درود بر شما

الیاف پلی استر توانایی استفاده تقریبا در همه انواع لباس و انواع کالاهای لباس می توانند ساخته شوند.

پلی استر می تواند به تنهایی یا مخلوط با الیاف دارای ساختار طبیعی مانند پنبه، پشم و پارچه کتانی استفاده شود. جدا از این، می توان آن را اغلب با انواع مختلف پارچه مانند تیل و ساتن استفاده می شود. این در حال حاضر مخلوط با الیاف طبیعی برای تولید محصولات بسیار خوب و با کیفیت است. الیاف پلی استر دارای رطوبت بالا و مقاومت خشک هستند. پلی استر در نساجی نیز با نامهای ترنیلن، داکرون و تروریا شناخته شده است.

پلی استر به ویژه در مقابل چین و چروک مقاوم است، زیرا این یک ماده بسیار مقاوم است، به ویژه در ساخت پیراهن ها با الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم و پارچه کتانی که در بالا ذکر شده است مخلوط شده اند. اگر مواد مانند پلی استر به پارچه مخلوط نشده باشد، که بسیار سخت است آهن، مانند پنبه، پیراهن ساخته شده از پنبه آهن بسیار سخت است و می تواند این آهن را برای مدت زمان بسیار کوتاه محافظت کند.

پلی استر مقاوم در برابر نور است.

پلی استر یک ماده طولانی مدت است در همان زمان.

پلی استر یک ماده انعطاف پذیر و مقاوم در برابر چین و چروک است، بنابراین بسیار خوب به نظر می رسد.

مقاوم در برابر باکتری

– در آشپزخانه یک امکانات شستشو وجود دارد.

– همچنین به دلیل انعطاف پذیری آن تنفس است.

اختلال دارای ویژگی عرق است. مهمترین سهم این محصول در بعضی از مناطق و عدم استفاده برخی از افراد، نتیجه این اموال عرق است.

اغلب در لباس هایی که به خاطر ساختاری که در ساختار بسیار سبک است، اغلب بی وزن نیستند و فکر نمی کنند بار سنگینی را ایجاد کنند.

آنها هنگام خیس شدن بسیار کوتاهی می پوشند. برای مثال، اگر پیراهن پنبه پلی استر مخلوط طولانی خشک در حالی که بالا نیست پیراهن حتی اتو خشک خیلی زود بعد از اینکه از ماشین با یک آهن خشک می تواند کمک به حذف.

– بسیاری از محصولات ساخته شده از پلی استر را می توان بدون نیاز به اتو کردن استفاده کرد.

– ارزان تر از محصولات نساجی مانند پشم و پنبه است.

انواع پلی استر

-co-3-hydroxyvalerate) (PHBV) بسپار ناهمگن of 3-hydroxybutanoic acid and 3-hydroxypentanoic acid,
butyrolactone and valerolactone (oligomeric aluminoxane as a catalyst)
Semi-aromatic Copolymer پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) Polycondensation of terephthalic acid with ethylene glycol
پلی‌بوتیلن ترفتالات (PBT) Polycondensation of terephthalic acid with ۴٬۱-بوتان‌دیول
Polytrimethylene terephthalate (PTT) Polycondensation of terephthalic acid with ۳٬۱-پروپان‌دیول
Polyethylene naphthalate (PEN) Polycondensation of at least one naphthalene dicarboxylic acid with ethylene glycol
Aromatic Copolymer Vectran Polycondensation of ۴-هیدروکسی‌بنزوئیک اسید and 6-hydroxynaphthalene-2-carboxylic acid


پلی‌استر (به انگلیسی: Polyester) (کدهای PET یا PES) گونه‌ای از پلیمرها می‌باشند که دارای گروهای استر می‌باشند. به عنوان ماده‌ای خاص معمولاً به پلی اتیلن ترفتالیت یا پی ای تی گفته می‌شود. پلی‌استرها شامل مواد شیمیایی حاصل از واکنش‌های طبیعی مانند آنچه در کاتین پوسته کیاهان وجود دارد و نیز از سنتزهای پلیمریزاسیون پله‌ای همانند پلی بوتیرت می‌باشند. پلی‌استرهای طبیعی و برخی از پلی‌استرهای مصنوعی قابل تجزیه زیستی می‌باشند، ولی این خاصیت شامل بیشتر پلی‌استرهای حاصل از سنتز نمی‌شود. با توجه به ساختار پلی‌استر های ممکن است ترموپلاستیک یا ترموست باشند. پلی‌استرهایی هم وجود دارند که قابلیت حل شدن در سختی سازها را دارند ولی بیشتر پلی‌استرها ترموپلاستیک می‌باشند.[۱]

پلی استرها بیشتر در ساختار الیاف مصنوعی بکار می‌روند. الیاف مصنوعی حاصل از دی‌متیل ترفتالات (DMT) یا اسید ترفتالیک و اتیلن گلیکول (الیاف پلی استر استاندارد یا نوع تجاری تریلن ٰterylene) یا از ۱ و ۴ در متیلول سیکلوهگزان (نوع وستان (vestan) یا کودل (kodel) که به روش ذوب‌ریسی تولید می‌شوند.

تولید انبوه این الیاف از سال ۱۹۴۵ آغاز شده است و امروزه این لیف با تولید جهانی ۲۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۲ بیشترین سهم تولید را در بین الیاف به خود اختصاص داده است.

خصوصیات: چگالی g/cm۳ ۱٫۳۸، نیروی پارگی بسیار زیاد، الاستیسیتهٔ خوب، مقاومت سایشی، ثبات بسیار خوب نوری، مقاومت بالا در برابر اسیدهای معدنی و آلی (در اسید سولفوریک غلیظ تجزیه می‌شوند)

الیاف پلی‌استر چروک و نمدی نمی‌شوند و همچنین جمع نمی‌شوند، به‌راحتی شستشو و به‌سرعت خشک می‌شوند. حالات قابل عرضه: نخ‌های فیلامنتی، الیاف مقطع (قابل اختلاط با پشم، پنبه، و نوع قابل استفاده در فرش) دسته الیاف، الیاف لایی، تک‌فیلامنت‌ها و پارچه‌های بی‌بافت (به انگلیسی: spunbond fabric) و انواع الیاف میان‌تهی الیاف هالو ( به انگلیسی: Hollow fiber) و الیاف دوجزئی

منبع ویکی پدیا

WhatsApp us