ابراهیم قوام شیرازی

ابراهیم قوام شیرازی

ملیت :  ایرانی   –   قرن : 14 منبع : شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران (جلد دوم)
معروف به قوام‏الملك شیرازى، از اعیان و اشراف و مالكین عمده‏ى فارس، در 1268 در شیراز تولد یافت. پس از انجام تحصیلات متداول و معمول زمان به كار ملكدارى پرداخت. بیست ساله بود كه پدرش كشته شد. تمام مناصب و القاب پدر به او داده شد و قوام‏الملك نام گرفت. در فارس مرجعیت پیدا كرد و مامورین عالى ‏رتبه‏ى دولت ناچار بودند براى حفظ و ابقاء خویش، با وى از در دوستى و مودت برآیند. بعد از آنكه رضاخان سردارسپه به تخت سلطنت نشست، درصدد برآمد تمام متنفذین محلى را در تهران نگهدارى نماید، از جمله قوام‏الملك را به تهران فراخواند و براى اینكه وجود وى در مركز، محمل قانونى داشته باشد، در دوره‏ى ششم او را به وكالت مجلس برگزیدند و به محض ورود به تهران، از دوستان و نزدیكان رضاشاه شد. غالبا در سفر و حضر با او به سر مى‏برد. جزء چند نفرى از محارم رضاشاه بود كه همه روزه مى‏بایستى به ملاقات شاه برود. در ادوار هفتم و هشتم و نهم همچنان در سمت نمایندگى مجلس قرار داشت. در اواخر دوره‏ى نهم مورد سوءظن قرار گرفت و از وى سلب مصونیت شد. چندى در زندان و مدتى تحت‏نظر بود تا اینكه رفع سوءتفاهم شد و موقعیت ممتاز خود را پیدا كرد ولى دیگر حاضر به نمایندگى مجلس نشد. در عوض مدتى استاندارى فارس را به او سپردند. بعد از استاندارى به ریاست هیئت مدیره هواپیمائى منصوب گردید. یك دوره نیز در دوران سلطنت محمدرضا پهلوى سناتور گردید. ابراهیم قوام معروف به قوام‏الملك فرزند سهراب‏خان قوام‏الملك مالك عمده و بیگلربیگى فارس در سال 1348 در سن 80 سالگى در تهران درگذشت. از وى دو دختر و دو پسر باقى ماند. دامادهاى وى عبارت بودند از امیراسدالله علم و دكتر على‏اصغر نفیسى استاد دانشگاه و فرزندان ذكور وى على و محمدرضا نام داشتند كه اولى مدت كوتاهى همسر اشرف پهلوى بود و دومى به مصاهرت سرلشكر ظفرالدوله مقدم درآمد. خانواده قوام‏الملك كه از مالكین عمده فارس بودند وابستگى كامل به انگلستان داشتند و همواره مورد حمایت دولت فخیمه بودند.

باغ خیابان یخچال ( باغ قلهك )

منطقه قلهک , شمیران , باغ قلهک

منطقه قلهک , شمیران , باغ قلهک

هنگامى كه قریه قلهك به تصرف انگلیسها درآمد و سفارتخانه ییلاقى خود را در آنجا بنیاد نهادند به عده‏اى از ایرانیان وابسته به سفارت انگلیس مقادیرى زمین مجانا واگذار كردند از جمله به قوام‏ الملك شیرازى، قریب ده هزار متر زمین داده شد كه باغى در آن احداث گردید. این باغ در خیابان یخچال قلهك هم‏اكنون وجود دارد.

نزدیكى قوام‏الملك به انگلیسها به حدى بود كه رضاشاه روز هشتم شهریور 1320 براى تحصن در سفارت انگلیس قوام‏الملك را نزد ریدرز بولارد وزیر مختار انگلیس فرستاد و از وى براى او تقاضاى پناهندگى كرد ولى بولارد به این تقاضا روى خوش نشان نداد و گفته بود در ایران نقاطى وجود دارد كه روس و انگلیس هرگز وارد آنجا نخواهند شد مانند یزد و اصفهان و كرمان و بهتر است شاه به یكى از این شهرها سفر كند.

فعالیت ها : مشاهیر / سیاست

 

قوام شیرازی

 

خاندان قوام شیرازی قدرت‌مند ترین خاندان شیراز در طول دوران قاجار بود. خاندان قوام شیرازی از نسل فرزندان حاج ابراهیم کلانتر صدراعظم خائن لطفعلی خان زند و فتحعلی شاه قاجار بودند. ابراهیم خان علاوه بر پنج پسر، سه دختر داشت که به همسری ابوالحسن شیرازی، محمدحسین‌خان صدر اصفهانی (صدراعظم دیگر فتحعلی شاه) و محمدتقی میرزا حسام‌السلطنه داده بود. از شخصیت های برجسته خاندان قوام شیرازی میتوان به محمد رضا خان قوام الملک شیرازی اشاره کرد که از سال ۱۲۸۸ هجری قمری به سمت کلانتری و بیگلربیگی فارس منصوب شد.

مشاهیر
ابراهیم خان کلانتر، صدراعظم فتحعلی شاه قاجار
ابوالحسن شیرازی، سفیر فتحعلی شاه به انگلستان
علی قوام، همسر اشرف پهلوی و نماینده شیراز در مجلس شورای ملی.
محمدرضا قوام، استاندار اصفهان، همدان و کردستان
ابراهیم قوام شیرازی، نماینده مجلس شورای ملی و استاندار فارس
منابع

WhatsApp us