خانه ای آراسته و مرتب

در دنیای پرمشغله امروز تمیز كردن و نظم‌بخشی به خانه تبدیل به چالش اصلی بسیاری از خانواده‌ها شده است. بسیاری از زوج‌ها هر دو در بیرون از خانه كار می‌كنند و وقت كافی برای انجام امور مربوط به خانه داری را ندارند. اما شاید در نگاه اول این مسئله بسیار منطقی و باورپذیر به نظر برسد اما بسیاری از افراد هم همین وضعیت را دارند اما خانه آن‌ها همیشه تمیز و منظم است. اما این افراد چه می‌كنند؟ راه‌های بسیار زیادی برای نظم‌بخشی به خانه در زمانی اندك وجود دارد. اما افراد منظم دارای عادات بسیار خوبی هستند كه به آن‌ها كمك می‌كند تا خانه خود را همیشه در حالتی خوب و تمیز قرار دهند. در این مطلب، ۹ عادت خوب افراد منظم را به شما معرفی می کند. شما از این ایده‌ها استفاده كنید و مطمئن باشید كه موفق می‌شوید.

خانه ای آراسته و مرتب

خانه ای آراسته و مرتب

 آن‌ها هر شب لباس‌های خود را سر جای خود می‌گذارند.

وقتی به خانه می‌آیید و لباس راحتی به تن می‌كنید، ممكن وسوسه شوید كه لباس‌های بیرون خود را روی صندلی بگذارید یا آن را به گوشه‌ای پرتاب كنید، اما گول این تله تنبلانه را نخورید. فقط چند ثانیه طول می‌كشد كه به رخت شوی خانه بروید و لباس بیرون خود را داخل ماشین لباس‌شویی بگذارید، یا درون سبد رخت‌های كثیف بریزید، و یا آن را سر جایش در داخل كمد لباس‌ها بگذارید.

این مسئله نه تنها به زندگی و خانه شما نظم می‌بخشد، بلكه باعث می‌شود روزی كه می‌خواهید كارهای مربوط به شستشوی لباس‌ها را انجام دهید مجبور نشوید كه دور خانه بگردید و لباس‌های چرك و كثیف را كه هر كدام در گوشه‌ای پنهان شده‌اند پیدا كنید.

 آن‌ها وسایل به درد نخور و اضافه را نگه نمی‌‌دارند.

وسایل زیادی در خانه هستند كه هیچ‌وقت از آن‌ها استفاده نمی‌كنید، اما دلتان هم نمی‌آید كه آن‌ها را دور بریزید. افراد منظم در برابر وسوسه نگهداری از این وسایل اضافی مقاومت كرده و آن‌ها را دور می‌ریزند. این كار نه تنها نظم‌بخشی به خانه را راحت‌تر می‌كند، بلكه فضای بیش‌تری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. پس همین الان دست به كار شده و وسایل اضافی (قدیمی و از كارافتاده) خانه خود را بیرون بریزید.

 آن‌ها كاغذهای بسیار كمی را در خانه نگه می‌دارند.

خیلی ساده است كه كپه‌ای از نامه‌های به درد نخور، منوی رستوران‌ها، و روزنامه‌های قدیمی در قسمت‌های مختلف خانه تلنبار شوند. برای نظم‌بخشی به كاغذها باید یك سیستم دسته‌بندی ایجاد كنید و با استفاده از آن كاغذها و اسناد مهم را نگهداری و بقیه را بیرون بریزید. كاغذها به سرعت روی هم جمع می‌شوند و خانه را بی‌نظم می‌كنند. افراد منظم به كاغذها اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و آن‌ها را طی یك سیستم درست نظم می‌دهند.

 آن‌ها هر سطحی را پس از استفاده تمیز می‌كنند.

بیایید صادق باشیم؛ هر چه كثیفی در خانه كم‌تر باشد راحت‌تر می‌توان آن را تمیز كرد. كپك، روغن، و لكه‌های غذا آشپزخانه و خانه شما را زشت می‌كنند و هر چه از عمر آن‌ها بیش‌تر بگذرد تمیزتر كردن آن‌ها نیز مشكل‌تر می‌شود. افراد منظم هر سطحی را پس از استفاده تمیز می‌كنند. این كار در مدت زمان اندكی انجام می‌شود و در عین حال تمیز كردن لكه‌های تازه بسیار ساده‌تر از لكه‌های قدیمی است.

خانه ای آراسته و مرتب

خانه ای آراسته و مرتب

آ‌ن‌ها تخت‌خواب خود را با وسایل غیرضروری و اضافه پر نمی‌كنند.

مطمئنا استفاده از كوسن‌های رنگی و روتختی‌های زیبا می‌تواند جلوه زیبایی به تخت‌خواب ما بدهد و آن را تبدیل به عنصری جذاب و زیبا در اتاق خواب كند. اما بهتر است این وسایل را به اندازه استفاده كنیم تا تخت‌خواب ما بیش از حد شلوغ نشود. هر چه منظم كردن تخت‌خواب پس از بیدار شدن از خواب به مراحل كم‌تری نیاز داشته باشد، احتمال انجام این كار بیش‌تر است. افراد منظم وسایل زیادی روی تخت‌خواب خود نمی‌گذارند و به محض این‌كه از خواب بیدار می‌شوند تخت‌خواب خود را جمع می‌كنند. آیا شما هم وقتی از خواب بیدار می‌شوید تخت‌خواب خود را جمع می‌كنید؟

 آن‌ها كفش‌ها و لباس‌های خود را در جای مشخصی قرار می‌دهند.

وقتی وارد فضای ورودی یك خانه می‌شویم دیدن كفش‌هایی كه روی هم تلنبار شده‌اند و كت‌هایی كه روی یك نیمكت قرار گرفته‌اند امری عادی است. سعی كنید یك كمد در فضای ورودی خانه خود بگذارید كه هم جاكفشی باشد و هم جالباسی و بعد تمام كفش‌ها و لباس‌های اضافه را داخل آن قرار دهید. این كار به فضای ورودی خانه شما نظم می‌دهد و در عین حال وسایل مورد نیاز شما را در دسترس قرار می‌دهد.

خانه ای آراسته و مرتب

خانه ای آراسته و مرتب

 آن‌ها هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند كه ظرف‌های كثیف روی هم تلنبار شوند.

پس از صرف هر وعده غذایی سعی كنید سریعا ظرف‌های كثیف را بشورید. شستن سه تا پنج ظرف در هر وعده غذایی خیلی بهتر از شستن خروارها ظرف در پایان هفته است. افراد منظم اجازه خودنمایی به ظرف‌های كثیف نمی‌دهند و پس از صرف هر وعده غذایی به سرعت آن‌ها را می‌شورند. این كار یك حسن دیگر هم دارد: شستن ظرف‌های كثیف قدیمی بسیار سختتر از ظرف‌های كثیفی است كه تازه درون آن‌ها غذا خورده شده است.

آن‌ها وقتی از وسیله‌ای استفاده می‌كنند سریعا آن را سر جای خودش می‌گذارند.

اگر شما هم این كار را می‌كنید هرگز با صحنه تلنبار شدن DVDها، مجلات، كتاب‌ها، و اسباب‌بازی‌ها روی میز نشیمن خانه خود روبه‌رو نمی‌شوید. این كار باعث می‌شود خانه شما همیشه منظم و تمیز باشد و وقتی مهمان می‌خواهد به خانه شما بیاید در كم‌تر از ۵ دقیقه می‌توانید خانه خود را به بهترین حالت خود دربیاورید. در غیر این صورت نظم‌بخشی به خانه كار سخت و طاقت‌فرسایی می‌شود.

آن‌ها به طور منظم خانه را گردگیری می‌كنند و جارو برقی می‌كشند.

هفته‌ای دو یا سه بار و به مدت چند دقیقه وقت بگذارید و خانه خود را گردگیری كنید و آن را جارو برقی بكشید. این كار باعث می‌شود كه مجبور نشوید كه تمام آخر هفته خود را صرف تمیز كردن و نظم‌بخشی به خانه بكنید. افراد منظم طی یك زمان‌بندی درست در طول هفته این كارها را انجام می‌دهند و آخر هفته خود را صرف تفریح همراه با خانواده و دوستان خود می‌كنند.

http://www.persianv.com

WhatsApp us