وبلاگ دکوراسیون نئوکلاسیک
با تاکید بسیار بر فضاهای مدرن براق، لذت بردن از الهام کمی عجیب و غریب از زمان به زمان. دو خانه زیر کاوش در زیر بسیاری از ویژگی های با طراحی نئوکلاسیک، یک سبک ظریف و پیچیده است که در اواسط 1700s ظاهر شد و محبوبیت خود را تا اوایل 1800s حفظ شد. نئوکلاسیسیسم در پاسخ مستقیم به اشتیاق و ناتوانی درک سبک روکوکو به وجود آمد – و این باعث می شود که حداقل زمان خود را داشته باشیم. نئوکلاسیسیسم ، احیای کلاسیکیسم یونان بود و به اندازه کافی جالب توجه بود، هنر دکو نیز وجود داشت – هرچند سبکها به رغم داشتن قصد مخالف، ریشه دارند.
طراحی داخلی شیک هنر دکو و مبلمان در لندن
جدول معماری جهان دوره های: معماری آتروسکی – معماری روم-معماری صدر مسیحیت – معماری بیزانس-معماری گوتی
معماری گوتیک
افراد موثر درشکل گیری سبک گوتیک: |
پایه گذار سبک گوتیک: |
نظریه برنار: |
برنارکلروویی – سوژر رئیس دیر سن دنی |
سوژ رئیس دیر سن دنی |
ایمان چیزی عرفانی واشراقی است نه منطقی |
معماری سیسترسیان: |
الهامبخش ساختمان کلیساهای شهرها: |
امتیاز طاق گوتیک: |
برپالودگی خطوط کناری، سادگی وشکل ونوری تاکید می کرد که انسان ها را به تامل وا می داشت. |
کلیسای دیرسن دنی |
انعطاف پذیری – زدن طاق بر روی واحدهای مختلف الشکل را میسر می کند. |
طاق مورداستفاده درسبک گوتیک: |
تفاوت طاق جناغی گوتیک باطاق گنبدی: |
انگیزه پی ریزی سبک گوتیک: |
طاق جناغی گوتیک |
طاق جناغی برقوس نوک دار ولی طاق گنبدی بر قوس نیم دایره متکی است درطاق جناغی فضای کافی برای پنجره های زیرگنبد فراهم است و درضمن انعطاف پذیرتراست. |
نور |
نمای چهار بخش دیوار صحنهای گوتیک آغازین: |
نمونه کلیساهای دوره گوتیک آغازین |
عناصرنمونه دارگوتیک: |
قوس بندی صحن، بالکانه، سه دهانه، ردیف پنجره های زیرگنبد |
کلیسای سن – نویون- کلیسای نوتردام ( نیم رخی به گوتیک پیشرفته دارد) چون برج های بازویی راندارد. |
پخ در گاه ها وپنحره ها- ساختمان باز- نورگیر برج ها |
ازجمله عناصر کلیساهای گوتیک آغازین: |
سازه بناهای گوتیک آغازین: |
دو عنصرتعیین کننده درتکامل ساختمان معماری گوتیک: |
برج های بازویی |
طاق شش بخشی – طاق جناغی گوتیک- قوس نوک دار |
طاق های جناغی، قوس تیزگوشه |
یکی ازمتقاعد کننده ترین وبه یادماندنی ترین نماهای معماری گوتیک: |
دلیل آرامش بخش نمای کلیسای نوتردام: |
|
نمای کلیسای نوتردام |
تعادل سنجیده میان عناصر عمودی در برابر عناصر افقی |
|
* نیم شفاف کردن ساختمان ها از ویژگی های معماری گوتیک است.
گوتیک پیشرفته
نخستین نمونه ساختمان های گوتیک پیشرفته: |
نخستین کلیسایی که درآن پشت بندهای معلق یا بازویی پیش بینی شده : |
تاریخ ساخت کلیسای جدیدشارتر: |
کلیسای جدید شارتر |
کلیسای جدید شارتر |
از حدود 1194 تا 1220 |
سازه گوتیک پیشرفته: |
اصل معماری گوتیک پیشرفته: |
مقایسه طاق جدید گوتیک پیشرفته باآغازین: |
پشت بندهای بازویی که نیاز به دیوارهای رومانسک را از بین برد |
شبکه بلوک بندی چهارگوش |
طاق گوتیک پیشرفته فضای کمتری را اشغال می کند و فقط چهارقاب دارد |
تفاوت گوتیک پیشرفته با آغازین از لحاظ سازه ای: |
اجزای دیوارگوتیک پیشرفته: |
نمونه کلیساهای گوتیک پیشرفته: |
تفاوت در طاق ها – در گوتیک پیشرفته اثری از ستون بندی متناوب و بالکانه ها نیست |
یک ردیف قوس، سه دهانه ، ردیف پنجره های زیرطاقی |
کلیسای شارتر – آمین |
کلیسای محبوب عاشقان معماری گوتیک: |
تفاوت کلیسای لائون و آمین: |
سازه گوتیک پیشرفته: |
کلیسای شارتر |
سرد کلیسای آمین برخلاف لائون از سطح نما بیرون نزده |
بلوک بندی چهارگوش ، طاق جناغی چهارقابی ، شبکه پشت بندها |
سبک مشعشع
تاریخ سبک مشعشع: |
سبکی که با دربارلوئی IX (سن لوئی) ارتباط داشت: |
نمونه کلیسای سبک مشعشع: |
برنیمه دوم سده سیزدهم مسلط بود. |
مشعشع |
کلیسای سنت شاپل |
ویژگی کلیسای سنت شاپل: |
بزرگترین پنجره طراحی شده تا سده سیزدهم: |
هدف معماران گوتیک: |
بیش از سه چهارم کل بنا را شیشه منقوش تشکیل می دهد. |
مربوط به سبک مشعشع درکلیسای سنت شاپل |
بااستفاده از پایه های هرچه طریفتر به ارتفاع های تازه دست یابند. |
ویژگی های دفاعی معماران پیروسبک مشعشع: |
ویژگی معماری گوتیک پسین: |
نقشه ساختمان های گوتیک: |
جرزهای دور از هم وپشت بندهای ظریف – دستیابی به ارتفاع |
به ساختمان ها کاملاً متوسط ، باساختار محافظه کارانه محدود می شود. |
اکثراً به فرم چلیپا با طرح اندازی مربع وار |
گذار ازمعماری مشعشع به گوتیک پسین: |
آنچه که موجب انهدام نهایی وحدت مسحیت شد: |
عمل هنری و روش مدرسی: |
درسده چهاردهم به وقوع پیوست ودر اواخر سده 15 به اوج شکوفائی رسید.
|
آغاز فروپاشی ترکیب یا سنتزسده های میانه |
بیشتر به تکمیل شکل های سطحی توجه داشتند و درپی نوآوری و ساختمان نبودند. |
تزئینات گوتیک پسین: |
تفاوت تزئینات منحنی شکل S: |
دلیل نام گذاری گوتیک پسین یاشعله آسا: |
انحنای S شکل مشهور گوتیک پسین |
درگوتیک پسین این تزئینات ارگانیک نیست و نتیجه سازماندهی منطقی بخش های تشریحی پیکره نیست بلکه شکلی مصنوعی است که برپیکره تحمیل شده. |
به علت نقش ونگارهای نوک تیزش چنین نامیده شد. |
ازدوره های دشوار درتاریخ فرانسه عصر شاهان: |
نمونه کلیسای این دوره: |
نقشه کلیسا: |
گوتیک پسین |
کلیسان سن مالکو که نمایی متفاوت بانماهای کلیساهای سده سیزدهم دارد. |
به درازای 54 متر و ارتفاع حدود 5/22 متر. |
معماری رومانسک
تشابه میان رومانسک و روم باستان: |
عمر رومانسک : |
نخستین معماری حقیقی متعلق به سده های میانه: |
هلال های نیم حدود و دیوارهای سنگین |
200 سال |
رومانسک |
نمونه کلیساهای دوره رومانسک: |
فرم کلیساهای رومانسک: |
ویژگی سبک رومانسک: |
کلیسای سن سونن – اشپایر- سان آمبروجو- دورم |
اکثراً به فرم چلیپا هستند |
بازویی برآمده، گنبدبالای مربع تقاطع ، غلاف مرمرین، بالکانه چندقوسی نما |
ویژگی ساختمان های رومانسک: |
علت ساخت ساختمان های بیشتر در دوره رومانسک: |
مصالح کلیساهای رومانسکی: |
استفاده ازاحجام هندی بزرگ، ساده، قابل تعریف، مکعب، استوانه ، نیم استوانه، به کاربردن تزئینات در ساختمان های ساده |
صدها کلیسا درجریان یورش های تاراج گرانه شمالی ها و مجارها ویران شدند |
جنس سقف ها ازسنگ تراشیده شده بود( به دلیل رهایی ازآتش سوزی) |
سبک کلونی – بورگونی
سبک کلیسانی سن سرنن: |
سازه کلیسای سن سرنن: |
نقشه کلیسای سن سرنن: |
سبک کلونی- بورگونی |
سقف های سنگی طاق گهواره ای نیم مدور |
به فرم چلیپا با طرح انداز ی مربع وار |
نماهای کلیساهای سبک کلونی –بورگوونی: |
ساختمانی که نماینده نخستین سبک معماری رومانسک (سده میانه): |
ویژگی های نمونه وارکلیساهای رومانسک: |
به ظاهر نمای صحن ازتعدادبیشماری فضای همانند وعمودی تشکیل شده که یکی پس ازدیگری قرارگرفته- و با نظمی پیوسته درسراسر طول ساختمان حرکت می کنند. |
کلیسای سن سرنن |
دربرخی ازکلیساها نمازخانه ها به صورت واحدهایی مجزا وبرآمده ازپیکره اصلی ساختمان ساخته می شوند مربع بندی، کاهش فشاردیوارو جرز، استفاده ازبالکانه ها در کلیساهای بزرگتر، ستون بندی متناوب. |
مشکل ساختمان های رومانسک: |
علت کم بود نوردرفضاهای رومانسکی: |
یکی ازویژگی های گیج کننده معماری رومانسک: |
نبود نورکافی درفضا |
به دلیل پیشوانه عظیمی که طاق گهواره ای وارد می کند قادر به ایجاد پنجره های زیرگنبد نبودند. |
تنوع گسترده سبک های ساختمان سازی منطقه ای ومحلی |
راه حلی برای حل مشکل نور: |
|
|
کارآورترین راه زدن طاق متقاطع بود. |
|
|
آلمان – لومباردی
کلیسای تمام طاقدار رومانسک دراروپا: |
سازه کلیسای اشپایر: |
سنت اوتونی که درنمای بیرونی کلیسا اجراشده: |
کلیسای اشپایر قبل ازبازسازی سقف ساختمان چوبی بود |
طاق متقاطع ، دیوارهای پشت بند |
استفاده ازگروه های متعادل برج های شرقی وغربی |
تزئیات لومباردی: |
ویژگی ساختمان های رومانسک شمالی: |
اجزای کلیسای باشکوه سان آمبر و جو |
ردیف قوس های زیر قرنیز لب بام ، بالکانه پله پله قوس دار زیر شیروانی ، گچ بری های طبقات برج ها |
قرارگیری یک واحد بزرگ صحن درمیان دو واحد کوچک درهوا رواهروی جانبی |
دهلیز سرگشاده(یکی ازآخرین آنها) – هشتی ورودی – برج های نما – |
کلیساهای رومانسک: سبک آلمان– لومباردی: |
سبک نورمان: |
کلیساهای رومانسک: سبک کلونی- بورگونی: |
کلیسان (المان) اشپایر – کلیسای آمبر و جو |
کلیسای دورم درانگلستان |
کلیسای سن سرنن |
نقشه کلیسای سان آمبر و جو: |
سازه کلیسای سان آمبر و جو: |
تناسبات کلیسای سان آمبر و جو: |
راهروهای جانبی ، طرح اندازی مربع دار که با طاق های متقاطع پوشانده شده اند، گنبد هشت ضلعی |
ستون بندی متناوب ، طاق متقاطع، طاق جناغی |
کوتاه و تخت اند و به تناسب های باسیلیکای دوره مسیحیت آغازین نزدیک است. |
سبک نورمان
الگوی جامع معماری رومانسک نورمان: |
ویژگی مهم کلیسای سنت اتین درکان: |
ویژگی نمای کلیسای سنت اتین: |
|
کلیسای سنت اتین درکان |
درآن سبک رومانسک ذره ذره باسبک گوتیک آغازین در می آمیزد. |
دارای چهار دیوار یا جرز پشت بند نما را به 3 بخش عمومی تقسیم کرده، 2 برج کلاهک دار |
|
نقشه کلیسای سنت اتین: |
سازه کلیسای سنت اتین: |
وجه مشترک دوکلیسای اشپایر و دورم: |
|
طرحی مربع دار که به صورت بندبند تقسیم شده |
ستون بندی متناوب، طاق 6 بخشی ، جرزهای مرکب |
فضای داخلی هردوبسیار عریض و دراز است- تکیه هردو به دیوارهای جسیم برای تحکیم استحکام بناعریض تر و درازتر از سن سرنن و سنت اتین است.
|
|
نقشه کلیسای دورم |
سازه کلیسای دورم |
ویژگی کلیسادورم: |
|
تناسبات دراز وباریک وبازویی، طرح اندازی مربع دار |
ستون بندی متناوب ، جرزهای مرکب |
دوعنصر معماری گوتیک (طاق جناغی وقوس تیزگوشه) نخستین بار درکنار یکدیگر قرار گرفتند. |
|
سبکی که بیشترین تاثیر را درمعماری گوتیک گذاشت: |
|
|
|
سبک نورمان دوره رومانسک |
|
|
توسکان
نمونه کلیسای دوره توسکان : |
ویژگی های کلیسای پیزای دوره توسکان: |
یکی ازپر صلابت ترین کلیساهای رومانسک: |
کلیسای پیزا- کلیسای سان مینیاتوآل مونته (فلورانس( |
به سنت باسیلیکای مسیحیت آغازین وابسته است، ازسجایای رنسانس کلاسیک اواخر سده 11 و 12 نیز برخوردار است. |
کلیسای پیزا |
مواردی که باعث تشابه این کلیسا با باسیلیکا می شود: |
دلیل استفاده قوس های دیافراگمی در سان مینیاتوآل مونته: |
تفاوت معماری رومانسک بامسیحیت آغازین: |
قوس بندی های امتداد صحن، ستون های کلاسیک دوسوی صحن – کلیسای سان مینیاتوآل مونته معماری مسیحیت آغازین را دریادها زنده می کند. |
حائلی برای دیوارهای نسبتاً بلند ونازک، امکان قراردادن آجرهای نسوز در لای سقف چوبی کلیسا را فراهم می کند. |
رومانسک ساختمان را به شکل روابط ونسبت های هندسی میانه اجزای آن درنظر می آورد ولی مسیحیت نه چون دیوار را عنصر ساختمانی نمی دانست بلکه سطحی می پنداشت که باید رویش تزئینکاری شود. |
فهرست مکتبها
اپ ارت
اتحاد نوین هنرمندان مونیخ
اتوماتیست ها
احیا گوتیک
اخوت پیشا رافائل
ادوکیزم
ارابسک-اسلیمی
ارت دکو
ارت نوو(ارنوو)
استادان اثار کوچک
اکسپرسیونیسم
اکسپرسیونیسم انتزاعی
آماده ها
امپرسیونیسم
انتزاع پسا نقاشانه
انتزاع تغزلی
انتیک
انجمن دایره و مربع
انجمنصنایع دستی المان(ورک بوند)
اورفیسم(کوبیسم اورفیسم)
ایشنتز
باروک
باشگاه هنر نوین انگلیس
باهاوس
بومی گرایی(مکتب حوزه ی می سی سی پی)
بیدر مایر
پاپ ارت
پالادیانیسم
پست امپرسیونیسم
پست مدرن
پلاترسک
پیشا رنسانس
پاپ ارت-هنر مردمی و عامیانه
تاشیسم
ترکیب گرایی
تلفیق گری رنگ
تمدن یونان
تمدن اتروسک
تمدن روم
جنبش هنر و صنایع دستی
دادائیسم
داستیل
دم الاغ
دنیای هنر
رئالیسم تخیلی
رئالیسم نو
رمانتیسم
رنسانس
روکوکو
رومانسک
ساختارهای اصلی
ساختگرایی
سالن(نمایشگاه هنری)
سالن پاییزه
سالن مردودین
سالن مستقل ها
سالن ملی
سبک التقاطی
سبک امپراطوری
سبک انتقالی
سبک دوره ی نیابت سلطنت-انگلیسی
سبک دوره ی نیابت سلطنت-فرانسوی
سبک مستیزو
سلیقه ی یونانی
سلیقه ی مصری
سمبولیسم
سوارکار ابی
سوپر رئالیسم
سوپره ماتیسم
سور رئالیسم
صراحتگرایی
طبیعت گرایی
عنصرگرایی
عینیت نوین
فرهنگستان-اکادمی
فضا افرینی
فوتوریسم
فوویسم
کارگاه های المان
کبرا
کلاسیسیم
کلوزونیسم(تجزیه گری)
کنستروکتیویسم
کوبیسم
کورنت
کهن گرایی
گرایش نوین
گروه انشعاب
گروه بلومزبوری
گروه ده
گروه شهر کامدن
گروه لندن
گروه مستقل
گروه نوامبر-المانی
گروه نوامبر-فنلاند
گروه هشت
گوتیک
گوتیک بین المللی
مدجنی
مرتز
مکتب اوینیون
مکتب اش کن
مکتب باربیزون
مکتب بوهم
مکتب پاریس
مکتب پونت اون
مکتب دانوب
مکتب رودخانه های هاتسون
مکتب ریچینو
مکتب زیبایی شناسی
مکتب ظرفشویی
مکتب فونتن بلو
مکتب کلن
مکتب گلاسکو
مکتب لاهه
مکتب موزان
مکتب نورویچ
مکتب نیویورک
منریسم
معماری نوین
موقعیت
مینیاتور
نئو امپرسیونیسم
نئو پلاستی سیسم
نئو رمانتیسیسم
نئو کلاسیسم
ناب گرایی
ناصری ها
نبی ها
نقاشان سیار(اواره ها)
نقاشان یازده
نقاشان
ترکیبی
نقاشی حالت
نقاشی کنشی
نقاشی متافیزیک
نقاشی میدان رنگ
نقاشی میدانی
نقاشی نظام دار
نقاشی یکسان نگاری
نووچنتوی ایتالیایی
واحد یک
واقع گرایی-رئالیسم
ورتی سیسم
وریسم
ویزیگوتی
هنر قرون وسطی
هپنینگ
هنر آخال کاری
هنر اژه
هنر اتونی
هنر اجرایی
هنر انتزاعی
هنر بدنی
هنر بدون فرم
هنر برای هنر
هنر بیزانس
هنر بیگانه
هنر پیش از تاریخ
هنر جنبشی
هنر خام
هنر خود انگیخته
هنر خود ویرانگر
هنر زمینی
هنر غیر شیئی
هنر فقیر
هنرکارولنژی
هنر کثیف
هنر محیطی
هنر مفهومی-کنسپتوئل-کانسپ چوآل ارت
هنر مینیمال
هنر ناییف
هنر نرم
هنر واقعی
هنر های زیبا
هنرمدرن
هنر اجرا-پرفورمنس
یافت شده ها
یوکیوئه