اخبار تازه داغ داغ ، میدان آزادی ، نماد تهران سوراخ شد

نماد تهران سوراخ شد ! متاسفانه بدلیل سهل انگاری و نبود رسیدگی به وقت به این سازه با ارزش و تاریخی 

اخبار تازه داغ داغ ،میدان آزادی ، نماد تهران سوراخ شد

برج «آزادی» در زمان محمدرضا پهلوی – شاه مخلوع ایران – با نام «طاق نصرت جدید شهیاد» همراه ورزشگاه 100 هزار نفری با نام «آریا مهر» در اختتامیه جشن‌های 2500 ساله افتتاح شد. بعد از سرنگونی حکومت پهلوی، هر سال جشن پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی و با محوریت «برج آزادی» برگزار می‌شود.

همکنون ، سطل‌های زباله و استامبولی‌ها را زیر سقف برج آزادی گذاشته‌اند تا آب‌هایی که از سقف می‌چکد در آن جمع شود! پدیده‌ای که نظر چند گردشگر خارجی را هم جلب کرده است.

 

به گزارش ایسنا، درهای سنگی برج آزادی در تعطیلات نوروز برای گردشگران باز بود، البته گردشگران مجبور بودند با چتر وارد برج شوند تا خیس نشوند! به‌ دلیل مرمت بنا، از سقف آن آب می‌چکید که منظره‌ی بدی ایجاد کرده بود. یک نفر هم در حال خشک کردن زمین بود تا مبادا بازدیدکنندگان سُر بخورند.

 

قطره‌هایی که روی ویترین برخی فسیل‌های چند هزار ساله‌ کلکسیون سنگ‌های قیمتی در پایین برج می‌ریخت، نظر چند بازدیدکننده را جلب کرده بود و این سوال را ایجاد می‌کرد که اگر برج آزادی در حال مرمت است، پس چرا ورود به آن آزاد است؟ آیا این مرمت آنقدر ضروری است که تعطیل کردن آن، برج را تهدید می‌کند؟

 

با آن‌که از سال 91 وعده‌هایی مبنی بر مرمت این برج تاریخی داده و بودجه‌هایی هم به این بنا اختصاص یافته، اما تاکنون نتیجه‌ رضایت‌بخشی دیده نشده است. با توجه به شرایط برج آزادی، بسیاری از مسوولان در سال‌های گذشته، از برج آزادی دیدن و بسیاری از کارشناسان از جمله سیدمحمد بهشتی نیز بر ضرورت اهمیت و نگهداری این اثر تأکید کرده‌اند.

 

مهرماه 93 رییس سابق شورای شهر تهران به همراه تیم تهرانگردی از برج آزادی دیدن کرد و قرار شد برای بهتر شدن حال «برج آزادی»، دو میلیارد تومان برای تعمیر داخل برج و ۱۸ میلیارد تومان هم برای محوطه بیرون آن در نظر گرفته شود.

 

برای نورپردازی این بنا هم قرار شد از یک شرکت ژاپنی که تخصص آن طراحی نورپردازی برج‌های بزرگ دنیا است، دعوت شود تا نورپردازی سه بنای زیرمجموعه بنیاد رودکی از جمله «تئاترشهر»، «تالار وحدت» و «برج آزادی» را انجام دهد.

 

احمدمسجد جامعی – عضو شورای شهر تهران – در بازدید از «برج آزادی» گفته بود: مطالعاتی درباره ریزش بتونی این مجموعه که پوسیده شده، صورت گرفته و گزارش آن در جلسه‌ای که با حضور کمیسیون عمران، شهرسازی، میراث فرهنگی و مدیران برج آزادی برگزار شد، داده شده و مصوبه‌ای هم ارائه شد تا چنانچه به اعتباری بیش از مبلغ تعیین شده نیاز بود، اصلاحیه‌ای داده شود و به عبارتی پرونده این کار به نحوی بسته تا کیفیت فضا حفظ شود.

 

او درباره نوار کاشی‌های برج هم قول‌هایی داده و بیان کرده بود: شهرداری در آن سال‌ها نوار کاشی‌ها را تا نیمه‌های برج عوض کرد، اما باید مابقی آن هم عوض شود. آقای «قان‌بیگی» این کار را انجام داده بود و مطالعاتی دراین‌باره انجام داده و همچنین مبلغی برای آن پیش بینی کرده که به نظرم رقم خوبی است.

 

اگرچه به نظر می‌رسد مرمت برج شروع شده، اما این روند از مهرماه سال 93 یعنی زمانی که قول پرداخت بودجه لازم برای تعمیرات برج داده شد تا فروردین سال 94 به درازا کشیده است و فقط پشت بام برج مرمت شده، آن هم نه به‌صورت کامل. با صبر و حوصله‌ای که متولیان امر برای بازسازی «برج آزادی» دارند و در صورتی که آسیب‌های داخلی این بنا جدی باشد، باید نگران آینده‌ی نماد شهر تهران بود!

 

هر گردشگری که در تعطیلات نوروز به «برج آزادی» می‌آمد، به سادگی متوجه می‌شد که برخلاف دیگر بناهای تاریخی، برنامه‌ی نوروزی برای آن پیش‌بینی نشده است؛ از بکارگیری راهنمایان تازه‌کار برای توضیح دادن به بازدیدکنندگان تا حصاری که دور برج کشیده بودند که فرصت گرفتن عکس یادگاری را هم از گردشگران گرفته بود!

 

نکته جالب توجه این‌که در همه طبقه‌های «برج آزادی» برگه‌هایی دیده می‌شود که گردشگران را برای شرکت در مسابقه سلفی با برج آزادی ترغیب می‌کرد.

 

از راهنمایان قدیمی این مجموعه هم خبری نبود و فقط عده‌ای جوان توضیحات مختصری به بازدیدکنندگان می‌دادند، حتی یکی از راهنمایان در پاسخ به پرسش بازدیدکنندگان درباره‌ یکی از نمادهای بخش ایرانشناسی که سر جایش نبود، گفت: خدا خدا می‌کردم تا گروه قبلی که از این بخش دیدن می‌کرد درباره این نماد سوالی نپرسد، چون یادم نمی‌آید مربوط به کدام استان است!

 

به گفته یکی از همین راهنمایان، حدود 1000 نفر در دومین روز از این مجموعه دیدن می‌کردند. این در حالی است که صف کسانی که نوروز 94 در انتظار بالا رفتن از برج میلاد، آن هم با پرداخت چند هزار تومان بودند، شاید حتی به بلندای ارتفاع این برج هم می‌رسید و در برخی روزها، پارکینگ چند طبقه‌ی این مجموعه پر می‌شد.

 

برج «آزادی» در زمان محمدرضا پهلوی – شاه مخلوع ایران – با نام «طاق نصرت جدید شهیاد» همراه ورزشگاه 100 هزار نفری با نام «آریا مهر» در اختتامیه جشن‌های 2500 ساله افتتاح شد. بعد از سرنگونی حکومت پهلوی، هر سال جشن پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی و با محوریت «برج آزادی» برگزار می‌شود.

نماد تهران سوراخ شده!

برچسب‌ها :

برج آزادی , نماد تهران ,  ترمیم برج ازادی

منبع : وبسایت خبری ایسنا

در ادامه و خبر روز 17 فروردین 1394 نیز این خبر از وبسایت ایسنا منتشر شد که :

برج آزادی به گریه افتاد

  خبر : فرهنگي و هنري    ميراث و صنايع دستي

 

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱  

 

اینجا میدان آزادی در تهران است، برج آزادی و مجموعه‌ی فرهنگی – هنری آزادی.

وارد ساختمان که شدم، شنیدم یکی می‌گفت  اینجا سمبل ایران است مثل برج ایفل که سمبل فرانسه است  ؛ اما بعید است که سمبل‌ها در کشورهای دیگر هم با یک باران چکه کنند.

 

 برج آزادی که نمادی برای شهر تهران و کشور ایران است از چند طبقه و فضایی در زیر زمین ساخته و در سال 1350 افتتاح شده است. استخوان‌بندی اصلی این بنا از بتن مسلح است و در ساخت آن از مصالح ایرانی استفاده شده است.

 

این روزها که سال‌ها از ساخت این برج می‌گذرد و مصالح آن فرسوده شده‌اند،‌ شاهد چکه کردن آب از سقف بخش‌های مختلف و پوسته شدن دیواره‌ها هستیم، هرچند برخی کارشناسان دلیل این مشکلات را چیز دیگری می‌دانند.

 

 

برج آزادی – پرستو فرهادی

یکی از این کارشناسان که سال‌هاست در این مجموعه فعالیت‌ می‌کند،‌ به خبرنگار ایسنا گفت: دو سال پیش، شهرداری اینجا را بازسازی کرد و سیستم‌های زه‌کشی که در بخش‌های مختلف مجموعه تعبیه شده بودند، از بین رفتند و حالا با کوچک‌ترین بارشی، مشخص نیست آب باران به کجا باید برود. حتا قبلا از پله‌های ورودی هم آب به پایین نمی‌آمد، چون سیستمی آنجا وجود داشت که آب را به داخل زمین می‌کشید، ولی حالا آن سیستم‌ها از بین رفته‌اند و جای آن‌ها سنگ گذاشته شده است.

 

او همچنین ادامه داد: این برج و تمام بخش‌های آن، سال‌ها به همین شکل پابرجا بود و آب باران از جایی چکه نمی‌کرد؛ ولی گفتند سنگ‌ها و مصالح، قدیمی شده و در حال تخریب‌اند و باید تعویض شوند؛ اما به‌نظر می‌رسد مصالح با کیفیت پایین را جایگزین مصالح درجه‌ی یک برج آزادی کردند.

 

وی با اشاره به این‌که این مکان اصلا موزه نیست در صورتی که در گذشته، کاربری موزه داشته است و اشیای قدیمی یا قرآن‌هایی نفیس با قدمت 900 سال هم در اینجا نمایش داده می‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر این مجموعه‌ی فرهنگی – هنری در اختیار وزارت ارشاد است و بحث‌هایی هم وجود دارد که به سازمان میراث فرهنگی یا شهرداری واگذار شود.

 

برج آزادی نماد تهران در حال تخریب

برج آزادی نماد تهران در حال تخریب

بخش بادگیر برج آزادی – پرستو فرهادی

پس از صحبت‌های او و تأکیدش بر این‌که در طبقات بالا قبلا اصلا آبی چکه نمی‌کرد، ولی حالا باید وضعیت را خودتان ببینید، سریع‌تر از موزه‌ی سنگ و گوهر «دریای نور» که ویترین‌های متعددی حاوی سنگ‌های قدیمی و زینتی دنیا و جهان داشت، گذشتم تا به طبقات بالا برسم. برای این کار باید از آسانسوری استفاده می‌کردم که یک ویترین شیشه‌یی داشت، داخل آسانسور کمی عجیب بود و احساس ترس ایجاد می‌کرد، بخصوص وقتی در طبقه‌های میانی، آسانسور حرکت نمی‌کرد، از سوی دیگر، استفاده از پله‌ها هم در آن راهروهای سنگی و باریک مخوف به نظر می‌رسید.

 

در سالن‌ها چشمم به سقف بود تا ببینم کجا چکه می‌کند، ولی وقتی به طبقه‌ی چهارم رسیدم و بخش بالایی برج را که قسمت بادگیر آن بود، دیدم چکه کردن را فراموش کردم؛ تکه‌های مختلفی از این بخش کنده یا ریخته شده بود و در جای جای سقف هم نم‌زدگی دیده می‌شد. همین مشکل در طبقه‌های پایین، بویژه در دیوارها و سقف راه‌پله‌ها هم وجود داشت.

 

البته پوسیدگی و نم‌زدگی در سقف طبقه‌ی همکف بسیار مشهود بود به‌طوری که در سالنی که مجموعه‌ی عکس‌های سریال «مختارنامه» به نمایش گذاشته شده بود، علنا آب در وسط سالن چکه می‌کرد.

 

نفوذ آب به بخش‌های مختلف در ورودی مجموعه با شدت بیشتری وجود داشت؛ ولی به‌نظر می‌رسید نه در روزهای گذشته کاری برای آن انجام شده و نه قرار است در روزهای آینده کاری انجام شود. شاید مسئولان برج آزادی فکر می‌کنند این مجموعه بازدیدکننده‌ی زیادی ندارد و هزینه کردن برای آن ضروری نیست.

 

سیاوش صابری:

باید برای برج آزادی برنامه‌ی رسیدگی تدوین شود

  سرویس : فرهنگی و هنری   ميراث و صنايع دستی

 

شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ – ۱۰:۵۷

 

سیاوش صابری معتقد است: باید برای همه‌ی آثار تاریخی و فرهنگی کشور از جمله برج آزادی برنامه‌ی رسیدگی و پایش به‌صورت منظم تدوین شود. در غیر این صورت، سلسله‌ی تاریخ و معماری ایران دچار گسستگی می‌شود.

 

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: برای هر اثر تاریخی – فرهنگی منقول یا غیرمنقول باید یک برنامه‌ی پایش تهیه و فرآیند ساخت، مرمت و نگهداری از آثار تاریخی در این برنامه در نظر گرفته شود. مهم‌ترین بخش، نگهداری از اثر است که اگر به آن توجه نشود بنا به‌مرور از بین می‌رود.

 

او مهم‌ترین نمونه در این زمینه را باغ‌های ایرانی دانست و تأکید کرد: اگر به یک باغ به‌صورت منظم روزانه،‌ هفتگی و ماهانه رسیدگی نشود وضعیت آن بعد از چند سال بسیار بد خواهد شد. برج آزادی نیز همین وضعیت را دارد هرچند این بنای تاریخی در وسط پایتخت و روبه‌روی چشم همه قرار دارد، ولی کمتر کسی به وضعیت داخل آن توجه می‌کند.

 

این کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی ادامه داد: برای همه‌ی آثار تاریخی ایران باید برنامه‌ای منسجم و منظم وجود داشته باشد که در آن، نوع‌، میزان و کیفیت کار، فصل و اقلیم بنا، مصالح و ویژگی‌های آن دیده شود. این برنامه دقت افرادی را که در برنامه‌ی پایش کار می‌کنند، بالا می‌برد‌.

 

او با اشاره به موقعیت قرار گرفتن برج آزادی در میدان و قرار گرفتن چند اتوبان در اطراف آن، بیان کرد: نخست باید مشخص شود که آیا حریم چنین بنایی تعیین شده است و این‌که آیا در زمان نگهداری از بنا، کاربری مورد استفاده‌ی بنا با سن و سال آن همخوانی دارد؟ در برنامه‌ی پایش و نگهداری مسئولیت همه‌ی افرادی که در این موضوع هستند، مشخص شده است و باید دید آیا آن‌ها به وظیفه‌ی خود عمل می‌کنند؟ ولی متأسفانه اکنون بسیاری از بناهای تاریخی ایران در وضعیت مناسب نیستند و هرگاه مشکلی برای آن‌ها پیش می‌آید کسی خود را مسئول آن بنا نمی‌داند و از مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

 

وی تأکید کرد: اگر چنین شرایطی ادامه‌دار باشد، سلسله‌ی تاریخی ایران دچار گسستگی می‌شود و به‌مرور فهم معماری ایران از بین می‌رود. بنابراین پایش نکردن آثار تاریخی بسیار خطرناک است.

 

او با بیان این‌که برج آزادی روبه‌روی چشم همه قرار دارد، افزود: بسیاری از آثار شاخص و مهم‌تر از برج آزادی هستند که متأسفانه به‌دلیل قرار گرفتن در حاشیه‌ی شهرها روبه تخریب هستند و توجه چندانی هم به آن‌ها نمی‌شود. برج آزادی هم بیشتر از بیرون دیده می‌شود، نه از درون. اگر یک سنگ از سازه‌ی اصلی برج روی زمین بیفتد به‌دلیل مشخص بودن در نمای بیرونی بنا، توجه همه را جلب می‌کند، ولی وقتی یک بخش از تأسیسات داخلی بنا با مشکل روبه‌رو شود‌، چون کسی از آن اطلاع ندارد توجهی هم به آن نمی‌شود. به همین دلیل، این‌گونه آثار به‌شکل تدریجی نابود می‌شود .

اخبار و گزارش در این باره بسیار منتشر میشود . اما نکته مهم این است که این نماد با ارزش باید مورد حمایت بیشتری هم از طرف مردم و هم از طرف دولت .

تیتر اخبار هفته :

نماد تهران سوراخ شده!

 برج آزادی به گریه افتاد

 بی‌توجهی به برج آزادی با تغییر کاربری آن آغاز شد

 درزهای برج آزادی با بودجه‌ی مناسب پر می‌شود

 مدیر میراث فرهنگی تهران: مرمت برج آزادی برعهده‌ی بنیاد رودکی است

 «برج میلاد» هزار سال دیگر هم نمی‌تواند جای «برج آزادی» را بگیرد

 «برج آزادی» به آسیب‌شناسی نیاز دارد

با تشکر از توجه شما گروه تحلیل و گرداوری خبر های تازه و روز  هنرکده فن و هنر  

WhatsApp us