ظریف ابهامات تفاهم لوزان را سرهم بندی کرد!

ظریف در شبی که مجری برنامه تلویزیونی، با او همکاری لازم را داشت، به اصلی ترین ابهامات موجود در آنچه دستاوردهای تفاهم لوزان خوانده می‌شود، پاسخ هایی مبهم‌تر داد.

 

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، جریان های سیاسی حامی دولت حسن روحانی، با گذشت سه روز از تفاهم – توافق؟! – صورت گرفته میان ایران و 5+1 در لوزان سوییس، هنوز از جو خودساخته “پیروزی دولت تدبیر و امید” خارج نشده اند.

 

محمدجواد ظریف جمعه‌شب در برنامه تلویزیونی نگاه یک، به اصلی‌ترین ابهامات موجود در آنچه تفاهم لوزان خوانده می شود، پاسخ های مبهمی داد تا همچنان ابعاد تفاهم مذکور، ابهام آمیز باقی بماند.

 

ظریف پاسخ به اکثر سوالات مربوط به جزییات توافق را به بهانه تخصصی بودن آنها، به علی اکبر صالحی حواله کرد. وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید همچنین، ابهام مربوط به مدت زمان 10، 15، 20 و 25 ساله مطرح شده در دو متن فارسی و انگلیسی در خصوص تفاهم را با ذکر کلیاتی درباره اینکه منظور آمریکایی ها، همان ان پی تی یا پروتکل الحاقی بوده، سرهم بندی کرد!

 

او همچنین سوالی درباره اینکه اگر آمریکایی ها تحریم های هسته ای را در قالبت بهانه هایی مانند تروریسم یا حقوق بشر دوباره وضع کنند، چه خواهیم کرد، نیز با بیان اینکه درباره موضوعات غیرهسته‌ای مذاکره نکرده‌ایم، تنها به اعلام این موضوع بسنده کرد که در بحث‌ها پیشنهاداتی داریم که نتوانند تحریم‌های کنونی را تحت عناوین دیگری وارد کنند؛ و به این ترتیب عملا این سوال اساسی را نیز بی پاسخ گذاشت.

 

کلی گویی ظریف درباره آنچه دستاوردهای تفاهم لوزان در محافل حامی دولت مطرح می شود، به فضای روانی ایجادشده در این خصوص دامن زد. واقعیت آن است که در برنامه تلویزیونی شب گذشته، مجری صداوسیما نیز نهایت همکاری را با وزیر امور خارجه مبذول داشت (!) تا او عملاً وارد بحث های جدی و ایرادات و ابهامات بیانیه لوزان نشود.

 

به این ترتیب، سوالات و ابهاماتی از جمله اینکه، تحریم ها دقیقا چگونه برداشته خواهند شد، تضمین عدم بازگشت تحریم ها چیست، تعهدات ایران در فردو چه فرقی با تعطیلی این مرکز هسته ای دارد، آیا تعهدات ایران و 5+1 در دو کفه ترازو برابری می کند یا خیر و … بدون پاسخ باقی ماند.

 

هنوز معلوم نیست فضای سنگین و توهم “پیروزی بزرگ” ایجادشده توسط حامیان دولت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ اما آنچه مسلم است، با گذشت زمان و معلوم شدن آثار این تفاهم، اوضاع به گونه‌ای دیگر پیش خواهد رفت. در مرحله بعدی حامیان دولت به‌جای مشاهده جشن و پایکوبی هواداران‌شان، باید به صورت روشن‌تری به تشریح آنچه دستاوردهای بیانیه لوزان خونده‌اند، بپردازند.

اخبار سیاسی ایران

WhatsApp us