آیا در آینده آسمان خراش هایی از چوب ساخته خواهند شد ؟

در گذشته خانه های پدربزرگ و مادربزرگ شما – یا شاید پدربزرگ و مادربزرگ دوستان و اطرافیانتان – از چوب ساخته شده بود . همه چیز از سلاح و چرخ ، بشکه و خانه ، ابزار پخت و پز و صنعت ، حداقل تا حدی از موادی که از  چوب درختان گرفته شده بود ، مشتق شده بود . مردم در بسترهای درختان بلوط متولد می شدند و در گهواره های چوب صنوبر تکان می خوردند و با اسلحه هایی از جنس چوب گردو می جنگیدند و در تابوت هایی از جنس چوب کاج دفن می شدند .

در حال حاضر یک صنعت رو به رشد می خواهد دوران طلایی چوب را به آسمان خراش ها برساند . چارچوب داخلی از جنس چوب انبوه ، یک محصول چوبی با چگالی بالا است که یکی از طیف های جدید از محصولات با تکنولوژی بالا است که اقتصاد جهانی برای تکمیل آن به جنگل ها متکی خواهد بود . چوب انبوه در بین مجموعه ای از معماران و طراحان ، جذابیت آرمانی دارد و حامیان آن پیش بینی می کنند که شهرهای آینده آسمان خراش های تمام چوبی خواهند داشت .

اگر همه محصولات چوبی مدل جدید دارای آکولیت باشند ، طرفداران چوب انبوه از آن با اشتیاق خاصی صحبت می کنند ، زیرا آن ها این چوب را نه تنها فرصتی برای کربن زدایی بخش ساختمان ، بلکه ارتقاء فنی قابل توجهی در نوع خود می دانند . همه این محصولات ، از کرک کاغذی گرفته تا استخوان آسمان خراش ها ، بر یک تناقض احتمالی حل نشدنی استوار است : همه آنها بر رشد مداوم و کنترل شده درختان تکیه می کنند و برداشت آنها عموماً ده ها سال قبل برنامه ریزی شده است . در صد سال گذشته ، آن سیستم به اصطلاح جنگلداری علمی ، که برای مقابله با جنگل زدایی به ظاهر غیرقابل توقف در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم اروپا رشد کرد ، محصولات چوبی مورد نیاز جمعیت رو به رشد را تأمین کرده است . با این حال ، این سیستم به چیزی که در حال از بین رفتن است بستگی دارد : آب و هوای ثابت و جنگل هایی که در آنجا باقی مانده اند ، پارادایمی که توسط بحران آب و هوایی تهدید شده و باعث می شود ساختمان های مکنده کربن جذاب به نظر برسند .

ساختمان های بلند ، ساخته شده از چوب

ساختمان آپارتمانی Jonesuu نمونه ای از این مورد است . تقریباً در هر جای دیگری در جهان ، این اسکلت نمایان شده از بتن تقویت شده با فولاد است . اما در فنلاند این اتفاق با چوب افتاده است : در واقع ، به جز یک تخته بتنی دو اینچی بین هر طبقه ، کل ساختمان از چوب ساخته شده است . به طور خاص ، یکی از مواد پیشرفته و مهندسی شده که به طور جمعی چوب جرم یا چوب ساختاری نامیده می شود .

به گفته Asikainen ، نایب رئیس اجرایی موسسه تحقیقات جنگل در دانشگاه فنلاند شرقی ، این ساختمان بلندترین ساختمان تمام چوبی در جهان می باشد . این مسکن دانشجویی دانشگاه در Joensuu فنلاند تقریباً تماماً از چوب ساخته شده است . او می گوید: ” آنها در اسلو 13 طبقه دارند ، طبقه اول آنها بتنی است . اما بقیه همه از چوب ساخته شده است . “

موسسه تحقیقات جنگل ، مانند همتایان خود در سوئد و نروژ ، ساختمان آپارتمانی را به عنوان یک پروژه آزمایشی در جستجوی مداوم خود برای یافتن محصولات جدید از جنگل های کشور خود طراحی و ساخت کرده اند . پس از حمله فاجعه بار جنگ جهانی دوم به اتحاد جماهیر شوروی – فنلاند دارای این تمایز مشکوک بود که تنها متحد دموکراتیک هیتلر بوده است – این کشور قبض جبران سنگین خود را با چوب تولید شده با تبدیل جنگل های ضخیم مغزی خود به یک منظره بسیار مدیریت شده پرداخت می کرد . این جنگل ها ، مانند جنگل های به اصطلاح تولیدی یا جنگل های کار در سراسر جهان ، از کارلیا تا کارولیناس ، پایه هرم صنعتی عظیمی را تشکیل می دهند ، پایه و اساس مجموعه ای سرسام آور از محصولات مصرفی که چوب انبوه آن ها جدیدترین نوع از محصولات شان است . در حال حاضر از جنگل ها خواسته شده است تا فهرستی طولانی از چیزهایی تهیه کنند که در عصر نگرانی فزاینده در مورد سوخت های فسیلی ، به نوبه خود در حال افزایش خواهند بود . این بدان معناست که شما در انواع محصولات غیر منتظره ، فراتر از کل درختانی که به دستمال توالت و حوله های کاغذی تبدیل می شوند ، درختان را خواهید یافت . درست در خارج از Joensuu کارخانه ای وجود دارد که تفاله صنوبر را به الیافی تبدیل می کند که می توانند مانند پنبه بافته شوند ، کرم تامپون و پوشک تهیه شده از کاج زرد جوان در جنوب شرقی ایالات متحده وجود دارد ، و یک بازار کوچک اما به سرعت در حال رشد در گلوله های چوبی فشرده از کشورهای بالتیک و جنوب شرقی ، که به نیروگاه های اروپایی به عنوان جایگزین سازگار با محیط زیست برای زغال سنگ فروخته می شود .

لاوری سیکانن ، پروفسور موسسه تحقیقات جنگل می گوید ، بازار رو به افزایش مقوا که به دلیل تقاضای سیری ناپذیر Alibaba و آمازون برای بسته بندی ایجاد شده است ، در واقع کاشتن چوب نرم خالص را مانند کاشت پول می دانند . این یک بازی برد – برد است که در حال توسعه خطی از ساختمان های چوبی و آپارتمانی پیش ساخته برای آماده سازی برای سال 2021 ، هنگامی که قوانین ایالات متحده در حال اصلاح است ، اجازه می دهد تا ارتفاع 18 طبقه ساختمان های تمام چوبی انجام شود . ( بلندترین ساختمان در ایالات متحده هشت طبقه  Carbon12 در پورتلند ، اورگان است . )

بتن و فولاد – که هر کدام نیاز به چندین دور شکستن ، سنگ زنی و ( در مورد فولاد ) ذوب سنگ ها دارند – هزینه زیادی انرژی و در نتیجه انتشار دی اکسید کربن را در بر می گیرند . تقریباً 8 درصد از کل انتشار کربن در جهان از تولید سیمان و بتن ناشی می شود ، که به ازای هر تن تولید شده ، حدود نیم تن گاز دی اکسید کربن (CO2) خطرناک آزاد می کند . تولید فولاد ، که حدود 5 درصد از کل انتشارات را تشکیل می دهد ، تقریبا دو برابر وزن خود را در CO2 آزاد می کند . در مقابل ، چوب انبوه وعده می دهد موادی را که مقادیر زیادی کربن آزاد می کند جایگزین کند – اگر تولید سیمان و بتن در یک کشور باشد ، پس از ایالات متحده و چین سومین تولید کننده کربن در جهان خواهد بود . چوب های صنوبر زیر یوئنسو ، مانند جنگل های پربار اورگان و کارولینای شمالی ، عمدتاً از کربن ساخته شده بودند ، این بدان معناست که چوب انبوه ، از لحاظ تئوری ، می تواند این کربن را در دراز مدت در دیوار ساختمان ها ذخیره کند . در جنگل های مزارعی که این چوب ها از آنجا آمده اند درختان جدیدی به جای آنها بالا می روند . اما با گذشت زمان ، علاوه بر صرفه جویی در کربن ، پذیرفته شد که چوب به سادگی یک ماده بهتر برای بسیاری از اهداف است ، ماده ای که به نسل جدیدی از سازه های سبک و قوی مقاوم در برابر آتش و انفجار شناخته می شود . در حالی که چوب انبوه به اندازه فولاد قوی نیست ، اما در زیر حرارت مستقیم نیز به سرعت فرو نمی ریزد . حامیان چوب انبوه می گویند چگالی این چوب بسیار متراکم تر و نسوزتر از انواع چوب است که برای ایجاد سازه هایی مانند نوتردام ، از درختان 1300 ساله ساخته شده است که هنگام آتش سوزی کلیسای جامع در آوریل 2019 بدون زحمت می سوزند .

شهرهای آینده

طراحان تصور می کنند که شهرنشینی ، آینده ای شگفت انگیز را در اوایل دهه 2030 در چین تجربه خواهد کرد ، چوب انبوه بسیار راحت تر از بتن یا فولاد قابل سفارشی سازی و پیش ساخته شدن است : این امر به طراحان اجازه می دهد تا برنامه هایی را که مستقیماً ” پرونده به کارخانه ” می نامند ، مستقیماً به کارخانه ارسال کنند . این به معنی ساخت سریع تر ، هزینه کمتر برای نیروی کار و اختلال کمتر برای شهرهای فعلی است .

جنگل های تحت کنترل

اما با وجود همه هیاهوها در مورد چوب انبوه ، تنها چند شرکت آمریکایی در شرق می سی سی پی در حال ساخت آن هستند . این بدان معناست که در حال حاضر ، اگر می خواهید یک ساختمان CLT بسازید ، باید مواد را از اروپا سفارش دهید ، از کارخانه هایی مانند Binderholz در دره خیره کننده Zillertal در آلپ اتریش . در حال حاضر این امپراتوری است که با تصمیم نسل های بعدی Binders برای متعهد ساختن خانواده به چوب انبوه ، که امروزه در 13 کارخانه خود از محصولات گلوم تا پانل های چوبی جامد به یک محصول سرگیجه آور تبدیل شده است .

سابقه برنامه ریزی

حرفه جنگل بانی بر اساس پارادوکسی به وجود آمده است که در قرن هفدهم بوجود آمد ، زیرا شهرهای صنعتی رو به رشد اروپای مرکزی شروع کردند به خالی کردن جنگل ها از درختان . به راحتی می توان به یاد آورد که قبل از دوران سوخت های فسیلی ، چوب یک عنصر ضروری در همه چیز بود ، از ذوب نقره گرفته تا ساختمان تا پخت و پز ، و مدیران اولیه جنگل مانند قرن هفدهم – هانس کارل فون کارلوویتز –اولین کسی بود که مفهوم پایداری را منتشر کرد – باید فهمید چگونه می توان عرضه مداوم محصول را تضمین کرد که برای سوزاندن آن ساعت ها طول می کشد اما برای رشد ، کل عمر انسان ها را در بر می گیرد . پاسخ آلمانی ها به این سوال ، چه خوب و چه بد ، سبک تولید جنگل داری را که بعداً در کشورهایی مانند فنلاند و ایالات متحده گسترش یافت ، به جهان داد . در قرن نوزدهم ، هاینریش کوتا یک سیستم دقیق از تجزیه و تحلیل های حجمی دقیق را ایجاد کرد ، به طوری که مالکان زمین – و ایالت – همیشه می دانستند که چقدر چوب در دست دارند . مالکان زمین مجبور بودند هر سال چشم اندازهایی را برای جنگل های خود به ایالت ارائه دهند و برنامه های خود را در 10 سال آینده توضیح دهند . این امر به دلیل آنچه که کار کوتا را تحت تأثیر قرار می داد ، ضروری بود : شبح افول ، جهانی که از مواد ساختمانی و سوخت گرسنه است .

اکنون ذغال سنگ نارس از بین رفته و جنگل تالابی که زمانی از آن رشد کرده بود به دیم تبدیل شده است . ایده های کوتا در زمینه مدیریت دقیق و برنامه ریزی مستقل ، از طریق دیاسپورا در اواخر قرن نوزدهم از جنگلبانان آلمانی ، تبدیل به یک هنر مدرن در سراسر جهان شد و تکنیک های جدیدی مانند کاشت ردیف درختان به عنوان محصولات نقدی و اولین صنعت را معرفی کرد . مقیاس برش های روشن و به دنبال آن ردیف کاشت نهال .

در اوایل دهه 1900 ، کارل شنک ، جنگلبان آلمانی ، بیشتر نسل اول خدمات جنگلداری ایالات متحده را از یک مدرسه جنگلداری یک اتاقه – اولین مدرسه آمریکایی – در کوه های جنگل پیسگاه ، کارولینای شمالی آموزش می داد . علیرغم عشق به جنگل های آپالاچیا و پشیمانی از نابود کردن خلیج های وحشی شاه بلوط های عظیم الجثه و صنوبرهای لاله که او را برای رئیس خود ، جورج وندربیلت ، شنکن و فرستادگانی مانند او تسهیل کرد ، به القاء سیستمی کمک کرد که آرام آرام طبیعت را از بین برده است . جنگل ها به نفع سیستم مدیریت جنگل هستند که با ” سلامت جنگل ” به عنوان امری جدایی ناپذیر از توانایی یک جنگل در تأمین تولید برنامه ریزی شده تخته های چوب یا الیاف برای مصارف صنعتی ، تفکیک ناپذیر است . این سیستم منحصراً بر اساس تولید قابل اعتماد چوب قضاوت می شود و موفقیت فوق العاده ای داشته است .

امروزه درختانی در بایرن بریده می شوند که قبل از انقلاب آمریکا به همین منظور کاشته شده اند . در همین حال ، در ایالات متحده ، ” موجودی ” چوب به حدی زیاد است که خدمات جنگل های ایالات متحده ، مانند موسسه تحقیقات جنگل های فنلاند ، پول تحقیقاتی را در بازارهای بالقوه مانند ساخت چوب انبوه می ریزد . در سال 2019 ، آنها نزدیک به 9 میلیون دلار به پروژه های نوآوری چوب کمک مالی کردند . و با این حال در جنوب آمریکا ، که چوب بران و کشاورزان درخت ” سبد چوبی برای جهان ” محسوب می شوند ، در پشت رشد موجودی ، کاهش رشد بیشتری نهفته است . ( حامیان صنعت دوست دارند بگویند که جنگل ها در حال افزایش هستند ، این درست است ، به شرطی که شما ” جنگل ” را صرفاً به معنای منطقه ای بدانید که برای هیچ چیز دیگری پهنه بندی نشده است ، صرف نظر از نوع درختان ، در صورت وجود ، در آن با توجه به USDA ، جنگل را برای جنگل بودنش بخواهند . )

برنامه های بی فایده

در دهه های گذشته ، جنگلداری آلمان از رویه عقب نشینی به روشی که شبیه باغبانی در مقیاس بسیار طولانی است عقب نشینی کرده است . اما آن سیستم های کاشته و برنامه ریزی شده بر دو پایه متزلزل استوار شده است . آنها به زمین نیاز دارند ، که برای داشتن آن ، با زمین های وحشی و زمین های کشاورزی رقابت می کنند ، و آنها نیاز دارند که شرایط در طول دهه ها یا حتی قرن ها قابل پیش بینی باقی بماند ، که این امر آنها را در برابر عصر فعلی رشد آب و هوایی رو به افزایش آسیب پذیر می کند . چشم انداز جنگلی آلمان درگیر تغییرات دردناکی است ، آخرین انرژی خود را در آخرین انفجار مخروط ها صرف می کند . در حیاط فون بودنشوینگ درختان در گرمای بی سابقه موج گرمای اروپا به سرعت در حال رشد هستند و در اثر دی اکسید کربن و نیتروژن چاق می شوند و در یک جهش غیرقابل کنترل سرعت می گیرند و از بستر ریشه خود فراتر می روند تا برف سنگین یا باد شدید آنها را از بین ببرد .

کلمات کلیدی : ساختمان چوبی ، اینده خانه چوبی

نویسنده : حسین عتیقی

مطالب مرتبط با موضوع ساختمان چوبی :

WhatsApp us