فریب چشم در هنر قرن 16
Trompe-l’ioil
Trompe-l’ioil ( فرانسوی برای “فریب چشم“، تلفظ شده است [tʁɔp lœj] ) یک تکنیک هنری است که از تصاویر واقع گرایانه برای ایجاد توهم نوری استفاده می کند که اشیاء تصویر شده در سه بعد وجود دارد. دیدگاه اجباری یک توهم قابل مقایسه در معماری است.
اگرچه عبارت، که بدون خطا و لیگاتور نیز به زبان انگلیسی به عنوان ترومپ لئهل تلفظ می شود ، در دوران باروک آغاز می شود، زمانی که آن را به فریب گرائی چشم انداز اشاره می کند، ترمپه-لویلی به مراتب بیشتر باز می گردد. این (و اغلب) اغلب در نقاشی های دیواری استفاده می شود . مواردی از زمانهای یونانی و رومی شناخته شده است، به عنوان مثال در Pompeii . یک تزئین معمولی Trompe-L’oyil ممکن است یک پنجره، درب یا راهرو را نشان دهد که به نظر می رسد یک اتاق بزرگتر باشد.
یک نسخه از یک داستان یونان باستانی که اغلب گفته می شود مربوط به مسابقه بین دو نقاش مشهور است. زوکس (متولد 464 پیش از میلاد) نقاشی باقی مانده را به تصویر کشید تا متقاعد شود که پرندگان در انگور رنگ شده پرواز می کردند. یک رقیب، پروشنوس ، از زوکس خواست که یکی از نقاشی هایش را که در مطالعه ی خود یک جفت پرده های پاره شده بود، قضاوت کند.پاراگوسیوس از زوکس خواست تا پرده ها را عقب بکشد، اما وقتی Zeuxis سعی کرد، نمی توانست، چون پرده ها در Parrhasius نقاشی Parrhasius برنده بود.
چشم انداز
نقاشان ایتالیایی مرحوم کواترونتو مانند آندره مونتنگا (1431-1506) و Melozzo da Forlí (1438-1494) با نقاشی گسترده در نقاشی چشم انداز در رنسانس ، نقاشی های سقف نقاشی ، به طور کلی در نقاشی دیواری شروع به نقاشی کردند ، که از منظر و تکنیک ها استفاده می کردند مانند پیش بینی برای ایجاد فضای بیشتر برای بیننده در زیر. این نوع توهم گرایی ترومب لوییس به طور خاص به نقاشی های سقف اعمال می شود به عنوان دی سوتو در سوش، به معنای “از پایین، به سمت بالا” در ایتالیایی. عناصر بالای بیننده به نظر می رسد از نظر نقطه ناپدید شدن واقعی مشاهده می شود. نمونه های مشهور دوربین Deglio Sposi در Mantua و آنتونیو دا Correggio (1489-1534) Assumption Virgin در Duomo از پارما است. به همین ترتیب، ویتوریو کارپچو (1460-1525) و جاکوپ دی باراری (حدود 1440 – قبل از سال 1516) ویژگی های کوچک ترمپه لوییل را به نقاشی های خود اضافه کردند، به طرز وحشیانه کاوش مرز بین تصویر و واقعیت. به عنوان مثال، یک پروازشاید به نظر می رسد که روی قاب نقاشی نشسته باشد یا ممکن است ظاهر شود که پرده نقاشی را پنهان کند، ممکن است یک قطعه کاغذ به یک هیئت مدیره متصل شود، یا ممکن است فردی از نقاشی بیرون برود – همه درون اشاره به مسابقه زوکس و پاراگوسیوس . در یک سمینار 1964، روانکاوی و نظریه پردازژاک لکان (1901-1981) مشاهده کرد که اسطوره دو نقاش جنبه جالبی از شناخت انسان را نشان می دهد. در حالی که حیوانات به ظاهر سطحی جذب می شوند، انسان ها با ایده ی چیزهایی که پنهان هستند جذب می شوند.
نظريه هاي چشم انداز در قرن هفدهم به رويكردي كاملا يكپارچه به توهم معماري دست يافتند كه در صورتي كه نقاشان به «باز كردن» فضا يك ديوار يا سقف به عنوان كوادراتواري شناخته مي شدند . مثالها عبارتند از پیترو دا کورتونا را تمثیل مشیت الهی در پالازو باربرینی و آندریا پوتزو را ستایش اغراق امیز سنت ایگناتیوس در سقف کلیسای روم ازSant’Ignazio .
شیوه و سبک باروک سبک فضای داخلی از یسوعیون کلیساها در قرن 16th و 17 اغلب شامل چنین trompe-l’œil نقاشی های سقف، که نوری “باز” سقف یا گنبد به آسمان با یک تصویر از عیسی، مریم است، یا صعود یا تصدیق مقدس. یک نمونه از معماری کامل trompe-l’uoil گنبد خیالی در کلیسای یسوعیون، وین، توسط آندره پوزو ، که تنها کمی خمیده است، اما به نظر می رسد از معماری واقعی است.
نقاشی Trompe-L’oylev در Flemish و بعدا در نقاشی هلندی در قرن هفدهم به دلیل نقاشی باقی مانده از زندگی ادامه داشت. نقاش نقاش Cornelis Norbertus Gysbrechts یک نقاشی را به نمایش گذاشت که یک نقاشی را نشان می دهد. Chantourné به معنی “برش” به معنای واقعی کلمه است و به نمایندگی trompe l’œil اشاره دارد که برای ایستادن از یک دیوار طراحی شده است. سامول دیرکسز ون هوگرستن، نقاش هلندی ساموئل دیرکس ون هوگرستن ، استاد ترمپه لوییل بود و در نقش هنر به عنوان تقلید واقعی از طبیعت در کتاب 1678، مقدمه ای بر آکادمی نقاشی یا جهان قابل مشاهده ( Inleyding tot de hooge schoole der schilderkonst: anders de zichtbaere werelt، روتردام، 1678).
شکل خارق العاده معماری Trompe- l’uoil ، Quodlibet ، نقاشی های واقع گرایانه ارائه شده از جمله مواردی مانند چاقوهای کاغذی، بازی کردن کارت ها، روبان ها و قیچی ها، ظاهرا به طور تصادفی در کنار دروازه قرار گرفته است.
Trompe-l’ioil همچنین می تواند بر روی جداول و موارد دیگر مبلمان مورد استفاده قرار گیرد، برای مثال، ممکن است یک عرشه کارت بازی ممکن است بر روی میز نشسته باشد. یک مثال بسیار قابل توجه در Chatsworth House در Derbyshire دیده می شود ، جایی که در یکی از درهای داخلی به نظر می رسد ویولون و آویزان از آن متوقف شده است، در trompe l’œil نقاشی شده حدود 1723 توسط Jan van der Vaardt مثال دیگری را می توان در Hall Painted در کالج دریایی قدیمی سلطنتی ، گرینویچ، لندن یافت. این ساختمان رن توسطSir James Thornhill نقاشی شده است، اولین هنرمند متولد بریتانیایی است که به عنوان قهرمان شناخته شده است و نمونه کلاسیک سبک باروک محبوب در اوایل قرن 18 است. ویلیام هارنت نقاش نقاشی باقیمانده قرن نوزدهم در ترامپ-لوییل تخصص داشت. در قرن بیستم، از دهه 1960 میلادی، آمریکایی ریچارد هاس و بسیاری دیگر نقاشی های بزرگ ترومپ-لوییل را در طرف ساختمان های شهر نقاشی کرد، و از آغاز دهه 1980، هنرمند آلمانی Rainer ماریا لتزکه شروع به ترکیب هنر نقاشی کلاسیک با محتواي معاصر ترمپه ليول به طور فزاينده اي براي نقاشي هاي داخلي محبوب شد. نقاش اسپانیایی سالوادور دالی تکنیک را برای تعدادی از نقاشی هایش مورد استفاده قرار داد.
Trompe-l’uoil، به شکل ” چشم انداز اجباری “، به مدت طولانی در طراحی مجموعه ای از صحنه های تئاتر استفاده شده است ، به طوری که باعث توهم یک فضای عمیق تر از مرحله واقعی می شود. یک مثال مشهور پیشین، تئاترو الیمپیکو در ویسنزا است ، که در آن “خیابان های” مجازی ” وینچنزو اسکاموززی ” (1585)، که به نظر می رسد به سمت عقب افتاده است.
منبع : ویکی پدیا
سبک باروک در معماری
معماری باروک در ایران