پارکت یا کفپوش چوب٬ کف پوش اتاق٬ کفپوش چوبی

دکوراسیون چوبی ، نمونه کار سازه های چوبی ، ساختمان چوبی ، ویلایی ، کلبه ، دکور داخلی

کفپوش چوب و روکش گردو ، پله چوب گردو ، نرده و دست انداز منحصر به فرد چوب

پارکِت یا کف‌پوش چوبی، کف‌پوش ی از جنس چوب است که برای داخل ساختمان استفاده می‌شود.

جزئیات اجرای کفپوش کف منزل

جزئیات اجرای کفپوش کف منزل

بدین صورت که قطعات پارکت را به صورت موازی در کنار هم قرار می‌دهند تا کف ساختمان پوشیده شود.

امروزه کف‌پوش‌ های جدیدی با مواد ام دی اف و اچ دی اف نیز استفاده می‌شوند که لمینت نام دارند و به اشتباه با نام پارکت در بازار عرضه می‌شود.

کفپوش چوب کاج

کفپوش چوب کاج عرض 30 سانت

این مواد جدید برای نصب موقتی مناسب بوده و فاقد ویژگی‌های بنیادی پارکت هستند. پارکت‌ها در ابعاد و اندازهای مختلف مانند ۲۵*۲ متر و۳۰*۱ متر وجود دارند که بخاطر وجود بعضی از مواد پلاستیکی موجود در آن مانع از خوردگی‌های موریانه‌ایی و حشراتی می‌شود. به علت این که از چوب در ساختار آن استفاده شده نباید در مجاورت با رطوبت و آب باشد که این نوعی ضعف برای این مواد محسوب می‌شود.

کفپوش چوب کاج

کفپوش چوب کاج

کفپوش چوب , کفپوش لمینت , كفپوش pvc , قیمت کفپوش لمینت ایرانی , پارکت چوبی , قیمت پارکت چوبی طبیعی , تفاوت پارکت و لمینت , معایب پارکت , معایب لمینت
پارکت
پارکت به پوشش هائی اطلاق می‌شود که معمولا از جنس چوب و یا از مشتقات آن ساخته شده و به صورتهای مختلف قابل اجرا بر روی کف ساختمان می‌باشند. در گذشته بیشتر از مدلهائی که از چوب طبیعی با تکه‌های کوچک به صورت پازلی در کنار هم قرار می‌گرفت استفاده می‌شد که مشکلات فراوانی به همراه داشت که از جمله آنها می‌توان به تعمیرکردن و ساب و لاک زدن هر ساله اشاره نمود اما امروزه با فناوری‌های جدید انواع جدید تری از پارکت به بازار عرضه شده است که به پارکت لمینت شناخته می‌شوند.

‫چوب بلوط در دکوراسیون داخلی‬‎

کفپوش , درب سفید , بلوط سفید

تفاوت پارکت چوبی و لمینت مزایا و معایب لمینت ها و تفاوت آنها با کفپوش های تمام چوبی

کف‌پوش به رویه‌ها و لایه‌هایی که بر روی کف یک ساختمان یا هر مکان دیگر پوشانده شود کفپوش می‌گویند. کفپوش‌ها در شاخه‌ای از صنعت به نام کفسازی کاربرد دارند.
ریشه انگلیسی کفپوش (pavement) از کلمه لاتین pavimentum به معنی کف یا سطح کوبیده شده و یا منفجر ani, به روشپیاده رو قیدیمی فرانسوی می باشد.  معنای کف/سطح کوبیده شده ، قبل از تبدیل شدن آن به یک کلمه انگلیسی منسوخ شده بود

انواع کاربرد
کفپوش به عنوان یک پوشش برای پوشاندن کف و سطوح در محوطه های باز (خارج از ساختمان) و کارهای عمرانی استفاده میگردد.

کفپوش‌ها در بسیاری از زمین‌های ورزشی و همچنین برخی استخرها (برای جلوگیری از سر خوردن) به کار می‌روند. در برخی زمینهای فوتبال از کفپوشهای چمن‌نما استفاده می‌شود. در خودرو نیز به منظور جلوگیری از ارتعاش، راحتی پا، نظافت و … از کفپوشهای از جنس الیاف پلی پروپیلن استفاده می‌شود.

دراور ساخته شده از چوب گیلاس

کفپوش از چوب گیلاس

انواع کف‌پوش
کفپوش‌ها بنا به جنس ماده بکار رفته می‌تواند در انواع زیر باشد:

در ساختمانهای مسکونی:
سنگ (مرمر، گرانیت و غیره)، لاستیک، پی وی سی، کاشی، چوب (پارکت)، مخمل، موکت، فرش و غیره.

در صنعت:
پشم‌شیشه، نایلون، چوب پنبه، پشم، ورقه (فلزی)، وینیفلکس و وینیل گرانیت، سیمان، بتن، رزین اپوکسی و کفپوش اپوکسی و گرانیت اپوکسی و غیره. کفپوش‌ها بنا به کاربردشان به گونه‌های زیر بخش می‌شوند:

کفپوش حفاظتی
کفپوش گرمایشی
کفپوش متحرک
کفپوش پُرزدار
کفپوش اپوکسی بشکل مایع هست که پس از خشک شدن بدون درز بوده و بهداشتی هستند، مقومت سایشی بالا و چسبندگی و … باعث شده تا در صنایع مختلف و بیمارستانها کاربرد زیادی دارد. کفپوشهای متحرک امکان کنترل دما و جریان هوای محیط را ممکن می‌سازد، همچنین کابلهای برق و داده‌ها توسط این کفپوشها محافظت و نگهداری می‌شوند.

کفپوش تیره

مصالحی که به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار میگیرد شامل آسفالت ، بتن (سنگفرش) ، سنگ طبیعی ، قلوه سنگ ،سنگ مصنوعی ، آجر ، کاشی و گاهی چوب می باشد. در معماری و طراحی فضاهای باز ، کفپوش به عنوان یک پوشش سفت و محکم در پیاده روها ، سطح جاده ها ، پاسیو ، حیاط و غیره استفاده میگردد.

استفاده از کفپوش تحت یک الگو (طراحی) خاص مثل موزاییک در عموما توسط رومیان استفاده میشد.

کفپوش ،سنگفرش ، پازل

استفاده از کفپوش بتنی در یک الگوی دایره ای

استفاده از کفپوش بتنی در یک الگوی مستطیل شکل
کفپوشهایی ازقبیل سنگفرش، کاشی، آجر، آجر بتنی عموما به عنوان پوشش سطوح در فضای باز استفاده می شوند. سنگفرشهای بتنی در کارخانه، از طریق اختلاط بتن با برخی ترکیبات رنگی و ریختن در قالب و گرفتن شکل قالب ساخته می شوند. نحوه اجرا و زیرسازی بدین صورت است که ابتدا یک بتن استاندارد به عنوان پوشش اولیه ریخته شده و روی آن شن و ماسه پخش شده و بعد سنگفرش مطابق الگوی مناسب روی آن اجرا و چیده می شود. هیچ نوع چسب و یا ملاتی غیر از وزن خود سنگفرش و لبه های آن به عنوان نگهدارنده آنها استفاده نمی شود. از سنگفرشها می توان برای ساخت جاده ها، ورودی ماشین روی خانه ها، پاسیو، پیاده رو و هرگونه معابر درفضای باز استفاده کرد.

به هم پیوسته بتن[ویرایش]

سنگفرش با الگوی در هم قفل شده در مسیر ماشین روی خانه
یکی از انواع کفپوشها، مدل در هم قفل شونده می باشد.این نوع خاص از کفپوش, که به عنوان کفپوش چند قطعه نیز شناخته می شود، در طول دو دهه اخیر به عنوان یک جایگزین پرکاربرد برای آجر و بتن در ایالات متحده ظهور کرده است.

کفپوش و دیوار پوش چوب و شاخه درختان در دکوراسیون داخلی منزل

کفپوش و دیوار پوش چوب و شاخه درختان در دکوراسیون داخلی منزل

سنگفرشهای چند قطعه ای برای هزاران سال استفاده می شدند. جاده هایی که رومیان با استفاده از سنگفرش ساخته اند هنوز هم وجود دارد. ولی استفاده از آنها از اواسط سال 1940 که کفپوشها با بتن تولید شدند منسوخ شد. استفاده از آنها از کشور هلند آغاز شد تا تمام جاده های ساخته شده انعطاف پذیر باشند زیرا این کشور زیر سطح دریا قرار دارد و زمین آن حرکت میکند، جابجا می شود و نشست میکند. بتن ریزی گزینه خوبی نیست زیرا ترک خواهد خورد. قطعات مجزای سنگفرش که به جای بتن در ماسه نصب می شود خیلی بهتر از بتن کارآیی دارد. قبل از اینکه کفپوش از بتن ساخته شوند ازسنگ واقعی یا آجرهای تولیدی با خاک رس استفاده می شد.

اولین سنگفرش بتنی دقیقا به شکل آجر ساخته شد با ابعاد 4″ 8″ (10 سانتی متر x 20 سانتی متر) و این مدل به نام سنگ هلند نام گذاری شد و هنوز هم هست. این مدل آجری به مدل بسیار محکم و مقرون به صرفه تبدیل شد.

کفپوش از جنس سنگ
کفپوشهای سنگی نوع دیگری از کفپوش است. این نوع از کفپوشها بخاطر ارزش بالایی که به دلیل زیبایی دارند و همچنین استحکام و دوام بالا، به طور گسترده در ساختمان ها و محوطه سازی ها استفاده می شوند. کفپوشهای سنگی از انواع سنگها از جمله: تراورتن ، سنگ آهکی، بازالت،ماسه سنگ وگرانیت ساخته می شوند..

تراورتن به دلیل با دوام بودن و داشتن تخلخل کمتر نسبت به سایر سنگها، در مقابل نور مستقیم خورشید خنک می ماند به همین دلیل به عنوان انتخاب محبوب برای استفاده در استخر، پاسیو و گردشگاهها و مناطق تفریحی تبدیل شده است. تراورتن در مقابل نمک مقاوم است و نور خورشید را کمتر منعکس می کند. کفپوشهای گرانیتی برای استفاده در فضاهای باز بسیار مناسب است چراکه بسیار مستحکم و متراکم می باشد و در مقابل سایش بسیار مقاوم می باشد. کفپوش های آهکی از برش بلوک های سنگ آهک طبیعی که از صخره های رسوبی در کوهها و بستر دریاها استخراج میشود، ساخته می شوند. سنگ آهک به دلیل داشتن تنوع رنگ طبیعی مورد استقبال است. کفپوشهای ماسه ای از سنگ طبیعی مشتق شده و برای استفاده در پیاده رو, پاسیو و حیاط کاربرد دارد.

معرفی انواع چوب کمپاس چوب گیلاس اندونزی

Kempas چوب گیلاس سخت ,مناسب کفپوش , چوب بادوام

چوب
معرفی
Glossary of woodworking چوب Wood art History of wood carving
فرم‌ها
Bush carpentry کابینت Caning درودگری Chainsaw carving Chip carving کابینت‌سازی Fretwork Intarsia Marquetry پارکت سوخت‌نگاری Relief carving Root carving Segmented turning Spindle turning منبت‌کاری خراطی Whittling
فهرست چوب‌ها
نرم‌چوب
Cedar کاج صنوبر
سخت‌چوب
زبان گنجشک اشنگ توس (درخت) گیلاس نارون فندقیان Mahogany افرا بلوط ساج (درخت)
ابزار
اره‌ها
اره نواری اره گرد Coping saw اره مویی اره عمودبر اره فارسی‌بر Veneer saw
سایر
ساینده اسکنه Drawknife دریل پتک Mitre box رنده (نجاری) چوب‌ساب سنباده Vise Workbench
جزئیات
اتصالات چوب‌کاری
Birdsmouth Bridle Butt اتصال پروانه‌ای Crown of Thorns Dados اتصال دم‌چلچله‌ای Finger Groove Halved Hammer-headed tenon Lap Mason’s mitre اتصال فارسی Mortise and tenon Rabbet Scarf Splice Tongue and groove
پروفیل
Bead Bevel Chamfer Ogee Ogive
کارها
رنگ نقاشی Heat bending Steam bending Varnish Wood drying Wood preservation Wood stain
سازمان‌ها
American Association of Woodturners Architectural Woodwork Institute Building and Wood Workers’ International Caricature Carvers of America International Federation of Building and Wood Workers National Wood Carvers Association British Woodworking Federation Society of Wood Engravers
رده:چوب‌کاری

منبع  : ویکی پدیا

WhatsApp us