تاثیر وضعیت بهداشت مسکن در سلامت انسان

وضعیت بهداشت مسکن در سلامت انسان تاثیر فراوانی دارد . گاهی حتی ممکن است خانه ای با هزینه ی کم و مصالح ساختمانی ساده تهیه شده باشد اما این خانه بهداشتی و مطلوب باشد و به عکس ممکن است مسکنی با مصالح گران قیمت و هزینه زیاد ساخته شود اما فاقد شرایط بهداشتی ضروری باشد .

بهداشت مسکن یعنی چه ؟
مسکن بهداشتی مسکنی است که با توجه به شرایط آب و هوای منطقه و اوضاع اقتصادی ، اجتماعی بتواند آسایش جسمی ، روانی و اجتماعی استفاده کنندگان از آن را فراهم کند ، موجب گسترش بیماری های واگیردار نشود و در ساختمان آن پیش بینی های لازم برای جلوگیری از حوادث و اتفاقات آزار دهنده شده باشد .

از سوی دیگر تا حد امکان ، برای رعایت بهداشت مسکن  ایجاد مسکن و شهرسازی در جایی باید صورت گیرد که امکان دسترسی به آب سالم و گوارای فراوان ، هوای مناسب و زمین مناسب برای ایجاد فضای مناسب در آن محل وجود داشته باشد .

ملاکهای عدم رعایت بهداشت مسکن
به گزارش بخش سلامت سایت اسان طب با رعایت بهداشت مسکن  در مسکن بهداشتی و مناسب امکان جابجایی اسان ، دستیابی به نور طبیعی کافی ویا لاقل روشنایی مصنوعی کافی وجود دارد و ساختمان فاقد نم وبرای بندپایان و جوندگان نفوذ ناپذیر است .  معمولا در مسکن هایی که انها را غیر بهداشتی می شناسیم یک یا چند تا از این اشکالان وجود دارد :

1-آلوده بودن اب اشامیدنی

2- کمبود آب یا دشواری دسترسی به آن

3- تجمع بیش از اندازه افراد در یک اطاق (به تناسب وسعت و حجم آن )

4- نداشتن نور کافی و آفتاب رو نبودن اطاق ها و همچنین نبودن برق برای تامین روشنایی

5- نداشتن تهویه مناسب

6- نداشتن امکان گرم کردن و خنک کردن هوای داخل ساختمان در حد مطلوب

7- وجود رطوبت در ساختمان

8- مصالح ساختمانی نامناسب به طوریکه مثلا حشرات و موش بتوانند در انجا نفوذ کنند . همچنین وجود خرابی در ساختمان

9- غیر بهداشتی بودن مستراح و وجود زباله به صورت غیر بهداشتی در ساختمان یا اطراف آن .

10- نداشتن راه فرار مناسب در صورت آتش سوزی ، زلزله و یا خطرات دیگر ، همچنین نامناسب بودن پله ها و بالاخره شرایطی که برای انسان در صورت عدم تمرکز ذهنی خطراتی مثل سقوط از بلندی یا برخورد با اجسام سخت در پی داشته باشد .

معمولا در مناطق روستایی مشکلات بهداشت مسکن بیشتر دیده می شود زیرا مصالح ساختمانی مناسب کمتر بکار گرفته می شود ، به علاوه نزدیک بودن محل نگهداری حیوانات با مسکن روستائیان مشکلات بهداشتی را بیشتر می کند .

با کمی دقت و شناختن اشکالات بهداشت مسکن ، تا اندازه ای می توان این اشکالات را برطرف کرد یا لااقل از آثار ناخوشایند این اشکالات کاست .

مثلا اگر برای گرم کردن اطاقها در زمستان از وسائلی استفاده می شود که هوای داخل اطاق را آلوده می کنند یا اگر فضولات حیوانی را در اطراف خانه جهت تهیه سوخت خشک و نگهداری می کنند و نیز اگر دیوارها برای نفوذ حشرات ، مورچه و سوسک و غیره آماده است ، همچنین جلوی پنجره ها توری نصب نشده است و در فصل هایی از سال که پنجره ها را باز می گذارند مگس و پشه وارد خانه می شود ، می توان با توجه به امکانات محلی و میزان دسترسی ، راه حل های مناسبی را به منظور رفع کامل یا نسبی این اشکالات بکار برد  و در نتیجه بهداشت مسکن را رعایت کرد .آشنایی با برخی از شاخص های بهداشت

بهداشت مسکن مساله بسیار مهمی است که باید در کنار سایر دسته های بهداشت به ان توجه زیادی شود تا از انواع امراض و بیماری ها در امان بمانیم و سلامت ما حفظ شود.

مثلا زباله را باید سریعا تخلیه کرد. همچنین مسکن باید تهویه مناسب داشته باشد.

منبع :

asanteb.com

 

WhatsApp us