الزامات ابتدایی در طراحی و لوله کشی موتورخانه و تصفیه خانه استخر

نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – پنجشنبه ٢۳ آبان ۱۳٩٢
نسل جدید لوله و تجهیزات در لوله کشی استخر های شنا

سازه های آبی ( استخر، سونا ی بخار ، جکوزی ، استخر کودک ، حوضچه های آبسرد و آبگرم ، مه پاش ، )

قلب تپنده یک ساختمان ،  موتورخانه و برای استخر های شنا تصفیه خانه میباشد .

در استخر های شنا به دلایل مختلف نمیتوانیم همچون ساختمان و لوله کشی خانگی ، عمل کنیم .

نکته حائز اهمیت در طراحی و اجرای استخر ها و مجموعه های آبی این است که یک بار برای همیشه یک کار را باید انجام داد و راه برگشتی وجود ندارد .

دلایل و تفاوت لوله کشی سازه های آبی مانند استخر های شنا را با دیگر پروژه ها را بیان میکنیم :

1 – طراحی پایپینگ ( لوله کشی ) استخر های شنا بدلیل حجم بالای مصالح ، بتن ریزی و غیر قابل دسترس شدن لوله ها در زیر استخر

2 – رطوبت بالای محیط بدلیل حجم بالای آب

3 – شستشو و استفاده از مواد خورنده مانند اسید ها ، کلر ، ازن ، برم ، سولفات الومینیم و…

4 – سایز بالای لوله ها ، به نوعی لوله کشی استخر های شنا ، جکوزی ها و سونای بخار را نمیتوانیم لوله کشی معمولی بیان کنیم . این تاسیسات هم از نظر لوله کشی ، برق و دیگر مصالح و تجهیزات از جمله پروژه های صنعتی محسوب میگردد .

5 – حجم بالای سیال ، قدرت پمپ ها ، فشار بخار

6 – نیاز به سرویس هفتگی بابت ، جارو ، بک واش ، کلر ، سرویس پمپ ها و …

 

ایجاد فنس در استخر های روباز در تمامی کشور های جهان امری اجباری و در بخش استاندارد استخر های شنا به آن تاکید مکرر شده است .

لوله کشی با لوله های پی وی سی

یک موتورخانه استخر مسابقات . نمای یک لرزه گیر بزرگ

تصفیه خانه یک استخر خانگی

ادامه مطلب …

حال که تا حدی به اهمیت و حساسیت یک موتورخانه با تصفیه خانه پی بردیم به نکاتی درباره طراحی ، معماری ، لوله کشی ، چیدمان و اجرای  آن نیز بطور خلاصه میپردازم .

الف – محاسبه ، ترسیم و مسیر پایپینگ  : نکته ای که در اغلب پروژه ها به آن کمتر توجه میشود ، سایز اسمی با سایز حقیقی لوله . جدی نگرفتن محاسبه سایز لوله ها . مطمئنا مجموعه ای که از یک سیستم اصولی جریان آب برخوردار نباشد ، برای تصفیه آب دچار مشکلاتی از نظیر هزینه بالای کلر و مواد افزودنی دیگر خواهد شد که این امر باعث مشکلات زیادی میگردد که عواقب آن جبران ناپذیر است . متصدیان و مدیران استخر های عمومی صد در صد به این مساله واقف هستند .

ب – وضعیت و انتخاب محل موتورخانه : آیا اپراتورها و تکنسین های تصفیه خانه میتوانند در هر زمان بدون حرکت از داخل مجموعه به محل موتورخانه وارد و خارج شوند .

ب 1 – مسیر اپراتور ها جهت سرویس هر دستگاه : مثلا برای بکواش یک فیلتر بزرگ شنی و یا تعویض سیلیس حداق باید سمت دریچه دومتر در عرض فیلتر فضای خالی داشته باشیم . ویا برای سرویس پمپ باید فضایی معادل یک پمپ را در اطراف پمپ برای باز و بسته کردن داشته باشیم .

ب 2 – برای استخر های عمومی لازم است تصفیه خانه طوری طراحی گردد که بتوان منبع ها ، دیگ و یا تانک ها را از آن خارج یا به آن وارد نمود ، به همین دلیل از سقف های متحرک ، دال متحرک ، و حتی سیستم های جرثقیل نیز استفده میگردد .

پ – کاربری محل مورد نظر را مشخص کنیم ، موتورخانه ، تصفیه خانه ، محل نگهداری کلر و مواد ضدعفونی .

ت – ایا میدانیم در محیط تصفیه خانه احتمال چه اتفاقاتی وجود دارد .
ث –  انتخاب جنس و نوع لوله جهت قسمت های مختلف :  برای استخر های شنا بعلت بالا بودن حجم آلاینده ها و میزان مصرف مواد ضدعفونی مانند کلر یا ازن بهتر است لوله هایی انتخاب شود که بیشترین سطح مقاومت را دربرابر خورندی در مقابل کلر یا نوع سیستم ضدعفونی را داشته باشند . برای جکوزی ها علاوه بر مقاومت دربرابر مواد خورنده سطوح باید در برابر فشار هد پمپ ماساژور و برای لاین گرمایش مقاومت در برابر حداقل 60 درجه حرارت  را داشته باشد . برای سونای بخار بهترین گزینه لوله های استیل با کربن بالا میباشد که استاندارد باشد .

اصولا برای هر بخش از موتورخانه و تصفیه آب در مجموعه های استخر باید بر اساس میزان عوامل مختلف بهترین لوله را انتخاب نمود : مانند  : لوله هایی برای زیر استخر ، لوله متصل به دیگ گرمایش ، لوله های رینگ جکوزی ، لوله های بخار پخش کن ، لوله فیلتر شنی ، لوله جارو ، سرجت های جکوزی و استخر ، لوله کشی منبع بالانس و …

ج – معماری موتورخانه و نصفیه خانه : یک موتور خانه استاندارد مانند یک کارگاه مجهز و بزرگ است . در این محل شما به عنوان  یک اپراتور به راحتی میتوانید مسیر ها و شیر ها را شناسایی کنید ، اگر نیاز به تعمیر ، تعویض یا باز کردن آب برای شستشو دارید این کار را بدون نگرانی انجام میدهید . برای سرویس های هفتگی و ماهانه بدون نیاز به عبور از داخل ساختمان به راحتی وارد و از موتور خانه خارج می شوید . اگر بوی کلر ، دود ، یا نبود اکسیژن آزار تان دهد به راحتی بوسیله سیستم تهویه محیط  را از هر گونه بو و یا رطوبت تخلیه میکنید .

د – در صورتی که لازم باشد بعد از مدتی دستگاه دیگری مانند آب شیرین کن به این مجموعه اضافه کنید باید از قبل موتور خانه شما برای تمام تجهیزات و خطوط رزرو طراحی شده باشد .

ر – سازه موتورخانه و تصفیه خانه استخر :

تعاریف لوله کشی آب و فاضلاب

نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – سه‌شنبه ۱٢ دی ۱۳٩۱
تعاریف لوله کشی آب و فاضلاب

اتصالات

به کمک اتصالات لوله ها در طول های مختلف به هم وصل می شوند تا طول مورد نظر به دست آید ودر عین حال اتصالات پیوستگی و تغییر جهت مسیر لوله کشی را تامین کنند.پیوستگی و امتداد خط لوله با استفاده از بوشن ها مغزی ها و تبدیل ها میسر میشود.برای تغییر مسیر خط لول هااز سه راه چهار راه و زانو استفاده می کنند. کلاهک (کپ)برای بستن دهانه لوله در پوش برای کور کردن دهانه اتصالات و تبدیل ها برای تبدیل قطر دهانه لوله و اتصالات به کار میروند.

مهره ماسورها اتصالاتی بوجود میآورند که به سادگی باز میشوند. مهره ماسوره ها ی رزوهای سه پارچه اند:دو قسمت از آن ها که به دو سر لوله ها پیچ شده و قسمت سوم در حالی که با رزوه قسمت اول درگیر است و برروی قسمت دوم نیز می لغزد این دو تکه را به همدیگر متصل می سازد. دبی در سیستم لوله کشی را به کمک شیر فلکه ها بر اساس نوع جنس قطر و فشار کار طبقه بندی میشوند تنظیم می کنند.

لوله مغزی : قطعه لوله های با طول کمتر از 30 سانیمتر که دو انتهای آن رزوه شده باشد. لوله های بزرگتر از 30 سانتیمتر تکه لوله محسوب میگردند.

سه راهها: مهمترین و پرمصرفترین اتصالات در انشعاب لوله ها هستند. سه راهها مانند زانو در اندازه ها و انواع متنوعی ساخته میشوند.از آن برای انشعاب های 90 درجه استفاده می شود و همواره انشعاب آن با زاویه قائمه است. اگر هر سه خروجی سه راه هم اندازه باشند نوع آن بر حسب قطر لوله مشخص می شود مانند سه راه یک دوم اینچ چنانچه اندازه قطر انشعاب (نافی)با قطر لوله اصلی متفاوت باشد اول اندازه قطر اصلی را می نویسند و بعد انشعاب .زمانی که قطر هر سه خروجی متفاوت باشد اندازه هر سه خروجی را باید نوشت و قطر لوله اصلی را باید اول آورد .

چهار راه:در واقع همان سه راه است که خروجی دیگری مقابل نافی داشته باشد محورهای این چهارراه خروجی در صفحه ای مشترک واقع و بریکدیگر عمود هستند. چهارراه نیز مانند سه راه در اندازه های مختلف ساخته می شوند.

لوله مغزی : قطعه لوله های با طول کمتر از 30 سانیمتر که دو انتهای آن رزوه شده باشد. لوله های بزرگتر از 30 سانتیمتر تکه لوله محسوب میگردند.

سه راهها: مهمترین و پرمصرفترین اتصالات در انشعاب لوله ها هستند. سه راهها مانند زانو در اندازه ها و انواع متنوعی ساخته میشوند.از آن برای انشعاب های 90 درجه استفاده می شود و همواره انشعاب آن با زاویه قائمه است. اگر هر سه خروجی سه راه هم اندازه باشند نوع آن بر حسب قطر لوله مشخص می شود مانند سه راه یک دوم اینچ چنانچه اندازه قطر انشعاب (نافی)با قطر لوله اصلی متفاوت باشد اول اندازه قطر اصلی را می نویسند و بعد انشعاب .زمانی که قطر هر سه خروجی متفاوت باشد اندازه هر سه خروجی را باید نوشت و قطر لوله اصلی را باید اول آورد .

چهار راه:در واقع همان سه راه است که خروجی دیگری مقابل نافی داشته باشد محورهای این چهارراه خروجی در صفحه ای مشترک واقع و بریکدیگر عمود هستند. چهارراه نیز مانند سه راه در اندازه های مختلف ساخته می شوند.

درپوش ها:برای بستن انتهای لوله بوشن دار یا اتصالی که دارای رزوه مادگی باشد به کار میروند. در پوشها از جنس چدن آهن چکش خوار و برنج هستند. برای اندازه های کوچک از در پوش سر چهار گوش بر جسته یا مغزی و برای اندازه های بزرگ از در پوش سر شش گوش استفاده می گردد. مهره ماسوره : انواع مختلفی دارند. کاربرد فراوان مهره ماسوره ها در خطوط لوله کشی در سهولت تعمیرات نمود می کند.وقتی مهره ماسوره و یک اتصال تلفیق شون.میتوان با استفاده از یک اتصال رزوهای تنها از تمام مزایای مهره ماسوره بر خوردار شد.

بوشن: معمولا سر هر شاخه لوله یک عدد بوشن نیز می بندند. بوشن ها از جنس چدن یا آهن چکش خوار و یا برنج هستند. بوشن ها عموما رزوه راستگرد دارند ولی نوع چپگرد را هم طبق سفارش می سازند.نوع دیگری از بوشن که روپیچ توپیچ یا دنباله نام دارد با بوشن متعارف فرق می کندو دارای رزوه روپیچ است.
عملکرد بوشن تبدیل اتصال انتهای رزوه شده(خارجی)لوله به اتصالی با اندازه بزرگتر است. بوشن تبدیل یک روپیچ- توپیچ به شکل در پوش تو خالی و با دو دهنه به قطر های مختلف است و آنرامیتوان اتصالی برای کاهش و یا افزایش قطر تلقی کرد.

کلا هکهای لوله: کلاهک (کیپ)لوله برای بستن لوله یا اتصالی که دارای رزوه روپیچ باشد به کار می رود.کلا هک ها مانند در پوش ها از جنس چدن آهن چکش خوار و برنج هستند.

ابزار لوله کشی ونحوه استفاده از آن ها

در لوله کشی ساختمان علاوه بر آچارهای معمولی نظیر انبر دست آچار تخت و رینگی چکش و غیره ابزار نیز کار برد دارند که به شرح زیر می باشند:

آچار لوله گیر: این وسیله جزء وسایل اولیه و حتمی در لوله کشی می باشد بعلت حالت خاص دهانه این آچار در صورتیکه جهت گردش آن صحیح باشد دهانه دور لوله قفل شده و هر نوع لوله را به راحتی باز یا بسته میکند.جهت صحیح گردش آچار لوله گیر از طرف انتهای دسته آچار بطرف دهانه در جهت گردش عقربه ساعت باعث بسته شدن لوله در اتصال میگردد.

آچار شلاقی:این نوع آچار نیز در لوله کشی کاربرد داشته و شبیه به آچار لوله عمل مینماید.

آچار زنجیری: این آچار نیز مانند آچار لوله گیر و شلاقی برای باز و بسته کردن لوله بکار می رود و فرق آن با آچار لوله گیر در این است که لوله های با قطر بزرگ را نیز میتوان با آن باز و بسته نمود.جهت گردش صحیح این آچار نیز شبیه آچار لوله گیر می باشد.

انبر دست قفلی: این ابزار نیز در لوله کشی برای لوله های باریک وسیله مناسبی می باشد. با این تفاوت که دهان آن حالتی دارد که مانند گیره نیز عمل میکند و لوله یا قسمت مورد کار را بین دو تیغه دهانه آن نگه میدارد.

آچار تسمه ای: این نوع آچار نیز مانند آچار لوله گیر میباشد با این تفاوت که در لوله کشی ها با لوله مسی که از آچار شلاقی بعلت خراب کردن جداره لوله نمیتوان استفاده کرد مورد استفاده قرار داده میشود.

آچار فرانسه: از این آچار برای باز و بسته کردن پیچهای مختلف شش گوش و چهار گوش مختلف استفاده میگردد.

گیره: برلی لوله کشی از گیره های معمولی که دارای دو تیغه مقابل یکدیگرند نمی توان استفاده کرد. فرق این نوع گیره با گیره تیغه ای معمولی در این است که از چرخش لوله در اثر حدیده کاری و غیره جلوگیری مینماید ضمنا در اثر فشار تیغه های گیره معمولی و بعلت تا ثیر فشار بر آن دو خط مقابل لوله باعث لهیدگی و اصطلاحا دو پهنه شدن لوله میگردد.اما گیره لوله کشی دور تا دور لوله را گرفته و فشار تیغه های مخصوص آن به دور لوله وارد آمده و هیچ ضایعه ای در لوله بوجود نمی آورد.نوع دیگر گیره مخصوص لوله کشی گیره زنجیری می باشد که فضای کمتری را اشغال می کندو نوع سوم آن ترکیبی از گیره معمولی تیغه ای و گیره لوله کشی است.

لوله بر: این ابزار لوله را کاملا تخت ودر زاویه 90 درجه نسبت به محورطولی لوله می برد.این وسیله بمراتب راحت و سریع تر از اره برای بریدن لوله عمل میکند.

برقوزن: این وسیله برای تراشیدن زائده های اضافی داخل لوله که در اثر بریدن با لوله بر روی سطح داخلی لوله باقی میماند بکار میرود.

حدیده: این دستگاه به دو صورت دستی و برقی به بازار عرضه میگرددکه به دو نوع در حالت کلی تقسیم میگردد:

حدیده با پارچه های قابل تغییر
حدیده با پارچه های ثابت
این دستگاه برای دنده کردن سطح خارجی لوله بکار میرود از مهمترین وسایل لوله کشی میباشد.

قلاویز: این وسیله برای دنده کردن سطح داخلی قطعات سوراخ شده جهت بستن لوله یا پیچ در آنها بکار میرود.
ابزار های لوله مسی:

o لوله بر مسی به همراه بر قو مخصوص
o گیره لوله مسی
o لاله کن نوع چکشی و پیچی
o فنر خم کن لوله که در اندازه های مختلف ساخته شده است
o خم کن اهرمی
o خم کن با نوع ضامن چرخ دنده
o دستگاه جوش هوا و استیلن مخصوص جوشکاری لوله های مسی
o دستگاه جوش پروپان
o فندک مخصوص روشن کردن سر پیک جوشکاری
o دستگاه تمیز کننده لوله مسی (داخلی و خارجی)

ابزار و وسایل لوله کشی فاضلاب

لوله بر: این نوع لوله بر مخصوص بریدن لوله های چدنی میباشدو شیوه کار شبیه به لوله بر مسی وگالوانیزه دارد.
قلم سرب کاری
کوره ذوب سرب: در این کوره سرب را ذوب کرده و پس از انجام عملیات اولیه کنف کاری و اطمینان از آببندی اتصال و برای محکم شدن اتصال سرب را داخل شیار بین دو لوله می ریزند.

نحوه لوله کشی فاضلاب

لوله چدنی: لوله های چدنی و اتصالات آنها معمولا به صورت نرومادگی ساخته می شوند. برای وصل کردن لوله به لوله یا اتصال لوله را باید طوری نصب کرد که قسمت مادگی در جهت جریان قرار گیرد. قبل از اتصال لازم است که سرها و همچنین بدنه لوله چدنی از نظر شگستگی آزمایش شود. نحوه آزمایش از طریق زدن ضربات آرام چکش کوچک امکان پذیر است. حتی اگر لوله دارای ترک موئی هم باشد صدای ضربات به صورت بم که اصطلاحا صدای مرده چدن نام دارد شنیده میشود.پس از اطمینان از سالم بودن لوله ها آن ها را کاملا در یک محور در داخل هم قرار میدهیم بنحوی که بصورت خارج از مرکز نسبت به یکدیگر قرار نگیرند.سپس کنف مخصوص لوله کشی را بصورت مارپیچ بافته و توسط قلم مخصوص به داخل شیار کوبیده سرب مذاب را روی آن می ریزند.سرب باید حدود 5/2 سانیتیمتر روی کنف ریخته شود تا دو سر اتصالات به هم خوب محکم شوند.

لوله پی وی سی:این لوله ها نیز معمولا بصورت نر و مادگی ساخته می شوند .تفاوت این لوله ها با لوله های چدنی در این است که اتصال آن ها ازطریق چسب بوده و بین دو سر آن ها پس از اتصال فضایی باقی نمی ماند.

لوله سیمانی: ساخت این نوع لوله نیز شبیه لوله چدنی بوده وبین اتصالات آن فضا باقی می ماند. نحوه لوله کشی کاملا شبیه لوله های چدنی بوده بااین تفاوت که لوله سیمانی احتیاجی به کنف کاری ندارد و بجای سرب از ملات ماسه سیمان جهت محکم شدن اتصالات استفاده میگردد.برش لوله های سیمانی توسط قلم مخصوص گوه ای وچکش انجام می گیرد.

نحوه لوله کشی آب

لوله گالوانیزه:برای لوله کشی با لوله گالوانیزه ابتدا باید اندازههای مختلف لازم جهت لوله کشی را تعیین نمود و سپس دو سر لوله را در میان گیره مخصوص لوله کشی قرار داده و توسط حدیده سر های لوله بریده شده را را دنده کرد. آب بندی این لوله ها توسط نوار پلاستیکی مخصوص یا خمیر وکنف لوله کشی انجام میگیرد سپس لوله ها توسط اتصالات مناسب در محل مورد نظر نصب میشوند.

لوله پلاستیکی مسی و برنجی: در لوله کشی با لوله پلاستیکی جامد از اتصالات مخصوص استفاده می شود ولی اگر لوله از نوع پلاستیک نیمه جامد و یا معمولی باشد توسط رابط های مخصوصی می توان از اتصالات لوله های مسی استفاده نمود.در لوله کشی با لوله برنجی از روش جوشکاری بیشتر استفاده می گردد.

سیفون: یکی از مهمترین وسایل در شبکه لوله کشی سیفون است عملکرد سیفون مانند شیر یکطرفه ای است که امکان تخلیه آزادانه آب یا فاضلاب را از وسیله بهداشتی به شبکه فاضلاب فراهم میکند ولی نمی گذارد گاز حاصل از فاضلاب وارد وسیله بهداشتی و فضای داخلی شود.هر وسیله بهداشتی در لوله کشی بجز آنها که سیفون سر خود هستند باید سیفون آببند در نزدیکی خود داشته باشند.

پرکن سیفون: پرکن سیفون روی لوله آب سرد ظرفشویی آشپزخانه توالت ها آبخوری ها سوارمیشود. اغلب آب این گونه سیفون ها تبخیر شده و بنابراین گاز فاضلاب و حشرات موذی از لوله فاضلاب به محیط ساختمان راه میابند.شیر پر کن سیفون اگربه طور مناسب روی لوله آب سرد سوار و به سیفون یک کفشور وصل شود وجود آب تازه را در آببند سیفون تضمین میکند .

برگرفته از

وبلاگ مهندسی بهداشت محیط
نظرات ()

جکوزی
نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – یکشنبه ٢۱ آبان ۱۳٩۱
:جکوزی: Piping Jacuzzi drawings – jacuzzi – spa

کیفیت اساس هر کاری است .

در جکوزی ها بین ماساژور ( جت )  ابتدا و انتها فشار آب متغیر میشود و این بعلت اختلاف فشار در ابتدا تا انتهای لوله هاست شاید به نظر برخی چاره فقط لوله کشی یه روش رینگی باشد. اما روش های دیگری با هزینه کمتر نیز وجود دارد .

ونچوری : کنترل هوا در آب ، در یک جکوزی برای ایجاد ماساژ به نیروی هوا نیاز مندیم .

Piping Jacuzzi drawings

از گالری تصاویر جکوزی در دامه دیدن فرمایید

برای دیدن گالری تصاویر جکوزی بر روی لینک زیر کلیک کنید

جکوزی
نظرات ()

خوردگی تاسیسات استخر های شنا و عوامل آن
نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – شنبه ۸ مهر ۱۳٩۱
خوردگی تاسیسات استخر های شنا و عوامل آن

در لوله کشی استخر ها و تصفیه خانه ها خوردگی زودتر و با شدت بیشتری به نصبت مقدار کلر محلول در آب اتفاق می افتد . یون کلر شدیدا مخرب است به صورتی که حتی آرماتور های داخل بتن نیز از خوردگی آن مصون نیستند و باید تمهیدات ویژه ای برا آن دید .

عکس متعلق به پروژه باز سازی استخر شهرک غرب
خوردگی پدیده ای است که به واسطه اثر متقابل ماده و محیط بر هم پدید می آید و در نتیجه آن ماده تغییر حالت داده و دچار فساد می شود.

محیط ممکن است آب ، یا هر مایع دیگر، خاک و یا هوا باشد. انواع مختلف خوردگی را می توان به خوردگی ناشی از جریان الکتریسیته وجریانات اتفاقی برق، خوردگی بر اثر فشار، خوردگی شیمیایی وخوردگی میکروبی طبقه بندی کرد.
خوردگی فرآیندی است که طی آن فلز پالایش شده به تدریج به حالت طبیعی خود برمی گردد. این فرآیند از همان لحظه که فلز در کارخانه از سنگ طبیعی جدا می شود شروع می شود و اساسا یک فرآیند پایان ناپذیر است. وقتی دو فلز غیر هم جنس در تماس با یکدیگر قرار می گیرند، فلزی که آند است شروع به زنگ زدگی می کند و این زنگ زدگی باعث نشت و ترکیدگی در لوله های انتقال آب شده و باعث هدرروی سنگین آب می شود.

منبع و لینک کامل مقاله را به آدرس زیر دنبال کنید .

وبسایت اسمز معکوس – خوردگی و رسوب در لوله کشی استخر ، سونای بخار و جکوزی

مرجع : سایت جامع پیمانکاران
نظرات ()

آبیاری ، روش های آبیاری ،فضای سبز
نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – یکشنبه ٢ مهر ۱۳٩۱
آشنایی با روشهای آبیاری

حوزه ترویج و نظام بهره برداری 1384

آبیاری تحت فشار

مقدمه

آبیاری تحت فشار

بطور کلی سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار به روشهایی گفته می‌شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می‌کنند. آبیاری تحت‌فشار به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری موضعی انجام می‌شود. روش آبیاری موضعی به دو دسته آبیاری قطره‌ای و خطی انجام می‌گیرد. که این دو روش به مقدار زیادی صرفه جویی در مصرف آب خواهد داشت.

آبیاری تحت فشار روش جدیدی از آبیاری است که در آن آب با فشار وارد لوله های اصلی و فرعی شده و از سوراخهایی که به آنها قطره چکان ، آب پاش ، آب فشان و یا نازل می گویند ، به صورت قطره یا ذرات ریز خارج می شود وبدین طریق از تلفات آب در عمل انتقال به درون مزرعه جلوگیری و آب به اندازه ای که لازم است به مزرعه و محصول داده می شود . آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و قطره ای تقسیم می گردد که راندمان آبیاری در روش بارانی از 32% به 70% و در روش     قطره ای به 90% افزایش می یابد .

آبیاری بارانی

سیستم آبیاری بارانی روشی است که در آن آب تحت تاثیر فشار ایجاد شده بوسیله موتور پمپ ، وارد لوله های مسیر شده و از طریق آب پاش ها به اطراف پخش می شود که به طور کلی به دو دسته سیستمهای لوله ای یا کلاسیک از قبیل سیستم کلاسیک ثابت و متحرک و سیستمهای مکانیکی نظیر سیستم دوار مرکزی تقسیم می شود .

 

آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای یکی از روشهای پیشرفته و تکامل یافته آبیاری تحت فشار می باشد که درآن ، آب به صورت قطره قطره توسط قطره چکان به میزان لازم در اختیار درختان و انواع محصولات وجینی قرار می گیرد و فقط منطقه ی اطراف ریشه را خیس می کند ، در واقع در این روش با مصرف حداقل آب ، نیاز آبی گیاه تامین می گردد .

 

آبیاری قطره ای سوپر دریپ

این نوع سیستم برای زراعت گیاهان زراعی ردیفی مثل سیب زمینی ـ ذرت ـ پنبه و چغندر قند مورد استفاده قرار می گیرد و لوله ها به صورت نوارهایی در روی سطح خاک قرار گرفته و در هر  10 ـ 20 ـ 30 سانتی متری دارای قطره چکان می باشند .

 

ویژگیها و مزایا ی آبیاری تحت فشار

1.      صرفه جویی در مصرف آب

2.      عدم نیاز به تسطیح اراضی

3.      توزیع یکنواخت آب در مزرعه

4.      افزایش کمی و کیفی محصول

5.      سهولت در انجام عملیات زراعی

6.      قابل استفاده برای تمام گیاهان

7.      کنترل فرسایش خاک و رواناب سطحی

8.      جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک

9.      عدم نیاز به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و نهرهای زهکشی

10.  امکان انجام آبیاری همراه با کود پاشی و سمپاشی و پخش یکنواخت آنها

11.  عدم نیاز به نیروی کارگر زیاد به دلیل ثابت بودن اجزای سیستم

12.  وارد نشدن بذر علفهای هرز به مزرعه به دلیل انتقال آب از طریق لوله ها

13.  عدم امکان رویش بذر علفهای هرز به دلیل مرطوب شدن فقط بخشی از سطح خاک اطراف ریشه ( آبیاری قطره ای )

 

 

تهیه و تنظیم: احمد سیدی – فینا مددزاده
آبیاری تحت فشار

بطور کلی سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار به روشهایی گفته می‌شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می‌کنند. آبیاری تحت‌فشار به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری موضعی انجام می‌شود. روش آبیاری موضعی به دو دسته آبیاری قطره‌ای و خطی انجام می‌گیرد. که این دو روش به مقدار زیادی صرفه جویی در مصرف آب خواهد داشت.

تعریف یستم آبیاری قطره ای: دراین سیستم آب بوسیله پمپ از منبع بداخل شبکه پمپ شده وضمن عبور از سیلکون ( فیلتر گردایی ) شن ومواد خارجی آن ته نشین می گردد. دراین روش آب با فشاری بیش ازیک اتمسفر از منبع تامحل مصرف انتقال می یابد. آب بصورت قطرات مجزا و پیوسته ویا بصورت اسپری ریز با فشار کم از طریق قطره چکان درطول خط انتقال آب قرار دارند . آبیاری قطره ای روش موثری درتحویل آب مورد نیاز گیاه درمحدوده توسعه ریشه بداخل خاک است واین امکان را بوجود می آورد که عمل آبیاری تاحد رفع نیاز آبی گیاه انجام می‌شود . بنابراین دراین روش به میزان زیادی ازاتلاف آب بصورت نفوذ عمقی، ایجاد روان آب سطحی وتبخیر درمقایسه با روشهای سنتی وبارانی کاسته می شود. سیستمهای مختلف آبیاری قطره ای 1. سیستم آبیاری قطره ای قطره چکان درخط 2. سیستم آبیاری زیرزمینی بالوله‌های تراوا 3. سیستم آبیاری بابلر 4. سیستم آبیاری قطره ای نواری 5. آبیاری قطره ای ثقلی

تعریف آبیاری بارانی: آبیاری بارانی روشی است که درآن آب آبیاری را با سرعتی مساوی و یا کمتر از نفوذ پذیری خاک به صورت باران برسطح زمین پخش می نماید. بطورکلی آبیاری به روش بارانی را دراغلب شرایط مانند مناطق شیبدار بیشتر خاکهای سبک، متوسط وشرایطی که آبیاری به طریق ثقلی امکان پذیر نیست قابل اجرا می باشد.

آبیاری زیرزمینی
در این روش، آبیاری، رطوبت لازم برای محیط ریشه گیاه توسط کنترل سطح ایستابی است. برای این منظور لازم است که یک لایه غیر قابل نفوذ در عمق مناسب از سطح خاک وجود داشته باشد تا بتوان سطح ایستایی را کنترل نمود. از مهم‌ترین مشخصه‌های این روش مرطوب نشدن سطح خاک است بطوریکه معمولاً برای تأمین آب در محیط ریشه سطح ایستابی به حدی بالا آورده می‌شود که رطوبت بتواند با استفاده از خاصیت موئینگی به محیط ریشه برسد.

معیارهای انتخاب روشهای مناسب آبیاری
در یک پروژه آبیاری انتخاب روش آبیاری مناسب نقش بسیار با اهمیتی در موفقیت آن پروژه ایفا می‌کند. اساسی‌ترین عوامل موثر در انتخاب روشهای آبیاری به شرح زیرند: بافت خاک – آماده کردن زمین – اندازه مزارع – شوری خاک – زهکشی خاک – آب قابل دسترس – کیفیت آب مصرفی – گیاهان الگوی کشت – انرژی قابل دسترس – رعایت تناوب زراعی و عملیات زراعی – کیفیت و میزان محصولات (کمیت و کیفیت محصولات) – وضعیت آب و هوایی (اقلیم) – هزینه آب – مسائل فرهنگی و اجتماعی.

هدف آبیاری
تامین آب کافی برای ادامه زندگی گیاه.
حفاظت و بیمه گیاهان در مقابل تنش‌های ناشی از کم آبی یا بی آبی‌های کوتاه مدت.
خنک کردن خاک و اتمسفر یا هوای اطراف گیاه.
شستن املاح مضر در خاک.
نرم کردن ناحیه قابل شخم خاک.
ارتباط با سایر علوم
آب شناسی: بارش‌هایی که در منطقه صورت می‌گیرد و به صورت روان آب درمی‌آید را مورد مطالعه قرار می‌دهد.
گیاه شناسی: نیاز گیاه موجود در برنامه آبیاری و الگوی کشت را مورد مطالعه قرار می‌دهد.
خاک شناسی: به مطالعه خاک از لحاظ فیزیکی و نیز از لحاظ محیطی برای کشت و پرورش گیاه می‌پردازد. ضمن اینکه در مورد چگونگی تشکیل خاک و رده بندی آنها و همچنین بحث در مورد موجودات زنده خاک و اثرات آن بر رشد گیاهان بحث می‌کند
گرداورنده : سایت جامع پیمانکاران

منبع اینترنت ، ویکی پدیا ، سایت جهادسازندگی
نظرات ()

نانولوله – کربن – ساختارهای الکترونی نانولوله
نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – چهارشنبه ٢٩ شهریور ۱۳٩۱
نانولوله کربنی
عکس سه بعدی از یک لوله کربنی

نانولوله‌های کربنی‌ که از صفحات کربن به ضخامت یک اتم و به شکل استوانه‌ای توخالی ساخته شده‌است در سال ۱۹۹۱ توسط سامیو ایجیما (از شرکت NEC ژاپن) کشف شد.

خواص ویژه و منحصر به فرد آن از جمله مدول یانگ بالا و استحکام کششی خوب از یک طرف و طبیعت کربنی بودن نانولوله‌ها (به خاطر این که کربن ماده‌ای است کم وزن، بسیار پایدار و ساده جهت انجام فرایندها که نسبت به فلزات برای تولید ارزان‌تر می‌باشد) باعث شده که در دهه گذشته شاهد تحقیقات مهمی در کارایی و پرباری روش‌های رشد نانولوله‌ها باشد. کارهای نظری و عملی زیادی نیز بر روی ساختار اتمی و ساختارهای الکترونی نانولوله متمرکز شده‌است. کوشش‌های گسترده‌ای نیز برای رسیدگی به خواص مکانیکی شامل مدول یانگ و استحکام کششی و ساز وکار عیوب و اثر تغییر شکل نانولوله‌ها بر خواص الکتریکی صورت گرفته‌است. می‌توان گفت این علاقه ویژه به نانولوله‌ها از ساختار و ویژگی‌های بی‌نظیر آن‌ها سرچشمه می‌گیرد.

ویژگی‌های نانولوله‌های کربنی

انواع نانولوله‌های کربنی

روش‌های تولید نانو لوله‌های کربنی

کاربردهای نانولوله‌های کربنی

چالش‌های فراوری

جمع بندی

بعد از ساخت اولین نانولوله، دانشمندان بر روی روش‌های سنتز این نانولوله فعالیت زیادی انجام داده و توانستند به روش‌های مختلفی دست یابند و سپس سعی کردند با ارائه روش‌های متنوع بر مشکلات موجود نیز فائق بیایند که بعضی از مشکلات تا حدی مرتفع و بعضی نیز همچنان پابرجاست. با این وجود امروزه سنتز نانولوله‌ها یک مسأله کاملاً حل شده‌است لذا کمتر محققی به دنبال سنتز نانولوله با روش‌های خاص می‌باشد. می‌توان گفت امروزه بعد از گذر از مرحله سنتز به مرحله تجاری‌سازی نانولوله‌ها رسیده‌ایم، مرحله‌ای که می‌تواند توان رقابتی بالای شرکت‌ها را نمایان سازد.

بعضی اوقات تجارت به جهان داروینی شبیه می‌شود، جهانی که شرکت‌ها برای تسلط بر یکدیگر در آن با هم به رقابت می‌پردازند. در این فرایند شرکت‌های ضعیف‌تر مجبور به ترک صحنه سرمایه‌گذاری تجاری می‌شوند. به نظر می‌رسد این ماجرا در مورد یکی از شاخه‌های اصلی فناوری نانو یعنی نانولوله‌های کربنی نیز صادق می‌باشد.

شرکت‌هایی از سراسر جهان، از جزیره کوچک قبرس گرفته تا جمهوری خلق چین، ادعای ریسک و سرمایه‌گذاری بر روی نانولوله‌های کربنی را دارند. محصولاتی که از فولاد سخت‌تر، از آلومینیوم سبک‌تر و از مس ضریب هدایت بیشتری داشته و نیمه‌هادی خوبی نیز هستند. تولید کنندگان در حال سرمایه‌گذاری جهت پیشبرد این بخش و کاهش قیمت‌های این فرآورده هستند. اما در واقع بقای این شرکت‌ها وابسته به نوع نانولوله‌هایی است که ارائه می‌دهند، چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ ثبت اختراعات در این زمینه.

درست است که هنوز سوددهی اقتصادی نانولوله‌ها کاملاً روشن نیست، اما دانشمندان معتقدند چیزی قوی‌تر از فولاد به خوبی می‌تواند جای خود را در بازار باز کند. لذا در آینده نه چندان دور شرکت‌هایی که از نانولوله جهت بهتر کردن کیفیت محصولات خود استفاده می‌کنند بازار آینده را در اختیار خواهند گرفت.
منبع : ویکی پدیا

گرداورنده : سایت جامع پیمانکاران
نظرات ()

لوله کشی استخر و آماده سازی برای اجرای بتن
نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – دوشنبه ٢٧ شهریور ۱۳٩۱
به استناد کتب و استادان بنا : بتن استخر باید یه تیکه باشه .

اما کو گوش شنوا . منظور از بتن یه تیکه این است که کف و دیواره در عرض یک روز ریخته شود . ایدعال است فاصله آرماتورها از 15 سانتی متر در تمام جهات کمتر نباشد و ویبره با فرکانس پایین در ابتدا و فرکانس بالا در انتها تنظیم شود . بهتر است برای آرماتور و اجرای مخلوط بتن و قالب بندی از اکیپ ماهر که اختصاصی استخر کار میکنند استفاده شود . سبد استخر با سبد پی زمین تا آسمان سخت تر و نیاز به مهارت بالاو تجربه دارد .

{{ تصفیه خانه از همه جهات مهم است و نیاز به انجام تمام نکات را دارد . تصفیه خانه و موتور خانه یک ساختمان یا یک مجموعه استخر حکم قلب تپنده آن بنا را دارد و باید از همه نظر پیش بینی های لازم قبل از ساخت انجام شود }}

در تمام کارها اول لوله کشی میکنند و بعد بتن کف و بعد بتن دیواره که این روال به احتمال زیاد برای چند سال آینده استخر را دچار مشکل میکند

با تشکر از توجه شما

درباره ما
نظرات ()

به نظر شما کدام لوله برای لوله کشی استخر و جکوزی مناسب است ؟
نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – چهارشنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩۱
به نظر شما کدام لوله برای لوله کشی استخر و جکوزی مناسب است ؟

جدا آدم گیج میشه ! هر لوله ای که میگیری یه حسن داره یه ضعف …

لطفا برای بالا رفتن آگاهی این پست را حمایت کنید و نظر خود را در آن درج کنید .
برای یکی از پروژه ها تصمیم گرفتیم لوله استیل کار کنیم . اما قیمت اون خیلی بالا در اومد مجبور شدیم فقط قسمت های حساس مانند رینگ جکوزی را استیل کار کنیم و الباقی را پلی اتیلن ..

حال به نظر شما بهترین گزینه هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت کدام لوله است .

محل درج نظرات شما …
نظرات ()

معرفی استاد عزیز مهندس رامین تابان نویسنده و مترجم
نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – چهارشنبه ٢۱ تیر ۱۳٩۱
معرفی استاد عزیز مهندس رامین تابان نویسنده و مترجم
سلام دوستان شاید اکثر دوستان که اهل مطالعه هستند جناب آقای رامین تابان را میشناسند اما لازم میدانم ایشان را معرفی کنم .

با اینکه خودم هم زیاد ایشان را نمی شناسم

این بخاطر این است که ایشان همیشه سعس در معرفی و تبلیغ خود نداشتند

اما در این وبلاگ که متعلق به تمام تاسیساتی های عزیز است ایشان را معرفی میکنم
کتاب‌های تاسیسات

افتخاری دیگر برای گروه «ایرسا تهویه امروز»

انتخاب کتاب «مهندس رامین تابان» به عنوان کتاب شایسته تقدیر در نهمین جشنواره کتب آموزشی
معرفی کتاب های مهندس رامین تابان

نکات اجرایی ایمنی
آزمایش تنظیم بالانس
وسایل اندازه گیری در تهویه مطبوع
4 – مرجع جیبی ساخت و ساز

5 – راهنمای طراحی استخر سونا جکوزی

6 – مرجع جامع استخر سونا و جکوزی
7 – کیفیت هوای داخل

8 – تهویه مطبوع
9 – راهنمای مهندسی معماری

10 – تبرید

آدرس وبسایت رامین تابان :

info@irsa-group.ir

info@hvachouse.ir

info@ramintaban.ir
ایمیل:
ww.irsa-group.ir

www.hvachouse.ir

www.ramintaban.ir
وب‌سایت:

\\\
نظرات ()

مزایا و معایب پلی پروپیلن
نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – یکشنبه ٢٠ فروردین ۱۳٩۱
درباره پلیپروپلین

سایت جامع پیمانکاران

نام این ماده پلی پروپیلن (PP)

فرمول شیمیایی آن –[CH2-CH(CH3)]n–

پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین و اساسی ترین پلیمرهای مورد استفاده در جهان  می باشد.

 

پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتاً ملایم ودر حضور کاتالیست معروف زیگلر – ناتا انجام می شود .

وجود این کاتالیست ، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود 90 درصد می باشد.

پلی‌پروپیلن‌ یک پلیمر ترموپلاست می‌باشد که در یک بازه گسترده‌ از کاربردها شامل فیلم و ورق‌، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌بندی غذایی، نساجی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پلیمر تولید شده از منومر پروپیلن به طور معمول در برابر حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم می‌باشد. کد مشخصه این پلیمر می باشد.
مولکول پروپیلن دارای ساختار شیمیایی نامتقارن می باشد، از این رو فرایند پلیمریزاسیون آن می تواند به سه نوع توالی در ساختار پلیمر حاصل منتهی گردد. به دلیل اثرات ناشی از ممانعت فضایی گروههای متیل، توالی سر به دم دارای نظم ساختاری بالاتری نسبت به سایر انواع می باشد.

مزایا و معایب پلی پروپیلن :

مزایا :

قابل فر آوری به وسیله کلیه روش های گرما نرم ها
ضریب اصطکاک کم
عایق الکتریکی بسیار خوب
مقاومت در برابر خستگی
جذب رطوبت بسیار خوب
دارای بهترین مقاومت سایشی
در دسترس بودن در گونه های مختلف
دارای دمای عملیاتی تا 126 درجه سانتی گراد
مقاومت شیمیایی بسیار خوب
مقاومت خمشی بسیار خوب
ضربه پذیری عالی
معایب

1- قابلیت تخریب بر اثر تشعشع ماورای بنفش
2- مقاومت ضعیف در مقابل عوامل جدی
3- قابل اشتعال ( نوع خاموش شونده آن موجوداست )
4- حساس بودن در مقابل حلالهای کلر دار و آرو ماتیک
5- پیوند پذیری و شولر
6- تشدیدی شکنندگی ناشی از اکسیداسیون بعضی از فلزات

جدول زیر خواص پلی پروپیلن را بعد از اصلاح وتقویت نشان می دهد .

خواص
پلی پروپلین
کیفیت قالبگیری
عالی
عالی
دانسیته
0.9
1.05-1.24
مقاومت کششی
31-38
42-62
مقاومت فشردگی
38-55
38-48
ضربه پذیری
0.025-0.1
0.05-0.25
سختی راکول
R85
R90
انبساط حرارتی
14.7-25.9
7.4-13.2
مقاومت حرارتی
110-150
150-160
مقاومت قوسی
138-185
0.0022

Polypropylene
نام آیوپاک

poly(propene)
نام‌های دیگر
Polypropylene; Polypropene;
Polipropene 25 [USAN];Propene polymers;
Propylene polymers; 1-Propene
شناساگرها
CAS
9003-07-0
خصوصیات
فرمول شیمیایی
(C3H6)n
چگالی
0.855 g/cm3, amorphous

0.946 g/cm3, crystalline
دمای ذوب
‎130–171 °C (266–340 °F)
(verify) (what is: /?)
تمامی داده‌ها مربوط به شرایط استاندارد(در  °C۲۵ و  kPa۱۰۰) است، مگر آنکه خلاف آن ذکر شده باشد.
Infobox references
مزایا ی لوله های ساخته شده از پلی اتیلن سخت HPE نسبت به لوله های فولادی
ارزانی قیمت
حمل ونقل به علت سبکی آن ها ( وزن مخصوص
عدم خوردگی و زنگ زدگی
یکنواختی ضخامت جداره لوله ها
صاف و صیقل بودن جداره داخلی و درنتیجه حداقل ته نشین شدن رسوبات
قابلیت انعطاف حتی در درجات سرمای زیر صفر
نشکستن و ترک بر نداشتن در اثر و فشار خارجی
تولید در سیستم فتریک و غیره با قطر های مختلف وبه طول های مورد نظر به صورت حلقه ای شکل
عایق بودن از نظر حرارتی
سهولت ظریقه اتصال آن ها به یکدیگر یعنی نصب سریع
عدم لزوم ماشین آلات سنگین و حجیم جهت نصب و جوشکاری
سرعت سریع وآسان و نیاز کمتر به وسایل اتصال
ویژگی های فنی لوله های چدنی
این ویژگی ها به طور کلی شامل انواع لوله ها و متعلقات و قطعات چدنی برای خطوط لوله های تحت فشار وبه خصوص شامل لوله ها و متعلقات با د هانه های مخصوص بست های سربی می شود . این ویژگی ها شامل لوله ها و متعلقات با انواع دیگر بست ها مخصوصا اتصالات لاستیکی می گردد . معهذا خصوصصیات این بست ها که امتیاز آن ها غالبا به ثبت رسیده است به تفصیل ذکرنشده و مولکول به موافقت خصوصی بین سازنده ومصرف کننده شده است .
اندازه های کلی متعلقات با چنین بست هایی می توانند همان اندازه های متعلقات با بست های سربی باشداین امر موجب تسهیل کار سازندگان د رتهیه قالب های قابل تبدیل شدنی به نوع دیگر می شود که موجب دقت وسرعت تولیدات می شود در مورد بست های دهانه این استاندارد دو نوع می شود که زائده مخصوص متحدامرکز کردن دو لوله در داخل دهانه و د رنوع دیگر دنباله قرار می گیرد.
در ریخته گری به روش سانتر یفوژ در قالب فلزی ( کوکیل ) کار نشاندن زائده در دنباله لولفه عملی نیست . با انی حال هر دو نوع بست در نظر گرفته شده است زیرا هنوز هر دو نوع به کار می رود. اندازه های مربوط به دو نوع بست چنان است که همواره ممکن است تبدیل کرد.
مزایای لوله پنج لایه
 زنگ نمی زند , منی پوسد ,رسوب نمی گیرد .
 در تحمل حرارت حتی به طور مداوم هیچ مشکلی ندارد.
 به خاطر جوش آلولمینیومی طولی می تواند بالاترین میزان فشار را تحمل کند.
 ضریب اطمینان آن کم و تقربا معادل لوله های مسی است .
 در برابر نفوذ اکسیژن 100 درصد مقاوم است .
 ضریب انتقال حرارت آن ایده آل است .
 ضریب اطمینان اتصالات آن بسیار بالاست وبا ویژگی های لوله هماهنگی دارد .
 به راحتی خم می شود ,  شکل می گیرد و حالت فنری ندارد.
 به خاطر سبکی حمل ونقل آن آسان و ارزان است
 در نصب توکار مطمئن ودر لوله کشی روکار زیبا است
 نصب آن تا 10 برابر سرع تر از لوله کشی معمولی است
 ضایعات آن در حد صفر است
 در برابر اغلب مواد شیمیایی  مقاوم است .
 تولید آن درایران باعث می شود که خیلی اقتصادی بادش .
 تکنولوژی ومشارکت آلمان کیفیت  آن را تضمین می کند.
و از همه مهم تر این که : پنج لایه تنها لوله ای است که در د سر ندارد.
===============================
معرفی پلی پروپیلن
الیاف پلی پروپیلن که از طریق پلیمریزاسیون پروپیلن به
صورت یک پلیمر خطی تهیه می گردند و به اختصار پ-پ نامیده می شوند بعد از
پیدا شدن کاتالیست زیگلرناتا تولید شدند این کاتا لیست تولید پلی پروپیلن
ایزو تاکتیک که قادر به متبلور شدن می باشد را امکان پذیر ساخت .
این الیاف در سال 1960در ایتالیا با نام تجاری مراکلون
به صورت صنعتی تولید شده وبه بازار عرضه گردیدند . خصوصیات پروپیلن باعث
رشد سریع آن در سطح بین المللی گردید وبعد از مدتی نسبتاً کوتاه ، پلی
پروپیلن توانست از نظر مقدار تولید ، چهارمین مقام را بعد از پلی استر ،
نایلون وآکریلیک کسب نماید .
عدم امکان رنگررزی الیاف پروپیلن به روشهای متداول برای دیگر الیاف ، باعث جلو گیری از رشد بیشتر این لیف مصنوعی گردیده است.
الیاف و نخ های نواری که دو کاربرد پلی پروپیلن را تشکیل
می دهند نسبتاً به آسانی به روش ذوب ریسی تهیه می گردند و آسان بودن تولید
این نوع الیاف و پائین بودن هزینه تولید استقبال بسیار گستردهای از آن را
به همراه داشته است . با بکار گیری مواد بالا برنده مقاومت در مقابل اشعه
ماوراء بنفش سعی شده است عیب کم بودن مقاومت پلی پروپیلن در مقابل این
اشعه مرتفع گردد.
پلی پروپیلن دارای دمای ذوب بالا تر (175-165درجه
سانتیگراد)در مقایسه با پلی اتیلن می باشد . از نقطه نظر استحکام ومقاومت
در مقابل سایش ،پلی پروپیلن با پلی اتیلن تفاوت زیاد ندارد .
همانطور که گفته شد پلی پروپیلن هم مثل پلی اتیلن با
روش های معمول قابل رنگرزی نبوده و به روش رنگرز ی توده که در آن قبل از
تشکیل الیاف ، به پلیمر مذاب اضافه می شود رنگرزی می گردد.
لازم به ذکراست که الیاف الفینی اصلاح شده به روش شیمیایی که قادر به رنگرزی شدن با روشهای معمولی می باشند تولید شده اند .
به عنوان مثال پلی پروپیلن حاوی پلی ونیل پیریدین به صورت
پخش شده ویا ونیل پیریدین که جزئی ماکرو مولکول را تشکیل می دهد با
رنگینه های اسیدی قابل رنگرزی است و به هر حال قیمت تمام شده این نوع الیاف
باعث گردیده است که از رنگرزی توده به عنوان مهم ترین روش برای رنگرزی
این نوع الیاف استفاده گردد.
تولید الیاف پلی پروپیلن
ماده اولیه تولید الیاف پلی پروپیلن را پروپیلن(3CH2=CHCH)تشکیل می دهد که
به صورت یک تولید جانبی در تولید اتیلن به روش شکستن مولکول نفت درصنعت
پتروشیمی شکل می گیرد .گازهای مابع حاوی پروپیلن ، دیگر ماده این منبع را
تشکیل می دهند .
پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار
نسبتاً ملایم ودر حضور کاتالیست معروف زیگلر – ناتا انجام می شود . وجود
این کاتالیست ، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می دهد که قادر به
متبلور شدن تا حدود 90 درصد می باشد .
دیگر فرمهای آتاکتیک وسیندو تاکتیک پلی پروپیلن دارا ی
خواص مناسب جهت تشکیل الیاف نمی باشند . با توجه به شرایط سرد شدن ،
ساختار بلورین پلی پروپیلن دو شکل متفاوت پیدا میکند . چنانچه پلی پروپیلن
مذاب سریعاً سرد گردد ، ساختار بلورین پایدار که پاراکریستالین و یاسمکتیک
نام دارد شکل می گیرد .
چنانچه پلی پرو پیلن مذاب به آرامی سرد گردد . ساختار
بلورین معروف به منوکلینیک بوجود می آید.حرارت دادن پلی پروپیلن ازنوع
پاراکریستالین به بیش از 80 درجه سانتیگراد باعث تغییر ساختار بلورین آن به
شگل منوکلینیک می گردد
در الیاف پلی الفینی ،پیوندهای شیمیایی ویونی بین ماکرو
مولکول های پلی پروپیلن وجود نداشته ونیرو های بین زنجیره ای به نیرو های
واندروالس محدودمی گردند . ازاین رو برای کسب خواص فیزیکی مناسب با وزن
مولکولی الیاف پلی الفینی در مقایسه با الیاف دیگر بالاتر انتخاب گردد.
با توجه به سرعت تولید و دمای پلیمر مذاب ، سرعت سرد شدن
وکشش بعد از تولید ، الیاف پلی پروپیلن ازنظر جهت گیری بلورهای خود نسبت
به محور لیف با یکدیگر تفاوت دارند و افزایش سرعت ریسندگی اولیه واعمال
کشش بعد از تولید ، جهت گیری بلورها رادر جهت محور لیف افزایش می دهد.
پلیمریزاسیون پروپیلن به سه روش امکان پذیر می باشد . در
روش تعلیق که یک روش کلاسیک بحساب می آید پروپیلن در یک محیط رقیق کننده
که معمولاً یک هیدرو کربن آلیفاتیک می باشد پلیمریزه می گردد مکمل این روش
، پلیمریزاسیون فاز گاز می باشند.
شدر ذوب ریسی پلی پروپیلن ، مشابه دیگر الیاف ترموپلاستیک
مثل پلی استر وپلی امید ، وزن مولکولی متوسط ، توزیع وزن مولکولی و
همچنین شاخص جریان توده پلیمری مذاب (MFI) وخصوصیات الیاف تولید شده را
تحت تأثیر خود قرار می دهند . بطور کلی افزایش وزن مولکولی پلیمر ، افزایش
استحکام الیاف تولید شده را به همراه دارد.
برای الیاف پلی پروپیلن که به منظور مصرف در صنعت نساجی
تولید می گردندوزن مولکولی متوسط و برای الیاف پلی پروپیلن با استحکام
زیاد که به عنوان الیاف با کارایی بالا تولید می کردند وزن مولکولی بالا
انتخاب می گردد .
باتوجه به مربوط بودن شاخص جریان مذاب و وزن مولکولی
متوسط به یکدیگر ، شاخص جریان مذاب مناسب درتولید الیاف نساجی 25-15 گرم
بر10 دقیقه وبرای الیاف باکارایی بالا 5-3 گرم بر10 دقیقه ذکرشده است
آزمایشات نشان داده است که محدوده کوچکتر توزیع وزن
مولکولی پلیمر ، به قابلیت ریسندگی اولیه بهتر ، کمک می نماید . باتوجه به
بالابودن وزن مولکولی پلی پروپیلن که افزایش ویسکوزیته توده مذاب در
ریسندگی اولیه آنرا به همراه دارد ، دمای پلی پروپیلن مذاب درریسندگی اولیه
آنها70 تا120درجه بیش از دمای پلیمربوده ودرمحدوده 230 تا 280 درجه
سانتیگراد انتخاب می گردد . شکل زیر ذوب ریسی رابه صورت شماتیک نشان می
دهد
دراین روش پلیمربه صورت گرانول از تغذیه کننده (هاپر) وارد مارپیچی ذوب کننده شده بر اثر گرمایش توسط مارپیچی ذوب می گردد
. پلیمر مذاب سپس به کمک پمپ تغذیه از طریق ***** به
رشته ساز تغذیه شده وپس از خروج از روزنه های رشته ساز تحت تاثیر نیروی
کششی قرار می گیرد و با از دست دادن گرما به محیط خود جامد گردیده وسر
انجام روی بسته ای پیچیده شده ویا آنکه به صورت مداوم به بخشی دیگر از خط
تولید نهایی تغذیه می گردد .
از آنجایی که پلی پرو پلین دارای گرمای ویژه بالا
(KJ/Kg-K2-6/1) وضریب هدایتی کم (J/m.s.k3/0-1/0) می باشد ، لذا طول منطقه
سرد کننده بعد از رشته ساز در مقایسه با الیافی مثل نایلون ویا پلی استر ،
باید طویل تر انتخاب گردد . به همین ترتیب سرعت های تولید بالاتر به منطقه
سرد کننده طویل تری احتیاج دارند . از این رو ، طول ستون ریسندگی ممکن
است به 10متر برسد .
با توجه به پائین بودن دمای ترانزیسیون ثانویه الیاف
الفینی از دمای اطاق ، تبلور الیاف نه تنها در سرد شدن در ستون ریسندگی
اولیه شکل می گیرد بلکه این فرآیند ممکن است بعداً هم روی بوبین ادامه
پیدا می کند بنابراین شرایط انجماد در ستون ریسندگی و همچنین شرایط نگهداری
بوبین پس از تولید ، تبلور الیاف الفینی را تحت تأثیر خود قرار می دهند
تعداد روزنه های رشته سازهای تولید کننده نخهای فیلامنتی ممکن است با توجه
فیلامنت های مورد احتیاج بین 150- 10 متغیر میباشد رشته سازهایی که برای
تولید الیاف به منظور بریده شدن و مورد استفاده قرار گرفتن به صورت کوتاه (
استیپل) به کار گرفته میشوند ممکن است تا 20000 روزنه داشته باشند
با توجه به سرعت تولید ، الیاف تولید شده ممکن است تا 6
برابر طول اولیه خود کشیده شوند تا خواص مکانیکی مطلوب را بدست آورند .
درجه کشش قابل کسب برای پلی پروپیلن پاراکریستالین بیشتر از پلی پروپیلن
منو کلینیک می باشد واین تفارت به مکانیک تغییر شکل مختلف برای ساختار منو
کلینیک پاراکریستالین ربط داده شده است .
پدیده های فیزیکی مهم در ذوب ریسی را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:
-رفتار توده مذاب از نقطه نظر رئولوژی
-کاهش قطر جریان در روزنه رشته ساز
-سرمایش جریان
-تبلور وتشکیل ساختار لیف
با اعمال کشش به الیاف بعد از ریسندگی اولیه ، نظم داخلی
آنها افزایش یافته وتبلور بیشتری شکل می گیرد . با توجه به دمای تبدیل
شیشه ای پائین این نوع الیاف ، کشش آنها با سرعت کم به مقدار 3تا8 برابر
بدون گرمایش امکان پذیر است.
کشش الیاف بدون گرمایش به کشش سرد معروف است.برای افزایش
سرعت کشش ،الیاف پلی پروپیلن حرارت داده می شوند .کشش همراه با گرمایش به
کشش گرم معروف است.ساختار جدید بعد از کشش ، معمولاً با سرد نمودن الیاف
پایدار می گردد.
الیاف پلی پروپیلن با توجه به قیمت ارزانتر انها نسبت به الیاف دیگر برای
طیف گسترده ای از کاربرد ها مورد استفاده قرار گرفته اند .به عنوان مثال
،نخ کفپوش های از نوع تافتینگ،نخ خامه قالی ، الیاف کفپوشهای نمدی
،کاربردهای نساحی الیاف پلی پروپیلن را تشکیل می دهند.کاربردهای صنعتی پلی
پروپیلن را طناب، منسوجات کشاورزی و***** ، منسوجات عمرانی (کاربرد در
عمران)گونی ،توری وموارد دیگری تشکیل می دهند . برای کاربردهای صنعتی هم
از الیاف پلی اتیلن استفاده می شود
سبک بودن پلی اتیلن وپلی پروپیلن از آب وهمچنین عدم جذب
آب توسط این الیاف ودر نتیحه عدم تغییر در خواص مکانیکی انها بر اثر تماس
با رطوبت از خصوصیات بارز این دو نوع لیف در مقایسه با الیاف دیگر است.
الیاف الفینی علاوه بر داشتن نهایت خاصیت آبگریزی ،در مقابل تعداد زیادی از
اسیدهای غیر آلی ، بازها وحلال های آلی در دمای اطاق مقاوم باشند . این
خواص تا حدودی به وزن مولکولی بسیار بالای این الیاف مربوط می گردد.
سولفوریک ونیتریک اسید وهمچنین دیگر اسیدهای قوی در دماهای بالا قادر به
تخریب پلی الفین ها می باشند.پلی پروپیلن معمولی که به بازار عرضه می گردد
دارای مقدار زیادی مواد افزودنی می باشد .نمونه هایی از این مواد که به
منظور امکان پذیر ساختن تولید پلی پروپیلن به ان اضافه می گردند به قرار
زیر است :
ضد اسید
مواد ضد اسید مثل کلسیم ویا سدیم استئارت نقش خنثی سازی بقایای کاتالیست
مورد استفاده قرار گرفته در مرحله پلیمریزاسیون را به عهده دارند.در غیر
اینصورت امکان تشکیل اسید وجود دارد که می تواند مشکلاتی مثل اثر سوء بر
دستگاههای تبدیل را به همراه داشته باشد.
ضد اکسیداسیون
مواد ضد اکسیداسیون به عنوان محافظت از پلیمر در مقابل شکسته شدن
ماکرومولکول در حین تولید و بعد از آن مورد استفاده قرار می گیرند.فنل با
ممانعت فضایی نمونه ای از مواد ضد دی اکسیداسیون (آنتی اکسیدان )می باشد .
لازم به ذکر است که علیرغم به همراه داشتن این مواد افزودنی ،پلی پروپیلن
به عنوان اصلاح شده در نظر گرفته نمی شود.
علیرغم مزایای چشمگیر ، الیاف پلی پروپیلن دارای سه مشکل عمده در رابطه با کاربرد خود بصورت زیر می باشند :
الف : دمای ذوب نسبتاً پائین:
تفاوت زیاد بین دمای ذوب الیاف پلی پروپیلن و دیگر الیاف مثل پلی استر و
پلی آمید ، کاربرد وسیعتر پلی پروپیلن را محدود ساخته است .
ب : تخریب بر اثر اکسیداسیون
وجود پیوند C-H نوع سوم د رپلی پروپیلن تخریب آنرا بر اثر اکسیداسیون شدت
می بخشد . گرما ونور به عنوان یک کاتالیست برای واکنش اکسیداسیون عمل می
نماید . از این رو ، مقاومت کم الیاف پلی پروپیلن معمولی در مقابل نور و
گرما ، عیب بزرگی برای آنها بشمار می آید . جذب اکسیژن توسط این پلیمر ،
باعث شکستن ماکرومولکول و در نتیجه کاهش درجه پلیمریزاسیون بر اثر تشکیل
هیدروپراکسیدها در دمای بالا می باشد . به همین علت ، در پلیمریزاسیون آن
از مواد ضد اکسید کننده استفاده می شود.
از نقطه نظر تخریب بر اثر گرما ، پلی پروپیلن به علت دارا بودن کربن نوع
سوم در معرض خطر بیشتر نسبت به پلی اتیلن قرار دارد . نور خورشید هم از
طریق مکانیزم فتواکسیداسیون با اثری مشابه گرما باعث تخریب پلی الفین ها
می گردد . بخش ماورای بنفش نور خورشید نقش عمده ای در تخریب به عهده دارد .
الیاف ظریف سریعتر از الیاف ضخیم تحت تأثیر نور خورشید قرار می گیرند .
ج : عدم امکان رنگرزی با روشها متداول برای دیگر الیاف
همان طور که قبلاً گفته شد با توجه با عدم وجود گروههای قطبی در پلی
پروپیلن ، این لیف بدون اصلاح شدن قادر به قبول تعداد زیادی از رنگینه های
مختلف نبوده و رنگرزی نوع معمولی آن امروزه به کمک رنگرزی توده انجام می
شود .
برای کاهش کمبودهای پلی پروپیلن سعی شده است که این نوع لیف ترموپلاستیک با
توجه به هدف خاص اصلاح گردد . این اصلاح ممکن است که خواص دیگری را نیز
تحت تأثیر خود قرار دهد . اصلاحات برای بهبود و حتی کسب خصوصیات دیگر ممکن
است از طریق اصلاح شیمیایی پلیمر و یا اصلاح فیزیکی در مرحله تولید و یا
بعد از آن انجام شود.
با تشکر از توجه شما فربد

لینک های سایت

استخر های شمال شرق تهران
سیستم گرمایش کف
تست آب استخر
آپارتمان درحال ساخت یکصدو شصت و پنج متری اکازیون
سختی آب T D S
نمونه کارهای سوناسازان 1390
اخبار ساختمان در باشگاه پیمانکاران 9خرداد
میز ، صندلی و بار و کابینت
عکس آلاچیق
اخبار ساختمان در باشگاه پیمانکاران
مسجد جامع کبیر ، یزد
سونا سازان
نمونه کار های استخر و سونا و جکوزی 1390 تهران ( سونا سازان )
کفپوش برای سونا – محیط داخلی و کناره های استخر
عکسهای زیبا از طراحان خارجی
عکس سونا سونای خشک
سونا ، چرا و چگونه؟
درباره زنده یاد : دکتر محمود حسابی(1371 – 1281) فیزیکدان ایرانی
architecture مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب
سئوالات آزمون های دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1381 تا 1387 خورشیدی
رویدادنامه نبونید- کوروش = پادشاه ایران کریمخان زند
یکشنبه ٢٠ فروردین ۱۳٩۱
دوش های خورشیدی برای استخر
طراحی شبکه های بخار قسمت سوم
سیستم تهویه مطبوع تبخیری با خشک‌کنندگی تقویت شده DEVap
ضربه قوچ Water Hammering
تاریخچه آب و رسوب در تجهیزات تصفیه آب
بلاتکلیفی خریدار و فروشنده در بازار مسکن
طرح تفصیلی تأثیری روی قیمت مسکن ندارد
گزیده سرمقاله‌ روزنامه‌های صبح امروز
یاهو از فیس بوک شکایت کرد
استفاده از تصویر ‘آدولف هیتلر’ برای تبلیغ یک شامپو
حوضچه آبسرد
طراحی داخلی مجتمع مسکونی روما رزیدنس
«نگاه شما»: یخ زدگی استخر عباس آباد همدان
برنامه‌ کفاشیان برای ریاست فدراسیون فوتبال
کهن ترین موجود زنده خراسان
ساخت استخر توهم زا و وحشت‌آور

دنیای معماری و طراحی داخلی – استخر سونا سونای خشک سونای بخار جکوزی – عکس و مقاله
آب
آب‌های خالص تر از آب مقطر
سرسره های سرعتی در استخر های شنا – سرسره استخر – سقوط آزاد – استخر های موج –
تصفیه آب آشامیدنی وگندزدایی آب استخر
گالری تصاویر طبیعت ; معماری ; ساختمان

درباره زنده یاد : دکتر محمود حسابی(1371 – 1281) فیزیکدان ایرانی
سخنان بزرگان ” سخنان بزرگان در باب معماری ”
architecture مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب
سئوالات آزمون های دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1381 تا 1387 خورشیدی
رویدادنامه نبونید- کوروش = پادشاه ایران کریمخان زند
عکس های زیبا از طراحی و ساخت تابلو با سرامیک در کف استخر های شنا
طراحی شبکه های بخار قسمت سوم
ضربه قوچ Water Hammering
رایزر چیست؟
Natural Tips to Prevent a Coldراههای طبیعی جلوگیری از سرما خوردگی
تاریخچه آب و رسوب در تجهیزات تصفیه آب قسمت اول
·  مقاله و عکس (۵۱)
استخر سونا جکوزی (۴٢)
سونای خشک (٢۶)
ساختمان (٢۱)
سونا سازان (۱٩)
استخر (۱۵)
best sauna (۱٠)
=================================================

آلودگی های آب و بیماری های آب – آلودگی آب (Water Pollution)
تئوری پتانسیل زتا – Zeta – تاثیر پتانسیل زتا – پتانسیل الکتروسینتیک
نقطه حباب
عجائب خلقت
تبلت سامسونگ رو ببین
گل زدن تو استخر خونگی – کلیپ ویدئو جالب از گل زدن تو استخر
به روز ترین سایت آگهی و تبلیغات ساختمان shop
مطالب اخیر

درباره زنده یاد : دکتر محمود حسابی(1371 – 1281) فیزیکدان ایرانی
architecture مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب
سئوالات آزمون های دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1381 تا 1387 خورشیدی
استخر
تبدیل واحدها
۱۳٩۱/۱/٢٠
Jacuzzy جکوزی hot tube
طراحی شبکه های بخار قسمت سوم
طراحی شبکه های بخارقسمت دوم
سیستم های تهویه مطبوع برای تولید بخار
رایزر چیست؟
ساکت ترین مکان جهان کجاست ؟
یاهو از فیس بوک شکایت کرد
طراحی داخلی مجتمع مسکونی روما رزیدنس
مجموعه ورزشی جانبازان و معلولان افتتاح شد
باشگاه انقلاب در آتش سوخت
«نگاه شما»: یخ زدگی استخر عباس آباد همدان
استخر تالار عروسی جان کودک 3 ساله را گرفت
برنامه‌ کفاشیان برای ریاست فدراسیون فوتبال
کهن ترین موجود زنده خراسان
ساخت استخر توهم زا و وحشت‌آور
خانه ای مدرن و زیبا vB4
اولین یارانه در سال 1391 فردا واریز میشود ..
آغاز طرح تکمیل تامین آب شرب سالم شهرها و روستاها
رییس اجلاس جهانی آب به ایران سفر می کند
وزیر نیرو از دخالت های سودجویانه قدرت های حاکم بر منافع و منابع ابنای بشر در کره
قدردانی خبرگان جهان از موفقیت های متخصصان صنعت آب ایران
پدر استاندارد صنعت برق ایران به رحمت خدا رفت .
تصفیه آب
گالری و آلبوم عکسها و تصاویر داخلی و خارجی از ساختمان ٰ استخر ٰ محوطه سازی ٰ و..
کلمات کلیدی مطالب

استخر سونا جکوزی (٢٧)
مقاله و عکس (٢۱)
استخر (۱٧)
سونا سازان (۱۶)
تجهیزات و لوازم تصفیه (٩)
سونای خشک (٧)
ایمنی (٧)

سونا (٧)
جکوزی (٧)
تصفیه (۵)
سختی آب (۵)

 

سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه

نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – پنجشنبه ٢ تیر ۱۳٩٠
متاسفانه عکسهای این مقاله را از دست دادهایم

سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه
دیگ ها  و پمپ ها، قابلیت اعمال خاموشی و یا کنترل تجهیزات در وضعیت آماده باش را ندارند.
مثلا تجهیزات تصفیه آب به خودی خود نمیتوانند خاموش یا روشن شوند یا کلریناتور استخر فقط در مواقع آلودگی نیاز به فعالیت دارد

بنابراین با توجه به عدم کارآیی دقیق و محدودیتهای کنترلی ترموستاتهای دستی، ضرورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به منظور :

• راهبری و کنترل صحیح تجهیزات موتورخانه شامل مشعلها و پمپها

• بهینه سازی و جلوگیری از مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی

• تثبیت محدوده آسایش حرارتی ساکنین ساختمان

• کاهش استهلاک تجهیزات و هزینه های مربوطه

• کاهش هزینه های سرویس- نگهداری تاسیسات حرارتی

• کاهش تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطی آشکار می گردد.
_1 اصول بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی توسط سیستمهای کنترل هوشمند موتوخانه مبتنی بر کنترل گرمایش از مبداء و محل تولید انرژی حرارتی (موتورخانه) می باشد. این سیستم با دریافت اطلاعات از سنسورهای حرارتی که در محلهای زیر نصب می گردند :
همچنین در بسیاری از ساختمان های اداری و مدارس، موتورخانه در تابستان خاموش و تنها در زمستان مورد بهره برداری قرار می گیرد. بنابراین در این دسته از ساختمانها عملاً 100% صرفه جویی حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه مربوط به فصل سرما خواهد بود. که طبیعتاً میزان اثر بخشی آن بر روی جبران پیک مصرف نیز بسیار محسوس و قابل تامل می باشد.
درحدود 80% از حجم گاز صرفه جویی شده حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه در فصل سرما مربوط به خاموشی یا دمای آماده باش موتورخانه پس از پایان ساعت کاری ساختمانهای غیرمسکونی و از ساعت 17 تا ساعتهای اولیه بامداد می باشد که همزمان با ساعت اوج مصرف گاز است.
پیک های مصرف گاز در ساختمانهای غیرمسکونی و اداری طی دو نوبت یکی صبحها به هنگام شروع کار اداره و دیگری در هنگـام ظهر و موقع نماز و ناهار و استفاده از آب گرم مصرفی می باشد که البته اثرات آن بر روی مصرف گاز شبکه ناچیـز می باشـد ولی با این وجود در صورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با توجه به افزایش دمای هوا به هنگام ظهر و نیاز گرمایش کمتر در این مقطع زمانی نیز پیک زدایی صورت می پذیرد.
_1_2کنترل مستقیم و از مبداء تجهیزات حرارتی ساختمان :
با اجرای روشهای مختلف بهینه سازی در ساختمانهایی که دارای سیستم حرارت مرکزی می باشند، فرآیند صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت نهایتاً منجربه تقلیل زمان کارکرد مشعل ها به دو صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می گردد.

در تمامی روشهای بهینه سازی مصرف سوخت، به استثناء سیستمهای کنترل هوشمند، کاهش زمان کارکرد مشعلها بصورت غیرمستقیم و با :
کاهش نرخ افت دمای آب گرم چرخشی، مانند استفاده از عایق های حرارتی در بدنه دیگها، منابع آب گرم مصرفی و سیستمهای لوله کشی گرمایش از کف، مشعل پربازده ، کاهش حجم آب گرم چرخشی در ساختمان، مانند شیر ترموستاتیک رادیاتور.
کاهش توام موارد فوق، مانند پنجره دوجداره، عایق کاری حرارتی سقف و کف دیوارها می باشد.
در صورتیکه سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بطور مستقیم علاوه بر کنترل زمان روشنی-خاموشی مشعلها، پمپهای آب گرم چرخشی را نیز با منطقی هماهنگ و سازگار با برنامه کارکرد مشعل ها، متناسب با تغییرات دمای خارج ساختمان و شرایط مطلوب دمای آب گرم مصرفی کنترل می نماید.
این ویژگی منحصربفرد (کنترل تجهیزات در مبداء) باعث می گردد تا دمای آب گرم چرخشی تنها به اندازه مورد نیاز و تا برقراری شروط مصارف گرمایشی افزایش یابد. در غیراینصورت همواره دمای آب گرم چرخشی در بالاترین حد خود بوده و با اجرای روشهای بهینه سازی در محل مصرف می بایست از اتلاف آن جلوگیری نمود. علاوه بر آن کنترل مستقیم پمپهای آب گرم چرخشی به میزان قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی الکتریکی، صرفه جویی شده و هزینه های استهلاک و سرویس-نگهداری نیزبه شدت کاهش می یابند.
_2_2بهینه سازی مضاعف مصرف سوخت در ساعتهای تعطیلی ساختمانهای غیرمسکونی :
قابلیتهای کنترلی سیستم های هوشمند موتورخانه موجب صرفه جویی در مصرف سوخت به دو صورت زیر می گردند :
الف- کنترل مصارف گرمایشی در زمان کارکرد و بهره برداری از موتورخانه
ب- امکان خاموشی و یا آماده باش موتورخانه در دمایی ثابت و پائین پس از ساعت کاری در ساختمانهای غیرمسکونی

ساختمانها به لحاظ کاربری به دو دسته مسکونی و غیرمسکونی (اداری- آموزشی- عمومی- تجاری) تقسیم می شوند در ساختمانهای مسکونی از موتورخانه بصورت پیوسته و دائم به منظور تامین مصارف گرمایشی استفاده می شود و صرفه جویی ناشی از عملکرد سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در این دسته از ساختمانها صرفاً به لحاظ اعمال تغییرات دمای خارج ساختمان و کنترل دمای آب گرم مصرفی می باشد و صرفه جویی در این ساختمانها تا 20% امکان پذیر است.
درساختمانهای غیرمسکونی مانند ادارات و مدارس بدلیل استفاده منقطع و غیرپیوسته از ساختمان امکان خاموشی و یا آماده باش موتورخانه پس ازساعت کاری نیزوجود دارد. بهره برداری ازاین پتانسیل تنها توسط سیستمهای کنترل هوشمند امکان پذیر می باشد. بعنوان مثال در مدرسه ای که ساعت کاری آن از ساعت 7 صبح تا 16 عصر می باشد و جمعه ها نیز تعطیل است، تنها از محل خاموشی موتورخانه پس از ساعت کاری بیش از 55% صرفه جویی حاصل می شود و در صورتیکه صرفه جویی زمان کارکرد موتورخانه نیز به آن اضافه گردد این رقم صرفه جویی به حدود 65% افزایش می یابد.
در سایر روشهای بهینه سازی، صرفه جویی در مصرف سوخت تنها درزمان کارکرد موتورخانه ممکن می باشد و قادر به استفاده از پتانسیل بالای صرفه جویی زمان تعطیلی در ساختمانهای غیرمسکونی نمی باشند.
_3_2 صرفه جویی هوشمنـد در پیش راه انـدازی و تسـریع در خـاموشی (یا دمـای آماده باش) موتورخانه ساختمانهای غیرمسکونی:
یکی دیگراز پتانسیلهای قابل ملاحظه صرفه جویی در مصرف سوخت ساختمانهای اداری-آموزشی، استفاده از قابلیتهای هوشمند پیش راه اندازی و تسریع در خاموشی یا آماده باش سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در ساختمانهای غیرمسکونی می باشد. با توجه به اطلاعات ارسالی از سنسور حرارتی که در ضلع شمالی ساختمان نصب شده است، سیستم های کنترل هوشمند قادر می باشند طبق برنامه جدول زمانی و متناسب با سردی هوای خارج ساختمان موتورخانه ها را از چندین ساعت زودتر از ساعت شروع به کار ساختمان روشن و یا از دمای آماده باش به شرایط تابع حرارتی برسانند. همچنین با توجه به دمای هوای خارج ساختمان و در ساعات انتهایی کار ساختمان، تا 1 ساعت زودتر موتورخانه راخاموش و یا به دمای آماده باش می برند که موجب صرفه جویی هوشمند در مصرف سوخت میگردد.
_4_2دوره موثر صرفه جویی و بهینه سازی مصرف سوخت (12 ماه سال) :
سیستم های کنترل هوشمند بر خلاف سایر روشهای بهینه سازی (به استثناء عایق کاری موتورخانه و سیستم های لوله کشی) که تنها در دوره سرما و پنج یا شش ماه سال قادر به صرفه جویی و بهینه سازی مصرف سوخت ساختمان می باشند، بدلیل کنترل دمای آب گرم مصرفی با دو دمای حداقل و حداکثر در طی شبانه روز در تابستانها نیز به میزان قابل ملاحظه ای مصرف سوخت را کاهش می دهند و بدین ترتیب بصورت لحظه ای در 12 ماه سال فعال می باشند.
_5_2زمان مناسب نصب و بهره برداری از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه :
مدت زمان نصب و راه اندازی سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بسیار کوتاه و بطور متوسط در حدود 3 ساعت می باشد که بدون انجام هیچگونه تغییرات مکانیکی در موتورخانه انجام می گردد.
بهمین علت این روش در هر زمان از سال قابل اجرا می باشد و هیچگونه وقفه ای در تامین مصارف گرمایشی ساختمان بوجود نمی آورد.
در دیگر روشهای بهینه سازی این فاکتور عامل محدودکننده ای برای زمان اجرای پروژه می باشد. بعنوان مثال پنجره های دو جداره را نمی توان در فصل سرما و در ساختمانهایی که از آن بهره برداری شده است اجرا نموده یا تعویض شیرهای ترموستاتیک رادیاتور با شیرهای قدیمی در زمستان موجب اختلال چند روزه در گرمایش ساختمان می گردد.
_6_2تثبیت محدوده آسایش حرارتی در ساختمان :
در صورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بدلیل لحاظ نمودن تغییرات دمای خارج ساختمان بر فرآیند کنترل دمای آب گرم چرخشی دمای داخل ساختمان با دامنه نوسانات محدودی کنترل شده و موجب تثبیت نسبی آسایش حرارتی ساکنین می گردد. البته این ویژگی بصورت دقیق تر در شیرهای ترموستاتیک رادیاتور نیز وجود دارد.
سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ….
:1سیستم کنترل هوشمند بایستی قابلیت کنترل همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم چرخشی ( گرمایشی ) را داشته باشد.
:2این سیستم بایستی قابلیت کنترل دمای آب مورد نیاز ساختمان ( دمای آب گرم خروجی از دیگ ) را بر اسـاس دمای محیط خارج از ساختمان مطابق منحنی حرارتی مربوطه داشته باشد.(معادله منحنی حرارتی ارائه گردد .) بدیهی است این عمل با فرمان on/ off به مشعل (ها) و پمپ (ها) صورت می‌گیرد.
:3 این سیستم بایستی قابلیت برنامه‌ریزی بر اساس ساعت عملکـرد سـاختمان ( بر حسب نوع کاربری ساختمان ) را داشته باشد.

استخر

نویسنده: { فربد حیدری } Farbod Heidari – پنجشنبه ٢ خرداد ۱۳۸٧

: استخر

استخر های شنا را میتوان از نوع ساختار ، شکل و مکانیزم آنها تقسیم بندی نمود  .

مانند : از نظر نوع تصفیه ، جانمای استخر ، وضعیت قرارگیری نسبت به سطح زمین و

انواع استخر :

استخر های تفریحی

استخر های درمانی

استخر های المپیک و مسابقات (قهرمانی)

استخر های آموزشی

استخر های حرکات موزون و نمایش

استخر های غواصی

و انواع دیگر استخر که در حوصله این صفحه نمیباشد ..

استخر، محل خصوصی است برای شنا، آموزش شنا ، تفریح ، ورزش ، شیرجه، و واترپولو که در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود.

ولی، استخرهایی که در آنها مسابقات رسمی را برگزار می‌کنند باید دارای مشخصاتی معین باشد. این مشخصات از طرف فدراسیون بین‌المللی شنای آماتور، که آن را فینا (FINA) می‌خوانند به شرح زیر تعیین شده‌است:
1. طول: ۵۰ متر ؛ عرض: حداقل ۲۱ متر
2. عمق: حداقل ۸۰/ ۱ متر
3. شمار خطوط : ۸ خط (عرض هر خط ۵/ ۲ متر)

لینک هایی از سایت جامع پیمانکاران

استخر سونا جکوزی گالری طرح و عکس و مقالات ساختمان بزرگترین آرشیو اطلاعات

انتخاب مکان استخر های رو باز و مواردی که باید در آن رعایت شود

ابعاد استخر و نکات کلیدی آن

نکات ایمنی و مهم در سونا و استخر شما

لازمه موفقیت ، در توانائی تمرکز انرژی ذهنی و جسمی وبدون وقفه بروی یک مسئله است بی آنکه احساس خستگی کنید. توماس ادیسون
یک آشپزخانه کوچک در کنار یک استخر

با طراحی به سبک خانه های کوهستانی

با چوب گردو برای صفحه میز و چوب کاج برای دیواره و سقف کلبه

سقف تمام چوب بدون شاسی فلزی بصورتی که سفال بر روی سقف چوبی نصب میشود

 

WhatsApp us