این یک قسمت جدایی ناپذیر از هر خانه ای است که بیش از یک سطح دارد: راه پله های چوبی برای یک پروژه ساختمانی یا بازسازی ، نوع راه پله نیز بسیار مهم است ، انواع خاصی از جذابیت بصری را فراهم می کند و فضای مختلفی را در خانه شما اشغال می کند.

هنگام در نظر گرفتن یک راه پله جدید ، به اعضای خانواده خود و نحوه استفاده آنها از پله ها برای انتخاب بهتر فکر کنید زیرا هر نوع مزایا و معایبی دارد.

در اینجا انواع مختلف راه پله ها و ملاحظات مربوط به هر یک را پایین می کشیم.

پله های مستقیم

راه پله مستقیم رایج ترین سبک است و ساخت آن مقرون به صرفه است.
یک راه پله مستقیم رایج ترین و مقرون به صرفه ترین سبک موجود است.

انواع پله های چوبی
انواع پله های چوبی

طراحی خط مستقیم به این معنی است که راه پله به هیچ پشتیبانی خاصی احتیاج ندارد و فقط باید در بالا و پایین متصل شود. این نوع راه پله ها امکان نصب راحت تر نرده ها و هندریلس ها را نیز فراهم می کنند.

البته ، از پله های مستقیم تنوعی وجود دارد که شامل بالابرهای باز ، مواد مدرن و نرده های کابل فلزی است که به طور قابل توجهی ظاهر اصلی را تغییر می دهد.
اگرچه یک راه پله مستقیم ممکن است رایج ترین باشد ، اما دارای چند اشکال است ، یعنی این که فضای بیشتری را به صورت خطی اشغال می کند ، که می تواند بر طراحی شما تأثیر بگذارد.

پله های مستقیم با فرود مرکزی

پله های مستقیم با فرودمرکزی
پله های مستقیم با فرودمرکزی


فرود مرکزی سطح طولانی پله ها را می شکند.
اگر یک اتاق بلند و سقف بلند دارید و یک راه پله مستقیم را در نظر دارید که باید بیش از 12 فوت ارتفاع داشته باشد ، نیاز به فرود مرکزی دارد. اگر پلکان برنامه ریزی شده شما بیش از تعداد استاندارد بالابر باشد که معمولاً 16 عدد است ، همین امر صادق است.

اشکال اصلی پله های مستقیم با فرود مرکزی افزایش فضای مورد نیاز آنهاست که معمولاً طراحان را به انتخاب سبک دیگری سوق می دهد. از این نوع راه پله ها به طور کلی در ساختمان های تجاری استفاده می شود ، نه در خانه های شخصی.

پله های L شکل

پله های ال شکل
پله های ال شکل


پله های L شکل جذاب هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند.

پله های L شکل یکی دیگر از سبک های رایج پلکان است. آنها در اصل یک راه پله مستقیم با یک پیچ هستند ، یا در وسط یا نزدیک به یک انتها یا انتهای دیگر. پله های L شکل به دلایل مختلف جذاب هستند ، در درجه اول به دلیل جذابیت بصری بیشتر.

علاوه بر این ، آنها تمایل به اشغال فضای کمتری دارند و می توان از آنها در گوشه اتاق استفاده کرد. برای بعضی از افراد ، به دلیل فرود گسترده تر که پله ها را می شکند ، راحت تر حرکت می کنند.

البته ساخت این نوع راه پله ها پیچیده تر و در نتیجه گران ترند. راه پله های L شکل نیز معمولاً نیاز به پشتیبانی از فرود و پیچ دارند.

پله های U شکل

پله های U شکل دارای چرخش 180 درجه ای هستند.
راه پله های U شکل به طور کلی از دو پله تشکیل شده است که با فرود در سوئیچ برگشت در جهت مخالف قرار می گیرند. اینها همچنین از نظر پلکی مستقیم از نظر بصری جالب ترند.

پله های یو شکل
پله های یو شکل

علاوه بر این ، آنها فضای خطی کمتری را اشغال می کنند و می توانند برای طراحی گوشه مفید باشند. به طور معمول فرود از اندازه سخاوتمندانه ای برخوردار است. اشکال اصلی راه پله U شکل چرخش است که انتقال وسایل بزرگتر به طبقه بالا را دشوارتر می کند.

پله های بادگیر

پله های ویندر هنگام چرخش حالت گوه ای به خود می گیرند.

پله های چوبی بادگیر
پله های چوبی بادگیر


پله های بادگیر شباهت زیادی به یک راه پله L شکل دارند ، با این تفاوت که فرود وجود ندارد. در عوض ، پله ها مداوم بوده و هنگام چرخش ، حالت پیچشی به خود می گیرند. این موارد در خانه های معاصر بسیار کمتر دیده می شود و معمولاً در خانه های قدیمی یافت می شود. به ندرت از آنها بعنوان پله اصلی ، جلویی استفاده می شد و احتمالاً بعنوان دسته دوم پله در خانه یافت می شد.

این نوع راه پله ها به لطف روندهایی که به خانه های کوچکتر و خانه های با دوام تر کمک می کنند ، دوباره محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

پله مارپیچ

راه پله مارپیچی بسیار جمع و جور است اما پیمایش آن دشوار است.

پله های مارپیچ
پله های مارپیچ


اگرچه راه پله های مارپیچ برای فضاهای تنگتر مناسب است ، اما هنوز هم بیشتر یک سبک بدیع محسوب می شود. پله های مارپیچی واقعی دارای یک پایه مرکزی هستند که تمام مراحل تابشی به آن متصل می شوند ، زیرا از طریق یک فضای کف بالا به سمت بالا مارپیچ می شوند. به دلیل ماهیت تماس ، به دلیل فضای کمی که نیاز دارند ، به طور معمول در خانه های ساحلی و خانه های جمع و جور شهر یافت می شوند.

در بسیاری از آیین نامه های ساختمانی شهر و شهرداری لازم است که یک پله مارپیچ مسیر ثانویه خروج از طبقه بالاتر باشد زیرا پیمایش در آنها آسان نیست.

در حقیقت ، این یکی از اشکالات اصلی یک راه پله مارپیچ است: هر بار فقط یک نفر می تواند از پله ها استفاده کند و نیاز به احتیاط دارد زیرا قسمت داخلی هر پله باریک است. علاوه بر این ، جابجایی وسایل بزرگتر به بالا و پایین یک پله مارپیچ بسیار دشوارتر است.

پله های مدور

پله های دایره ای بیانیه اصلی طراحی را ارائه می دهند.
یک راه پله دایره ای بیشتر شبیه یک راه پله سنتی است تا یک مارپیچ – به نوعی فکر کنید که در یک قلعه قرون وسطایی پیدا کنید. در حالی که دور آن چرخیده و پله ها مخروطی هستند ، منحنی آرام تر از یک راه پله مارپیچ است که پله ها به راحتی حرکت می کنند.

پله های چوبی مدور
پله های چوبی مدور

منحنی آنها که گاهی اوقات پله های مارپیچ نامیده می شود ، برازنده تر و کم حجم تر است ، که به ایجاد یک نقطه کانونی معماری کمک می کند. البته اینها به فضای باز بیشتری احتیاج دارند و ساخت آنها هزینه بر است.

پله های منحنی

پله های منحنی ظریف و طراحی شده اند تا تحت تأثیر قرار گیرند.
راه پله منحنی که معمولاً در ورودی یا نزدیک آن استفاده می شود ، بیانیه طراحی است. آنها مانند پلکان های مارپیچی یا دایره ای شکل دایره ای تشکیل نمی دهند و در عوض ، یک ویژگی اصلی طراحی هستند.

پله های منحنی
پله های منحنی

عبور از آن ساده است ، منحنی معمولاً ملایم است و برای هر سبکی از خانه انتخاب زیبایی است. گفته می شود ساخت این نوع راه پله دشوارترین و در نتیجه گرانترین آن است.

پله نردبان

پله های نردبان برای فضای کم در نظر گرفته شده اند.
پله های نردبان مناسب برای فضاهای تنگ و اقامتگاه های کوچک ، یکی از کم مصرف ترین انواع راه پله ها هستند. البته ، بهتر است کدهای ساختمانی را در منطقه محلی بررسی کنید ، زیرا اغلب آنها به عنوان راه پله اصلی مجاز نیستند.

های نردبان شکل
های نردبان شکل

پله های نردبان را می توان به سبک های مختلفی ساخت ، از سبک نردبان واقعی ، مانند این عکس ، تا نسخه های سبک تر. در هر صورت ، پله های نردبان به طور معمول پله های بلندتری دارند و به خصوص هنگام پایین آمدن از پله ها بالا رفتن از آن دشوار است.

این نوع پله ها برای استفاده های دیگر مانند دستیابی به قفسه های بالای قفسه های کتاب گسترده یا فضای بسیار تنگ می توانند بسیار مفید باشند.

پلکان تقسیم شده

پله های تقسیم شده
پله های تقسیم شده


یک راه پله تقسیم شده برای یک ورودی بزرگ قرار دارد.
یک راه پله منشعب – که در اصل دو شاخه خوانده می شود – معروف ترین شهرت همه راه پله هاست. به طور معمول در ورودی یک خانه بسیار بزرگ و بزرگ استفاده می شود ، راه پله با پرواز وسیع تری در پایین شروع می شود.

بخشی از مسیر بالا ، فرود سخاوتمندانه ای با دو پرواز باریک تر در دو طرف قسمت پایین وجود دارد – یکی به سمت چپ می رود و دیگری به سمت راست. بزرگ ، گسترده و گران قیمت ، این بیانیه طراحی است که برای ایجاد یک تأثیر بزرگ طراحی شده است.

راه پله صرفه جویی در فضا

راه پله صرفه جویی در فضا
راه پله صرفه جویی در فضا


سبک های مختلفی برای فضاهای جمع و جور در دسترس است.
در حالی که راه پله های دایره ای و سبک نردبان برای خانه های جمع و جور مناسب است ، سبک های متنوع دیگری نیز وجود دارد که گزینه های کمتری برای راه پله هستند.

پله هایی که دارای شیب تندتر هستند ، پله هایی به سبک روبان و باریک تر و پله های باریک تر ، همه راه هایی برای قرار دادن راه پله در خانه ای با حداقل فضای از دست رفته است. تا زمانی که این انتخاب با کدهای ساختمانی مطابقت داشته باشد ، سبک واقعی شما انتخاب می کنید.

پلکان شناور

پلکان شناور
پلکان شناور



پله های شناور برداشتی مدرن از سبک استاندارد است.
معمولاً یک تغییر در یک پله مستقیم ، یک پله شناور معمولاً از آج هایی تشکیل می شود که هیچ بلند کننده ای ندارند. در عوض ، آج ها به گونه ای به دیوار متصل می شوند که تکیه گاه نامرئی باشد ، یا حداقل حداقل قابل مشاهده باشد. در مواقع دیگر ، از رایزرهای شیشه ای یا پلکسی گلاس برای دستیابی به ظاهر شناور استفاده می شود.

مواد مورد استفاده می تواند چوب باشد ، اما اغلب چیز دیگری مانند فلز ، شیشه یا سنگ است. این یک ظاهر معاصر است که اغلب از نرده های دستی جلوگیری می کند ، اگرچه می توان از شیشه برای ایمنی به جای نرده سنتی استفاده کرد بدون اینکه احساس باز بودن را از بین ببرد. باز هم ، هر سبک شناور باید با کدهای ساختمانی محلی مطابقت داشته باشد.

راه پله ذخیره سازی

راه پله ذخیره سازی
راه پله ذخیره سازی


وقتی فضای ذخیره سازی در یک قیمت بالا باشد ، یک راه پله می تواند کمک کند.
بزرگ یا کوچک ، تقریباً در هر خانه ای می توان از فضای ذخیره سازی بیشتری استفاده کرد و منطقه ای که در زیر پله ها غالباً نادیده گرفته می شود ، می تواند به فضای ارزشمندی برای ذخیره سازی وسایل ضروری تبدیل شود. متداول ترین روش برای این کار ساختن کابینت در زیر بالابرها به جای دیوار کشی ساده فضای است.

روش دوم این است که هر بلند کننده را به کشو تبدیل کنید ، زمانی که نمی توانید از خلاoid زیر پله استفاده کامل کنید ، بهترین گزینه است.

پله های شناور مجسمه ای

این خانه خصوصی شیک توسط استودیوی Olev تأکید زیادی بر نور و فضای موجود در هر یک از اتاق ها دارد. همچنین پویایی بسیار جالبی بین فضاهای مختلف وجود دارد و این راه پله فقط باعث جذابیت بیشتر امور می شود. پله های شناور از زیبایی زیبایی و مجسمه سازی برخوردار نیستند و به دیواری محکم تکیه نمی دهند بلکه از یک تقسیم شیشه عبور می کنند.

پله های شناور مجسمه ای
پله های شناور مجسمه ای

راه پله فلزی خمیده

اگر این راه پله برای شما غیر معمول و جذاب به نظر می رسد ، دلیل آن این است. سوال اصلی که همه ما داریم این است که این از چه چیزی ساخته شده است زیرا بسیار باریک است و سبک به نظر می رسد اما همچنین محکم و بادوام است. پاسخ همه اینها را نشان می دهد: فلز خم شده با لهجه های چوبی. این یک راه پله است که توسط معماران RUST طراحی شده است .

شناور پله های مستقل

راه پله های شناور را قبلاً دیده ایم اما شبیه این نیست. به طور معمول تمام مراحل به هم متصل هستند و یک ساختار مداوم را تشکیل می دهند اما در این حالت همه آنها عناصر مستقل مستقل هستند. هرکدام جداگانه به دیوار متصل شده اند و هیچ ریل ایمنی وجود ندارد که واقعاً بر طبیعت مجسمه سازی طراحی تأکید کند. نور لهجه نیز جزئیات جالبی است. این بخشی از خانه ای در شانگهای است که توسط آزمایشگاه ووتوپیا طراحی شده است.

امیدواریم این مطلب برایشما عزیزان مفید بوده باشد.

نویسنده: ف.حسنخانی

مقالات مرتبط با زیرپله های چوبی:

WhatsApp us