آشنایی با نکات ایمنی در آشپزخانه

ایمنی آشپزخانه ٬ استاندارد آشپزخانه
دکوراسیون آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه

رعایت چند نکته در آشپزخانه، کمک می‌کند تا این مکان به محیطی ایمن‌تر تبدیل شود.

آشپزخانه در واقع قلب خانه است و جالب نیست اکثر حادثه‌های سوختگی در این فضا صورت گیرد. خوشبختانه بسیاری از این سوختگی‌ها با رعایت چند نکته قابل پیشگیری هستند که به شرح آن‌ها می‌پردازیم :

• تا زمان پخت کامل غذا در آشپزخانه باشید.

• قابلمه را در قسمت عقب و یا وسط گاز قرار دهید.

• لوازمی مانند حوله خشک‌ کن، کیسه‌های پلاستیکی و دستگیره را دور از اجاق گاز نگه‌دارید.

• هیچوقت هنگامی که کودک خود را در بغل گرفته‌اید پخت و پز نکنید.

• کودکان را از کنار اجاق گاز دور نگه دارید.

کمک‌های اولیه برای سوختگی

اگر با تمام سعی و تلاش خود، ‌دچار سوختگی شدید، به نکات کمک‌های اولیه زیر عمل کنید:

• ناحیه آسیب‌دیده را زیر آب سرد بگیرید یا درون آب سرد فرو کنید؛ مراقب باشید آب خیلی سرد نباشد.

• می‌توانید روی محل سوختگی را با حوله تمیز، ‌سرد و مرطوب بپوشانید.

• ناحیه آسیب‌دیده را فشار یا سایش ندهید.

• اگر در این ناحیه درد دارید، می‌توانید استامینوفن یا ایپوبرفن مصرف کنید.

• در نهایت اگر سوختگی شدید است و علائم عفونت در آن ظاهر شده، به پزشک مراجعه کنید.

کمک‌های اولیه برای سوختگی‌های ناشی از آب جوش:

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌اتان دچار سوختگی با آب جوش شده‌اید مراحل زیر را قدم به قدم اجرا کنید:

• اگر آب جوش از روی لباس ریخته شده، پارچه آن قسمت را از محل سوختگی جدا کنید.

• محل سوختگی را زیر شیر آب سرد به مدت 30 دقیقه قرار دهید.

• هرگز روی سوختگی یخ قرار ندهید چون با این کار از جریان خون به محل آسیب دیده جلوگیری می‌کنید.

• برای این نوع سوختگی از کره یا پماد استفاده نکنید.

www.webmd.com

 منبع : همشهری انلاین زندگی > تغذیه – همشهری آنلاین – شهره فرجی .

۴ اصل ایمنی در آشپزخانه
لابد شنیده‏اید که می ‏گویند آشپزخانه قلب خانه است. می دانید چرا؟ چون رعایت بهداشت در آشپزخانه بر سلامت همه اعضای خانواده تاثیر دارد. از سوی دیگر، کارشناسان ایمنی، آشپزخانه را یکی از نقاط پرخطر در خانه می دانند و توصیه می کنند برای کاهش خطرات و پیشگیری از آسیب ها و صدمات به ایمنی آشپزخانه توجه شود. وجود منابع حرارتی مانند اجاق گاز و سماور و هم چنین وجود لوازم و وسایل برقی در کنار مواد آتشگیر مانند روغن ها و مواد شیمیایی، حوله ها و دستکش ها و همه و همه، شرایطی را به وجود می آورند که باعث می شود کارشناسان ایمنی، آشپزخانه را به عنوان محلی با پتانسیل بالای خطر معرفی کنند. هم چنین نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه احتمال انتشار و انتقال آلودگی ‏های میکروبی را بالا می ‏برد. این هفته می خواهیم سری به آشپزخانه بزنیم و شرایط پرخطر را شناسایی کنیم و تا جای ممکن این خطرها را کاهش دهیم…

 

۱) آشپزخانه و خطر بریدگی

▪ مواد غذایی را چه طور ببریم؟ مواد غذایی را روی تخته آشپزی مخصوص برش و دور از بدن ‏تان قرار دهید. انگشتان‏ تان را از تیغه چاقو دور نگهدارید.
▪ چاقو های تیز: همیشه از چاقوهای تمیز و تیز استفاده کنید چون یک چاقوی تیز معمولا ایمن تر از یک چاقوی کند است.
▪ چاقو را چه طور بشوییم؟ چاقوها و سایر وسایل نوک تیز و برنده را به طور جداگانه بشویید. هنگام شستشو چاقو را طوری در دست بگیرید که تیغه از بدن تان دور باشد.
▪ اگر ظرفی در آشپزخانه شکست: در صورت شکستن ظروف، خرده شیشه ‏ها را فورا جارو کنید. سپس با استفاده از یک دستمال نم ‏دار تکه‏ های ریزتر شیشه را نیز جمع کنید. خرده شیشه‏ ها را در کیسه کاغذی قرار دهید و در سطل زباله بیندازید.
▪ مواظب دست تان باشید: از چاقو به عنوان در باز کن و پیچ گوشتی استفاده نکنید.

۲) آشپزخانه و خطر لیز خوردن

▪ طرز تمیز کردن زمین: در صورت ریختن مواد غذایی روی زمین برای پیشگیری از سرخوردن فورا آن ها را پاک کنید. برای پاک کردن از آب گرم و مایع شوینده استفاده کنید و زمین را خشک کنید.
▪ در کابینت ‏ها را ببندید: در کابینت ‏ها و کشوها را همیشه پس از هر بار استفاده ببندید تا هنگام کار در آشپزخانه به آن ها برخورد نکنید.
▪ کفپوش مناسب: برای پیشگیری از سرخوردن و افتادن در آشپزخانه باید از قالیچه‏ ها و کفپوش ‏های مناسب با ترمزفرش استفاده کنید.
▪ خطر برق‏ گرفتگی: برای پیشگیری از خطر برق‏ گرفتگی باید آب و مایعات را از جریان برق دور نگهدارید.
▪ استفاده از چهارپایه: برای دسترسی به قسمت‏ های بالای کابینت حتما از یک چهارپایه مناسب استفاده کنید. استفاده از صندلی و سایر وسایل برای این کار ممکن است به افتادن و سرخوردن منجر شود.
▪ سیم ها و پریزها: همواره پیش از برداشتن غذا از توستر و سایر لوازم برقی، ابتدا آن ها را از برق بکشید.

۳) آشپزخانه و خطر سوختگی

▪ دستگیره‏ های داغ: برای برداشتن ظروف داغ و برداشتن درب قابلمه ‏ها و ماهیتابه ‏ها حتما از دستگیره خشک استفاده کنید و هنگام جا به جا کردن ظروف داغ آن ها را از بدن ‏تان دور نگهدارید.
▪ آستین‏ هارا بالا بزنید: هنگام پخت و پز لباس مناسب بپوشید و پیش از شروع آشپزی آستین ‏تان را بالا بزنید. لباس هایی با آستین بلند و گشاد برای آشپزی و کار با اجاق گاز مناسب نیست.
▪ اطراف اجاق گاز را تمیز نگهدارید: کاغذها و کتاب و دستمال و دستگیره و وسایل آتش ‏گیر را از شعله های اجاق گاز دور نگهدارید.
▪ قرار دادن ظروف روی گاز: ظروف را طوری روی اجاق گاز قرار دهید که دستگیره آن ها به سمت بیرون قرار بگیرد و روی شعله‏ های دیگر اجاق قرار نگیرد.
▪ مواد شیمیایی در آشپزخانه: مواد شیمیایی و شوینده را از دسترس بچه ها دور نگهدارید و آنها را در کنار مواد غذایی قرار ندهید. توصیههای روی بسته بندی آن ها را به دقت بخوانید و در موارد اورژانس طبق دستورالعمل روی برچسب عمل کنید. در صورت بروز مسمومیت فورا با مرکز اورژانس تماس بگیرید.
▪ اگر ظرفی روی شعله اجاق آتش گرفت:
۱) با پیچاندن دستگیره پیچ مربوط روی اجاق گاز شعله را خاموش کنید.
۲) در را روی ظرف بگذارید.
۳) روی شعله بیکین پودر یا نمک بریزید.

۴) آشپزخانه و ایمنی غذا

▪ نگهداری غذا: اگر می خواهید غذاها را به مدت طولانی نگهداری کنید، آن ها را در فریزر نگهداری کنید. برای استفاده دوباره از دمای اتاق برای یخ‏ زدایی استفاده نکنید و غذاهای منجمد را برای خروج از انجماد در طبقه پایین یخچال قرار دهید.
▪ شستشوی دست ها: همیشه قبل و پس از آشپزی دست ‏ها و تمام سطوح آشپزخانه را بشویید. شستن دست ‏ها با آب گرم و مایع شوینده یکی از مناسب ‏ترین راه ‏ها برای پیشگیری از انتقال آلودگی و مسمومیت است. دست‏ های تان را پیش از آشپزی، پس از آشپزی و پس از هر بار دست زدن به مواد غذایی مانند گوشت خام بشویید.
▪ دمای مناسب: غذا را در دمای ایمن نگهداری کنید. برای اطمینان از پخت کامل غذا از دما سنج های مخصوص آشپزی استفاده کنید.
▪ خودداری از نگهداری غذا در دمای اتاق: غذا را پس از کشیدن در ظرف نوش جان کنید. قرار دادن غذا به مدت طولانی در دمای اتاق ممکن است موجب رشد میکروب‏ ها و ایجاد مسمومیت شود.
▪ یک دستمال تمیز: پس از هر بار اتمام کار سطح کارتان را با دستمال تمیز کرده و خشک کنید.
▪ از انتقال آلودگی پیشگیری کنید: برای پیشگیری از انتقال آلودگی غذاهایی مانند گوشت خام، میوه و سبزی و نان را جدا از همدیگر نگهداری کنید.

نویسنده: فرزانه فولادبند
منبع: روزنامه سلامت

ایمنی آشپزخانه

در اكثر خانه ها آشپزخانه قلبِ زندگيِ خانوادگي است. همچنين تامين امنيت اين محل يكي از مهمترين مسائل در جهت حفظ سلامت كودك است. در هر آشپزخانه معمولي خطرات پنهاني وجود دارند كه مي توانند سلامت كودك را تهديد كنند، اما شما با طراحي مناسب و انجام تغييرات لازم مي توانيد سلامت كودك را تامين كنيد. در اينجا برخي موارد كه مي توانند براي طراحي يك آشپزخانۀ امن و به درد بخور كاربرد داشته باشند ارائه شده اند.

– وسايل شيشه اي و چيني هاي گران قيمت را در كابينتهاي دربسته يا قفسه هاي بالا و دور از دسترس كودك نگهداري كنيد.

– شما بايد از خطراتي كه مواد تميزكننده خانگي براي كودك دارند آگاه باشيد. از موادي استفاده كنيد كه كمترين ميزان سميت را داشته باشند، آنها را در يك محل امن و قفل شده به نحوي كه توجه كودك را جلب نكنند، نگهداري كنيد.

– چاقوها و ديگر ابزارهاي تيز مانند تيغه هاي ميكسرهاي برقي را در كشوهاي قفل دار قرار دهيد. البته برخي كودكان مي توانند قفلهاي ايمني را باز كنند. اگر كودك شما ياد گرفت كه چگونه قفلهاي معمولي را باز كند، بايد يك روش جايگزين براي نگهداري مواد و وسايل خطرناك پيدا كنيد. شما مي توانيد از قفسه هايي با قفل و كليد براي نگهداري وسايل و مواد خطرناك استفاده كنيد يا آنها را در جايي دور از دسترس كودك قرار دهيد. همچنين مي توانيد با استفاده از يك در كوچكِ ايمني نگذاريد كودك به آشپزخانه وارد شود. در اين صورت بايد هنگام كار در آشپزخانه كودك را در محلي قرار دهيد كه كاملا در ميدان ديد شما باشد تا هم از او مراقبت كنيد و هم او بتواند شما را ببيند.

– ليوانها، چاقوها، غذاها و نوشيدني هاي داغ را دور از لبه ميز قرار دهيد. از روميزي يا چيزهاي ديگر مشابه هم استفاده نكنيد، زيرا كودك مي تواند آنها را بكشد و هرچه روي ميز است روي خودش بريزد.

– شما مي توانيد يك قفسه را كه ايمن بوده و چيز خطرناكي داخل آن نباشد و از اجاق گاز نيز دور باشد به كودك نشان دهيد تا آن را باز كرده و محتويات درون آن را به هم بريزد. احتمالا خواهيد ديد كه پس از اين كودك به باز كردن و به هم ريختن محتويات قفسه هاي ديگر تمايلي نشان نخواهد داد، مگر اينكه شما دربِ آنها را باز بگذاريد. در درونِ آن قفسه چيزهاي جالب و ايمن را قرار دهيد: ماهي تابۀ كوچك و سبك قاشق چوبي، بشقابهاي پلاستيكي يا استيل و سطل ماست خالي. گاهي اوقات هم چيزهاي داخل قفسه را عوض كنيد تا براي كودكتان تنوع ايجاد كنيد!

– از شعله هاي عقبي اجاق گاز استفاده كنيد و اگر مجبور به استفاده از شعله هاي جلو هستيد، هنگام استفاده از اجاق گاز دستۀ ماهي تابه  يا قابلمه را رو به بيرون قرار ندهيد. استفاده از كليد يا دستگيرۀ ايمني، مانع از روشن شدن اجاقِ گاز يا مايكروفر مي شود. درِ سطل آشغال، سطل بازيافت، ماشين رختشويي و ماشين ظرفشويي را ببنديد و هنگامي كه از آنها استفاده نمي كنيد كليد يا دستگيرۀ ايمني را فعال كنيد.

– يك كپسول آتش نشاني را در مكاني كه احتمال آتش سوزي در آن بيشتر است، مثلاً در آشپزخانه يا در نزديكي بخاري يا شومينه قرار دهيد. اما تنها در صورتي براي خاموش كردن آتش سوزي اقدام كنيد كه آتش كم و محدود باشد. در غير اين صورت سريعا كودك را از منزل خارج كرده و سپس با آتش نشاني تماس بگيريد.

– هنگامي كه كودك بر روي صندلي مخصوص كودك نشسته است هرگز او را تنها نگذاريد. و همواره از كمربند يا نوار ايمني استفاده كنيد. در صورتي كه صندليِ كودكِ شما كمربند ايمني ندارد يكي خريده و آن را به صندلي وصل كنيد تا بتوانيد مرتب از آن استفاده كنيد.

– هنگامي كه در يك دست نوشيدني داغ داريد هرگز كودك خود را روي دست ديگر نگه نداريد. از رويِ سرِ كودك به ديگران نوشيدني تعارف نكنيد و هنگام شير دادن به كودك، خودتان هم نوشيدنيِ داغ نخوريد. نوشيدنيهاي داغ را از دسترس كودك دور نگه داريد. از يك دستۀ عايق و سيمي براي كتري استفاده كرده و كتري را روي شعله عقب اجاق گاز قرار دهيد.

–  يك پارك مخصوص كودك يا اتاقك اسباب بازي مي تواند مكان مناسب و ايمني باشد كه كودك خود را براي مدتي كوتاه (مثلا هنگامي كه مي خواهيد يك كار ضروري ولي احتمالا خطرناك را انجام دهيد) به تنهايي در آن قرار دهيد. اگر هنوز كودك شما آنقدر بزرگ نشده است كه هنگامي كه به او مي گوييد كمي دورتر بايستد، حرف شما را گوش كند، مي توانيد پارك بازي او را در گوشه اتاق يا محل كار خود قرار دهيد تا ضمن انجام كار خود مراقب او هم باشيد

دکوراسیون آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه

ایمنی آشپزخانه

در اكثر خانه ها آشپزخانه قلبِ زندگيِ خانوادگي است. همچنين تامين امنيت اين محل يكي از مهمترين مسائل در جهت حفظ سلامت كودك است. در هر آشپزخانه معمولي خطرات پنهاني وجود دارند كه مي توانند سلامت كودك را تهديد كنند، اما شما با طراحي مناسب و انجام تغييرات لازم مي توانيد سلامت كودك را تامين كنيد. در اينجا برخي موارد كه مي توانند براي طراحي يك آشپزخانۀ امن و به درد بخور كاربرد داشته باشند ارائه شده اند.

– وسايل شيشه اي و چيني هاي گران قيمت را در كابينتهاي دربسته يا قفسه هاي بالا و دور از دسترس كودك نگهداري كنيد.

– شما بايد از خطراتي كه مواد تميزكننده خانگي براي كودك دارند آگاه باشيد. از موادي استفاده كنيد كه كمترين ميزان سميت را داشته باشند، آنها را در يك محل امن و قفل شده به نحوي كه توجه كودك را جلب نكنند، نگهداري كنيد.

– چاقوها و ديگر ابزارهاي تيز مانند تيغه هاي ميكسرهاي برقي را در كشوهاي قفل دار قرار دهيد. البته برخي كودكان مي توانند قفلهاي ايمني را باز كنند. اگر كودك شما ياد گرفت كه چگونه قفلهاي معمولي را باز كند، بايد يك روش جايگزين براي نگهداري مواد و وسايل خطرناك پيدا كنيد. شما مي توانيد از قفسه هايي با قفل و كليد براي نگهداري وسايل و مواد خطرناك استفاده كنيد يا آنها را در جايي دور از دسترس كودك قرار دهيد. همچنين مي توانيد با استفاده از يك در كوچكِ ايمني نگذاريد كودك به آشپزخانه وارد شود. در اين صورت بايد هنگام كار در آشپزخانه كودك را در محلي قرار دهيد كه كاملا در ميدان ديد شما باشد تا هم از او مراقبت كنيد و هم او بتواند شما را ببيند.

– ليوانها، چاقوها، غذاها و نوشيدني هاي داغ را دور از لبه ميز قرار دهيد. از روميزي يا چيزهاي ديگر مشابه هم استفاده نكنيد، زيرا كودك مي تواند آنها را بكشد و هرچه روي ميز است روي خودش بريزد.

– شما مي توانيد يك قفسه را كه ايمن بوده و چيز خطرناكي داخل آن نباشد و از اجاق گاز نيز دور باشد به كودك نشان دهيد تا آن را باز كرده و محتويات درون آن را به هم بريزد. احتمالا خواهيد ديد كه پس از اين كودك به باز كردن و به هم ريختن محتويات قفسه هاي ديگر تمايلي نشان نخواهد داد، مگر اينكه شما دربِ آنها را باز بگذاريد. در درونِ آن قفسه چيزهاي جالب و ايمن را قرار دهيد: ماهي تابۀ كوچك و سبك قاشق چوبي، بشقابهاي پلاستيكي يا استيل و سطل ماست خالي. گاهي اوقات هم چيزهاي داخل قفسه را عوض كنيد تا براي كودكتان تنوع ايجاد كنيد!

– از شعله هاي عقبي اجاق گاز استفاده كنيد و اگر مجبور به استفاده از شعله هاي جلو هستيد، هنگام استفاده از اجاق گاز دستۀ ماهي تابه  يا قابلمه را رو به بيرون قرار ندهيد. استفاده از كليد يا دستگيرۀ ايمني، مانع از روشن شدن اجاقِ گاز يا مايكروفر مي شود. درِ سطل آشغال، سطل بازيافت، ماشين رختشويي و ماشين ظرفشويي را ببنديد و هنگامي كه از آنها استفاده نمي كنيد كليد يا دستگيرۀ ايمني را فعال كنيد.

– يك كپسول آتش نشاني را در مكاني كه احتمال آتش سوزي در آن بيشتر است، مثلاً در آشپزخانه يا در نزديكي بخاري يا شومينه قرار دهيد. اما تنها در صورتي براي خاموش كردن آتش سوزي اقدام كنيد كه آتش كم و محدود باشد. در غير اين صورت سريعا كودك را از منزل خارج كرده و سپس با آتش نشاني تماس بگيريد.

– هنگامي كه كودك بر روي صندلي مخصوص كودك نشسته است هرگز او را تنها نگذاريد. و همواره از كمربند يا نوار ايمني استفاده كنيد. در صورتي كه صندليِ كودكِ شما كمربند ايمني ندارد يكي خريده و آن را به صندلي وصل كنيد تا بتوانيد مرتب از آن استفاده كنيد.

– هنگامي كه در يك دست نوشيدني داغ داريد هرگز كودك خود را روي دست ديگر نگه نداريد. از رويِ سرِ كودك به ديگران نوشيدني تعارف نكنيد و هنگام شير دادن به كودك، خودتان هم نوشيدنيِ داغ نخوريد. نوشيدنيهاي داغ را از دسترس كودك دور نگه داريد. از يك دستۀ عايق و سيمي براي كتري استفاده كرده و كتري را روي شعله عقب اجاق گاز قرار دهيد.

–  يك پارك مخصوص كودك يا اتاقك اسباب بازي مي تواند مكان مناسب و ايمني باشد كه كودك خود را براي مدتي كوتاه (مثلا هنگامي كه مي خواهيد يك كار ضروري ولي احتمالا خطرناك را انجام دهيد) به تنهايي در آن قرار دهيد. اگر هنوز كودك شما آنقدر بزرگ نشده است كه هنگامي كه به او مي گوييد كمي دورتر بايستد، حرف شما را گوش كند، مي توانيد پارك بازي او را در گوشه اتاق يا محل كار خود قرار دهيد تا ضمن انجام كار خود مراقب او هم باشيد

منبع : http://www.125sabzevar.ir/essays.php?id=115

ايمني خانه و آشپزخانه

اگر سال‌هاي زيادي است كه آشپزي مي‌كنيد و در اين زمينه تجربه‌هاي فراوان داريد، باز هم دانستن برخی نکات ایمنی مربوط به آشپزخانه برای داشتن فضایی سالم و ایمن خالی از لطف نیست

 

ايمني خانه و آشپزخانه

اگر سال‌هاي زيادي است كه آشپزي مي‌كنيد و در اين زمينه تجربه‌هاي فراوان داريد، باز هم دانستن برخی نکات ایمنی مربوط به آشپزخانه برای داشتن فضایی سالم و ایمن خالی از لطف نیست
اگر سال‌هاي زيادي است كه آشپزي مي‌كنيد و در اين زمينه تجربه‌هاي فراوان داريد، باز هم دانستن برخی نکات ایمنی مربوط به آشپزخانه برای داشتن فضایی سالم و ایمن خالی از لطف نیست؛ در ادامه به نكاتی مهم‌ برای رسیدن به امنیت بیشتر در آشپزخانه اشاره می‌کنیم:

·         هميشه قبل از شروع پخت غذا، دستان خود را بشوييد.

·         هنگام تهيه غذا زيور‌آلاتی را كه امكان افتادن آنها در غذا وجود دارد از خود دور كنيد و از پوشيدن لباس‌های بدون آستين يا با آستين خيلي بلند خودداري كنيد.

·         هنگام لمس وسايل الكتريكي از خشک بودن دستان‌تان مطمئن شوید.

·         قبل از به برق‌ زدن يا از برق كشيدن وسايل برقي، مطمئن شوید که كليد دستگاه در حالت خاموش است.

·         چاقوها را در جاي مخصوص خود قرار دهید و پوشش مخصوصي براي تيغه‌هاي آن در نظر بگيريد.

·         تمام ابزار و مواد لازم براي تهيه غذا را قبل از شروع كار از جاي خود بيرون آورده و در دسترس قرار دهيد.

·         بلافاصله پس از استفاده از كابينت‌ها و كشوها، در آنها را ببنديد.

·         قابلمه و ماهي‌تابه‌ها را طوري روي اجاق‌گاز قرار دهيد تا دسته‌هاي آنها در برابر شعله‌ قرار نگيرند.

·         هرگز زماني‌كه فر يا اجاق‌گاز روشن است به سمت آنها خم نشويد.

·         هنگام بيرون آوردن غذا از داخل فر، حتما از دستکش پارچه‌ای كه ارتفاع آن تا آرنج است، استفاده كنيد؛ پیش از استفاده، از خشك و سالم بودن دستکش مطمئن شوید.

·         هنگام پخت غذا در فر يا مایكروفر، از ظروفي با سايز مناسب استفاده كنيد.

·         قبل از بيرون آوردن ظرف غذا از داخل فر، دستگاه ‌را خاموش كنيد.

·         همیشه در زمان آشپزي، سه پايه یا پد مخصوص قابلمه‌هاي داغ را در دسترس داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید به سرعت از آنها استفاده کنید.

·         هنگام باز كردن در فر، از ایستادن در مقابل آن جدا خودداری کنید.

·         موادي را كه در زمان آشپزي روي سطح کابینت‌ها مي‌ريزد یا ظروفي را كه مي‌شكنند، بلافاصله پاک و فضا را تميز كنيد.

·         در استفاده از مواد شوينده بسيار دقت كنيد؛ هرگز مواد شوينده را بدون مطالعه و آگاهي با هم تركيب نكنيد زيرا بیشتر مواد در اثر فعل و ‌انفعالات شیمیایی، به ماده‌ای سمي و خطرناك تبدیل می‌شوند؛ براي مثال تركيب آمونياك با مايع سفيد كننده، ماده سمي خطرناکی ايجاد مي‌كند.

·         هميشه از مواد شوينده آشنا و مورد اطمينان و حتي‌المقدور طبيعي استفاده كنيد.

راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی در آشپزخانه:

·         هنگام آشپزي اگر موهايی بلند داريد، آن‌را پشت سر خود ببنديد و مطمئن شوید كه جنس لباستان از مواد آتش‌زا نيست.

·         عناصر و مواد آتش‌زا را از اطراف اجاق‌گاز و فر دور كنيد.

·         همواره در آشپزخانه خود يك كپسول آتش‌نشاني نگهداري كنيد.

·         هميشه ظرفی از جوش شيرين براي مهار آتش‌هاي كوچك و جزئي در دسترس داشته باشيد.

·         قابلمه و ماهی‌تابه‌ها را قبل از روشن كردن شعله روي اجاق گاز قرار دهيد.

·         در زمان پخت، هرگز اجاق‌گاز و فر روشن را به‌حال خود رها نكنيد و مرتب به آن سر بزنید.

 

ایمنی در آشپزخانه
گاهی اوقات در خانه حوادثی اتفاق می‌افتد که متاسفانه ممکن است آسیب‌های جدی به ما برسانند. خوشبختانه در اغلب مواقع پیشگیری ازاین حوادث و اتفاقات با رعایت چند نکته ساده امکان پذیر است.

 

در اینجا چند نکته و توصیه که با رعایت آنها می‌توان از بروز این حوادث جلوگیری کرد را با هم مرور می کنیم.

 

*‌ هر چند وقت یک‌بار پیچ دسته قابلمه ها ، ماهی تابه و زودپز را سفت کنید. در صورت شل بودن پیچ دسته‌ها، ممکن است هنگام حمل قابلمه غذای داغ از دست شما رها شود و خطر سوختگی و آسیب‌دیدگی به وجود بیاید.

* هیچ وقت درب زودپز را قبل از پایین آمدن سوپاپ باز نکنید. اگر درب زودپز نیاز به تعمیر داشت، سریعا آن را تعمیر کنید و تا قبل از آن، از زودپز استفاده نکنید.

* سوپاپ اطمینان درب زودپز را همیشه به دقت شسته و از نظر مسدود نبودن به طور مرتب بررسی کنید .

* کف آشپزخانه را همیشه تمیز و خشک نگهدارید . هر وقت مواد غذایی یا آب روی زمین یا سطوح دیگر آشپزخانه ریخت، سریع آن را برداشته و محل را به دقت تمیز کنید. خیس بودن کف آشپزخانه باعث لیز خوردن و افتادن می شود. ضمن اینکه رطوبت و مواد غذایی مورد علاقه حشرات و جوندگان است و بهتر است همیشه کف آشپزخانه را خشک نگه داشت .

* گاهی اوقات به دلیل نداشتن دسترسی کافی هنگام برداشتن اشیاء، آنها از روی کابینت یا از ارتفاع سقوط کرده و باعث ایجاد جراحت، شکستگی و آسیب‌دیدگی در ناحیه سر و صورت یا دست‌ها و پاها می‌شود. هنگام برداشتن ابزار و وسایل از جایی که به‌راحتی به آن دسترسی ندارید، مانند طبقه‌های بالای کابینت از یک چهارپایه یا نردبان مخصوص استفاده کنید.

* در انتخاب نردبان یا چهارپایه‌ای که برای برداشتن اشیاء از آن استفاده می‌کنید، دقت کنید و از نردبان و چهار پایه مناسب استفاده کنید. گاهی اوقات استفاده از نردبان نامناسب باعث باعث ایجاد حوادثی مانند شکستگی و ضرب‌دیدگی می‌شود. مطمئن شوید چهارپایه یا نردبان تحمل وزن شما را داشته باشد و قبل از بالا رفتن از نردبان ضامن و قفل ایمنی آن را ببندید. بعد از برداشتن شیء مورد نظر از کسی بخواهید شیء را از شما گرفته و در پایین آمدن به شما کمک کند.

* یک مشکل دیگر ترک خوردن و شکستن ظروف شیشه‌ای است که به خصوص در فصول سرد بیشتر اتفاق می‌افتد. چون در فصل‌های سرد، هم هوا سردتر است و هم ما بیشتر از آب گرم استفاده می‌کنیم. برای پیشگیری از وقوع این اتفاق از ظروف با کیفیت استفاده کنید. به یکباره آب جوش و غذای داغ را در ظروف نریزید و این کار را با احتیاط بیشتری انجام دهید.

* ظروف شیشه‌ای و شکستنی که ترک خورده‌اند یا قسمتی از آن شکسته یا به اصطلاح لب‌پر شده است را دور بیندازید. استفاده از لیوان‌ها و استکان‌های ترک‌دار و لب‌پر، خیلی مواقع باعث ایجاد جراحت و آسیب می‌شود.

* ابزار و وسایل تیز و برنده مانند چاقوها و ساطور را همیشه تیز نگهدارید و آنها را در جایی مناسب و دور از دسترس بچه ها نگهداری کنید.

* کلیه وسایل و لوازم برقی مانند پلوپز، آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت را به‌طور مرتب از نظر ایمنی برق بررسی کنید. مراقب باشید سیم ها سالم و بدون نقص باشند. در صورت وجود پارگی و فرسودگی سیم‌ها را تعویض کنید. بدنه و سایر قسمت‌های این وسایل را همیشه تمیز نگه دارید و مراقب باشید در معرض رطوبت قرار نگیرند. زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید آنها را از برق بکشید.

* هنگام روشن کردن شعله اجاق گاز ابتدا کبریت یا فندک را روشن کنید و سپس پیچ گاز را باز کنید. با رعایت همین نکته کوچک و ساده می‌توانید از بسیاری از آتش‌سوزی‌ها پیشگیری کنید.

* گوشه‌های تیز و برنده درب کابینت و سینک ظرف شویی گاهی اوقات باعث ایجاد زخم، پارگی و آسیب‌دیدگی دست‌ها می‌شود. این نقاط تیز و گوشه‌های برنده را شناسایی کرده و در اولین فرست با استفاده از چسب پارچه ای یا پشم شیشه بپوشانید.

* هنگام استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و جرم‌گیر از ماسک تنفسی و دستکش استفاده کنید. پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند و تهویه مناسب انجام شود. کار با مواد شیمیایی و محرک در فضای بسته و بدون تهویه ممکن است باعث ایجاد مسمومیت و تحریکات شدید تنفسی شود.‌

آشپزخانه ایمن چه خصوصیاتی دارد؟

روشنایی
1- روشنایی سقفی، نور زیادی برای کل محیط به وجود می‌آورد.
2- لازم است نور پیشخوان مستقیماً از بالای آن بتابد و بهتر است طبقات کابینت، قفسه و گنجه‌ها نیز نور داشته باشند.

ظروف آشپزی
1- ظروف پخت‌وپز بهتر است از جنس شیشه (کریستال)، استیل ضد زنگ، چدن یا سفال باشد و نباید از پوشش تفلون یا سایر پوشش‌های پلاستیکی نچسب باشد.
2- ظروف سفالی با نقش و نگار، فقط برای تزئینات استفاده شوند.
3- لیوان‌های مخصوص نوشیدنی‌های داغ باید از جنس شیشه باشند و نباید از جنس پلاستیک باشند.
4- ظروف مخصوص ماکروویو و ذخیره غذا باید از جنس شیشه باشند و نباید از جنس پلاستیک باشند.

تهویه
1- حداقل باید یک پنجره (و ترجیحاً دو پنجره) در آشپزخانه وجود داشته باشد.
2- برای تهویه هوا باید فن خروجی وجود داشته باشد و جهت آن مستقیماً به سمت بیرون باشد.
3- فن خروجی و فیلتر آن باید از گرد و غبار و چربی تمیز باشد.

وسایل بزرگ
1- اجاق گاز باید دارای جرقة سوزنی باشد و نباید شمعک داشته باشد. 2- نوک شعله‌های اجاق گاز باید آبی باشد و نباید زردرنگ بسوزد.
3- درب ماکروویو باید کاملاً کیپ باشد.
4- اجاق گاز خودبه‌خود تمیز نمی‌شود و باید آن را مرتب تمیز کرد.

کف‌پوش‌ها
1- کف‌پوش‌ها باید کمی خاصیت نرم و ارتجاعی داشته باشند تا از صدمات ناشی از افتادن جلوگیری کنند.
2- کف‌پوش‌ها نباید از جنس پلاستیک باشند.
3- کف‌پوش‌ها باید از جنس مواد طبیعی مثل چوب سخت، لینولئوم اصل، چوب‌پنبه یا بامبو (نوعی خیزران) باشند و نباید از جنس پلاستیک یا موکت دیواری باشند.
4- کف‌پوش‌ها نباید لغزنده باشند و باید به آسانی تمیز شوند.

پیشخوان
1- تمام سطوح باید سخت و صاف و هموار، با اتصالات عایق‌کاری و آب‌بندی‌شده و خوب باشند تا از نفوذ رطوبت و غذا از درزها، به علت گرفتگی لوله‌های فاضلاب، جلوگیری کنند.
2- تمام اتصالات باید در امتداد پیشخوان و به خوبی عایق‌بندی و آب‌بندی شده باشند و هیچ اثری از خیس شدن و ترشحات آب در آن‌ها وجود نداشته باشد.
3- عایق‌بندی دور تا دور سینک ظرف‌شویی باید سالم باشد.
4- سطوح مربوط به اجاق گاز باید از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار باشند.
5- وسایل الکتریکی یا برقی باید به مدارهای قطع‌کننده تجهیز شده باشند تا در صورت بروز اشکال، جریان برق را قطع کنند.
6- پریزهای برق پیشخوان باید در مواقع عدم استفاده بسته شوند.

نکات ایمنی
1- قفسه مخصوص مواد شوینده و پاک‌کننده در فضای مناسبی قرار گیرد و به راحتی قفل و نگهداری شود.
2- مواد شوینده و پاک‌کننده را نباید در زیر سینک ظرف‌شویی یا کابینت یا کشو یا در دسترس بچه‌ها و حیوانات خانگی قرار داد.

نکات ایمنی در آشپزخانه (تعداد بازدید : 1377)

 

اطمینان حاصل کنید که تمام سیم‌ها و پیریز‌های وسائل برقی شما در آشپز خانه روکش دارند و درست کار میکنند.
از سه راه استفاده نکنید. بهتر است از جعبه تقسیم مناسب استفاده کنید.
لوازمی که خراب یا شکسته هستند را استفاده نکنید. با نازل‌ترین قیمت‌ها میتوانید این وسایل را جایگزین کنید.
از قفل کودک بر روی کابینت‌هایی‌ که حاوی دارو و مواد شوینده هستند استفاده کنید. همچنین بر روی فرخود یک قفل کودک نصب کنید.
بلافاصله بعد از اتمام آشپزی اجاق گاز را خاموش کرده وشیر اصلی گاز راببندید و آشپزخانه را زمانی‌ که شعله زیر غذا زیاد است ترک نکنید.
از پوشیدن لباس‌های نامناسب هنگام آشپزی خودداری کنید. آستین لباسهای شما نباید گشاد یا بلند باشند. اگر موهای بلند دارید حتما آن را پشت خود ببندید.
دستگیره ها، حوله‌ها و دستمالها را از اجاق گاز دور نگه دارید.
مواد آتش زا مثل کبریت و فندک را در کابینت‌های بالا قرار دهید تا از دسترس کودکان به دور باشند.
یک کپسول کوچک آتش نشانی‌ در آشپز خانه بگذارید اما مراقب باشید که کپسول خیلی‌ نزدیک به اجاق یا هیتر نباشد.
اگر چربی‌ مواد غذایی‌ آتش گرفت، در صورت نبود کپسول آتش نشانی‌، میتوانید از سودا یا نمک استفاده کنید و مقدار مناسبی از هر کدام را روی آتش بریزید.
شمارهٔ آتش نشانی‌ یا اورژانس را همیشه در کنار تلفن یادداشت کنید.
سوختگی یکی‌ از شایع‌ترین حوادث آشپز خانه به شمار می‌‌آید. علاوه بر شعله، بخار آب نیز می تواند دست را بسوزاند. پماد و گازمخصوص سوختگی را دم دست بگذارید.
همیشه در هنگام کار با چاقو، چاقو را از بدن خود دور نگه دارید. ممکن است دست چاقو لیز بخورد و به شما آسیب برساند.
همیشه از تخته برای تکه کردن مواد غذایی‌ استفاده کنید. تیقه چاقو را تیز کنید و به یاد داشته باشید که دسته چاقو‌ها باید تمیز باشند. ممکن است از دست شما لیز بخورند و شما آسیب ببینید.
هنگام  افتادن چاقو سعی‌ نکنید آن را بگیرید. بعد از هر بار استفاده چاقو را با آب و کف بشویید و خشک کنید.
اطمینان حاصل کنید که قبل از تمیز کردن وسائل آشپز خانه آنها را از برق کشیده اید.
اگر تکه نانی در تستر باقی‌ مانده است، وسائل فلزی نظیر چنگال یا چاقو را در آن فرو نبرید. خطر برق گرفتگی وجود دارد.
مراقب وسائل تیز در آشپز خانه نظیر قیچی، شیشه‌های شکسته و پوستگیر باشید.
در زمان آشپزی بهتر است با تلفن حرف نزنید. ممکن است حواس شما پرت شود و آسیب ببینید.
لکه‌های غذا را به سرعت تمیز کنید. مراقب باشید که کف آشپز خانه خیس نباشد.
اشیایی از قبیل وسائل بازی یا کیسه‌های خرید را جلوی پا نگذارید.
از صندلی‌‌های مخصوص برای دسترسی به کابینت‌های بالاتر استفاده کنید.
مواد شوینده و شیمیایی را یک جا نگاه داری کنید و ترجیحا در آن را قفل کنید.
تاریخ: ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
منبع: http://www.straighten-up-now.com

ایمنی بیشتر در آشپزخانه با رعایت این چند نکته

همیشه یک کپسول آتش نشانی با ماده شیمیایی خشک در دسترس خود و در نزدیکی خروجی آشپزخانه بگذارید که استفاده از آن سریع و فوری باشد همیشه دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید که یادتان نرود و در صورت نیاز خیلی سریع آتش را خاموش کنید

● همیشه آماده آتش سوزی باشید.

 

همیشه یک کپسول آتش نشانی با ماده شیمیایی خشک در دسترس خود و در نزدیکی خروجی آشپزخانه بگذارید که استفاده از آن سریع و فوری باشد. همیشه دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید که یادتان نرود و در صورت نیاز خیلی سریع آتش را خاموش کنید. روی آتش سوزی های کوچک آشپزخانه می توانید جوش شیرین بریزید. البته باید روی آن برچسب بگذارید تا آن را مثلاً با آرد که اشتعال پذیر است اشتباه نگیرید. به یاد داشته باشید که روی آتش سوزی های روغنی هرگز آب نریزید، زیرا روغن روی آب می آید و شعله های آن همه جا گسترش می یابد.

 

دستگاه آژیر آتش سوزی (دودیاب) هم داشته باشید – البته نه دودیاب مونوکسید کربن. رطوبت بالا و مجاورت با اجاق گاز، بر دودیاب های مونوکسید کربن اثر می گذارد، پس باید به دور از آشپزخانه (و حمام) قرار داده شوند.

 

● اجاق گاز خود را هواگیری کنید.

 

بعضی از آشپزها ادعا می کنند که هیچ چیز بهتر از اجاق گاز طبیعی برای پختن غذا نیست. شاید این مطلب صحیح باشد، ولی آشپزی با گاز طبیعی می تواند سطوح بالایی از دی اکسید نیتروژن در خانه آزاد کند – تحقیقات نشان داده اند که آشپزخانه مکانی است که اغلب انسان ها در معرض این نوع آلودگی قرار دارند. اگر در بازار به دنبال اجاق گاز می گردید، دنبال مدلی مجهز به احتراق بدون پیلوت باشید. بدین ترتیب نیازی نیست که شعله پیلوت دائماً روشن باشد.

 

اجاق شما باید فن داشته باشد و هوا و دود را به بیرون تهویه کند. اگر نوک شعله های اجاق بجای آبی، زرد باشد، باید شرکت گاز بیاید اجاقتان را تنظیم کند. اگر قبلاً این کار را کرده اند، از شرکتی که اجاق شما را نصب کرده است بخواهید که دستگاه تهویه آشپزخانه را چک کند که آلاینده ها به داخل خانه کشیده نشوند. اگر از تکنیسین تأیید شده نخواستید که فن را نصب کند، حداقل با یک تکنیسین مشورت کنید و مطمئن شوید که دستگاه تهویه شما درست کار می کند.

 

 

● نظافت سبز

 

همه ما دوست داریم که آشپزخانه هایمان برق بزند و خبر خوب این است که ایمن ترین و سالم ترین محصولات نظافت خانگی جزو ارزانترین ها هستند. ادعا می شود که پاک کننده های قوی ضد میکرب/ضد باکتری یا ضد آلودگی هستند. آنها اغلب حاوی مواد شیمیایی هستند که به ریه ها، چشم ها و پوست شما آسیب می رسانند و بعضی از آنها حاوی مواد سرطان زا هستند.

 

بجای استفاده از آنها، از ترکیب سرکه سفید و آب با نسبت ۱ به ۹ برای پاک کننده عمومی استفاده کنید. این ترکیب همه جرم ها را تمیز می کند. برای پاک کننده شیشه، از ترکیب سرکه سفید و آب با نسبت یک به یک استفاده کنید و آن را روی شیشه اسپری کنید. بعد از آماده کردن گوشت، برای تمیز کردن سطوح می تواند از آب داغ و کف صابون استفاده کنید و سپس محلول سرکه را امتحان کنید. برای شستن ظروف، از شوینده هایی که مواد شیمیایی فراوان و پیچیده ای دارند بپرهیزید و به دنبال شوینده های گیاهی بدون رایحه مصنوعی باشید.

 

● از چوب واقعی برای کابینت ها استفاده کنید.

 

کابینت ها و دیگر لوازم آشپزخانه که از چوب فشرده ساخته شده اند با محصولاتی به هم چسبانده شده اند که حاوی فرمالدهید هستند. فرمالدهید سرطان زا است. اگر می خواهید آشپزخانه تان را نوسازی کنید، از جنس های خرده چوب فشرده استفاده نکنید و به دنبال جنس های تخته چندلا باشید که فرمالدهید در آنها استفاده نشده باشد. این مواد شیمیایی با گذشت زمان در هوا نفوذ می کنند. از بازار کهنه فروش ها یا آنتیک فروش ها صندلی های چوب واقعی بخرید که هم برای سلامتی و هم برای کیف پولتان مفید است.

 

 

 

● به تدریج از کیسه های پلاستیکی خلاص شوید.

 

تحقیقات بیشتر نشان می دهند که بعضی از پلاستیک ها مشکلاتی برای سلامتی ایجاد می کنند و PVC در رتبه سوم و پلاستیک های حاوی بیسفنول آ در رده هفتم هشدار قرار دارند. پلاستیک های رده ششم (پلی استیرن) هم مواد شیمیایی را به غذا و نوشیدنی ها درز می دهند. پلاستیک های رده اول تا پنجم گزینه های ایمن تری هستند و پیشنهاد می کنیم که غذاهای خود را در پلاستیک های شفاف قرار دهید و برای استفاده مجدد از بطری ها، از بطری ها غیر یک بار مصرف از جنس استیل ضدزنگ استفاده کنید.

 

● دست هایتان را تمیز کنید تا غذایتان تمیز بماند.

 

بیماری های غذایی به یادمان می اندازند که تهیه غذای ما شاید آنطور که فکر می کنیم سالم نباشد. آب کشیدن ۲۰ ثانیه ای دست ها موجب خلاص شدن از باکتری ها می شود و برای محافظت بهتر می توانید معجون پاک کننده طبیعی خودتان را بسازید: ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید مقطر و ۱ فنجان آب شیر را در بطری اسپری بریزید و خوب تکان دهید و استفاده کنید. قبل از پختن یا سرو کردن با آب شیر آبکشی نمایید.

 

به یاد داشته باشید که قبل از آماده کردن غذا دست هایتان را بشویید؛ صابون و آب برای پاک شدن دست ها کافی هستند و صابون های ضد باکتری، جرم ها را پاک می کنند.

 

 

 

● ظروف و ماهیتابه ها را فراموش نکنید.

 

ظروف و ماهیتابه های تفلون و نچسب حاوی PFOA یعنی مواد شیمیایی پرفلوئورین دار هستند که بعضی از مطالعات نشان داده اند به مشکلات ناباروری و بیماری های تیروئید ربط دارند. اگر شما این نوع ظروف را دارید باید غذاها را بر روی حرارت کم بپزید و از خط انداختن آنها اجتناب کنید و اگر خواستید ظروف نو بخرید به دنبال ظروف چدنی، استیل یا شیشه ای باشید.

 

● آب را کنترل کنید.

 

آب تصفیه شده شهری در کل آب سالمی است؛ در حقیقت بسیاری از بطری های آب معدنی که خالص و تمیز به نظر می رسند هم از آب شیر شهری هستند. برای محافظت بیشتر اگر نمی خواهید از آب شیر بچشید، به دنبال آب شیرین کن های خانگی باشید. اگر آب را از چاه تأمین می کنید، باید حداقل سالی یک بار آب چاه را تست کنید که باکتری های مضر، ویروس و مواد شیمیایی نداشته باشد. در صورت لزوم، بر اساس نتایج تست از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنید.

 

 

● غذای تمیز انتخاب کنید.

 

غذاها کانون آشپزخانه ما هستند و ما را کنار هم جمع می کنند. برای آنکه انتخاب درست و سالمی داشته باشیم باید تا آنجا که مقدور است غذاهای ارگانیک انتخاب کنیم. آفت کش هایی که معمولاً در کشاورزی متعارف استفاده می شوند حاوی حدوداً ۱۸۰ هورمون هستند – این هورمون ها مواد شیمیایی هستند که بر طبق مطالعات به دیابت، بیماری پارکینسون، مشکلات رشدی و حتی سرطان ربط داده می شوند.

 

خریدن غذاهای ارگانیک بدان معناست که شما غذای دستکاری شده ژنتیکی را روی میزتان و در سفره خود نمی گذارید. معمولاً ژن هایی از ارگانیسم های دیگر وارد سویا، ذرت و کانولا می شوند و از آنجائیکه حدودآً ۲۰ سال است که این روند انجام می شود هنوز دقیقاً نمی دانیم که آثار آنها کدامند. غذاهای فصلی تهیه کنید و از بازارهای کشاورزان خرید کنید تا از سلامت غذا مطمئن باشید.

 

● حشرات را ریشه کن کنید.

 

حشره کش های شیمیایی موجب رشد تومور مغزی کودکان، زخم پوستی، ADHD (بیش فعالی)، اوتیسم و آی کیوی پایین می شود. برای کاهش نیاز به این مواد شیمیایی مضر، با نظافت بعد از تهیه غذا و قرار دادن موادی همچون حبوبات، آب نبات و غذای حیوانات در محفظه های شیشه ای یا فلزی درپوش دار، حشرات را دور نگه دارید. اگر مشکل هجوم حشرات دارید، باید دنبال توصیه مهار طبیعی حشره باشید.
نکات خانه داری آشپزخانه
کد A221941
چاپ دانلود مقاله

ایمنی خانه و آشپزخانه
مجموعه: متفرقه
 

اگر سال های زیادی است که آشپزی می کنید و در این زمینه تجربه های فراوان دارید، باز هم دانستن برخی نکات ایمنی مربوط به آشپزخانه برای داشتن فضایی سالم و ایمن خالی از لطف نیست؛ در ادامه به نکاتی مهم برای رسیدن به امنیت بیشتر در آشپزخانه اشاره می کنیم:

 

▪ همیشه قبل از شروع پخت غذا، دستان خود را بشویید.

 

▪ هنگام تهیه غذا زیور آلاتی را که امکان افتادن آنها در غذا وجود دارد از خود دور کنید و از پوشیدن لباس های بدون آستین یا با آستین خیلی بلند خودداری کنید.

 

▪ هنگام لمس وسایل الکتریکی از خشک بودن دستان تان مطمئن شوید.

 

▪ قبل از به برق زدن یا از برق کشیدن وسایل برقی، مطمئن شوید که کلید دستگاه در حالت خاموش است.

 

▪ چاقوها را در جای مخصوص خود قرار دهید و پوشش مخصوصی برای تیغه های آن در نظر بگیرید.

 

▪ تمام ابزار و مواد لازم برای تهیه غذا را قبل از شروع کار از جای خود بیرون آورده و در دسترس قرار دهید.

 

▪ بلافاصله پس از استفاده از کابینت ها و کشوها، در آنها را ببندید.

 

▪ قابلمه و ماهی تابه ها را طوری روی اجاق گاز قرار دهید تا دسته های آنها در برابر شعله قرار نگیرند.

 

▪ هرگز زمانی که فر یا اجاق گاز روشن است به سمت آنها خم نشوید.

 

▪ هنگام بیرون آوردن غذا از داخل فر، حتما از دستکش پارچه ای که ارتفاع آن تا آرنج است، استفاده کنید؛ پیش از استفاده، از خشک و سالم بودن دستکش مطمئن شوید.

 

▪ هنگام پخت غذا در فر یا مایکروفر، از ظروفی با سایز مناسب استفاده کنید.

 

▪ قبل از بیرون آوردن ظرف غذا از داخل فر، دستگاه را خاموش کنید.

 

▪ همیشه در زمان آشپزی، سه پایه یا پد مخصوص قابلمه های داغ را در دسترس داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید به سرعت از آنها استفاده کنید.

 

▪ هنگام باز کردن در فر، از ایستادن در مقابل آن جدا خودداری کنید.

 

▪ موادی را که در زمان آشپزی روی سطح کابینت ها می ریزد یا ظروفی را که می شکنند، بلافاصله پاک و فضا را تمیز کنید.

 

▪ در استفاده از مواد شوینده بسیار دقت کنید؛ هرگز مواد شوینده را بدون مطالعه و آگاهی با هم ترکیب نکنید زیرا بیشتر مواد در اثر فعل و انفعالات شیمیایی، به ماده ای سمی و خطرناک تبدیل می شوند؛ برای مثال ترکیب آمونیاک با مایع سفید کننده، ماده سمی خطرناکی ایجاد می کند.

 

▪ همیشه از مواد شوینده آشنا و مورد اطمینان و حتی المقدور طبیعی استفاده کنید.

 

● راه های پیشگیری از آتش سوزی در آشپزخانه:

 

▪ هنگام آشپزی اگر موهایی بلند دارید، آن را پشت سر خود ببندید و مطمئن شوید که جنس لباستان از مواد آتش زا نیست.

 

▪ عناصر و مواد آتش زا را از اطراف اجاق گاز و فر دور کنید.

 

▪ همواره در آشپزخانه خود یک کپسول آتش نشانی نگهداری کنید.

 

▪ همیشه ظرفی از جوش شیرین برای مهار آتش های کوچک و جزئی در دسترس داشته باشید.

 

▪ قابلمه و ماهی تابه ها را قبل از روشن کردن شعله روی اجاق گاز قرار دهید.

 

▪ در زمان پخت، هرگز اجاق گاز و فر روشن را به حال خود رها نکنید و مرتب به آن سر بزنید.

 

 

منبع : مجله منزل

جلوگیری از انتشار میکروب ها در آشپزخانه (تعداد بازدید : 815)

 

 

 

منابع آلودگی‌

بیشتر ویروس‌ها و باکتری‌ها که موجب سرما خوردگی، آنفولانزا و مسمومیت غذایی‌ میشوند به وسیلهٔ تماس دست با دست یا دست با غذا به وجود می‌‌آیند. افراد با هپاتیت نوع ا ، نوروویروس، باکتری استافیلوکوس و استرپتکوکوس میتوانند این بیماریهارا در حین پخت غذا منتقل کنند.

درگوشت خام، طیور، و ماهی‌ دارای مقدار بسیار زیادی باکتری مضر هستند که از همه آنها مضرترباکتری اشریشیا کلای‌ می‌باشد. این مورد بیشتر در همبرگر‌هایی‌ که خوب پخت نمیشوند وجود دارد که موجب عفونتهای دستگاه ادراری میشود که برای کودکان کشنده است و بزرگسالان را نیزدر معرض خطرات جدی قرار میدهد.

در مرغ، بوقلمون و سایر طیور باکتری های شیگلا، سالمونلا و کمپیلاباکتر وجود دارد. اینها باکتری‌هایی‌ هستند که باعث اسهال، تب و درد‌های شکمی میشوند. اکثر گوشت‌ها به وسیلهٔ توکسوپلاسموز آلوده میشوند که برای جنین و بانوان بردار بسیار خطرناک است.

غذای دریایی‌، به ویژه صدف‌ها میتوانند به باکتریهای ویبریو که موجب اسهال می شود آلوده باشند

پنیر‌های پاستوریزه نشده و یک سری از گوشت‌ها ممکن است به باکتری‌های لیستریا مونوسیتوژن آلوده باشند که موجب سقط جنین یا آسیب به جنین در زنان باردار شود. لیستریا یکی‌ از باکتریهاییست که در دمای ۴ درجه سانتی‌ گراد در یخچال به خوبی‌ رشد می‌کند.

 

سبزیجات و میوهای آلوده نیز دارای انگل‌ها و باکتری‌های زیادی هستند که کثیفی هر کدام بسته به مکان و روش رشد‌شان دارد.

وسایل آلوده آشپزخانه

وسائل آشپزخانه به وسیلهٔ تماس با افراد، غذا، حیوانات و سایر منابع محیطی‌ آلوده میشوند.از تمام موارد نامبرده شده دست انسان از همه آلوده تر است. دربیشتر مواقع افراد دست خود را قبل از ماده کردن غذا یا در حین کار با غذاهای آلوده مثل گوشت و سایر غذاها نمیشویند. نشستن دستها باعث ایجاد بیماریهای نشی‌ از مواد غذایی‌ میشود

وسائلی که بیشتر در آشپز خانه در مرض آلودگی‌ قرار دارند شامل موارد زیر می باشند:

در بازکنها
تخته برای خورد کردن مواد غذایی‌
روی کابینت ها. اکثر افراد از روی کابینت‌ها برای آماده کردن و برش غذا استفاده میکنند.همچنین مواردی از قبیل نامه ها، کیسه‌های خرید و سایر تجهیزات آشپزخانه را در همان جا قرار میدهند.
پارچه، حوله‌ها و اسفنج ها
سطل‌‌های زباله
سینک‌ها و صافی خروجی سینک، این خروجی همچنین شامل لوله پی‌ شکلی‌ است که در زیر سینک قرار دارد
یخچالها
وسائلی نظیر مخلوط کن و همزن
تمیز کردن در مقابل ضد عفونی‌ کردن

باید دست‌ها را قبل از خوردن یا آماده سازی غذا و بعد از تمیز کردن مواد غذائی  شست. در بیرون از آشپز خانه باید دست‌ها را باید بعد از استفاده از سرویس بهداشتی یا دست زدن به حیوانات خانگی، بعد از تماس یا نگهداری از افراد بیمار یا هر زمانی‌ که فکر می‌کنید دست‌های شما ممکن است آلوده شده باشد شست و شو دهید. از صابون و آب استفاده کنید و مطمئن شوید که کف دست‌ها بین انگشتان و حتی مچ دست شما به خوبی‌ شسته شوند. کوتاه بودن ناخون‌ها برای حفظ تمیزی بهتر است.

طبق تحقیقاتCDC ،    صابون‌ها و سایر تمیزکننده‌های آنتی باکتریال با تفاوت قابل توجهی‌ از صابون‌های معمولی‌ جرم هارا از بین نمیبرند. با این وجود، ضد عفونی‌ کنند‌های دست در مواقعی که آب در دسترس نیست بسیار مفید هستند. برای شستشوی موثردست این راه کار‌ها پیشنهاد میشود :

از صابون و آب گرم استفاده کنید.
کاملا دستان خود را کفی‌ کنید.
تمام سطوح دست را بشویید. بین انگشتان، پشت داستان، مچ ها، و زیر ناخون ها.
برای ۲۰ ثانیه دست خود را آب بکشید. از کودکانتان بخواهید که در هنگام آب کشی‌ دستانشان یک مرتبه حروف الفبا را تکرار کنند.
به این طریق شستشو عادت کنید.
اگر صابون و آب در دسترس نیست، یک ضد عفونی‌ کننده الکلی دست که حد عقل ۶۰% الکل داشته باشد را استفاده کنید.
در ادامه به ذکر روش‌های ضد عفونی‌ و شستو شوی وسائل آشپز خانه می‌پردازیم .

در باز کن ها: چه دستی‌ و چه برقی‌، بعد از هر استفاده به خوبی‌ آن را بشویید.بعد از شستن، با محصولات سفید کننده یا ضد عفونی‌ کننده سطح آن را تمیز کنید و بگذارید خود به خود در هوای آزاد خشک شود.

تخته آشپزی: در صورت امکان دو تخته داشته باشید و یکی‌ را برای آماده سازی گوشت و دیگری را برای آماده سازی سبزیجات در نظر بگیرید. بعد از هر استفاده به خوبی‌ بشویید و تخته ایی که برای برش گوشت است را باید بامواد ضد عفونی‌ کنند‌ه اسپری کنید و بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود. در هنگام استفادهٔ مجدد از تخته آن را آب کشی‌ کنید تا باقیماندهٔ مواد ضد عفونی‌ کننده و سفید کنند‌ها پاک شوند.

روی کابینتها: کاملا آن را تمیز کنید و با مواد ضد عفونی‌ کننده اسپری کنید. بگذارید تا خود به خود خشک شود.

پارچه ها، حوله ها و اسفنج ها: این موارد بسیار آلوده هستند. هر روز از پارچه‌ جدیدی برای تمیز کردن آشپز خانه استفاده کنید. بعد از استفاده دستمال یا پارچه را آبکشی کنید و بگذارید تا خشک شود. اگر از پارچه برای تمیز کردن کف آشپز خانه یا تمیز کردن حیوانات استفاده می‌کنید، آن را در ماشین لباسشویی بشویید. اسفنج‌ها چه فلزی باشند چه پلاستیکی باید با هر بار استفاده از ماشین ظرف شویی در ماشین به همراه سایر ظروف شسته شوند. اگر ماشین ظرف شویی ندارید آنها را کاملا بشویید و آب بکشید تا زمانی‌ که هیچ تکه ای از غذا در آن باقی‌ نماند و سپس در مواد ضد عفونی‌ کننده به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید.

سطل‌‌های زباله: نواری که درون سطل‌‌های زباله قرار دارد پر از باکتری است. از یک برس با دسته بلند و پودر کولر دار برای سابیدن دیوار‌های داخلی‌ و خارجی‌ سطل‌ زباله استفاده کنید. استفاده از کلر برای شستو شوی سطل‌ باعث میشود که در زمان ایجاد باکتریها به صورت کشته شوند . این کار باید یک بار در ماه انجام شود .

سینک‌ها و صافی خروجی سینک :

قبل از رفتن به تخت خواب، یک لیوان آب جوش درون لوله خروجی بریزید و بعد از یک دقیقه که لوله حرارت سینک را جذب کرد، یک فنجان کلر رقیق شده درون آن بریزید. این کار نه تنها به ضد عفونی‌ کردن و برطرف کردن بوی بد کمک می‌کند، بلکه راه لوله هارا نیز باز نگاه می‌دارد.

یخچال ها: یخچال باید به طور دوره‌ای به خوبی‌ تمیز شود. بعد از تمیز کردن باید با مواد ضد عفونی‌ کننده یا سفید کننده نیز تمیز شود و غذاهای موجود در آن هم باید تعویض شوند. اگر غذایی‌ در یخچال ریخته میشود باید بلافاصله تمیز شود و غذاهای فاسد نیز نباید در یخچال باقی‌ بمانند.

همزن‌ها و مخلوط کن ها: بهتر است قطعاتی از این دستگاه‌ها که قابل شستشو هستند در ماشین ظرف شویی شسته شوند. قبل از این کار باید قطعات غذا از مکان‌های باریک و دور از دسترس پاک شوند.

 

تاریخ: ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
منبع:

جلوگیری از انتشار میکروب ها در آشپزخانه (تعداد بازدید : 815)

 

 

 

منابع آلودگی‌

بیشتر ویروس‌ها و باکتری‌ها که موجب سرما خوردگی، آنفولانزا و مسمومیت غذایی‌ میشوند به وسیلهٔ تماس دست با دست یا دست با غذا به وجود می‌‌آیند. افراد با هپاتیت نوع ا ، نوروویروس، باکتری استافیلوکوس و استرپتکوکوس میتوانند این بیماریهارا در حین پخت غذا منتقل کنند.

درگوشت خام، طیور، و ماهی‌ دارای مقدار بسیار زیادی باکتری مضر هستند که از همه آنها مضرترباکتری اشریشیا کلای‌ می‌باشد. این مورد بیشتر در همبرگر‌هایی‌ که خوب پخت نمیشوند وجود دارد که موجب عفونتهای دستگاه ادراری میشود که برای کودکان کشنده است و بزرگسالان را نیزدر معرض خطرات جدی قرار میدهد.

در مرغ، بوقلمون و سایر طیور باکتری های شیگلا، سالمونلا و کمپیلاباکتر وجود دارد. اینها باکتری‌هایی‌ هستند که باعث اسهال، تب و درد‌های شکمی میشوند. اکثر گوشت‌ها به وسیلهٔ توکسوپلاسموز آلوده میشوند که برای جنین و بانوان بردار بسیار خطرناک است.

غذای دریایی‌، به ویژه صدف‌ها میتوانند به باکتریهای ویبریو که موجب اسهال می شود آلوده باشند

پنیر‌های پاستوریزه نشده و یک سری از گوشت‌ها ممکن است به باکتری‌های لیستریا مونوسیتوژن آلوده باشند که موجب سقط جنین یا آسیب به جنین در زنان باردار شود. لیستریا یکی‌ از باکتریهاییست که در دمای ۴ درجه سانتی‌ گراد در یخچال به خوبی‌ رشد می‌کند.

 

سبزیجات و میوهای آلوده نیز دارای انگل‌ها و باکتری‌های زیادی هستند که کثیفی هر کدام بسته به مکان و روش رشد‌شان دارد.

وسایل آلوده آشپزخانه

وسائل آشپزخانه به وسیلهٔ تماس با افراد، غذا، حیوانات و سایر منابع محیطی‌ آلوده میشوند.از تمام موارد نامبرده شده دست انسان از همه آلوده تر است. دربیشتر مواقع افراد دست خود را قبل از ماده کردن غذا یا در حین کار با غذاهای آلوده مثل گوشت و سایر غذاها نمیشویند. نشستن دستها باعث ایجاد بیماریهای نشی‌ از مواد غذایی‌ میشود

وسائلی که بیشتر در آشپز خانه در مرض آلودگی‌ قرار دارند شامل موارد زیر می باشند:

در بازکنها
تخته برای خورد کردن مواد غذایی‌
روی کابینت ها. اکثر افراد از روی کابینت‌ها برای آماده کردن و برش غذا استفاده میکنند.همچنین مواردی از قبیل نامه ها، کیسه‌های خرید و سایر تجهیزات آشپزخانه را در همان جا قرار میدهند.
پارچه، حوله‌ها و اسفنج ها
سطل‌‌های زباله
سینک‌ها و صافی خروجی سینک، این خروجی همچنین شامل لوله پی‌ شکلی‌ است که در زیر سینک قرار دارد
یخچالها
وسائلی نظیر مخلوط کن و همزن
تمیز کردن در مقابل ضد عفونی‌ کردن

باید دست‌ها را قبل از خوردن یا آماده سازی غذا و بعد از تمیز کردن مواد غذائی  شست. در بیرون از آشپز خانه باید دست‌ها را باید بعد از استفاده از سرویس بهداشتی یا دست زدن به حیوانات خانگی، بعد از تماس یا نگهداری از افراد بیمار یا هر زمانی‌ که فکر می‌کنید دست‌های شما ممکن است آلوده شده باشد شست و شو دهید. از صابون و آب استفاده کنید و مطمئن شوید که کف دست‌ها بین انگشتان و حتی مچ دست شما به خوبی‌ شسته شوند. کوتاه بودن ناخون‌ها برای حفظ تمیزی بهتر است.

طبق تحقیقاتCDC ،    صابون‌ها و سایر تمیزکننده‌های آنتی باکتریال با تفاوت قابل توجهی‌ از صابون‌های معمولی‌ جرم هارا از بین نمیبرند. با این وجود، ضد عفونی‌ کنند‌های دست در مواقعی که آب در دسترس نیست بسیار مفید هستند. برای شستشوی موثردست این راه کار‌ها پیشنهاد میشود :

از صابون و آب گرم استفاده کنید.
کاملا دستان خود را کفی‌ کنید.
تمام سطوح دست را بشویید. بین انگشتان، پشت داستان، مچ ها، و زیر ناخون ها.
برای ۲۰ ثانیه دست خود را آب بکشید. از کودکانتان بخواهید که در هنگام آب کشی‌ دستانشان یک مرتبه حروف الفبا را تکرار کنند.
به این طریق شستشو عادت کنید.
اگر صابون و آب در دسترس نیست، یک ضد عفونی‌ کننده الکلی دست که حد عقل ۶۰% الکل داشته باشد را استفاده کنید.
در ادامه به ذکر روش‌های ضد عفونی‌ و شستو شوی وسائل آشپز خانه می‌پردازیم .

در باز کن ها: چه دستی‌ و چه برقی‌، بعد از هر استفاده به خوبی‌ آن را بشویید.بعد از شستن، با محصولات سفید کننده یا ضد عفونی‌ کننده سطح آن را تمیز کنید و بگذارید خود به خود در هوای آزاد خشک شود.

تخته آشپزی: در صورت امکان دو تخته داشته باشید و یکی‌ را برای آماده سازی گوشت و دیگری را برای آماده سازی سبزیجات در نظر بگیرید. بعد از هر استفاده به خوبی‌ بشویید و تخته ایی که برای برش گوشت است را باید بامواد ضد عفونی‌ کنند‌ه اسپری کنید و بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود. در هنگام استفادهٔ مجدد از تخته آن را آب کشی‌ کنید تا باقیماندهٔ مواد ضد عفونی‌ کننده و سفید کنند‌ها پاک شوند.

روی کابینتها: کاملا آن را تمیز کنید و با مواد ضد عفونی‌ کننده اسپری کنید. بگذارید تا خود به خود خشک شود.

پارچه ها، حوله ها و اسفنج ها: این موارد بسیار آلوده هستند. هر روز از پارچه‌ جدیدی برای تمیز کردن آشپز خانه استفاده کنید. بعد از استفاده دستمال یا پارچه را آبکشی کنید و بگذارید تا خشک شود. اگر از پارچه برای تمیز کردن کف آشپز خانه یا تمیز کردن حیوانات استفاده می‌کنید، آن را در ماشین لباسشویی بشویید. اسفنج‌ها چه فلزی باشند چه پلاستیکی باید با هر بار استفاده از ماشین ظرف شویی در ماشین به همراه سایر ظروف شسته شوند. اگر ماشین ظرف شویی ندارید آنها را کاملا بشویید و آب بکشید تا زمانی‌ که هیچ تکه ای از غذا در آن باقی‌ نماند و سپس در مواد ضد عفونی‌ کننده به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید.

سطل‌‌های زباله: نواری که درون سطل‌‌های زباله قرار دارد پر از باکتری است. از یک برس با دسته بلند و پودر کولر دار برای سابیدن دیوار‌های داخلی‌ و خارجی‌ سطل‌ زباله استفاده کنید. استفاده از کلر برای شستو شوی سطل‌ باعث میشود که در زمان ایجاد باکتریها به صورت کشته شوند . این کار باید یک بار در ماه انجام شود .

سینک‌ها و صافی خروجی سینک :

قبل از رفتن به تخت خواب، یک لیوان آب جوش درون لوله خروجی بریزید و بعد از یک دقیقه که لوله حرارت سینک را جذب کرد، یک فنجان کلر رقیق شده درون آن بریزید. این کار نه تنها به ضد عفونی‌ کردن و برطرف کردن بوی بد کمک می‌کند، بلکه راه لوله هارا نیز باز نگاه می‌دارد.

یخچال ها: یخچال باید به طور دوره‌ای به خوبی‌ تمیز شود. بعد از تمیز کردن باید با مواد ضد عفونی‌ کننده یا سفید کننده نیز تمیز شود و غذاهای موجود در آن هم باید تعویض شوند. اگر غذایی‌ در یخچال ریخته میشود باید بلافاصله تمیز شود و غذاهای فاسد نیز نباید در یخچال باقی‌ بمانند.

همزن‌ها و مخلوط کن ها: بهتر است قطعاتی از این دستگاه‌ها که قابل شستشو هستند در ماشین ظرف شویی شسته شوند. قبل از این کار باید قطعات غذا از مکان‌های باریک و دور از دسترس پاک شوند.

 

تاریخ: ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
منبع:

چگونه هود خود را تمیز کنیم؟ (تعداد بازدید : 543)

روش پاک کردن هود

تمیز نگه داشتن آشپزخانه و وسایل آن به دلایل بهداشتی اهمیت زیادی دارد زیرا بیماری های زیادی از طریق وسایل موجود در آشپزخانه به فرد منتقل می شود. یکی از این وسایل که بوی دود، رطوبت و چربی اضافه را هنگام پخت غذا جذب می کند، هود روی گاز است.هود آلودگی موجود در هوا را به سمت خود می‌کشد، به همین خاطر داخل هود فضای مناسبی برای رشد کپک‌ها و باکتری‌ها است. حداقل ماهی یک بار، به ویژه اگر از گریل استفاده می‌کنید، هود را تمیز کنید .

برای این که هود آشپزخانه درست کار کند، باید از داخل و خارج تمیز شود . .

 

* ابتدا هود را خاموش کنید و ازبرق جدا کنید.با مواد شوینده خارج و داخل هود را تمیز کنید .

* مراقب باشید به لامپ و پریز برق هود آسیبی وارد نشود. سپس با آب ولرم و صابون هود را بشویید .

پنجره آلومینیم را که چربی را به خود می گیرد در آب ولرم حاوی مواد از بین برنده چربی خیس کنید تا چربی ها پاک شود یا این که با کمک برس هر 2 طرف  آن را بشویید و قبل از اتصال مجدد کاملا خشک کنید

فیلترهای فعال زغالی که قابل شست و شو نیست یا باید عوض شود یا در مقابل نور خورشید قرار گیرد.زغال با کثیف شدن اثر خود را از دست می دهد بنابراین هر سال و اگر زیاد پخت و پز می کنید، هر چند ماه این فیلترها را تعویض کنید. .
تاریخ: ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
منبع: www.cleanipedia.com

در آشپزخانه خود یک مهندس باشید

معمولاً فراموش کردن نکات ساده‌ای در خصوص حفظ و نگهداری از آشپزخانه و وسایل داخل آن به صرف هزینه‌های بیشتر و ناخواسته منجر می‌شود. با رعایت برخی نکات ساده و پیشگیرانه می‌توانید همچون یک مهندس خانه، استفاده بهینه و اصولی‌تر از آشپزخانه و وسایل آن کنید،

نخست سری به هود بزنید، معمولاً‌ فیلتر هوای آن پس از چند هفته به دلیل ورود ذرات چربی و ذراتی از این دست می‌گیرد و موجب وارد آمدن فشار به موتور آن می‌شود. حتماً هر چند هفته یک بار آن را تمیزکنید.

به سراغ یخچال می‌رویم. یک نکته را فراموش نکنید که یخچال شما باید فاصله کافی و مناسبی تا دیوار پشت آن داشته باشد تا بدین ترتیب فشار کمتری به موتور آن وارد شود فاصله‌ای در حد ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر ایده‌آل خواهد بود. عدم بررسی و کنترل دقیق لاستیک دور در یخچال و فریزر موجب اتلاف حجم قابل توجهی از انرژی می‌شود، سعی کنید هر از چند گاهی به دقت لاستیک دور در یخچال و فریزر را بررسی کنید تا در صورت وجود معایبی، آن را برطرف کرده و از انتشار سرما به محیط جلوگیری کنید.

کشوهای آشپزخانه یکی دیگر از این موارد است. برخی از مدل‌های کشوی آشپزخانه‌ای به جهت نوع ساختاری که دارد، به روغن‌کاری نیز احتیاج دارد. چه خوب است که در هر ماه دقایقی را به روغن‌کاری محل کشویی پایه کشورهای آشپزخانه بپردازید تا استفاده از آنها برایتان آسان‌تر شود.

لوله‌های سینک ظرفشویی ممکن است به مرور زمان کیپ شوند بی‌آنکه خودتان متوجه شوید و زمانی متوجه آن می‌شوید که دیگر کار از کار گذشته و نشت آب وسایلی از این دست، شما را به زحمت می‌اندازد. خوب است هر از گاهی از مواد لوله‌بازکن موجود در فروشگاه ها استفاده کرده و در مجاری لوله ظرفشویی بریزید تا موانع احتمالی ایجاد شده را که در آینده برای شما دردسرساز خواهد شد، از میان بردارد. اگر پایه کابینت آشپزخانه منزل شما فلزی است سعی کنید مانع از رسیدن آب به آن شوید. مثلاً به هنگام شست و شوی کف آشپزخانه تا آنجایی که امکان دارد سعی کنید مانع از رسیدن آب به پایه کابینت شوید چون به مرور زمان و در صورت تکرار، پوسیدگی و زنگ‌زدگی کابینت رخ خواهد داد.

نکته آخر کنترل دقیق تاج‌های مدور اجاق گاز آشپزخانه است. خوب است آنها را هم، هر از چندگاهی بررسی کنید چون ممکن است ذرات چربی و غذا سوراخ آنها را مسدود کرده باشند و مانع سوختن مناسب و کامل گاز شوند.
تاریخ: ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
منبع:

 

WhatsApp us