دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی

استفاده از چوب در ساخت وسایل خانه از جمله: مبلمان، تخت، میز ناهارخوری، انواع صندلی، تابلو های عکس، کتابخانه و …، رایج و محبوب است. انواع چوب در طیف های رنگی متفاوت در بازار فرآوری و عرضه می شود، که با توجه به سلیقه و بودجه ی خود می توانید از آن استفاده کنید.

رنگ چوب
رنگ چوب

لازم به ذکر است که هر چقدر چوب رنگی غنی و پررنگ داشته باشد، ارزش آن بیشتر و همین طور گران تر است. از این نوع چوب می توان به چوب درخت گردو اشاره کرد، که رنگ شکلاتی یکنواخت و دلربایی دارد و توجه مشتری را به خود جلب می کند. البته می توانید با توجه به نوع چوب انتخابی آن را رنگ آمیزی کنید و به رنگ دلخواه درآورید، اما معمولاً بیشتر افراد ترجیح می دهند از رنگ طبیعی چوب بهره ببرند.

در ادامه ی این مقاله با انواع رنگ چوب رایج استفاده شده در وسایل چوبی منزل آشنا می شویم.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی –  نمونه ای از دیزاین چوبی

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی -  نمونه ای از دیزاین چوبی
دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی – نمونه ای از دیزاین چوبی
انواع رنگ رایج چوب برای وسایل چوبی منزل

در این جا چند رنگ رایجی که معمولاً برای وسایل چوبی از جمله مبلمان استفاده می شود، آورده شده است که با توجه به سلیقه ی خود رنگ دلخواه را انتخاب کنید:

انواع رنگ رایج چوب برای وسایل چوبی منزل
انواع رنگ رایج چوب برای وسایل چوبی منزل

رنگ مشکی چوب در مبلمان

مشکی ساده ترین و راحت ترین رنگی است که برای چوب مبلمان خود می توانید انتخاب کنید؛ زیرا هر وسیله ای با هر طیف رنگی می تواند با رنگ مشکی ست شود. با انتخاب رنگ مشکی برای سرویس مبلمان خود می توانید رنگ های شاد متنوعی در محیط استفاده کنید. این تناقض نه تنها بد نیست، بلکه جلوه ای خاص و متفاوت به خانه ی شما می بخشد. برای این که رنگ مشکی به کار رفته در مبل ها فضا را کوچک تر و دلگیر نشان ندهد، می توانید از رنگ های پاستیلی استفاده کنید که فضا را فانتزی می کنند و از سنگین بودن رنگ مشکی می کاهند. انتخاب رنگ های خنثی مثل برنز برای دیوارها و لوازم جانبی در کنار مبل های تیره، بسیار مدرن به نظر می رسند.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی –  رنگ مشکی چوب در مبلمان

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی -  رنگ مشکی چوب در مبلمان
دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی – رنگ مشکی چوب در مبلمان

هنگام هماهنگی با مبلمان مشکی، بهتر است رنگ مبلمان را مشکی تک رنگ انتخاب کنید و با استفاده از وسایل دکوری رنگی، به محیط شخصیت و زیبایی ببخشید. آن چه باعث ایجاد شخصیت اتاق شما می شود، استفاده از الگوها و بافت های مختلف است که حس فضای شما را به طور کامل تغییر می دهد.

رنگ قهوه ای چوب در مبلمان

رنگ قهوه ای یکی دیگر از رنگ های کلاسیکی به شمار می رود که بسیار مناسب سازه هایی در سایز بزرگ مانند میز های دراز در مراکز تفریحی و رستوران ها است. رنگ قهوه ای برای گرم نشان دادن منزل و القا کردن حس روستایی، بسیار جالب است. قسمت سخت ماجرا این جا است که، رنگ قهوه ای طیف رنگی بسیار زیادی دارد که ممکن است هنگام انتخاب رنگ مورد نظرتان کمی سردرگم شوید.

 با استفاده از رنگ های موجود در خانواده ی کرم و برنز، یک احساس گرم و دلپذیر ایجاد کنید؛ زیرا در کنار رنگ خالص قهوه ای می توانند تفاوت های چشمگیر و زیبایی ایجاد کنند، در حین این که تفاوت رنگی زیادی با مبلمان شما ندارند و با رنگ آن ها در تضاد نیستند. سایه های مختلف روشن، به محیط خانه مخصوصاً به اتاق خواب، حس آرامش همراه با زیبایی می بخشند. این ترکیب های رنگی در اتاق خواب ها و اتاق های نشیمن بسیار مناسبند.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی –  رنگ قهوه ای چوب در مبلمان

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی -  رنگ قهوه ای چوب در مبلمان
دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی – رنگ قهوه ای چوب در مبلمان

رنگ سفید چوب در مبلمان

مبلمان سفید تقریباً مانند مبلمان مشکی، گزینه های رنگی متنوعی را به شما می دهند بدون این که نگران باشید مبادا وسایل دیگری که در منزل دارید با رنگ مبل هماهنگ نشوند، اما از آن جا که مبلمان سفید به خودی خود روشن است، بر خلاف مبل های مشکی، کم تر نگران این هستید که حتماً از وسایل جانبی رنگ روشن در فضا استفاده کنید.

اگر کمی اهل ریسک و تنوع باشید می توانید به دنبال سایه های روشن مانند: سبز، بنفش، آبی یا حتی قرمز باشید. حتی می توانید با زدن طرحی روی یکی از دیوار ها، به فضای خانه تنوع بدهید. برای ایجاد فضای سنتی تر، رنگ های خاکی و آجری بیشتر این حس را القا می کنند. این رنگ ها جلوه ی خاصی به خانه می دهند و در عین حال مبلمان سفید شما تضاد بصری خاصی را به فضا اضافه می کند و باعث می شوند تعادل در رنگ ها برقرار شود.

رنگ سفید چوب در مبلمان
رنگ سفید چوب در مبلمان

رنگ قرمز چوب مبلمان        

اگر چه ممکن است به خاطر استفاده از رنگ قرمز بر روی دیوارهای خود هراس داشته باشید، خرید مبلمان با چوب قرمز می تواند خانه ای سرشار از رنگ به شما هدیه دهد. نکته مهمی که باید با هماهنگی با رنگ قرمز به یاد داشته باشید این است که، این رنگ به خودی خود غنی و چشمگیر است؛ لذا اصلاً از رنگ های تیره برای دیوار ها استفاده نکنید و ترجیحاً به رنگ های سفید و کرم و خاکستری بسنده کنید.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی –  نمونه از کمد چوبی قرمز

این رنگ های نامبرده شده همگی گزینه های خوبی برای هماهنگی با مبلمان قرمز هستند. اگر به دنبال اضافه کردن رنگی دیگر به دکور خانه ی خود هستید، لوازم جانبی به رنگ: مشکی، طلایی و فیروزه ای بدون وجود رنگ قرمز در آن ها استفاده کنید.

رنگ سورمه ای چوب مبلمان

مبلمانی با چوب سورمه ای مانند قرمز، بسیار جلب توجه می کند؛ بنابراین انتخاب رنگ خنثی برای دیوار ها، به شدت پیشنهاد می شود.رنگ های کرم، برنز و خاکستری، همه گزینه های عالی رنگ کوسن های مبل برای ست شدن با مبلمان سورمه ای هستند. با استفاده از لوازم جانبی نقره‌ای، طلایی و قرمز، زیبایی جادویی به منزل ببخشید. استفاده از این طیف رنگی در خانه، فضا را از حالت خسته کننده به شدت خارج می کند. اگر می خواهید رنگ چوب سرویس مبلمانتان در خانه بیشتر از هر چیز دیگر به چشم بیاید و ظاهری تک رنگ داشته باشید، استفاده از رنگ هایی با سایه ی روشن آبی برای دیوار ها بسیار کارآمد است.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی- رنگ سورمه ای چوب مبلمان

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی- رنگ سورمه ای چوب مبلمان
دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی- رنگ سورمه ای چوب مبلمان

اشتباه های رایج افراد در انتخاب طیف های رنگی طبیعی و متفاوت چوب

در حالی که مردم با مخلوط کردن سبک های متفاوت در خانه خود می خواهند هیجان و تنوع بیشتری وارد خانه کنند، یکی از سؤال های گیج کننده ای که طراحان معمولاً دنبال جواب برای آن هستند این است که، چگونه می توان تن چوب را در یک اتاق با وسایل دیگر ست کرد که لطمه ای به زیبایی چوب وارد نشود؟ هماهنگی در تطبیق چوب میز ناهار خوری با کفپوش و همین طور ست کردن آن ها با رنگ چوب سرویس مبلمان می تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از مردم در استفاده از ترکیب رنگ چوب های مختلف در یک فضا مردد هستند، اما استفاده از طیف رنگی چوبی می تواند به اندازه استفاده از فلزات رنگی در یک اتاق، زیبا باشد؛ به شرط این که به چند قانون اولیه که می خواهیم به آن ها بپردازیم توجه شود:

تطابق رنگ پایه ی چوب ها

یکی از نکات مفید برای استفاده از رنگ طبیعی چوب این است که، رنگ پایه ی آن ها با هم هماهنگ شوند. به عنوان مثال: در این اتاق نشیمن بیشتر قطعات چوب عتیقه با رنگی گرم به کار رفته و باعث ایجاد حس زندگی در کل فضا شده است.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی –  تطابق رنگ پایه ی چوب ها

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی -  تطابق رنگ پایه ی چوب ها
دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی – تطابق رنگ پایه ی چوب ها

انتخاب رنگ چوب غالب

در حالی که استفاده از چوب هایی به رنگ های طبیعی متفاوت در وسایل چوبی منزل کاملاً قابل قبول است و اتفاقاً پیشنهاد می شود، اما اگر منزلتان کفپوش چوبی دارد، این رنگ چوب باید معیار انتخاب طیف های دیگر رنگ چوب در منزل شما باشد. در غیر این صورت، اگر از کفپوش چوبی استفاده نمی کنید، معیار انتخابی شما رنگ چوب به کار رفته در مبلمان می شود. اگر تفاوت های بسیار ناهماهنگ در انتخاب رنگ طبیعی چوب در منزل به کار رود، جلوه ی جالبی به خانه نمی بخشد و فضا کسل کننده می شود.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی –  انتخاب رنگ چوب غالب

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی -  انتخاب رنگ چوب غالب
دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی – انتخاب رنگ چوب غالب

بازی با کنتراست رنگ ها

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما هنگام استفاده از رنگ های مختلف چوب در منزل، کنتراست رنگی را مانند دوست بدانید. به عنوان مثال: در این اتاق نشیمن که توسط عنبر لوئیس، طراح مستقر در L.A طراحی شده است، کفپوش هایی به رنگ خاکستری روشن با یک میز قهوه ای تیره از چوب گردو و صندلی که دارای سه رنگ پایه چوب مختلف است، تکمیل شده اند. بازی با کنتراست باعث افزایش علاقه بصری می شود و به طراحی عمق بیشتری می بخشد.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی –  بازی با کنتراست رنگ ها

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی -  بازی با کنتراست رنگ ها
دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی – بازی با کنتراست رنگ ها

استفاده از رنگ های طبیعی و تیره ی چوب مانند: چوب ماهون، گردو یا گیلاس در برابر هر رنگ روشن مانند رنگ سبز و آبی، زیبا به نظر می رسند. در این حالت رنگ تیره ی چوب بیشتر خودنمایی می کند. کنتراست ایجاد شده باعث توجه بیشتر به رنگ چوب مبلمان می شود. اگر مبلمان با رنگ چوب تیره در منزل زیاد دارید ممکن است در فضای آن احساس شلوغی بیش از حد کنید. در این حالت اگر مبلمانی با رنگ دو الی سه درجه روشن تر به ترکیب تیره تان اضافه کنید، جلوه ی منظم تر و شیک تری به فضا می بخشید و شلوغی آن جبران می شود.

برای دستیابی به کنتراست زیاد با رنگ های چوب تند​​، رنگ دیوار را روشن حفظ کنید و تا حد امکان بین مقادیر رنگ چوب و دیوار اختلاف ایجاد کنید. چوب های عتیقه، که در رنگ خود عمق و پیچیدگی زیادی را ارائه می دهند، ممکن است چندین تُن را با هم ترکیب کنند، به همین دلیل می توانند در برابر انواع رنگ های روشن یا تیره خوب به نظر برسند.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی –  بازی با کنتراست رنگ ها

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی -  بازی با کنتراست رنگ ها
دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی – بازی با کنتراست رنگ ها

تنوع بسیار با استفاده از فرش

شکستن روند یکنواخت عناصر چوبی با فرش می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند، به خصوص اگر مبلمان و کفپوش های چوبی شما از رنگ چوب مشابهی برخوردار باشند. در این اتاق نشیمن، ممکن است پایه های X شکل میزکه مستقیماً روی کفپوش چوبی قرار گرفته اند و هم رنگ نیز هستند به نظر جالب نمی آیند، اما با یک فرش ایرانی آبی و قرمز در بین آن ها، در همان جایی که هستند زیبا به نظر می آیند و به عنوان وسیله ای خارج از دکور اصلی تلقی نمی شوند.

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی –  تنوع بسیار با استفاده از فرش

دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی -  تنوع بسیار با استفاده از فرش
دانستنی هایی راجع به رنگ چوب وسایل چوبی – تنوع بسیار با استفاده از فرش

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با رنگ چوب :

با تشکر از توجه شما

مبلمان چوب سکوویا
مبلمان چوب سکوویا
رنگ چوب بلوط
رنگ چوب بلوط
WhatsApp us