سئو سایت ، ارتقا سایت سئو

SEO برای تمام کسانی که به نوعی با مدیریت و طراحی سایت در اتباط هستند واژه سئو مفهومی عمیق و کسترده دارد . بطوری که نمیتوان دقیقا بیان کرد این کلمه سه حرفی (  seo ) به چه اندازه مباحث و جزئیات را در خود جاداده است . 

راه کارهای موفقیت در مدیریت سایت و تجارت الکترونیک

مطمئنا این سوال برای شما بارها بوجود امده که چگونه رتبه سایتم را در میان رقبا افزایش دهیم و چگونه میتونیم مقدار بیشتری بازدید کننده به سایت خود اختصاص دهیم .

ممکن برای بسیاری از افراد که به نوعی با وب‎سایت و طراحی آن سر و کار دارند، این پرسش به وجود بیاید که چگونه می‎توانند رتبه سایت خود را در میان نتایج جستجو ارتقا دهند و بیشترین بازدیدکننده را از طریق موتورهای جستجو جذب نمایند .

بله ! این ارزوی هر وبمستری است تا بتواند وبسایت خود یا مشتریانش را به رتبه های بسیار بالای ( یا هر موتور جستجوی دیگری مانند : گوگل  google , yahoo , bing ,… ) ، یعنی صفحه اول برساند . و چه بسا وبمسترانی که در این مسیر ماه ها و سالها فعالیت شبانه روزی ، بی خوابی را به جان خود خریدند و به این مهم دست نیافتند ! اما چرا ؟  و چطور باید در این مسیر حرکت کرد .

من اصغر حیدری مدیر هنرکده فن و هنر در این سلسله مطالب که از اینجا شروع میشود این موضوع را بصورت ساده آموزش می دهم . امید که کارساز و رهگشای شما باشد .

 در این مطلب قصد داریم به زبانی کاملاً ساده و گویا، مفهوم SEO و پایه ای ترین روش‌های سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را بیان نماییم.

 بخش اول : مفهوم SEO

 سئو چیست؟

SEO   گرفته شده و به معنای :

Search Engine Optimization

بهینه سازی موتور جستجو

یعنی همگام شدن با جامعه سراسری صفحات اینترنت در جهان ، اما این همگام شدن اقدام عمل هایی دارد که در صورت اجرای درست آن میتوانید از مزایایی مانند قرار گرفتن وبسایت شما در صفحه اول موتور های جستجو و سرازیر شدن سیل بازدید کنندگان به وبسایتان مواجه شوید .

برای درک بهتر seo   اول ببینیم کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت چگونه موضوعات خود را جستجو میکنند ؟ اغلب شخصی در جهت نیاز های خود یک موضوع را در یک موتور جستجو وارد میکند و بعد از زدن کلیک Search به صفحه ای وارد میشود که در ان حدود 10 وبسایت معرفی میشود و شما با نگاه به تیتر ، آدرس و توضیحات آن سایت به مرتبط ترین موضوع وارد میشوید .

وقتی شخصی به یک مبل نیاز دارد عموما کلماتی مانند : مبلمان ، مبل راحتی ، مبلمان چوبی ، مبل استیل و.. را در موتور جستجو درج و بر روی جستجو کلیک میکند . و در ادامه بر روی اولین سایتهایی که مشاهده میکند .

 

این کلمات، عبارات کلیدی نامیده می‌شوند و نقش مهمی در سئو ایفا می‌کنند و بزودی آن‌ها را بررسی خواهیم نمود. تجربه نشان داده است که اکثر افراد بر روی چند لینک اول صفحه اول نتایج جستجو کلیک می‌کنند و به بقیه صفحات رجوع نمی‌کنند. با این حساب می‌بینید که بودن در صفحه اول چقدر می‌تواند مهم و تأثیر گذار باشد. گاهی اوقات ممکن است تعدادی از نتایج را در سمت راست و یا بالای سایر نتایج جستجو ببینید که این‌ها نتایجی هستند که با پرداخت هزینه (تبلیغات) در این مکان‌ها قرار گرفته‌اند که بیشتر از ٢ یا ٣ مورد نمی‌شوند.

 

 

قرار گرفتن در صفحه یا نتایج اول بر چه اساسی صورت می‌پذیرد؟

الگوریتم رتبه بندی موتورهای جستجو یک الگوریتم کاملاً سری است و کسی از آن اطلاع ندارد. با این وجود، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توان با کمک آن‌ها عبارات کلیدی وب سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم تا سایت ما را در نتایج اولیه صفحات اول نمایش دهد.

٢. چرا باید وب سایت خود را سئو کنیم؟

افراد برای توسعه کسب و کار خود و جذب مشتریان جدید وب سایت خود را بهینه می‌کنند. به همین سادگی!

امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از اکثر کسب و کارها، فضای آنلاین را به عنوان یکی از فضاهای تعامل با مشتریان انتخاب کرده‌اند. بسیاری نیز پا را فراتر از این گذاشته‌اند و فضای مجازی را تنها بستر کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند و با جدیت در آن مشغول به کار هستند. با بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو می‌توانید مطمئن باشید که افراد قادر خواهند بود شما را در فضای آنلاین پیدا کنند. 

برای مثال بیش از نیمی از ورودی‌های سایت واحد طراحی و توسعه شرکت‌هاست ایران، از طرف موتورهای جستجو هدایت می‌شوند و این اهمیت سرمایه گذاری بر روی سئو را نشان می‌دهد. با بهینه سازی صحیح وب سایت خود می‌توانید نتایج بسیار خوبی از ورود بازدیدکنندگان –مشتریان بالقوه داشته باشید.

همچنین به کمک سرویس رایگان Google Analytics می‌توانید به سادگی آمار بازدید، لینک‌های ورودی، صفحات بازدید شده، مدت زمان سپری شده در وب سایت و بسیاری از امکانات دیگر را کنترل نمایید.

٣. انتخاب درست کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی، به عنوان هدایت کننده افراد به وب سایت شما، اولین گام در بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است… همچنین مهم‌ترین و گاهی اوقات سخت‌ترین قسمت SEO است.

رقابت بسیار بزرگی بر سر کلمات کلیدی در اینترنت وجود دارد، ارتقا رتبه سایت در برخی از کلمات کلیدی گاهی غیرممکن است چرا که حجم گسترده ای از افراد آن کلمه را در اینترنت جستجو می‌کنند و همچنین برخی از وب سایت‌های بزرگ، سرمایه گذاری بزرگی بر روی سئو کردن آن کلمات انجام داده‌اند. اما اگر رقبای زیادی در منطقه کسب و کار شما وجود دارد، قرار گرفتن در بین ٥٠ نتیجه اول، کاری دشوار است، اما با در عوض با انتخاب کلمات کلیدی کمی متفاوت و خاص تر (آنچه که ممکن است مردم کمتر جستجو کنند) می‌توانید شانس خود را در قرار گیری در صفحات اول افزیش دهید!

افراد چه چیزی جستجو می کنند؟

اولین گام در انتخاب کلمات کلیدی این است که فکر کنید می‌خواهید کسب و کار شما چگونه جستجو شود؟ (با جستجوی چه کلماتی به وب سایت شما برسند). پیش از انتخاب کلمات، کافیست آن‌ها را جستجو کنید تا وضعیت فعلی آن‌ها را در نتایج ببینید. قابلیت پیشنهاد خودکار گوگل نیز ابزاری در دسترس برای فهمیدن و ایده گرفتن از عبارات مرتبط با آن کلماتی است که مردم تا به حال جستجو کرده‌اند.

از عبارات خیلی عمومی استفاده نکنید.

برای مثال شما می‌خواهید برای سایتی با موضوع اپلیکشن اندروید، کلمه “دانلود موبایل” را سئو کنید و ممکن است فکر کنید واژه خوبی است. اما آیا فکر می‌کنید مردم این کلمه را جستجو می‌کنند؟ مسلماً نه! راز کار این است که بیشتر خاص باشد! پس به جای آن توصیه می‌شود از عبارات زیر استفاده کنید:

دانلود بازی اندورید، دانلود نرم افزار اندروید، بازی اندروید، دانلود اپلیکیشن موبایل

جمع بندی و نکات کلیدی:

از عبارات خیلی عمومی استفاده نکنید – سعی کنید تا حد امکان واژگان خاص تری انتخاب کنید. برای مثال اگر سایت یک هتل را می‌خواهید سئو کنید، کلمه هتل انتخاب مناسبی نیست! اضافه کردن نام محل مثل هتل کیش، یا پسوندهای کاربردی مثل ارزان، رایگان می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

روی عباراتهای مشابه کلمات کلیدی نیز حساب باز کنید به جای واژه هتل می‌توانید از کلمات جایگزین مثل اقامتگاه استفاده کنید

زیاده روی نکنید ؛ استفاده از عبارات طولانی به عنوان کلمات کلیدی از تاثیرگذاری و قدرت آنها می کاهد. انتخاب خود را حداکثر در سه یا چهار واژه محدود نمایید.

از ارتباط کلمات کلیدی با کسب و کار خود مطمئن باشید ؛ سعی کنید کلماتی را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با وب سایت شما داشته باشند.

از کلمات مبالغه آمیز مانند فوق العاده ، عالی و … در کلمات کلیدی استفاده نکنید . 

مراقب باشید در طراحی و سئو سایت حرکت به عقب ، یا تغییر کلی ، یا مهاجرت از HTML  به  CMS و یا تغییرات کلمات کلیدی سایت اینه باعث افت شدید رتبه خواهد شد . پس مراقب باشید در طراحی سایت و سئو تغییرات میتواند باعث افت شدید یک سایت گردد . طبق آمار ارائه شده از طرف  انجمن بازاریابی ، تبلیغات و ارتباطات نیوجرسی . ادامه در مراقب باشید در طراحی و سئو سایت  .

منبع : هنرکده فن و هنر ، طراحی سایت 

 

طراحی سایت ، SEO سئو سایت آموزش

طراحی سایت ، SEO سئو سایت آموزش

 

 

 

WhatsApp us