تکنیک های رنگ آمیزی چوب یک دست

 باید گفت که رنگ آمیزی چوب یک دست یک پروژه اساسی و  مهم است که بسیاری از افراد با عجله کار را امتحان می کنند و یا میانبر هایی را که نتایج ضعیفی دارد ، را امتحان می کنند و متاسفانه، با ظهور سطوح آماده رنگ ، مانند دیوار های گچی یا تزئینات و پوشش اولیه ، رنگ آمیزی چوب به آرامی به یک هنر از دست رفته تبدیل می شود .

یادگیری چگونگی تسلط بر تکنیک های رنگ آمیزی با کیفیت بالا از سطح چوب کار دشواری نیست ، اما انجام برخی از تمرین ها لازم است .

فقط در عرض چند ساعت می توانید خود را از یک نقاش آخر هفته آماتور به یک نقاش با کیفیت حرفه ای تبدیل کنید .

هشدار!!!

همیشه هنگام سنباده زدن از ماسک گرد و غبار استفاده کنید . اگر اعتقاد دارید که سطح چوب با رنگ پایه سرب رنگ آمیزی شده است ، برای جلوگیری از تنفس یا بلعیدن غبار رنگ ، اقدامات احتیاطی را انجام دهید ، حفاظت از شنوایی هنگام کار با سنباده نوسانی ضروری است .

آنچه شما برای داشتن یک رنگ آمیزی چوب یک دست نیاز دارید

وسایل مورد نیاز برای رنگ آمیزی چوب یک دست
وسایل مورد نیاز برای رنگ آمیزی چوب یک دست

تجهیزات / ابزارها

2 برس 1/2 اینچی-سنباده مداری تصادفی-پارچه های تمیز-محافظ چشم و شنوایی- پارچه قطره ای بوم – ورق پلاستیکی- دستکش لاستیکی- سطل-مونتاژ غلتک با پوشش فوم با چگالی بالا- سینی و آستر رنگ

مواد لازم

     TSP ( سه سدیم فسفات ) کاغذ سنباده 180 ریز و 220 ریز پارچه تكپرایمررنگ داخلی اکریلیک – لاتکسافزودنی رنگ مانند Penetrol یا Floetrol ( اختیاری )

دستورالعمل ها

  1 .  سطح کار خود را بپوشانید

     برای محافظت از سطح در برابر نشت رنگ ، ورق های پلاستیکی را روی زمین یا سطح دیگر کار قرار دهید . یک پارچه قطره ای بوم یا کاغذ پیمانکار را روی ورقه های پلاستیکی قرار دهید ، پلاستیک باعث می شود رنگ از کف خیس نشود ، در حالی که بوم سطح ضد لغزش را فراهم می کند و به ریختن رنگ کمک می کند .

2 . نحوه رنگ آمیزی چوب

از دستکش ، محافظ چشم و لاستیک استفاده کنید ، محلول TSP را به نسبت توصیه شده توسط سازنده با آب گرم مخلوط کنید ، پارچه ای را به آب آغشته کنید ، آن را کاملاً خشک کنید ، سپس چوب را با آن پاک کنید تا تمام روغن ها ، کثیفی ها و لکه های آن پاک شود ، محل را با آب تمیز و گرم و یک پارچه تمیز بشویید و بگذارید چوب کاملا خشک شود .

نحوه رنگ آمیزی چوب یک دست
نحوه رنگ آمیزی چوب یک دست

در این مرحله ، پس از خشک شدن چوب ، قطعه را از نظر وجود لکه های بزرگ ، چسب و خراش بررسی کنید . در صورت لزوم ، آنها را با استفاده از چاقوی بتونه ای انعطاف پذیر با یک ماده پر کننده چوب پر کنید .

TSP یک پاک کننده ، چربی گیر و ضدعفونی کننده قوی است که مدتهاست برای تمیز کردن سطوح در آماده سازی برای رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد .

اگر می خواهید از فسفات استفاده کنید ( که در بسیاری از جوامع ممنوع است ) ، به جای آن از جایگزین TSP استفاده کنید .

3 .  مناطق مسطح را سنباده بزنید

با استفاده از ماسک ، دستکش و پارچه ای پنبه ای ، چوب را در قسمتی صاف قرار دهید و با سنباده مداری تصفیه شده و کاغذ سنباده 180  سنباده بزنید .

سنباده در رنگ آمیزی چوب یک دست
سنباده در رنگ آمیزی چوب یک دست

هدف این نیست که چوب تمام پوشش ها و لکه ها را  از دست بدهد بلکه فقط صاف کردن سطح آن و ایجاد مقداری ” برآمدگی ” یا خراش های جزئی برای کمک به پیوند رنگ است .

 4 . گوشه ها و جزئیات را سنباده بزنید

اگر در حال سنباده زدن مبلمان و سایر قطعاتی هستید که سطح ناهمواری دارند ، به سمباده کاری دست روی بیاورید تا کاغذ سنباده بتواند بهتر با شکل قطعه سازگار شود .

سنباد کشی گوشه های چوب
سنباد کشی گوشه های چوب

5. گرد و غبار را تمیز کنید

گرد و غبار سنباده را کاملاً از همه سطوح پاک کنید .

کار خود را با جارو برقی متصل به برس آغاز کنید ، به هیچ وجه از دستگاه دمنده استفاده نکنید ، زیرا فقط باعث پخش شدن مجدد گرد و غبار روی سطح می شود ، همچنین اطمینان حاصل کنید که جارو برقی دارای کیسه و فیلتر باشد تا گرد و غبار موجود در هوا به حداقل برسد .

روش رنگ آمیزی چوب یک دست
روش رنگ آمیزی چوب یک دست

بعد از اینکه اکثر گرد و غبار را با جارو برقی پاک کردید ، از یک پارچه تک یا پارچه پنبه ای استفاده کنید که در آب فرو رفته و کاملاً فشرده شده باشد تا باقی مانده گرد و غبار را به راحتی پاک کنید .

6. چوب را پرایم کنید

پرایمر را خوب مخلوط کنید و آن را با برس یا غلتک هم بزنید .

پس از خشک شدن ، اگر پرایمر روی چوب شفاف به نظر می رسد ، برای بار دوم پرایم کنید.

پرایمر دارای حس و ظاهر گچی است اما با رنگ صاف می شود .

 7. پرایمر را با غلتک روی سطح بزنید  ( اختیاری )

برای سطوح صاف ، به سراغ غلتک بروید تا روند کار را تسریع کرده و جلوه صاف تری ایجاد کنید .

پرابم کردن با غلتک برای رنگ آمیزی چوب یک دست
پرابم کردن با غلتک برای رنگ آمیزی چوب یک دست

8. چوب را با قلم مو رنگ کنید

برای سطوح بسیار نامنظم ، مانند مبلمان ، قالب تاج و تزئینات ، بهتر است فقط از برس استفاده کنید .

برای سطوحی که دارای مناطق مسطح و بزرگ هستند ، استفاده از غلتک فوم با چگالی بالا به شما کمک می کند کار را با سرعت بیشتری انجام دهید .

هر بار که برس را فشار می دهید ، انتهای موهای برس را تقریباً 1/4 اینچ درون رنگ بزنید .

رنگ را به چوب منتقل کنید ، قلم مو را در حرکات کوتاه که به موازات دانه چوب هستند بکشید .

لبه مرطوب را همیشه جدا نگه دارید تا از ایجاد علائم خرابی جلوگیری کند .

در طی این مرحله لایه دوم رنگ را اضافه نکنید ، زیرا این کار باعث پارگی رنگ می شود .

9. چوب را با غلتک رنگ کنید ( اختیاری )

برای رنگ آمیزی با غلتک ، آستر را در ظرف مخصوص رنگ ها وارد کنید ، سپس حدود 4 اونس رنگ درون ظرف تان بریزید ، غلتک را به آرامی به رنگ آغشته کنید.

رنگ را چند بار به بالا و پایین شیب ظرف بچرخانید تا رنگ روی پد غلتکی پخش شود .

غلتک را به چوب منتقل کنید ، رنگ را روی چوب بچرخانید ، فقط با فشار دست است که کار شروع می شود .

روکش غلتک های فوم با چگالی بالا تمایل دارند که رنگ را در بالشتک غلتکی به دام بیندازند ، بنابراین ممکن است مجبور شوید فشار را به آرامی افزایش دهید تا رنگ آزاد شود .

10. اولین قسمت رنگ شده را سنباده بزنید

    اگر ترجیح می دهید برای آخرین بار سنباده بزنید و سپس چوب خود را رنگ بزنید ، می توانید با این کار حتی سطح نرم تری به دست آورید .

سنباده اولین قسمت رنگ شده
سنباده اولین قسمت رنگ شده

سنباده زدنِ اولین پوشش رنگ باعث از بین رفتن برجستگی و ناهماهنگی ایجاد شده توسط غلتک یا برس می شود .

با استفاده از کاغذ سنباده 220 ریز ، با دست به آرامی سنباده بزنید ، یا کاغذ را به سنباده مداری وصل کنید و آن را به آرامی در سطح اجرا کنید ، به غیر از وزن خود سنباده به سنباده فشار بیشتری وارد نکنید.

    بعد از سنباده زدن ، پارچه تك را باز كنید ، آن را جمع كنید اما آن را آزاد نگه دارید ، سپس آن را به آرامی در سطح دلخواه خود اجرا كنید .

    11. یک لایه رنگ دیگر اضافه کنید

    به دلخواه ، لایه نهایی رنگ را با استفاده از برس و یا غلتک رنگ آمیزی کنید ، بگذارید رنگ طبق دستور خشک شود ، در صورت امکان بگذارید قطعه یک شب یا بیشتر زمان برای خشک شدن داشته باشد و سپس از آن استفاده کنید .

رنگ آمیزی مجدد
رنگ آمیزی مجدد

رنگ پس از بهبودِ کامل دوام بیشتری می یابد .

نکاتی برای رنگ آمیزی چوب یک دست

اگر چند نکته حرفه ای را دنبال کنید ، دستیابی به نتایج حرفه ای آسان تر است :

    از برس و غلتک استفاده کنید : برس ها و غلتک ها نقش مکمل برای هم دارند ، غلتک ها به سرعت مناطق زیادی را می پوشانند اما نمی توانند به گوشه ها برسند ، برای سطوح صاف ، از غلتک فوم با چگالی بالا استفاده کنید .

مسواک ها در نقاشی گوشه ها و لبه ها بیشتر قابلیت استفاده دارند ، اما هنگام رنگ آمیزی مناطق بزرگ زمان زیادی را باید صرف شان کرد ، مسواک زدن بعد از غلتاندن برای از بین بردن خطوط و چکه ها ، یک روش حرفه ای است که به مسواک زدن پشت معروف است .

    پرایمر ها مهم هستند : آغازگر ها برای اتصال به سطوح مشكل و ایجاد سطحی ثابت برای اتصال به رنگ ، فرموله می شوند .

آغازگر همچنین به جلوگیری از برق زدن کمک می کند ، شرایطی که به نظر می رسد با رنگ های براق مختلف رنگ شده اند .

از مارک های پرایمر با کیفیت بالا مانند Kilz یا Zinsser استفاده کنید .

    مواد افزودنی رنگ را در نظر بگیرید : اگر در حین رنگ آمیزی خیلی زمان صرف می کنید ، رنگ می تواند حالت ناصافی ایجاد کند و باعث کشیدن برس شود .

شما می توانید سرعت کار خود را افزایش دهید یا یک افزودنی بخرید که باعث افزایش زمان کار شما شود .

 Penetrol و Floetrol مواد افزودنی محبوبی هستند که به شما کمک می کنند تا ضربه های نرم برس را ایجاد کنید .

از رنگ آمیزی در زیر فن یا دریچه گرمایش یا در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید ، زیرا همه اینها باعث افزایش سرعت خشک شدن و ایجاد رنگی چسبناک می شود .

نویسنده : ف . پاکزاد

مقالات مرتبط با مبلمان چوبی:

WhatsApp us