چگونه یک فضای ذخیره خوب در کمد ایجاد کنیم

از آنجا که فضای ذخیره سازی وسایل در خانه ها اغلب محدود است ، لازم است از فضای کمد به درستی استفاده کنیم. بسیاری از افراد با اینکه وسایل زیادی را در کمد می گذارند ، نمی دانند چیدمان آن را باید به چه صورت انجام دهند. در این مقاله ، من نکاتی را در مورد ذخیره سازی وسایل در کمد دیواری ، برای شما جمع آوری کرده ام.

 لطفاً هنگام تصمیم گیری برای طبقه بندی کمد خانه خود و بررسی گنجه تان ، از این مقاله به عنوان مرجع استفاده کنید.

نکته ای که اول از همه ، باید در مورد نگهداری کمد بدانید

اصول اولیه در خصوص مکان ” قرار دادن” وسایل

سهولت دسترسی باید با توجه به آنچه در کمد ذخیره می کنید ، تعیین شود ؛ برای مثال دسترسی به وسایل پر کاربرد ، باید آسان تر باشد. پس اول از همه ، بگذارید بدانیم اصول جا سازی وسایل چگونه است.

چه وسایلی باید در محفظه بالایی ، طبقات وسط و پایین قرار گیرند

ذخیره سازی وسیله های درون کمد
ذخیره سازی وسیله های درون کمد

کمد ها به طور کلی به سه منطقه تقسیم می شوند ؛ در قسمت بالای کمد “طبقه بالا” ، و سپس “طبقه وسط” و “طبقه پایین” قرار دارد.

گذاشتن و بیرون آوردن وسایل از دریچه بالایی کمد ، بدون پلکان مشکل است ؛ بنابراین حتماً باید چیزهایی را که اغلب از آن ها استفاده نمی کنید ، در آنجا قرار دهید. مواردی را که بیشتر استفاده می کنید ، در طبقه وسط قرار دهید و سپس موارد کم استفاده تر را در ردیف پایین بگذارید ؛ همچنین بهتر است وسایل سنگین را نیز ، که به سختی می توان آن ها را جا به جا کرد ، در طبقات پایین ذخیره کنید.

از عمق کمد به درستی استفاده کنید

کمد های دیواری در اصل به عنوان فضایی برای قرار دادن لحاف ساخته شده اند ، بنابراین عمق کافی دارند ؛ در نتیجه ، با استفاده از نصف کردن عمق کمد می توانید دو برابر فضای اولیه ، برای ذخیره وسایل خود ، فضا داشته باشید.

همیشه می توانید هنگام ذخیره سازی وسایل کوچک و کم عرض ، فضای “پشت” و “جلو” کمد را در نظر گرفته و کمد را از این نظر به دو بخش تقسیم کنید. اصولاً وسایلی که اغلب استفاده می شوند ، باید در جلوی کمد قرار بگیرند و مواردی را که اغلب استفاده نمی کنید در قسمت پشت آن قرار دهید.

روش نگهداری کمد

برای استفاده خوب از کمد و نگهداری از آن ، مهم است که مراحل ذخیره سازی را دانسته تا بتوانید آن را دنبال کنید. 

در اینجا ، ما روشی از ذخیره سازی وسایل در گنجه را معرفی خواهیم کرد ، که بسیار کاربردی خواهد بود.

وسایلی که انبار کرده اید بررسی و طبقه بندی کنید

طبقه بندی وسایل انباری
طبقه بندی وسایل انباری

برای این کار ابتدا همه وسایل و لباس ها را از کمد بیرون آورده و بررسی کنید که چه چیزی در آن جا وجود دارد. در این مرحله چیزهای غیرضروری را که دیگر استفاده نمی کنید ، دور بریزید.

هنگامی که تصمیم گرفتید چه چیزی را در کمد قرار دهید ، آن را به صورت زیر طبقه بندی کنید.

تقسیم وسایل بر اساس نوع آن ها

برای مثال طبقه بندی هایی مانند : لباس ، لحاف ، اسباب بازی ، مایحتاج روزانه ، لوازم خانگی ، کیف ، وسایل فصلی ، لوازم جانبی و سایر موارد را هر کدام با هم و در کنار نوع خودش جمع کنید.

تقسیم وسایل بر اساس تعداد دفعات استفاده از آن ها

به تمامی وسایل توجه کنید و زمان و مقدار استفاده از آن را به خاطر بیاورید.

 ما به شما توصیه می کنیم وسایل پرمصرف و مواردی را که به ندرت استفاده شده را ، در مکان های مختلفی ذخیره کنید. این طبقه بندی را حتی می توانید برای وسایل موجود در کیفتان نیز استفاده کنید ، چه برسد به یک کمد در خانه.

 تصمیم بگیرید که چه چیزی را کجا قرار دهید

پس از مرتب سازی ، ما تصمیم می گیریم که چه چیزی را کجا قرار داده و کجا آن را ذخیره کنیم. این عمل پارتیشن یا “منطقه بندی” نامیده می شود. منطقه بندی فرآیند بسیار مهمی در نگهداری کمد است. در ادامه من با جزئیات توضیح خواهم داد که چه مکانی برای چه نوع وسایلی مناسب می باشد.

محفظه بالا

لباس های خارج از فصل را در یک باکس یا کیف ذخیره کرده و آن را در قسمت جلویی طبقه بالا قرار دهید. وسایلی که بندرت مورد استفاده قرار می گیرند و یادگاری ها را در قسمت پشتی طبقه بگذارید. آن ها را برچسب گذاری کنید تا با یک نگاه بتوانید متوجه آنچه در داخل جعبه قرار دارد بشوید. از قرار دادن اجسام سنگین در این طبقه خودداری کنید ، زیرا وارد کردن و خارج کردن آن ، بدون پلکان دشوار است. همچنین بهتر است وسایلی که می خواهید برای جلوگیری از ایجاد رطوبت استفاده کنید (یا جاذب رطوبت) را ، اینجا قرار دهید.

ردیف وسط

ردیف وسط بهترین طبقه است ؛ زیرا شما می توانید لحاف و لباس هایی را که معمولاً استفاده می کنید ، از این طبقه به راحتی بیرون بیاورید. اگر وجود چندین لحاف به تنهایی تمامی فضای شما را اشغال کرده و باعث می شود که نتوانید عمق بندی کمد را انجام دهید ، با استفاده از یک کشوی عمیق می توانید ارتفاع طبقه را نصف کرده ،  لحاف را روی آن قرار داده و از فضای زیرین آن نیز استفاده مفید کنید.

ردیف پایین

وسایلی را که مرتباً از آنها در روی زمین استفاده می کنید ، در طبقه پایین ذخیره کنید. همچنین ردیف پایین برای قرار دادن وسایل سنگین مانند فن های برقی و جاروبرقی نیز مناسب است. همچنین برای دسترسی آسان در این طبقه ، استفاده از باکس و جعبه های نگهداری که روی ریل حرکت می کنند ، توصیه می شود.

بیایید اندازه کمد را برای ذخیره سازی وسایل بررسی کنیم

قبل از خرید جعبه و قفسه بندی موقت یا مواردی برای نگهداری ، مطمئن شوید که اندازه دقیق کمد خود را می دانید. زیرا ابتدا برای انجام هر کار ، باید داشته ها را بررسی نماییم ؛ پس هنگامی که میخواهید قفسه و یا باکس ها را در کمد قرار دهید ، ابعاد مهم خواهد بود و باید ظرفیت کمد را در نظر بگیرید ؛ بنابراین من توصیه می کنم دوباره اندازه گیری ها را انجام داده و این بار لطفاً هنگام بررسی اندازه کمد ، به موارد زیر توجه داشته باشید.

عرض کمد را اندازه بگیرید

لزوم اندازه گیری دقیق دهانه از این جهت است که اگر ابعاد را به درستی نداشته باشید ، نمیتوانید پارتیشن مناسبی ایجاد کنید ؛ چون حتی اگر باکس ها را به زور وارد کمد کنیم ، ممکن است کشو های آن باز نشوند. قسمت پشت کمد ها معمولا کمی باز تر از دهانه کمد است ، هر قسمت را جدا گانه اندازه بگیرید. همچنین ممکن است عرض کمد در قسمت بالا متفاوت از عرض آن در قسمت پایین باشد ، به همین علت بهتر است دهانه کمد را ، در ارتفاع های مختلف اندازه گیری نمایید.

برای اندازه گیری دهانه کمد هایی که درب های تاشو و درب های لولایی دارند ، حتماً درب آن ها را باز کنید و سپس عرض را با درب باز اندازه گیری کنید ، زیرا اگر ضخامت درب و برجستگی لولا را هنگامی که درب باز است اندازه نگیرید ، ممکن است نتوانید باکس و کشو های متناسبی را انتخاب کنید.

عمق کمد را اندازه بگیرید

منظور از عمق ، فاصله از قسمت داخلی آستانه کمد تا قسمت پشت آن است (دیوار). لازم است برای طبقه بندی مناسب کمد ، از عمق دقیق آن اطلاع داشته باشیم. عمق هر طبقه را جدا گانه اندازه بگیرید.

ارتفاع کمد را اندازه بگیرید

هنگام اندازه گیری ارتفاع طبقات کمد ، حتما قسمت های داخلی دیواره های کمد را اندازه گیری کنید. در غیر این صورت ممکن است ابعاد وسایل ذخیره سازی ، با ارتفاع واقعی کمد متناسب نبوده و نتوانید آن ها را در کمد جا بدهید.

باکس و جعبه مورد نیاز خود را با توجه مکان قرار گیری و نوع وسایل انتخاب کنید.

انتخاب باکس مناسب
انتخاب باکس مناسب

پس از بررسی اندازه ها ، یک ابزار ذخیره سازی را انتخاب کنید. انواع مختلفی از ابزار ذخیره سازی وجود دارند. اطمینان حاصل کنید که بهترین نوع را با توجه به فضایی که دارید انتخاب می کنید ؛ به عنوان مثال ، باکس هایی هم از نوع کشویی و هم از نوع درپوش دار برای نگهداری لباس وجود دارد. اگر به مرتب سازی لباس هایی که به طور روزمره می پوشید فکر می کنید ، باکس های کشویی کار شما را راحت تر می کند ؛ اما اگر میخواهید لباس های خارج از فصل یا کم استفاده را مرتب سازی کنید ، باکس ها درب دار مناسب این مورد می باشد.

باکس هایی که دارای دستگیره هستند مناسب برای قرار دادن وسایل ، در طبقات بالایی کمد می باشند ؛ از این جهت که وجود دستگیره ، گرفتن و درآوردن باکس هایی که در ارتفاع هستند را آسان تر میکند.

 اگر انواع باکس های کشویی را در محفظه بالایی قرار دهید ، داخل و خارج کردن آن بسیار دشوار خواهد بود ، بنابراین از آن اجتناب کنید.

برای طبقات پایین کمد ، استفاده از باکس هایی که روی ریل حرکت می کنند بسیار مناسب می باشد.

با این حال ، مراقب باشید بیش از حد از ابزار های ذخیره سازی استفاده نکنید ؛ زیرا اگر جعبه های بیشتری را در باکس ها قرار دهید ، خارج کردن و قرار دادن وسایل در آنها زمان بر است و درک اینکه چه چیزی را کجا قرار داده اید ، دشوار خواهد بود. به حداقل رساندن باکس ها و جعبه ها نیز نکته مهمی در نگهداری کمد است.

وسایل را در کمد جا سازی کنید

پس از تصمیم گیری در مورد پارتیشن ها و باکس های ذخیره سازی ، نوبت به جا سازی وسایل در مکان های برنامه ریزی شده می رسد. ممکن است در این مرحله ، کار همان طور که انتظار داشتید پیش نرود. همچنین ممکن است وسایلی وجود داشته باشد که نه جایی برای آن ها تعبیه کرده اید و نه می توانید آن ها دور بیاندازید ؛ در چنین حالتی با توجه به کلیاتی که در مقاله ارائه شد ، برای جا سازی وسایل مربوطه تصمیم گیری نمایید.

نکات انتهایی

توصیه می شود به جای اینکه فقط لحاف های حجیم را درون کمد دیواری قرار دهید ، از یک قفسه مخصوص سازماندهی کمد استفاده کنید. شما می توانید از فضا به طور موثر استفاده کنید و ذخیره وسایل کوچک مانند بالش راحت تر خواهد بود. همچنین ، با نصب قفسه یا کشو در کمد و قرار دادن لحاف روی آن ، می توانید یک فضا در زیر آن ایجاد کرده و این چنین رطوبت هوا را کاهش دهید. اما اگر می خواهید لحاف را در قسمت پایین کمد قرار دهید ، برای اطمینان از تهویه و گردش هوا زیر آن ، یک تخته زهکشی (صفحه ای متخلخل با قابلیت جریان یافتن هوا) قرار دهید .

اگر لحاف و پتویی که فقط در زمستان استفاده می شود را درون کیسه فشرده سازی قرار دهید (باد درون آن کاملا تخلیه می شود) ، می توانید آنها را به صورت قائم در فضایی بدون عمق نگهداری کرده و حجم بسیار کمی اشغال خواهند کرد.

استفاده از کیسه های فشرده
استفاده از کیسه های فشرده

لباس ها را می توان با قفسه آویز در کمد دیواری نگهداری کرد

اگر می خواهید لباس ها را در کمد دیواری ذخیره کنید ، می توانید با قرار دادن قفسه آویز مخصوص لباس ، از کمد دیواری مانند کمد لباس استفاده کنید. همچنین قفسه هایی وجود دارند که دارای دو ردیف در جلو و عقب نیز می باشند که میتوان موارد کوچک مانند کلاه و کیف را روی آن ها قرار داد.

وسایل خانگی فصلی

وسایل خانگی فصلی مانند پنکه های برقی و بخاری ها سنگین هستند ، بنابراین قرار دادن آنها در قسمت پایین کمد برای داخل و خارج کردن راحت است.

 جعبه ای که در هنگام خرید ، کالا در آن قرار دارد اغلب از خود کالا بزرگتر است و جای زیادی اشغال می کند ؛ پس بهتر است زمانی که میخواهید آن ها را در کمد قرار دهید ” به جز وسایل شکننده ” بقیه وسایل را از جعبه شان خارج کنید.

وسایل فصلی و مناسبتی (غیر از وسایل منزل) ، مثلا وسایل مربوط به رویدادهایی مانند تولد و سالگرد ها و عید نوروز ، باید در طبقه بالای کمد ذخیره شوند. آن ها را به چند تکه تقسیم کرده و درون کیسه کاغذی قرار دهید تا بتوانید سریع آنها را بیرون بیاورید.

برای وسایل کوچک حتماً یک موقعیت ثابت تعیین کنید

قرار دادن وسایل کوچک ، مانند اسباب بازی و کالاهای متفرقه و مواد مصرفی مانند لامپ ، در یک جعبه شفاف که درون آن مشاهده می شود ، بسیار کار شما را راحت می کند. مهم این است که برای بچه ها یک قانون تنظیم کنید که اسباب بازی ها را هنگام استفاده ، همراه با جعبه بیرون بیاورند و پس از اتمام بازی آن را به مکان های اصلی خود برگردانند.

گردآورنده : زهرا اکبری

کلمات کلیدی : کمد ، کمد چوبی ، کمد دیواری

مقالات مرتبط با مبلمان چوبی:

WhatsApp us