ویلیام موریس

هنر نو

ویلیام موریس

ویلیام موریس (به انگلیسی: William Morris) (مرگ ۱۸۹۶- زاده ۱۸۳۴) شاعر، هنرمند و انقلابی سوسیالیست که مشارکت بسیاری در تشکیل «اتحادیهٔ سوسیالیست» (با النور مارکس) داشت. موریس، هنرمندی بود که پس از فهم و مشاهدهٔ فقدان خلاقیت و آزادی هنری در پروسهٔ کارسرمایه‌داری، به کمونیستی انقلابی بدل گشت.

موریس در ۲۴ مارس، ۱۸۳۴ در شهر والثامستو، اسکس، انگلستان به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد ادامه داد و برای مدت کوتاهی، درس معماری خواند. او یکی از مؤسسان «مجلهٔ آکسفورد و کمبریج» به سال ۱۸۵۷ بود.

ادبیات خیال‌پردازی 
وی به نظر مراد فرهادپور نخستین نویسندهٔ گونهٔ خیال‌پردازی است. وی نویسندهٔ کتاب چاه انتهای جهان (۱۸۹۶) است که نخستین داستان خیال‌پردازی (در مفهوم امروزی که جدا از داستان‌های خیالی گذشته و تنیده در زندگی روزمره بود) شمرده می‌شود و بسیاری آن را آتش‌زنهٔ چراغ ادبیات خیال‌پردازی امروزی که بزرگ‌ترین عرصهٔ آن در ادبیات زبان انگلیسی گشوده شده‌است، می‌شناسند. حال آن‌که هم‌دوره‌های او چون ادوارد پلانکت (لرد دانسنی) از داستان‌هایی در سرزمین‌های دور سخن می‌گفتند (که موریس با کتاب خبر از ناکجا نیز این‌گونه نوشت)، اما چاه انتهای جهان اش نخستین رمانی بود که در دنیایی کاملاً خیالی رخ می‌داد، نه اشاره‌ای به سرزمین‌های دوردست، یا آن‌جا که بشر در خیال خود می‌پروراند.

 

منبع : ویکی پدیا 

Morris & co Acanthus ویژگی های طرح برگ با طرح های مختلف درختچه دار، در اصل در سال 1874 ساخته شده است. یک تصویر زمینه کلاسیک.

طراحی تصویر پس زمینه توسط ویلیام موریس، انگلستان، 1875

طراحی تصویر پس زمینه توسط ویلیام موریس، انگلستان، 1875

طراحی تصویر پس زمینه توسط ویلیام موریس، انگلستان، 1875

ویلیام موریس

ویلیام موریس

یک ترجمه ضعیف اما جالب  از زندگی نامه ویلیام موریس

ویلیام موریس

وقتی ویلیام موریس (1834-1834) در سن شصت و دو سالگی فوت کرد، پزشک خود اعلام کرد که علت این امر “تنها ویلیام موریس بوده و بیش از ده مرد دیگر کار کرده است”. این مرد چند وجهی یکبار یا دیگر (و بعضی اوقات همزمان) یک طراح و سازنده مبلمان، رنگ آمیزی شیشه ای، پرده ها، کاغذ دیواری و چینی ها بود؛ بافت انجام شده؛ نگهدارنده پیشگام یک اصلاح کننده فعال سوسیالیست و اجتماعی؛ یک شاعر موفق و رمان نویس؛ و در سال های اخیر، بنیانگذار Press Kelmscott. با این حال، تمام این فعالیت ها از یک قطعه ساخته شده بودند، با چند موضوع در صحنه زندگی موریس متحد شدند.

یک تداوم، از دوران کودکی، عشق او به طبیعت بود، شواهدی که در توضیحات طبیعی طبیعت نامه ها و شعرها، الگوهای صدف ها و مرزهای آن از کتاب Kelmscott یافت می شود. همچنان مشتاق پرستش او به قرون وسطی و همه چیزهایی بود که آنها نمایندگی داشتند. رمانتیک Medievalism به تولیدات ادبی موریس، و همچنین کارهای هنری و صنایع دستی و کتاب هایش از سوی Kelmscott Press اطلاع می دهد.

موضوع سوم اعتقاد او این بود که غیر از این نمی توان مسائل زیبایی را از حوزه های اجتماعی و سیاسی جدا کرد. موریس اغلب با سازماندهی عصر قرون وسطی با شرایط فعلی انگلستان مخالف بود، که منجر به حمایت از اصلاحات کامل جامعه صنعتی شد. در ابتدا او اصلاحاتی از زیبایی های نادر از سن و بعدا را مطرح کرد و متوجه شد که چنین اصلاحی به تنهایی کافی نبود، انقلابی کاملا سیاسی بود.

همچنین لازم به ذکر است که اعتقاد او این است که هنرمند غیرممکن است که در خارج از محیط جامعه قرار گیرد. خانه های موریس در میدان لندن سرخ، خانه سرخ در کنت، خانه Kelmscott در Hammersmith در نزدیکی لندن و Kelmscott Manor در آکسفوردشیج تبدیل به مراکز تلاش هنری و فکری جمعی شدند. استعداد موریس برای دوستی، تداوم دیگری در زندگی او بود. اگر چه او یک کودک تا حدودی انفرادی بود، به عنوان یک دانشجوی دانشگاه او پیوست های پایدار به هنرمندان پیش رافائل، ادوارد برن جونز و دانته گابریل روسلتی تشکیل داد. این دوستی های نزدیک بر انتخاب او از زندگی اختصاص داده شده به هنر تأثیر می گذارد. برخی از چهره های دیگر که در اطراف موریس زندگی می کنند عبارتند از: امری واکر، نقاش و مورخ کتاب، و تبرک و چاپگر TJ Cobden-Sanderson. این و چراغ های کوچک مانند چارلز آگوستوس هاول و چارلز فرفکس موری، در مجموعه های Ransom Center، که مهمترین مواد تحقیقاتی قبل از رافائلیت را تشکیل می دهند، به خوبی نشان داده شده است. ما امیدواریم که این نمایشگاه، بینش را به این محیط چندمنحوه انسان خلاق و روابط گاه با آشفتگی خود را با دوستانش فراهم کند.

ریچارد وی. اورام
راناموم مرکز کتابدار
نمایشگاه