تاثیر چوب در طراحی دکوراسیون داخلی

از گذشته تا کنون استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان مرسوم بوده است. متخصصین این حوزه در طراحی با چوب، ایده های جالبی را به کار می برند که باعث افزایش تطبیق پذیری در طراحی داخلی خانه می گردد. به صورت کلی استفاده از چوب در دکوراسیون ساختمان، می تواند بیانگر ایده‌های سبک روستیک در منزل باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از چوب علاوه‌بر سبک روستیک، در سبک‌های دیگری از جمله صنعتی و مدرن نیز کاربرد دارد. در ادامه مقاله به بررسی ایده‌های طراحی با چوب در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

تصاویر برای طراحی داخلی خانه به سبک روستیک

دکوراسیون سبک روستیک
دکوراسیون سبک روستیک

ایده های طراحی با چوب در دکوراسیون داخلی

یکی از قسمت‌های ساختمان که در طراحی با چوب می توان از آن استفاده کرد، دیوارهای ساختمان است. برای طراحی دیوارها ایده‌های مختلفی وجود دارد که از جمله این ایده‌ها می‌توان به پنل‌های چوبی اشاره کرد.

تاثیر چوب در دکوراسیون
تاثیر چوب در دکوراسیون

برای طراحی دیوار اصلی اتاق نشیمن و دیوار راهرو می‌توان از پنل چوبی استفاده کرد. البته طرح های مختلفی برای این کار وجود دارد که به انتخاب و سلیقه فرد بستگی دارد. اکثر طراحان داخلی جهت طراحی با چوب، تمایل به استفاده از ترکیب چوب‌های مختلفی دارند که موجب انتقال حس بهتری به فضای اتاق می گردد. ترکیب چوب با فلز و شیشه در طراحی مدرن بسیار کاربردی است.

ایده های جالب در دکوراسیون داخلی منزل
ایده های جالب در دکوراسیون داخلی منزل

 چوب برای طراحی قسمت‌های مختلف از خانه که فاقد هر گونه رطوبت است، به کار برده می‌شود. به عنوان مثال برای طراحی اتاق‌ خواب که فضای کوچکتری دارد، می‌توان از تخته‌های باریک استفاده کرد، این کار باعث می‌شود که کوچک بودن فضای اتاق چندان جلب توجه نکند. همچنین برای طراحی دیوار راه پله نیز می‌توان از چوب استفاده کرد.

دکوراسیون سبک روستیک
دکوراسیون سبک روستیک

البته این نکته را باید در نظر گرفت که نوع رنگ و بافت چوب است که تاثیر بسیاری در زیبایی طراحی داخلی می‌گذارد. از آنجایی‌که چوب‌ها در طرح ها و رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارند، می تواند تاثیر متفاوتی بر روی طراحی و دکوراسیون خانه داشته باشد. چوب های رنگ روشن باعث بزرگتر دیده شدن فضای داخلی خانه می شود. از چوب هایی که رنگ تیره تری دارند برای طراحی فضاهای اداری و رسمی استفاده می شود. البته استفاده از چوب در طراحی سبک روستیک یکی از عناصر اساسی و مهم است.

تاثیر چوب در دکوراسیون
تاثیر چوب در دکوراسیون

برای دیزاین سقف نیز می توان از چوب استفاده کرد. طراحی سقف با چوب باعث ایجاد نمای متفاوتی می شود که توجه هر فردی را در ابتدای ورود به ساختمان جلب می کند. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که برای طراحی سقف های کوتاه نباید از چوب استفاده کرد، چراکه کوتاه بودن سقف بیشتر به چشم می خورد. 

مزیت های استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون سبک روستیک
دیوار کوب و سقف لمبه چوب کاج

در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد مزیت های چوب در طراحی داخلی صحبت کنیم:

سازگار بودن با طبیعت:

ازآنجایی که چوب به عنوان یک عنصر طبیعی بوده و از درخت تهیه می شود و همچنین در زمان برش در کارگاه های چوب‌بری نیز هیچ‌گونه پسماندی ندارد، پس کاملا با محیط زیست سازگار است.

قابلیت پردازش و رنگ پذیری چوب:

چوب مانند سنگ مرمر قابلیت شکل پذیری و پرداخت دارد و می‌توان برای بخش های مختلف ساختمان و هم‌چنین نماهای داخلی به عنوان کف پوش، ستون‌های تزئینی و اکسسوری استفاده کرد.

رنگ پذیری چوب
رنگ پذیری چوب

قابلیت تجدیدپذیری:

چوب از جمله عناصری است که در چرخه طبیعت قابلیت برگشت دارد و هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی ندارد. بنابراین استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی خانه می تواند به عنوان بهترین گزینه باشد.

کاهش در مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی:

چوب به نسبت فولاد از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و به عنوان یک عایق حرارتی محسوب می‌شود. به همین خاطر در سازه‌هایی که با چوب ساخته می‌شوند حداقل اتلاف انرژی را خواهیم داشت.

مقاومت در برابر حریق:

برخلاف تصورعموم، چوب به نسبت دیگرعناصر ساختمانی از مقاومت بالاتری در برابر حرارت برخوردار است. چنانچه چوب در برابر گرما قرار گیرد خشک و محکم تر می‌شود. در صورتی که دیگر مصالح مانند فولاد و آهن با حرارت مقاومت‌شان کمتر و سست می‌شوند.

دکوراسیون سبک روستیک
دکوراسیون سبک روستیک

 نویسنده: میترا ابراهیمیان

دکوراسیون چوبی داخلی
دکوراسیون چوبی داخلی

مطالب مرتبط با دکوراسیون چوبی :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us