آموزش رنگ کاری چوب از پایه

آموزش رنگ کاری چوب : (قسمت 1)

صنایع چوب و رنگ فن و هنر

قصد ما از ارائه این مقاله به شما دو گزینه می باشد:

– همکارانی که به تازگی به ما پیوسته اند و وارد کار جالب چوب و چوبکاری شده اند و به یادگیری این گونه امور نیاز مبرمی دارند.

– افرادی که علاقه مند می باشند که وسایلی مانند میز و صندلی خود را، خودشان رنگ آمیزی کنند و از این کار لذت می برند. در واقع رنگ آمیزی چوب تلفیقی از ورزش بدنی و کاری هنری است.

لیست قیمت رنگ کاری چوب

رنگ کاری صندلی چوبی ، خدمات رنگ کاری چوب
رنگ کاری صندلی چوبی ، خدمات رنگ کاری چوب

این نکته را هم باید اضافه کنیم که رنگ گاری چوب هم کالری اضافی بدن را می سوزاند و هم به روان شما آرامش می دهد.  از این رو تفریح و ورزش عالی برای روزهای تعطیل مردان و زنان در هر سنی می باشد.

عکس رنگ کاری
عکس رنگ کاری

بحث پزشکی و بهداشتی

رنگ کاری چوب
رنگ کاری چوب

از نظر پزشکی هم رنگ آمیزی وسایل چوبی کاری است که با حداقل توان فیزیکی هم قابل اجرا می باشد.

دیده شده است که حتی افرادی که توان ایستادن و یا خم شدن را ندارند به طرز نشسته قطعات مورد نظر را رنگ آمیزی می نمایند. از این رو احساس مفید بودن در این افراد بالا می رود.

تنها اگر به بوی تینر که حلال  رنگ های فوری است ؛ مانند, پلی استر می باشد حساسیت دارید, می توانید حین رنگ آمیزی از ماسک استفاده نمایید. ولی اگر حساسیت شما شدید است، متاسفانه این کار برای شما ممنوعیت دارد.

برای کسانی که به رنگ فوری حساسیت دارند رنگ های پایه آب و روغن گیاهی , اکیلیک و .. نیز موجود است .

 رنگ های امروزه کلا ذراتی شیمیایی هستند که حاوی تکه های رنگدانه ای بوده که روی چوب قرار می گیرند، به چوب چسبیده و رنگ آن را به دلخواه ما تغییر می دهند.

برخی از رنگ دارای تکه های بزرگی از رنگدانه ها هستند که روی سطح چوب ضخامت بیشتری را ایجاد می نمایند. برخی از انواع رنگ های چوب هم لایه نازکی که روی چوب پهن می نمایند.

با رنگ هایی که لایه ضخیمی روی چوب ایجاد می کنند بهتر می توان پوسیدگی، لک و بدشکلی چوب را پوشاند. (به این مطلب کاملا توجه کنید) سوالات رنگ کاری چوب

 به طور کلی در رنگ کاری، یک واکنش شیمیایی بین رنگ و الیاف چوب اتفاق می افتد و رنگ لایه بالایی چوب را کاملاً تغییر می دهد.

7 مرحله رنگ آمیزی چوب

مرحله 1: جمع آوری لوازم

رنگ کاری چوب
رنگ کاری چوب
رنگ کاری چوب
رنگ کاری چوب

ما قبلا مطلبی درباره انواع رنگ ها از قبیل رنگ های پلی استر ، کیلر و سیلر نوشته بودیم. لطفا پیش از ادامه این مطلب آن را مورد مطالعه قرار دهید.

در مرحله اول به این نکته توجه داشته باشید که مثل هر کار دیگری در دفعات اول نمی توانید انتظار داشته باشید که کار عالی از آب درآید. پس ابتدا روی یک وسیله گران بها امتحان نکنید. در دفعات اول به کاربه منزله تمرین بنگرید.

مرحله 2: شروع رنگ آمیزی

رنگ کاری چوب
رنگ کاری چوب

شما پس از تعیین نوع رنگ باید با همان مقیاسی که روی قوطی یا بسته رنگ قید شده است رنگ را حل و یا رقیق نمایید.

ابتدا باید چوب را از آلودگی ها اعم از گرد و غبار، پوسیدگی ها و حشرات و تخم آنها و غیره پاک نمود. این گونه ، رنگ آمیزی به چوب جلوه بهتری می دهد و عمل رنگ کاری موفقیت آمیزتر است و هم عمر چوب و رنگ بیشتر خواهد شد.

از نظر تخصصی برخی موارد قبل از شروع کار، چوب را با اسپری محتوی آب مرطوب می کنند تا پذیرش بیشتری برای رنگ داشته باشید. گاهی هم لازم است ماقبل استفاده از رنگ به چوب کاغذ شنی ( سمباده ) بمالید. چوب هایی که نیاز به تعمیر و بتونه کاری هستند نیز قبل از رنگ‌کاری باید آماده شده باشند.

این گونه مهارت های رنگ‌کاری به تدریج به دست می آید. 

زیر سازی رنگ چیست و اصول ابتدایی آن چیست ؟

زیر سازی اولین بخش در رنگ کاری است و بطور کلی برای همه کارها تا حدی یکسان است , ابتدا باید چوب را تمیز کنیم . آن را بتونه کنیم و بعد از سمیاده زبر تا نرم سمباده کنیم تا به سطحی زیبا از چوب برسیم . سمباده زدن کار سختی نیست ؛ به راه و رگه های چوب توجه کنید و در همان مسیر سمباده را روی چوب بکشید تا چوب تمیز و زیبا شود . بتونه ها انواع مختلفی دارند که خود نیاز به آموزش خاص خود دارد . میتوانید از بتونه های آماده استفاده کنید . اطلاعات درباره بتونه کاری چوب

مرحله سوم- آماده کردن رنگ

خوب، اکنون وقت آن رسیده است که رنگ را آماده کنید. همچنین ممکن است قصد داشته باشید که یک  رنگ انتخابی و دلخواه از ترکیب دو رنگ ایجاد کنید زیرا این امر کاملا به شما بستگی دارد.

در هر صورت، توصیه می شود رنگ های خود را جهت ترکیب، در لیوان های یکبار مصرف امتحان نمایید. می توانید چندین رنگ را با هم مخلوط می کنید و چون ممکن است آنها خشک شوند و سرعت شما کافی نباشد می توانید از یک همزن برقی استفاده کنید.

حال نکته بعدی که باید آن را تعیین کنید اینست که آیا آن را با آب نازک کنید یا خیر. اگر همانطور که هست اعمال می کنید ، بدون نازک شدن ، کاملا قادر خواهید بود دانه های چوب را ببینید.

با این حال ، همانطور که بیان کردم رنگ ها بسیار جسورانه هستند و به همین دلیل می توانند از الگوی دانه منحرف شوند. بنابراین ، اگر من یک تکه چوب داشته باشم که برخی از الگوهای دانه ای بسیار منحصر به فرد ، مانند یک تکه چوب spalted ، من تصمیم می گیرم رنگ را با آب نازک کنید ، فقط به این ترتیب رنگ به الگوی دانه می افزاید ، منحرف نمی شود. از آن. برای نازک شدن آن ، کافی است آب را در فنجان به رنگ اضافه کرده و مخلوط کنید. ( ترجمه )

نظر کارشناس فن و هنر :

مراحل استفاده از رنگ های چوب چیست ؟

در ایران اکثرا از رنگ های سیلر کیلر و پلی استر استفاده میشود . مرحله اول اجرای سیلر چوب است که برای زیرسازی باید انجام شود .

اصولا باید چند دست سیلر اجرا شود و با سمباده نرم پرداخت شود تا آماده برای بخش کیلر شوید . کیلر قابلیت سمباده خوری ندارد و دیگه از این مرحله به بعد اگر بخواهید سمباده کنید باید از پوست آب استفاده کنید . ( سمباده های پشت آبی به همراه آب ) بعد از اجرای کیلر میتوانید نیم پلی استر را اجرا کنید .

https://www.ritdye.com/instructions/wood/

آموزش رنگ کاری چوب از پایه

(قسمت 2)

مرحله 4- به کار بردن رنگ روی چوب

تکه ای از مقوا را روی میز موردنظر خود بگذارید یا پارچه ای که دیگر به آن نیاز ندارید تا بتوانید پروژه خود را شروع کنید. همچنین می توانید روزنامه پهن کنید. این گونه جایی از میز یا زمین به رنگ آغشته نمی شود.

 مقداری آب و پارچه و یا پنبه هم در دسترس داشته باشید. پیشنهاد می کنیم که یک جفت دستکش پلاستیکی داشته باشید زیرا ریختن رنگ روی دست شما اجتناب ناپذیر است و به آسانی هم از روی دست پاک نخواهد شد.

برخی نقاط چوب را هم با گلوله های پارچه ای به رنگ باید آغشته شود. استفاده از گلوله هایی که  با پارچه درست کرده اید نسبت به پنبه ارجحیت تام دارد. پنبه رشته رشته می شود و ممکن است به چوب بچسبد یا در رنگ باقی بماند.

رنگ کاری چوب
رنگ کاری چوب

مرحله پنجم- مرحه ارزیابی

پس از خشک شدن رنگ، ارزیابی کنید که آیا از رنگ حاصله راضی هستید یا خیر. اگر می خواهید تیره تر باشد ، مرحله 4 را تکرار کنید و دوباره رنگ را روی چوب به کار ببرید. اگر از آن راضی هستید، به مرحله 6 بروید.

مرحله ششم- استفاده از لاک یا روکش

اگر شما می خواهید برای مراقبت از چوب و محافظت از رنگ، از وسایل دیگری نیز بهره بگیرید ما آن را هم به شما آموزش می دهیم. توصیه می کنم از لاک یا روکش استفاده کنید تا رنگ چوب بیشتر بدرخشد.

رنگ کاری چوب
رنگ کاری چوب

من همچنین توصیه می کنم که با لاک یا یک روکش های مانند پلی اورتان کار را ادامه دهید. در صورت میل داشتن می توانید از یک روکش روغنی یا روغن پایه هم جهت براق نمودن و افزایش پایداری استفاده کنید.

با این حال، روغن ها تمایل دارد کمی رنگ زرد را به آنها اضافه نمایید تا جلوه و کیفیت بهتری پیدا کنند. همچنین با استفاده از کمی رنگ زرد در روغن می توانید از لکه دار شدن رنگ روی چوب جلوگیری کنید. همه روش هایی که ذکر شد در حین کار و ممارست به خوبی در کار نمایان خواهد شد.

مرحله هفتم- تکمیل کار

کار را بررسی کنید و کیفیت رنگ خود را تعیین نمایید.

امیدواریم که رنگ کاری موفقی را با ما تجربه نموده باشید. سوالات رنگ خود را از بخش کامنت ها سوال کنید .


مطالب مرتبط با رنگ کاری چوب :
  • پیدا کردن رنگ کار چوب در تهران
    ارائه خدمات رنگ آمیزی و پوشش دهی سطوح چوبی در شهر تهران ، رنگ آمیزی درب و پنجره های چوبی ، رنگ آمیزی کابینت های چوبی ، رنگ آمیزی مصنوعات چوبی
  • رنگ کاری لمبه چوبی: راهنمای کامل برای زیبایی و محافظت
    لمبه چوبی نوعی پوشش دیوار و سقف است که از تخته‌های چوبی باریک و بلند با شیار و زبانه در لبه‌ها تشکیل شده است. رنگ کاری لمبه چوبی می‌تواند به زیبایی و جذابیت آن افزوده و همچنین از آن در برابر رطوبت، اشعه UV و سایر عوامل مخرب محیطی محافظت کند.
  • خدمات رنگ کاری چوب: زیبایی و محافظت در یکجا
    خدمات رنگ کاری چوب، راه حلی ایده آل برای محافظت از چوب و افزایش زیبایی آن است. با انتخاب روش مناسب رنگ آمیزی و متخصص مجرب، می توانید از زیبایی و طول عمر چوب در دکوراسیون منزل و محیط کار خود لذت ببرید.
  • رنگ آمیزی چوب
    چوب کاملاً رنگ آمیزی شده یک راه منحصر به فرد برای اینکه خانه شما منعکس کننده سبک شما باشد. چوب آستر و رنگ شده در تزئین فضاهای مدرن بسیار خوب عمل می کند.
  • نحوه اسپری کردن رنگ دکوراسیون
    یک گزینه سرگرم کننده و مقرون به صرفه برای به روز رسانی زیبایی اتاق نشیمن ، رنگ کردن دکوراسیون خود با اسپری است . اگر تجربه‌ای در انجام رنگ‌ آمیزی دکوراسیون نداشته باشید
  • رنگ کاری چوب؛ جاده ای به سمت تحول و زیبایی
    روز به روز صنعت چوب، با توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، در حال تغییر و تحول است. در این راستا، رنگ کاری چوب یکی از عوامل مهم در ایجاد تحولی بزرگ در این صنعت است
WhatsApp us