دهکده نساجي سنتي کشور

 

خراسان ، خراسان شمالی ، بجنورد ، شهرستان اسفراین ، روستای رويين ، دهکده نساجي سنتي کشور

شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی با ۳۶ کیلومتر مربع مساحت٬ در شمال شرق ایران در طول جغرافیایی ۵۷ درجه و ۲۰ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۷ درجه و ۲۸ دقیقه در جنوب رشته‌کوه کپه‌داغ و شرق رشته‌کوه آلاداغ و شمال رشته‌کوه البرز واقع شده است. ارتفاع بجنورد از سطح دریا ۱۰۷۰ متر و فاصله آن تا تهران ۸۲۱ کیلومتر می‌باشد.
روستای رويين دهکده نساجي سنتي کشور
رویین یکی از روستاهای زیبای شهرستان اسفراین است که به دلیل وجود قابلیت‌های گردشگری به عنوان یکی از مناطق گردشگری خراسان شمالی معرفی شده است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، اين روستا در 27 كيلومتری شمال اسفراين واقع شده و دارای آب و هوای معتدل كوهستانی با زمستان‌‌های سرد و پر برف و تابستان‌های معتدل است. آب فراوان، باغهای اين روستا را پر رونق ساخته بطوريكه هيچ فصلی از سال از محصولات باغی بی‌بهره نبوده است. از جمله محصولات اين روستا سيب، گلابي، گردو، انگور، هلو و زردآلو است.

در اين روستا خانه‌ها به طرز بسيار زيبايی به صورت پلكانی بر روی يكديگر ساخته شده، بطوريكه پشت بام منزل يكی حياط خانه ديگری است.

کوچه‌های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه‌ها و شیب کوچه به کوچه روستا، ارتفاعات بلند، رودخانه‌های دائمی و درختان چنار کهنسال چهره این روستا را منحصر به فرد ساخته است.

روستای پلکانی رويين

روستای پلکانی رويين اسفراين با توجه به نوع معماری، بافت تاريخی منحصر به فرد، رونق صنايع دستی و آب و هوای خوب آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسيده و به عنوان روستای هدف گردشگری تعيين شده است که قدمت آن به قرون 7 و 8 هجری قمری بازمی‌گردد

زبان و گويش مردم این روستا فارسی تاتيی و عمده‌ترين هنر بانوان آن چادر شب بافی است.

سوغات رویین

سوغات محلی اين روستا چادر شب، حوله پارچه‌ای، گردو، عسل، توليدات دامی و باغی است.

روستای رويين به عنوان دهکده نساجی سنتی از افتخارات اداره کل ميراث فرهنگی، صنايع‌ دستی و گردشگری خراسان شمالی به شمار مي‌آيد.

 

چادرشب پارچه‌ای زیبا و رنگارنگ است كه زنان محلی به دور كمر می‌پيچند، شاید در قدیم از آن به عنوان روانداز در شب‌ها استفاده می‌نموده‌اند و به همين دليل به آن چادرشب گفته‌اند.

 

رییس اداره میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری اسفراین می‌گوید: هم اکنون 350 تا 400 نفر از افراد ساکن در روستای رویین به طور مستقیم به تهیه نخ، رنگ آمیزی و بافت چادر شب و فروش آن اشتغال دارند و رشته چادرشب بافی یا نساجی سنتی رویین مهر اصالت یونسکو نیز دریافت کرده است .

 

به گفته محمدی سالانه 120 تا 150 هزار مترمربع چادرشب در این روستا تولید می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین می‌افزاید: در سال‌های اخیر با فعال شدن دستگاه‌های جدید بافندگی، بافندگان می‌توانند چادرشب‌هایی با طرح و رنگ و ابعاد مختلف تولید کنند.

کلاس‌های آموزشی و ترویجی هم برای ایجاد نوآوری در تولید چادرشب برگزار شده اما تولیدکنندگان به صورت سنتی به کار خود ادامه می‌دهند‌.

 

کیفیت بالای چادر شب روستای رویین سبب شده، این صنعت دستی همواره حضوری پر رنگ در نمایشگاه‌های استانی، کشوری و بین المللی داشته باشد.

WhatsApp us