سقف کاذب
سقف کاذب (به انگلیسی: Dropped ceiling) شاخهای از معماری داخلی است که برای پوشش سقف اصلی (زیر سقف) بهکار میرود.
از پیشینهٔ این رشته اطلاعات موثقی در دست نیست. معلوم نیست اولین کسانی که از سقف کاذب استفاده کردهاند چه قدر از کاربردهای مختلفِ این حرفه آگاهی داشتند، اما سقف کاذب در زمانی کوتاه جای خود را در صنعت ساختمان پیدا کرد.
سقف کاذب
رشته ای از معماری داخلی ساختمان است که برای پوشش سقف اصلی (زیر سقف) بکار می رود. از پیشینه این رشته اطلاعات موثقی در دست نیست.معلوم نیست اولین کسانی که از سقف کاذب استفاده کرده اند چه قدر از کاربردهای مختلف این حرفه آگاهی داشتند اما سقف کاذب در زمانی کوتاه جای خود را در صنعت ساختمان پیدا کرد .
سقف کاذب می تواند بصورت گچی –چوبی –فلزات رنگین- پی وی سی – شیشه ای –آهنی –ورق های فلزی روکش دار – آلومینیومی – کامپوزیت و غیره نصب شود که در هر صورت قابلیت اجراء به صورت واحد و با با هم را داراست.
حضور سقف کاذب در ساختمان دغدغه پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین می برد که یکی از ویژگیهای این رشته ساختمانی نیز هست.
سقف کاذب در مواردی که ذکر می شود قابلیت خود را بروز می دهد :عبور تاسیسات-آکوستیک کردن- دکوراتیو- سبک کردن ساختمان در برجها- هدایت و جلوگیری از اتلاف دما و رطوبت- نورپردازی مناسب با شرایط کار و زندگی و….
پوشش مهمترین کارکرد سقف کاذب است، بعد از آن دکوراتیو و رنگ آمیزی و نورپردازی قرار می گیرند.
سقف کاذب همپای رشته های مختلف ساختمانی و صنایع دیگر رشد کرده و به پویایی رسیده است.
جزو صنایع فلزی و ساخت و ساز است که در ساختمان کاربرد دارد. صنعت نوین ساختمان به خوبی این رشته را به خدمت گرفته و از آن بهره می گیرد. تولید انبوه آن هم مقرون به صرفه است که خود این مسئله برای مهندسان ساختمان اهمیت زیادی دارد
طراحان سقف کاذب هم با انعطاف پذیری متریال سقف کاذب آشنایی دارند. آنها از اشکال مختلف محصولات مطلعند و این آشنایی به آنها کمک می کند نقشه های بهتری طرح کنند. نقشه هایی که موقع اجرا هم به همان زیبایی روی کاغذ باشند!
سقف کاذب (قسمت دوم)
طراحی این رشته از صنعت ساختمان به تخصص خاصی نیاز دارد. طراح باید ویژگی های همه سازه ها را به خوبی بشناسد. با انواع سقف کاذب آشنایی داشته باشد و نوع کاربردی آنها را در موقعیت
های مختلف درک کند تا در هنگام اجراء تئوری آن یا طراحی بکار گیرد. موقعیت ها میتواند اینها با شد: رطوبت- دما – اکوستیک – نور پردازی- دکوراتیو – آب و هوای منطقه ای و مقرون به صرفه بودن.
یک نوع طراحی هم مختص تولید کنندگان است که ازنظر اجرا سریع و آسان آن مورد توجه قرار می گیرد.
نصب سریع و آسان سقف کاذب یکی از مواردی است که تولیدکنندگان در ساخت و ساز آن کوشش و رقابت می کنند. طراحان تولید هم تمامی این موارد را در نظر می گیرند و متریالی ابداع می کنند
که همه ویژگی های مورد نظر کارفرما و عواملی که بعد از سقف کاذب با آن سر و کار دارند را تامین کند. مثل تکنیسینهای تاسیسات (برقکار،لوله کش، تهویه…) نصب آسان سقف کاذب به عواملی بستگی دارد که بدین قرار است: سبکی متریال_ انتخاب زوایایی که براحتی سقف مورد نظر اجرا شود_انتخاب متریالی که زوایای پوشش را تامین کند و به راحتی در کنار هم جفت و جور شود_ با سهولت آویزان کردن سقف و مهار آن از سقف اصلی_تولید سازه هایی با اندازه های مختلف.
در انتخاب طرح و اجزاء آن همفکری نزدیک بین مجری سقف کاذب و معمار طراح باید وجود داشته باشد…
سقف کاذب (قسمت سوم)
سازه های سقف کاذب در اختیار تولید کننده است. و به صورت انبوه تولید می شود . امکان تولید کلان آن هم همیشه میسر است. تولید کنندگان این صنف رقابت چشمگیری در طراحی، تولید وعرضه مقرون به صرفه آن با هم دارند.
دوام، استحکام، سبکی، قابلیت رنگ پذیری مناسب و آبکاری، مقاوم در برابر خوردگی (اسید،زنگ زدگی و…)، انعطاف پذیری، قابلیت برش کاری (قیچی،اره و…)، قابلیت خم کاری و دیگر موارد، همگی عواملی برای رقابت بین تولید کنندگان هستند.
زیرسازی برای نگه داشتن سقف کاذب است. به یک مجموعه از سازه هایی گفته می شود که در کنار هم و با اتصال به هم اسکلتی را به وجود می آورند که سقف کاذب (سازه های سقف کاذب) بر روی آن متصل می شود که خود این اتصال ممکن است به گونه های مختلفی صورت گیرد.
وظیفه اصلی زیرسازی نگه داشتن سازه های سقف کاذب به سقف اصلی است. این نگه داشتن به صورت افقی، عمودی، زاویه دار و قوسی است.
زیرسازی تمامی سقف کاذبها در مواردی با هم مشترک است و در واقع می توان گفت همان عواملی هستند که رقابت بین تولیدکنندگان را به وجود می آورند.
دو گونه زیرسازی وجود دارد:
یکی برای سقفهای آویزانی و دیگری ثابت.
روش اتصال زیرسازی از سقف اصلی به سقف کاذب به صورت دو خط عمود برهم باید باشد و در موارد خاص به صورت زاویه دار می تواند باشد.
سقف کاذب (قسمت چهارم)
اجراء و یا نصب سقف کاذب
مهمترین قسمت سقف کاذب نصب آن است . طراحی و تولید سازه های سقف وزیرسازی آن و همچنین طراحی جهت اجراء برای بدست آوردن زوایای مختلف همگی پیش در آمد این صنعت است ودر مقام تولید قرار می گیرند.
ولی اجراء این تولیدات جلوه و زیبایی این رشته ساختمانی را بخوبی نشان میدهد. نصب سقف کاذب به تنهایی خود پتانسیلی را می طلبد که در تولید به نحوی دیگری این نیاز دیده می شود.
در اجراء نیروی درونی افراد متخصص به کار اجراء شده روح می بخشد که خود این موضوع جای بحث طولانی دارد.اجراء و نصابی سقف کاذب را هر فرد فنی ویا بقولی هر آچاربدستی می تواند انجام دهد. ولی کمتر کسی سراغ اینکار میآید و یا در آن باقی می ماند و تامل می کند .
دقت – ظرافت – هوشیاری – تجسم خلاق – ابتکار – سرعت – و … عواملی است که در فرد نصاب بخوبی دیده می شود . و فرد مورد نظر آنرا در درون خود شکوفا میکند . خصوصیات هر فرد که در شغلی فنی کار میکند به طور محسوسی با شرایط روحی و روانی آن حرفه عجین میشود . که هر دو یعنی هم فرد و هم شغل بر همدیگر تاثیر میگذارند و بخوبی این مسئله نمایان
سقف کاذب ترکیبی
اجراء چند نوع سقف کاذب درکنار همدیگر ودر غالب یک طرح هندسی منظم و یا غیر منظم به همراه شکست و اختلاف سطح مختلف را سقف کاذب ترکیبی گویند .
برای اجراء چنین سقفی ، طرحی مناسب با سازه های سقف کاذب الزامی است. یعنی طراح باید از اندازه و زوایای زیر سازی و خود سقف کاذب اطلاعات کافی داشته باشد.
اجراء این گونه از سقف کاذب بسیار نمای زیبای را به وجود می آورد و رنگ بندی ( بازی با رنگ ) در سطوح مختلف و شکسته ها بسیار چشمگیر می شود.
دیگر نکته ای که دراین سقف وجود دارد ، استفاده از نورپردازی و گونه های مختلف از چراغهای توکار است، که جلوه خاصی به طرحهای هندسی و رنگ آمیزی سقف کاذب ترکیبی میدهد. معمولا” برای اجرا ء این سقف زیر سازی مناسبی را بوجود می آورند ، که با آهنکشی ویا بدون آهنکشی است. که در هر صورت باید محاسبه فنی لازمه لحاظ گردد. بدین صورت که برای یک سوله با ارتفاع حداقل چهار متر ، آهنکشی با آویزهای میله گردی ( ترجیحا” میله گرد آج دار) انجام می گیرد ، وشکل و فرم طرح مورد نظرباید با پرفیل انجام گیرد و در نهایت به آویزها متصل در مورد زیر سازی بدون آهنکشی ( که به ندرت این مورد پیش میآید) ، هم با آویز گرفتن ( تسمه و یا سیم مفتول) از سقف اصلی و هم سازه های گالوانیزه که رول فرم شده است می توان انجام داد.
نمونه های متفافتی از سقف کاذب ترکیبی در ایستگاه های مختلف مترو در تهران اجراء شده است ، که مجریان آن شرکتهای مختلفی هستند . نمونه های دیگری هم در مکانهای مختلف در تمامی کشور وجود دارد یکی از مجریان معروف این نوع سقف شرکت کد کن می باشد (اولین مجری این سقف نیز می باشد) . که بنده افتخار همکاری را در چند مورد با ایشان را داشتم ، دیگران هم به نحوی مشغول به اجراء این نوع سقف هستند .
معمولا” این نوع سقف با قیمت بیشتری نسبت به سقفهای دیگر قابل اجراء است . بنا به
عواملی که ذکر خواهم کرد ، مثل سازه و زیرسازی بیشتری را طلب میکند سازه های آهنی و سازه مربوط به خود سقف مورد نظر در هنگام اجراء باعث اتلاف وقت بیشتری می شود . که از نظر زما نبندی در اجراء با سقفهای دیگر متفاوت است .
سقف کاذب ترکیبی را معمولا” در مساحتهای بزرگ ( که مساحت مورد نظر یکجا باشد و پراکندگی نداشته باشد یعنی دیوار و دیگر عوامل جدا کننده فضا وجود نداشته باشد ) اجرء میشود
چون زیبای بهتری را جلوه گرمی نمائید . در مساحت کمتر که مجاور همان فضا ذکر شد ه است قابل اجراء است. در موارد دیگر معمولا” بدون آهنکشی پشت سقف ( البته در مساحتی کم ) انجام میگردد، مثل سرویسها ، کارایی بیشتری دارد . در سقف کاذب ترکیبی بدون آهنکشی باید از سازه های مربوط به همان سقف مورد نظر بیشتر استفاده کرد و تعداد آویزهم نیز بیشتر ، در اجراء سقف کاذب ترکیبی بدون آهنکشی از عوامل اتصالات موقت و نیمه موقت ، مثل انواع پیچ و پرچ و فنرهای نگهدارنده و سیم مفتول گالوانیزه و …. استفاده فراوان میکنیم . ( تا استحکام مورد نظر وقابل قبول را داشته باشیم )
درسقف کاذب ترکیبی بعد از اتمام و یا قبل از شروع پروفیل آهنی را ضد زنگ میزنیم که خوردگی سازه آهنی را کمتر کنیم ، در موارد آب و هوایی رطوبتی از سند بلاست هم استفاده می کنند و بعد رنگ انجام می شود . معمولا” خود من بعد از اجراء زیرسازی آهنی ، پرفیل را رنگ میزنم چون اگر اینکاررا قبل انجام دهم در هنگام کار عمل جوشکاری به سختی عمل میکند .
در بعضی موارد کاری ، در سقف کاذب ترکیبی پشت سقف باید طوری کار شود که شخصی بتواند حرکت کند یعنی برای بازدید و سرکشی از عوامل تاسیساتی و یا تعمیرات آن در پشت سقف رفت و آمد کند . در پشت سقف کاذب مسیرهای باریک تعبیه می شود که همان شخص مورد نظر بتواند حرکت کند حال بصورت دولا دولا ویا ایستاده ، اصطلاح این مسیر را گربه رو میگویند .
سقف کاذب ترکیبی در اختلاف سطح اگر اجراء شود ، زیبای خاصی را دارد که با رنگی متفاوت و قرینه نسبت به دیگر سطوح ( همان مساحت اجرایی) جلوه خاصی را دارا می شود . اختلاف سطح در سقف کاذب ترکیبی میتواند با زاویه های مختلف باشد ویا بصورت منحنی ، که در هر صورت متناسب با زوایا و انحنا ء سازه های سقف کاذب است و خارج از آن نمی توان کار کرد ، مگر سازه ای با طرحی مورد نظر تولید کرد ( که این مسئله هزینه ای جدا دارد ) .
در کل سقف کاذب ترکیبی بسیار زیبا است که مجریان آن در کشور ما آنرا به زیبای اجراء میکنند . و میتوان مدعی شد که در این صنعت پیشرفتهای شایانی انجام شده است .
تایل (با نگهدارنده مخفی یا پنهان)
معنای انگلیسی به فارسی ( مراجعه شود به فرهنگ لغات ) آجر و سفال روی پشت بام است .ولی در صنعت سقف کاذب معنای دیگری دارد . به صفحاتی مربع شکل ( بعضی وقتا مستطیل)در یک اندازه مشخص سطحی ازسقف را می پوشاند و نگهدارنده های نمایان و پنهان این عمل انجام میگردد.
یک تعریف کلی بود از تایل ، ولی کمی جزءای تر این نوع سقف کاذب مانند دیگر سقفها عمل زیر سازی و آویز گرفتن از سقف اصلی را دارد. در سطح تراز ویا شیب دار کار می شود و زیر سازی آن از جنس گالوانیزه است ( در مورد نگهدارنده غیر نمایان ) در مورد نگهدارنده های نمایان از جنس آلومینیومی و گالوانیزه رول فرم شده است عمل زیرسازی در نگهدارنده نمایان ، آویز از سقف اصلی است . در موارد خاص که از اسکلت آهنی استفاده میگردد ، مانند ارتفاع بلند از سقف اصلی و شیب دار بودن و در سقف های ترکیبی و یا عبور تاسیسات از زیر سقف اصلی و یا افزایش چراغهای روشنایی و …. در نگهدارنده آشکار ، به سازه مورد نظر سپری گفته میشود که با مقطع حرف انگلیسی تی تولید می گردد ( بصورت آلومینیومی ) و قابل رنگ آمیزی در سلیقه های مختلف است در سپری گالوانیزه رول فرم شده هم انتخاب رنگ وجود دارد ( در حال حاضر سپری موجود در بازار کار فقط سفید است ) .
خود تایل از جنس آلومینیومی و گالوانیزه ویا چوب و پی وی سی و کامپوزیت و یا …… میتواند باشد و فرم شکل آن نیز در تولید به دلخواه طراح و کارفرما و تولید کننده است . تایل بصورت ساده و سوراخدار ( آکوستیک محیط) طراحی و تولید می گردد اندازه های ساخت آن در حال حاضر 60*60 ویا 30*30 است . از تولید کنندهای به نام میتوان از شرکت کد کن نام برد که در زمینه ساخت و تولید و اجراء و طراحی سابقه طولانی دارد و تجربیات فراوان که به تازگی تولیدات کشور های خارجی را در کشور وارد کرده است که بنده افتخار دارم در چند پروژه ایشان در همین موارد تایل ( با نگهدارنده مخفی یا غیر نمایان ) که تولیدات کشور چین هستند همکاری داشتم . تایل های بسیار زیبا وبا اندازه مدولهای کاملا” یکسان ( در تولید ) و با کیفیت رنگ فوق العاده
که همگی این موارد در اتمام اجراء سقفی بسیار زیبا به وجود می آورد . ( خودم از این سقف اجراء شده عکسی ندارم که موکل میشود به پستهای بعدی )
دامپا
در مورد تاريخچه دامپا كمي صحبت كنم . حدود چهل سال پيش يك مهندس سوئدي در دانمارك كار ميكرد كه كار ايزوله كردن خانه ها ي را به عهده داشت كه براي اجاره ميساختند. و تمام سعي اين بود كه اين خانه ها سبك – ارزان- سريع ساخته شود . براي سقف كاذب آن طرحي ارائه شد كه چند سال بعد در 1968 جايزه بهترين طراحی داخلی را ربود ( درست سي و هفت سال پيش) اسم اين طرح دامپا 10 بود كه امروزه هنوز ما در ايران دست از سرش بر نمي داريم. بله دامپا اينگونه متولد شد. و از همه بدتر ماندگار شد . اسم دامپا از تركيب دو كلمه دانماركي درست شده است به اين صورت تلفظ ميشده است دامپ اوف . كه معني آن مي شود بيصدا البته به زبان دانماركي . بهر حال دامپا اسم كارخانه توليد كننده شده و در حال حاضر يكي از بزرگترين سازنده هاي انواع سقف كاذب است كه در تمامي دنيا نمايندگي دارد . و از معتبر ترين توليد كنندها نيز مي باشد .
شرکت های که دامپا تولید می کنند ( تا آنجا که من اطلاع دارم ) :
/ شرکت دورال
/ شرکت لمبه
/ شرکت لمبه کاران زرین
/ شرکت پارت نیک صنعت
/ شرکت بیصدا
/ گروه فن و هنر ایران زمین
تولید کنند های دیگری نیز هستند که بنده افتخار آشنایی با آنها را ندارم و فقط خبر دارم که مشغول تولید دامپا هستند مثل تولید کنندهای درمشهد و یزد ( همین دو مورد ) و دیگر اینکه کسانی هم تولید می کنند که بی نام نشان هستند و فقط به نام شخص معروف هستند نه شرکت ثبتی که معمولا” هم نا مرغوب تولید دارند.
به نظر من دامپا بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از طراحی آن هنوز بهترین است ( البته در
ایران) خود شرکت دامپا تولیداتی کار آمد تر دارد که در حال حاضر تمامی تولید کنند های سقف
کاذب بر روی آن فعالیت می کنند . نوعی از سقف کاذب است که مملکت ما هم وارد شده و تولید کشور این سقف کاذب به تایل معروف است . که سال ها قبل شرکت دورال ( که نماینده دامپا نیز بود) این نوع را تولید میکرد . در این سقف کاذب خود تایل آلومینیومی است و نگهدارنده آن گالوانیزه و زیرسازی آن هم همینطور ( گالوانیزه) . تایل بصورت پانچ شده نیز تولید می شود و در اندازه های سی در سی ویا شصت در شصت سانتی متر ، زیرسازی هم بصورت پنهان کار میشود ( در این نوع سقف کاذب نگهدارنده تایل دیده نمی شود ).
در کل سقف کاذب زیبای است و درمکان های مختلف ساختمان قابلیت اجراء را دارد .
سقف کاذب اسپیس فریم
سقف کاذب اسپیس فریم
شاید نام دیگر این سقف کاذب ، سازه فضایی دکوراتیو باشد . فرم و طرح این سقف
هرمی شکل است که مقطع چهار گوش آن به طرف بالا و نوک هرم به طرف پائین است . کل سطح را همین هرمها در کنار همدیگر پوشش می دهند و در ضمن این قابلیت را دارا هستند که در چند طبقه رویهم کار شوند ، ضلع این هرم لوله آلومینیومی است که دو سر آن طوری ساخته می شود که بتوان روی هم پیچ شوند . سقف کاذب اسپیس فریم از نوع سقفهای پوششی و دکوراتیو است ، زیبای خاصی این نوع سقف دارا است و جلوه خاصی به محیط می دهد . معمولا” این نوع سقف را در مکانهای نصب میکنند که با دیگر مصالح بکار رفته در ساختمان یک جور هارمونی خاصی را داشته باشد .چون پوشش این نوع سقف به طور کامل نیست به طوری که همه عوامل پشت سقف دیده می شود (البته برای استتار عوامل پشت سقف راه های وجود دارد ) در نظر اول برای بینده وجود اینچنین سقفی بی دلیل است . می توان با نوعی دیگر سقف را پوشش داد که تمامی عوامل انتخابی برای کارفرما را ( سلیقه ای ) دارا باشد. خاطرای را به یاد می آورم : سالها پیش برای نصب رفته بودم ، یکی از عوامل کارگاهی در مورد این سقف
اینطور واکنش نشان دادند که این مکان که کار می شود احتیاجی به این نوع سقف ندارد و اصلا” سقف اسپیس به چه دردی می خورد . در جواب ایشان مثالی زدم که بنده خدا متوجه شد . توضیح دادم که دیواری را در نظر بگیر که هیچ چیزی روی آن نصب نشده است و حتی رنگ هم نشده ، حال این دیوار هم در مکانی قرار دارد که باید هر روز از جلوی آن رد بشویم و یا روبروی آن بنشینیم ، خوب بعد از مدتی چه حسی و حالی به بیننده دست می دهد … من اینطور حدس می زنم که خسته کننده است . پس کاری انجام می دهیم که این خستگی از بین برود حال چه کارهای ، ابتدا رنگ می زنیم و بعد تابلوهای و گلدان را در کنار دیوار می گذاریم و یا دیگر چیزها . سقف کاذب اسپیس فریم هم به این منظور کار میشود .
از این فرم سازه در پوشش سقف سوله ها استفاده می گردد که با لوله های فولادی و قطعات اتصال دهنده که به وسیله ماشینکاری تولید می شود اجراء می گردد . که دیگر دکوراتیو نمی شود .
سقف کاذب گریلیوم
سقف کاذب گریلیوم در رده سقف های دکوراتیو است و در بین آنها از ویژگیهای فراوانی برخوردار است این سقف از آلومینیوم وآهن و ورقهای آلیاژی ( این مورد گران است) تولید میشود . سقف گریلیوم سقف باز هم نامیده می شود ( البته از نظر بعضی ها) جمله سقف باز کمی در خواننده یا شنونده باعث تعجب می شود . ولی شاید بهتر از این نتوان جمله معادل در فارسی پیدا کرد .( در اصطلاحات فنی کلمه و یا جملاتی وجود دارد که معادل فارسی آن بی معنی و یا خنده دار و …… موارد دیگر می شود ، که بهتر است همان کلمه ویا جمله اینا” گفته شود ، نه معنی فارسی آن ) . حال چرا به سقف گریلیوم ، سقف باز هم گفته می شود . جواب آن در کار تمام شده است .
بعد از اینکه سقف نصب شد چیزی که رویت می شود اینست ، خانه های مربع و مستطیل شکلی که پیوسته در کنار هم قرار گرفته است . که هیچ پوششی در داخل و یا پشت آن وجود ندارد و پشت سقف و تاسیساتی که کار شده است به خوبی دیده می شود . ( شاید این توضیح مختصر کافی باشد) از نحوه تولید هم بگوئیم ، سقف کاذب گریلیوم از ورق به قطر 4/0 الی 1 میلیمتر ( امکان قطر بیشتر نیز وجود دارد در صورتی که مدولها بزرگتر شود) ابتدا ورق را به عرض وطول مشخص در می آورند . که این اندازه طول و عرض بستگی به مدول مربع و مستطیل سقف گریلیوم دارد که از کمترین مدول سه در سه سانتی شروع می شود . برای مدولهای بزرگتر طول وعرض نام برده شده و هم ضخامت ورق بزرگتر می شود، بعد از اینکه ورق را بصورت مستطیل برش دادند نوبت به پرس کاری برروی آن بصورت فاق و زبانه می رسد و سپس از وسط مستطیل آنرا بصورت یو انگلیسی در می آورند که خود این کار در یک دوره ماشین کاری انجام می گیرد . گریلیوم تولید شده رنگ می شود ، رنگ بصورت مایع و یا پودری ویا غیره می باشد ، که در هر صورت به کوره می رود تا خشک شود .
در هنگام نصب قطعات تولید شده روی هم مونتاژ می شود و سپس در کاریرهای که هم شکل با قطعات هستند ولی با اندازه دو برابر قرار می گیرند ودر سطح تراز اجراء می شوند.
مزیت سقف کاذب گریلیوم در نمای آخر اینطور است که هیچ گونه متعلقات سقف ( بجز چراغ ) دیده نمی شود ، چون می توان در پشت سقف آن را کار کرد، مثل در یچه ها ، کانال ها ، دتکتور ها و …… و دیگر موارد.
معمولا” سقف کاذب گریلیوم را بصورت منفرد و یا ترکیبی با سقف های دیگر اجراء می کنند ( در مورد آخر زیبا تر جلوه می کند) این نوع سقف را بصورت پره ای و یا بافل نیز می توان اجراء کرد ، زیر سازی سقف گریلیوم مانند سقف های دیگر بصورت آویزانی است ، که با سیم مفتول ویا زنجیر این کار انجام می گردد.
چند تولید کننده این نوع سقف را معرفی میکنم :
( اولین تولید کننده این سقف است و همیشه ایده نو دارد) ودیگر تولید کننده های که بنده نمی شناسم .
یک اصلی در بین تولید کننده ها وجود دارد بدین صورت که ابتداء کار ( مشتری ) را پیدا می کنند وبعد سراغ تولید کردن میروند . که این مسئله بین هم تولید کنندها در اصناف مختلف معمول است . بهترین دلیل ایشان نوسانات بازار است و ثابت نبودن قیمت ورقها و دیگر مسائل .
بهترین رنگی که برای سقف کاذب گریلیوم می توان انتخاب کرد به نظر من رنگ قرمز است ( که ماندگارتر وحس مربع ومستطیل را القا می کند) چون سه رنگ اصلی درهنر وجود دارد که بدین ترتیب است : قرمز ، آبی ، زرد که این سه رنگ همراه با شکل هندسی خود می آیند . قرمز با مربع که حس پایداری و ثبات را دارد و آبی شکل هندسی آن دایره است حس آسمان و کره زمین را دارد و زرد شکل هندسی آن مثلث است که حس نا متعادل و فرو ریختن و خطر ! را به همراه دارد . حال می شود در رنگ آمیزی سقفهای کاذب از این سه رنگ اصلی کمک گرفت ویا از مشتقات آنها که به این رنگها نزدیک است . منبع : وبلاگ http://omranasir.blogfa.com/post-2.aspx
تاریخچه سقف کاذب
اجرای سقف های کاذب , سقف و سقف کاشی به ژاپن به سالهای (1337 به 1573) بر میگردد . اوایل دوره موروماچی سقف های بسیار زیبای ژاپنی .
دوره موروماچی (به ژاپنی: 室町時代, Muromachi jidai) که با نام دوره آشیکاگا نیز شناخته میشود، به طور تقریبی فاصله سالهای ۱۳۳۶ تا ۱۵۷۳ میلادی را در بر میگیرد. ویژگی دوره موروماچی استبداد نظامی شوگونها بود که تحت عنوان موروماچی باکوفو نیز از آن نام برده میشود.
سقف سالن تئاتر Blackfriars در لندن، انگلستان، در سال 1596، ساخته شده است از این سقف برای آکوستیک و زیبایی استفاده میشد .
ایالات متحده آمریکا ، ثبت اختراع شماره 1،470،728 برای سقف های مدرن ساخته شده توسط EE ( در 28 مه 1919 ) که به کار گرفته شد در اکتبر 16، 1923.
در آن زمان سقف های مدرن مثل امروز نبود ، این سقفها با تایل های بهم پیوسته کار میشدند و برای دسترسی باید به کلید یا همان دریچه بازدید دسترسی داشته باشید . این فرایند می تواند بسیار وقت گیر و گران است. در 8 سپتامبر 1958 دونالد الف براون Westlake، اوهایو برای ثبت اختراع برای قابل دسترس بودن تاسیسات داخل سقف سقف کاذب معلق را ساخت . این اختراع ارائه معلق ساخت و ساز سقف که در آن دسترسی داشته باشید ممکن است به آسانی در هر محل مورد نظر به دست آمده باشد
شماره ثبت اختراع ایالات متحده 2،984،946 در 23 ماه مه سال 1961 اعطا شد .
دیگر اختراعات سقف کاذب
U. S. اختراعات سقف کاذب به 1958 سپتامبر 8
تاریخ در زمینه ثبت اختراع شماره متقاضی عنوان نظرات
1919/06/28 1،470،728 سالن سقف های کاذب
1931/09/03 1،931،574 دنیلسون معلق آویز سقفی
1950/10/24 2،710،679 اب سرکج، Remmen، اب سرکج سقف های کاذب ساخت و ساز اولین شبکه به طور کامل توسعه مفهوم سیستم
1955/12/13 2،816،623 سقف وانگ مدولار ادغام اول از کاشی و شبکه. وانگ تاسیس CEPCO ساخت
1956/05/11 2،896،752 وایلد سقف های کاذب شبکه ساخت و ساز
1956/07/31 2،894،291 سورنسون معلق سیستم سقف
1956/10/25 2،895،180 Byssing سقف های کاذب
1958/02/07 2،963،251 سر و صدا حمایت از لوازم نصب کردنی روشنایی الکتریکی از چارچوب سقف های کاذب
1958/09/08 2،984،946 براون قابل دسترس سقف های کاذب
(برای جستجوی تصاویر ثبت اختراع ایالات متحده، به https://www.google.com/؟tbm=pts و تعداد ثبت اختراع را در کادر جستجو وارد کنید.)
سقف کاذب گریلیوم
توسط : سلمانپور
سقف کاذب گریلیوم سقف کاذب گریلیوم در رده سقف های دکوراتیواست و در بین آنها از ویژگیهای فراوانی برخوردار است این سقف از آلومینیوم وآهن و ورقهای آلیاژی ( این مورد گران است) تولید میشود . سقف گریلیوم سقف باز هم نامیده می شود ( البته از نظر بعضی ها) جمله سقف باز کمی در خواننده یا شنونده باعث تعجب می شود .
ولی شاید بهتر از این نتوان جمله معادل در فارسی پیدا کرد .( در اصطلاحات فنی کلمه و یا جملاتی وجود دارد که معادل فارسی آن بی معنی و یا خنده دار و …… موارد دیگر می شود ، که بهتر است همان کلمه ویا جمله اینا” گفته شود ، نه معنی فارسی آن ) .حال چرا به سقف گریلیوم ، سقف باز هم گفته می شود . جواب آن در کار تمام شده است . بعد از اینکه سقف نصب شد چیزی که رویت می شود اینست ، خانه های مربع و مستطیل شکلی که پیوسته در کنار هم قرار گرفته است . که هیچ پوششی در داخل و یا پشت آن وجود ندارد و پشت سقف و تاسیساتی که کار شده است به خوبی دیده می شود . ( شاید این توضیح مختصر کافی باشد)
از نحوه تولید هم بگوئیم ، سقف کاذب گریلیوم از ورق به قطر 4/0 الی 1 میلیمتر ( امکان قطر بیشتر نیز وجود دارد در صورتی که مدولها بزرگتر شود) ابتدا ورق را به عرض وطول مشخص در می آورند . که این اندازه طول و عرض بستگی به مدول مربع و مستطیل سقف گریلیوم دارد که از کمترین مدول سه در سه سانتی شروع می شود .
برای مدولهای بزرگتر طول وعرض نام برده شده و هم ضخامت ورق بزرگتر می شود، بعد از اینکه ورق را بصورت مستطیل برش دادند نوبت به پرس کاری برروی آن بصورت فاق و زبانه می رسد و سپس از وسط مستطیل آنرا بصورت یو انگلیسی در می آورند که خود این کار در یک دوره ماشین کاری انجام می گیرد . گریلیوم تولید شده رنک می شود ، رنگ بصورت مایع و یا پودری ویا غیره می باشد ، که در هر صورت به کوره می رود تا خشک شود .
در هنگام نصب قطعات تولید شده روی هم مونتاژ می شود و سپس در کاریرهای که هم شکل با قطعات هستند ولی با اندازه دو برابر قرار می گیرند ودر سطح طراز اجراء می شوند.مزیت سقف کاذب گریلیوم در نمای آخر اینطور است که هیچ گونه متعلقات سقف ( بجز چراغ ) دیده نمی شود ، چون می توان در پشت سقف آن را کار کرد، مثل در یچه ها ، کانال ها ، دتکتور ها و …… و دیگر موارد.معمولا” سقف کاذب گریلیوم را بصورت منفرد و یا ترکیبی با سقف های دیگر اجراء می کنند ( در مورد آخر زیبا تر جلوه می کند) این نوع سقف را بصورت پره ای و یا بافل نیز می توان اجراء کرد ، زیر سازی سقف گریلیوم مانند سقف های دیگر بصورت آویزانی است ، که با سیم مفتول ویا زنجیر این کار انجام می گردد.
یک اصلی در بین تولید کننده ها وجود دارد بدین صورت که ابتداء کار ( مشتری ) را پیدا می کنند وبعد سراغ تولید کردن میروند . که این مسئله بین همه تولید کنندها در اصناف مختلف معمول است .
بهترین دلیل ایشان نوسانات بازار است و ثابت نبودن قیمت ورقها و دیگر مسائل .بهترین رنگی که برای سقف کاذب گریلیوم می توان انتخاب کرد به نظر من رنگ قرمز است ( که ماندگارتر وحس مربع ومستطیل را القا می کند) چون سه رنگ اصلی در هنر وجود دارد که بدین ترتیب است :
قرمز ، آبی ، زرد که این سه رنگ همراه با شکل هندسی خود می آیند .
قرمز با مربع که حس پایداری و ثبات را دارد و آبی شکل هندسی آن دایره است حس آسمان و کره زمین را دارد و زرد شکل هندسی آن مثلث است که حس نا متعادل و فرو ریختن و خطر ! را به همراه دارد .
حال می شود در رنگ آمیزی سقفهای کاذب از این سه رنگ اصلی کمک گرفت ویا از مشتقات آنها که به این رنگها نزدیک است . منبع وبسایت تبیان
سقف کاذب میتواند بهصورت گچی، چوبی، فلزات رنگین، پیویسی، شیشهای، آهنی، ورقهای فلزی روکشدار، آلومینیومی، کامپوزیت و غیره نصب شود که در هر صورت قابلیت اجرا بهصورت واحد و یا با هم را داراست. حضور سقف کاذب در ساختمان، دغدغهٔ پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین میبرد، و این، یکی از ویژگیهای این رشتهٔ ساختمانی نیز هست. سقف کاذب در مواردی که ذکر میشود قابلیت خود را بروز میدهد: پوشش تأسیسات زیر سقف اصلی، آکوستیک کردن فضا، ایجاد حجمها دکوراتیو، هدایت و جلوگیری از اتلاف دما و رطوبت، نورپردازی مناسب با شرایط کار و زندگی و… پوشاندن، مهمترین کارکرد سقف کاذب است، در کنار پوشش، کارکرد دکوراتیو و نورپردازی از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
سقف کاذب، همپای رشتههای مختلف ساختمانی و صنایع دیگر رشد کرده و به پویایی رسیدهاست. صنعت نوین ساختمان بهخوبی این رشته را به خدمت گرفته و از آن بهره میگیرد. طراحانِ سقف کاذب هم با انعطافپذیریِ متریال سقف کاذب آشنایی دارند. آنها از اَشکال مختلف محصولات آگاهند و این آشنایی به آنها کمک میکند نقشههای بهتری طرح کنند؛ نقشههایی که موقع اجرا هم به همان زیبایی روی کاغذ باشند. طراحی این رشته از صنعت ساختمان به تخصص خاصی نیاز دارد. طراح باید ویژگیهای همهٔ سازهها را بهخوبی بشناسد. با انواع سقف کاذب آشنایی داشتهباشد و نوع کاربریِ آنها را در موقعیتهای مختلف درک کند تا درهنگام اجرا با مشکل مواجه نشود. موقعیتها میتواند اینها باشد: با سهولت آویزان کردن سقف و مهار آن از سقف اصلی، رطوبت محل و میزانخورندگی، تغییرات دما در طول سال، آکوستیک بودن، نورپردازی، کارکرد دکوراتیو و مقرونبهصرفه بودن. نصب سریع و آسان سقف کاذب هم یکی از مواردی است که تولیدکنندگان در ساختوساز آن کوشش و رقابت میکنند. در انتخاب طرح و اجزای آن همفکری نزدیک بین مجری سقف کاذب و معمار طراح باید وجود داشتهباشد.
۱انواع سقفها
۲قسمتهای مختلف سقف کاذب
۳میلگردهای عمودی
۴میلگردهای افقی چپ و راست
۵نبشی کنار دیوار
۶چوبهای چهار تراش چپ و راست
۷ورقههای آکوستیک
۸رابیتز
۹گچ کاری روی رابیتز
۱۰جستارهای وابسته
انواع سقفها
سازهٔ نمایان
سقف مشبک با تایل فلزی
سقف مشبک با تایل گچی
سقف کاذب یکپارچه
سازهٔ پنهان
تایل گچیِ ساده
تایل گچیِ آکوستیک
سقف کاذب بهصورت باکس
انواع تایلهای گچی
سقف کاذب بهصورت باکس و نور مخفی
سقف کاذب (PVC)
سقف کاذب تصویردار
قسمتهای مختلف سقف کاذب
۱- میلگردهای عمودی
۲- میلگردهای افقی چپ و راست
۳- نبشیِ کنار دیوار
۴- چوبهای چهارتراشِ چپ و راست
۵- ورقهٔ آکوستیک
۶-رابیتز ([۱] Rabitz)
۷- گچکاری
ردیف ۱ و ۲ برای کلیهٔ سقفهای کاذب عمومیت دارد و ردیف ۳ و ۴ و ۵ فقط برای سقفهای کاذب آکوستیک اجرا میشود و دو ردیف ۶ و ۷ فقط برای سقفهایی که لایهٔ آخر آن گچکاری است اجرا میشود.
میلگردهای عمودی
همانطوریکه قبلاً نیز اشاره شده سقف کاذب به سقف اصلی ساختمان آویزان است. برای اینکار میلگردهایی در حین کار با طول معین در سقف نصب مینمایند. چنانچه سقف بتنی و یا تیرچه بلوک باشد قبل از بتن ریزی این میلگرد هارا بین آرماتورهای سقف قرار میدهند. در این نوع سقفها فاصله میلگردها از همدیگر حدود یک متر است. چنانچه سقف تیرآهن یا طاق ضربی باشد میلگردها را به تیرآهن جوش میدهند با توجه به اینکه فاصله تیرآهنها از همدیگر در حدود یک متر است در این صورت فاصله میلگردهای عمودی از یکدیگر از یک طرف یک متر و از طرف دیگر نیز یک متر باید باشد. سر انتهاییِ میلگردها را بهصورت چنگک خم میکنند. مطابق شکل، تا میلگردهای افقی بهراحتی داخل آن قرار گیرد، برای میلگردهای عمودی میتوان از میلگرد ۱۰ تا ۱۲ استفاده نمود.
میلگردهای افقی چپ و راست
بعد از میلگردهای عمودی انتهای این میلگردها را بهوسیلهٔ دو ردیف میلگرد چپ و راست به همدیگر متصل میکنند بهطوریکه در زیر مستطیلهایی به ابعاد ۴۰ در ۴۰ و یا ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر تشکیل میشود. به جای میلگردهای افقی چپ و راست میتوان از نبشی یا سپری استفاده نمود.
نبشی کنار دیوار
در کنار دیوار یعنی در محل اتصال سقف کاذب به دیوار یک عدد نبشی وصل میکنند اکر در آن ناحیه امکان آویزان کردن میلگرد از سقف موجود باشد این نبشی کنار دیوار را به آن میلگردها جوش میدهند ولی اگر امکان آویزان کردن میلگرد از سقف موجود نباشد نبشی را با شاخ به دیوار مجاور بهوسیلهٔ گچ متصل میکنند آنگاه سپریها و یا نبشیهای چپ و راست را به آن جوش میدهند.
چوبهای چهار تراش چپ و راست
اگر آخرین لایه سقف ورقههای آکوستیک باشد روی این لایه نبشی دو سری چوبهای چهارتراش ۳در۳ سانتیمتر متصل مینمایند. بدین طریق که سری اول را به نبشی ویا سپری با سیم آرماتور بندی میبندند و سری دوم را به سری اول به وسیله میخ متصل مینمایند. فاصله این لایه آخر از همدیگر کاملاً بستگی به ابعاد آکوستیک دارد. آنگاه ورقه آکوستیک را روی آن نصب مینمایند.
ورقههای آکوستیک
اصولاً آکوستیک یک نوع ایزوله صوتی است که با مصالح مختلف ساخته میشود. این لایه در سالنهایی که نباید صوت تولید پژواک نماید مورد استفاده قرار میگیرد مانند سالنهای سینما، اپرا و یا سالنهای سخنرانی. برای جلوگیری از تشدید صوت مصالح مختلفی به کار میبرند از قبیل پارچه که آن را به صورت چین دار در محلهای مربوطه نصب مینمایند و یا پلاکهای گچی و یا پلاکهای چوبی و درنهایت ورقههای مقوایی فشرده که معمولاً به رنگ سفید بوده و دارای سوراخهای منظم و یا نا منظمی است که مانع برگشت صوت میشود. این ورقهها که به نام آکوستیک در بازار معروف است به وسیله کام و زبانه به همدیگر متصل میشود و آن را بهوسیلهٔ سنجاقهای مخصوصی شبیه به سنجاق ماشین دوخت به زیر سازی چوبی سقف متصل مینمایند. به همین دلیل است که تراز بودن قسمت چوبی زیر آکوستیک از مهمترین مطالب سقف کاذب است.
رابیتز
چنانچه لایه آخر سقف کاذب سفیدکاری با گچ باشد از اجرای چوبهای چهارتراش خودداری نموده و بعد از نصب میلگردهای چپ و راست ورقههای رابیتز (شبکه فلزی) را که تقریباً شبیه توری است به این میلگردها با مفتول ۳ تا ۳٫۵ میبندند. فاصله بستن رابیتس به سقف نباید زیاد باشد زیرا در این صورت رابیتز وزن گچ و خاک و گچ روی آن را تحمل نکرده و سقف ناصاف میشود. به این ناصافی اصطلاحاً ”’کاس و سینه”’ میگویند. در این طریقه هم باید نبشی کنار دیوار کار گذاشته شود و سر ورقههای رابیتس به آن متصل گردد.
گچ کاری روی رابیتز
اجرای این لایه عیناً مانند همان است که در مورد گچ کاری توضیح داده شد. فقط در این مرحله برای قشر زیر گچ کاری نمیتوان از کاهگل استفاده نمود بلکه باید زیرکار را بوسیله یک قشر گچ و خاک پوشانید زیرا گچ و خاک از سوراخهای رابیتز گذشته و مانند قلابی در پشت آن قرار گرفته و سطح محکم و یکنواختی را ایجاد مینمایند. برای آخرین قشر سقف کاذب از انواع دیگر پوششها نیز استفاده مینمایند. مانند ورقههای یونولیت و یا انواع چوبهای تزیینی و یا انواع قالبهای گچ
منبع : ویکی پدیا