا آینه ساخته شده اند.

عوامل موثر بر قیمت کمدهای دیواری چوبی

در کمدهای چوبی که از نوع دیواری می باشند عوامل زیادی بر قیمت آنها موثر است که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نوع و جنس چوب مورد استفاده برای ساخت کمد

2- میزان و ابعاد چوب های مصرفی که براساس میزان مترمربع تخته مصرفی در ساخت کمدها می باشد که در بسیاری از موارد عمق کمدهای همواره ثابت است و می توان به صورت طولی میزان مصرف و در نهایت قیمت را مشخص کرد.

3- نوع و جنس یراق ها (که از دو نوع تشکیل شده اند: نوع کشویی و نوع ریلی، قیمت یراق ریلی بالاتر است) و دستگیره های مورد استفاده در ساخت کمد

4- انجام ماشین کاری یا منبت کاری (سایر کارهای تزیین) بر روی چوب

 چوب مورد استفاده در ساخت کمد

برای ساخت کمدهای دیواری از چوب های مختلفی استفاده می شود که ام دی اف و نئوپان متداول ترین نوع آنها می باشند، البته از چوب طبیعی نیز در ساخت آنها می توان استفاده کرد که سبب جلوه زیباتری شده اما از قیمت بالاتری برخوردار هستد. به طور کلی کمدهای چوبی به دو نوع مدرن و کلاسیک تقسیم بندی می شوند که در نوع کلاسیک از چوب طبیعی استفاده می شود.

مزایای کمد های دیواری چوبی

استفاده از کمدهای دیواری مزایای بسیاری دارد که از جمله مهم ترین آنها شامل نظم و ترتیب دادن به وسایل، دسترسی آسان به سایر لوازم، محافظت از وسایل در برابر آلودگی و تابش خورشید و استفاده بهینه از فضای منازل اشاره کرد. استفاده از چوب و تخته در ساخت این نوع کمدها، سبب انعطاف پذیر بودن آنها می شود و به راحتی می توان طراحی را به صورتی انجام داد که امکان گذاشتن تختخواب، کتابخانه و یا وسایل آشپزخانه، کیف و کفش مهیا باشد.

بدنه کمدهای چوبی می تواند از جنس نئوپان با روکش ملامینه یا چوب ام دی اف باشد. علاوه بر این دو نوع چوب، می توان برای درب این کمدها از چوب طبیعی نیز استفاده کرد که سبب زیبا شدن و ایجاد حس شادابی و نشاط در افراد می شود، اما از لحاظ قیمتی نسبت به بقیه موارد دارای قیمت بالاتری است.

کمد با درب ریلی در مقایسه با نوع لولایی آن دارای مزایایی بسیاری است که از جمله مهم ترین آنها فضای کم مورد نیاز برای باز شدن درب ها می باشد و می توان در جلوی این کمدها و مخصوصا در اتاق های خواب وسایل دیگری از طریق میز یا آباژور قرار داد و با قرار دادن آینه بر روی این کمدها می توان سبب پخش نور و ایجاد روشنایی بهتر در اتاق ها شد، اما باید نصب این ریل ها توسط یک فرد متخصص صورت گیرد.

کمد دیواری چوبی با درهای لولایی
کمد دیواری چوبی با درهای لولایی
کمد دیواری چوبی با درهای لولایی
کمد دیواری چوبی با درهای کشویی
کمد دیواری چوبی با درهای کشویی

امروزه افراد بسیاری تمایل دارند که از فضای کوچک منازل خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنند، لذا در این راستا سازندگان مختلف سعی می کنند محصولاتی ارائه دهند که هم متناسب با دکوراسیون منازل بوده و هم بیشترین کاربرد از فضای خانه ها را برآورده کنند. از جمله این محصولات می توان به کمدهای چوبی اشاره کرد که دارای تختخواب های کشویی بوده  و به راحتی قابل استفاده و بسته شدن می باشند در شکل زیر نمونه ای از این کمد های چوبی مدرن ارائه شده است که قابلیت استفاده از آن به عنوان تختخواب نیز فراهم است اما باید از یراق مناسب (نوع مخصوص 80 کیلو) استفاده شود.

نمونه ای از کمد چوبی به همراه تخت خواب

نمونه ای از کمد چوبی به همراه تخت خواب
نمونه ای از کمد چوبی به همراه تخت خواب
ساخت و کاربرد کمدهای دیواری چوبی در ایران

با استفاده از کمدهای دیواری به راحتی می توان وسایل بسیاری را در یک محفظه مشخص قرار داده و نظم و چیدمان را به حداکثر رساند که هم جلوه زیباتری ایجاد کرد و هم بیشترین استفاده را از فضایی در دسترس انجام داد. از جمله نکاتی که برای خرید آسانتر کمد باید در نظر گرفت می توان به مشخص کردن فضای در دسترس، هدف استفاده از آن و بودجه اشاره کرد.

از دیرباز در ایران از کمدهای چوبی استفاده شده است و امروز انواع مختلف و از جنس های متنوعی در بازار موجود است که در بسیاری از خانه ها این کمدها مورد استفاده قرار می گیرند. مناسب ترین حالت در نظر گرفتن یک کمد برای هر اتاق است که این به عنوان یک امتیاز مثبت محسوب می شود.

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با انواع کمد و کمد دیواری :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us