روش های خرید تخت کودک، خرید تخت خواب استاندارد

تخت خواب اتاق کودک٬ تخت خواب چوبی٬ تخت خواب کودک٬

تخت خواب مناسب کودکان

در انتخاب تخت کودک به نکات زیر توجه کنید :

  1. تخت کودک شما از ابعاد و امکانات مناسبی برای چند سال آینده کودکتان برخوردار باشد . منظور از ابعاد سایز الان نوزاد است که با توجه به رشد کودک تختی باید خریداری شود که تا حداقل دو سال آینده پاسخگوی نیاز کودک شما باشد . در نظر داشته باشید در سن پایین تخت نوزاد همانند یک خانه کوچک برای او است و گاهی پیش می آید که مجبور می شوید ساعتها نوزاد را داخل تخت نگاه دارید . از نظر امکانات :
  2. کشو ها , نرده ,
  3. رنگ تخت از نوع سازگار با محیط زیست باشد . چون کودک شما امکان دارد بخش هایی از تخت را با دندان یا ناخن بجود .
  4. ما ایرانی ها بچه ها را در کنار خودمان و اغلب در اتاق خواب مستر بزرگ میکنیم . اگر اینطور است مراقب  باشید ابعاد تخت خیلی بزرگ نباشد , چون برای خودتان جا کم می آید و حتما محاسبه مسیر های رفت و آمد را بکنید .

بخش تخت خواب و مشاهده گالری تصاویر

تخت خواب کودک 3 تا 5

ابعاد استاندارد تخت خواب٬ تخت خواب٬ تخت خواب اتاق کودک٬ تخت خواب تک نفره٬ تخت خواب چوب بلوط٬ تخت خواب چوبی٬ تخت خواب سنتی٬ تخت خواب روستیک٬

تخت نوزاد

سرویس خواب کودک نوجوان

سرویس خواب نوزاد

شما كودك‎تان را کجا مي ‎خوابانید ، يا کجا مي‎خواهيد بخوابانيد؟ كنار خودتان؟ در اتاق خودش؟ روي يك تخت كوچك؟

يا تشك بزرگي وسط اتاق؟ جواب اين سوال‎ها راهنمايي بزرگي است براي اين‌ که بتوانید يك تخت مناسب برای كودك‎تان تهیه كنيد.

تخت و سرویس خواب نوزاد
گهواره نوزاد ، تخت

گهواره بين والدين

گهواره‎هاي كوچكي كه براي اين كار طراحی شده‎اند، اغلب گهواره‎هاي سبك سفري هستند. اصلي‎ترين كاركرد اين گهواره‌ها اين است كه ضمن اين‌كه به شما اين امكان را مي‎دهد كه نوزادتان را كنار خودتان بخوابانيد، اما يك وقت خداي نكرده بين خودتان له‎اش نكنيد! نخنديد! اين يكي از جدي‎ترين خطراتي است كه كودكاني را كه روي تخت والدين‎شان مي‎خوابند، تهديد مي‎كند.
مزيت: كودك‎تان درست كنار خودتان است و براي شير دادن به او لازم نيست از جاي‌تان بلند شويد.

ايراد: خيلي كوچك هستند. اغلب فقط يك يا دو ماه مي‎شود نوزاد را در آن خواباند چون نوزادها خيلي سريع قد مي‎كشند.

اگر خواستيد بخريد: حواس‎تان هم به طولش باشد و هم به عرضش. اگر خيلي تنگ باشد، بچه اذيت مي‎شود. به تخت‎تان هم فكر كنيد. اگر تختي با عرض كمتر از 160 داريد، با گذاشتن يك گهواره ديگر جايي براي خودتان نمي‎ماند.

جدا كردن محل خواب نوزاد از محل خواب مادر در چند ماه اول تقريبا غيرممكن است. نوزاد در طول شب چندين بار براي خوردن شير يا مشكلات ديگر از خواب بيدار مي‎شود و گريه مي‎كند. بنابراين هرچه فاصله‎تان تا نوزاد کمتر باشد، كمتر لازم است از جا بلند شويد. گهواره‎هاي كنار تخت مادر ضمن اين‌كه كاملا نزديك به مادر هستند، نوزاد را تا حدي از مادر جدا مي‎كنند

تخت و پارك

در واقع نوعي تخت سفري است. از پلاستيك و پارچه ساخته شده و بسيار سبك است. سازندگانش مدعي هستند كه از اين فضا مي‎شود براي بازي بچه هم استفاده كرد و به همين خاطر اسمش را تخت و پارك گذاشته‎اند. در واقع يك جور اتاق بازي بچه است كه البته بيشتر شبيه زندان بچه از كار درآمده! به درد خانواده‎هايي مي‎خورد كه جا براي تخت بزرگ ندارند اما مي‎خواهند تا مدت زيادتري كودك را پيش خودشان بخوابانند. براي سفر هم سبك است اما با اين تفاوت كه جاي زياد اشغال مي‌كند.

مزيت: جمع‌وجور و سبك است و هر وقت نخواستيدش، مي‎توانيد جمعش كنيد و بگذاريد ته كمد. نسبت به تخت‎هاي چوبي بسيار كم‎جاتر است.

ايراد: كمتر كودكي را مي‎شود پيدا كرد كه بعد از 9-8 ماهگي حاضر باشد در يك فضاي بسته كه امكان بيرون آمدن از آن را ندارد، بازي كند. اغلب كساني كه تخت و پارك خريده‎اند، بعد از اين سن آن را به جعبه بزرگي براي اسباب‎بازي‎هاي كودك تبديل كرده‎اند. تخت روي زمين قرار مي‎گيرد و كودك در عمق آن مي‎خوابد، بنابراين هر بار بايد براي برداشتن و گذاشتن كودك حسابي خم شويد كه به كمرتان فشار مي‎آورد. راه ديگر اين است كه تعداد بيشتري تشك در تخت بيندازيد تا سطح آن بالا بيايد اما با بزرگ شدن كودك و توانايي او براي ايستادن، بايد سطح تشك را تا جايي كه كودك نتواند خودش را پرت كند، پايين ببريد.

اگر مي‎خواهيد بخريد: داشتن يك تشك تعويض همراه تخت بسيار كمك‌كننده است. نمونه‎هاي موزيكال آن هم هست. به حجم تخت هنگامي كه جمع مي‎شود هم توجه كنيد تا براي جا دادن آن در انباري يا صندوق عقب ماشين به مشكل برنخوريد.

گهواره كنار تخت

تخت کودک , تخت حفاظ دار سفید , مدل های جدید تخت خواب نوزاد در دکوراسیون های شیک اتاق خواب , بهترین مدلهای تخت و کمد نوزاد پسر و دختر , تخت کودک و نوزاد , مدل تخت و کمد نوزاد با طراحی شیک و زیبا , سرویس تخت و کمد نوزاد
تخت کودک , تخت حفاظ دار سفید , مدل های جدید تخت خواب نوزاد در دکوراسیون های شیک اتاق خواب , بهترین مدلهای تخت و کمد نوزاد پسر و دختر , تخت کودک و نوزاد , مدل تخت و کمد نوزاد با طراحی شیک و زیبا , سرویس تخت و کمد نوزاد

انواع مختلفي از آن وجود دارد. از گهواره‎هاي سبك پلاستيكي كوچك كه شكل سبدي پر از لحاف و بالش هستند، تا تخت‎هاي چوبي كوچكي كه مي‎شود كنار تخت مادر آن‎ها را گذاشت. از انواع اين تخت‎هاي چوبي، نمونه‎هايي وجود دارد كه با برداشتن ميله‎هاي يك سمت، مي‎توان آن را به لبه تخت مادر چسباند و فيكس كرد تا كاملا به تخت كنار مادر متصل باشد.

مزيت: جدا كردن محل خواب نوزاد از محل خواب مادر در چند ماه اول تقريبا غيرممكن است. نوزاد در طول شب چندين بار براي خوردن شير يا مشكلات ديگر از خواب بيدار مي‎شود و گريه مي‎كند. بنابراين هرچه فاصله‎تان تا نوزاد كمتر باشد، كمتر لازم است از جا بلند شويد. گهواره‎هاي كنار تخت مادر ضمن اين‌كه كاملا نزديك به مادر هستند، نوزاد را تا حدي از مادر جدا مي‎كنند. اين جدايي 2 مزيت دارد كه يكي كم كردن خطر احتمالي له شدن كودك و دومي كمتر بيدار شدن نوزاد در طول شب است. نوزاداني كه كاملا چسبيده به مادر مي‎خوابند، بيشتر از نوزاداني كه فاصله كمي با مادر دارند، در طول شب از خواب بيدار مي‎شوند.

ايراد: لازم است در كنار تخت‎تان مساحت حداقل نيم در يك متر را براي گهواره داشته باشيد. ضمنا اين گهواره‎ها هم معمولا كوچك هستند و تا چند ماه (بين 5 تا 8 ماه، بسته به رشد نوزادتان) بيشتر استفاده نمي‎شوند. به اين ماجرا اين را هم اضافه كنيد كه براي همين چند ماه بايد سرويس خواب (تشك و بالش) هم تهيه كنيد.

اگر مي‎خواهيد بخريد: بعضي از اين مدل‎ها امكانات خوبي دارند. حالت گهواره‎اي (طوري كه بشود تكانش داد) يكي از امكانات بسيار خوب اين گهواره‎‎هاست كه البته براي استفاده از آن نياز به فضاي باز بيشتري داريد. بعضي از مدل‎ها چرخ دارند كه امكان جابه‌جايي‎اش را مهيا مي‎كند و امكان چسبيدن به تخت و فيكس شدن را هم كه ذكر كرديم. داشتن پشه‎بند براي فصل‎هاي گرم و بزرگ‌تر بودن (حداقل طولش 80 باشد) هم امكانات ديگري است كه به دردتان مي‎خورد.

تخت نوزاد

یک سازه چوبی زیبا ، ایده ای برای ساخت دکوراسیون داخلی اتاق کودک فوق العاده شیک و کاربردی
ایده ای برای ساخت دکوراسیون داخلی اتاق کودک دکوراسیون داخلی یک سازه چوبی زیبا

تخت كوچكي است كه معمولا از چوب يا ام‎دي‎اف ساخته مي‎شود. اغلب كودكان تا 6 يا 7 سالگي در همين تخت مي‎خوابند. ميله‎هاي چوبي يا فلزي دارد و اغلب زير آن چند كشو ايجاد مي‎كنند. از اين كشوها مي‎توانيد براي قرار دادن لباس‎ها و ديگر وسايل كودك استفاده كنيد. گاهي اين تخت‎ها را به‌صورت 2 لايه مي‎سازند، به‌طوري كه تخت درون يك چهارچوب قرار گرفته و امكان تكان خوردن به‌صورت گهواره‎اي را دارد. اگرچه تكان خوردن گهواره‎اي هميشه براي كودك مطلوب است اما هر گونه بي‌دقتي در ساخت اتصالات اين نوع تخت مي‎تواند منجر به سقوط آن شود كه با توجه به عمر مطلوب اين تخت‎ها چندان مطمئن نيست.

مزيت: با داشتن يك تخت نوزادي در اتاق كودك مي‎توانيد چند ماه بعد از تولد او را از تخت خودتان جدا كنيد و به اتاقش عادت بدهيد.

ايراد: جاگير است.

اگر مي‎خواهيد بخريد: قبل از اين‌كه تخت را بخريد، مطمئن شويد كه اندازه‎اش استاندارد است و براي آن اندازه تشك در بازار وجود دارد. اندازه استاندارد اغلب تشك‎ها 13070 یا 13570 است. تشك‎هاي خاصي هم در اندازه‎هاي 12060 و 10060 وجود دارد اما به سختي‌گير مي‎آيد.
براي خريد سرويس خواب، حتما به‌وجود تعداد مناسبي «دورسري» توجه كنيد. دورسري‎ها دور تا دور تخت وصل مي‎شوند و مانع از ايجاد ضربه محكم به لبه‎هاي تخت و ميله‎هاي آن مي‎شوند.

به امكان بالا و پايين شدن ميله‎هاي كنار تخت توجه كنيد. ميله‎هاي ثابت، اين مشكل را دارند كه شما بايد كودك را از عمق تخت بلند كنيد و به كمرتان فشار مي‎آورند.

ارتفاع ميله‎ها بايد طوري باشد كه كودك‌تان تا قبل از يادگيري ايمن بالا و پايين رفتن از تخت (يك تا يك و نيم سالگي) نتواند خودش را از لبه تخت بالا بكشد. ارتفاع 65 تا 75 سانتي (از بالاي تشك تا لبه ميله‎ها) مناسب است. فاصله بين ميله‎هاي تخت نبايد كمتر از 5 سانت يا بيشتر از 10 سانت باشد تا نه دست و پاي كودك بين آن‎هاي‌گير كند و نه كله‎اش از لاي آن رد شود.

تخت نوزاد-نوجوان

ايده تركيبي خوبي است براي كساني كه ترجيح مي‎دهند يك تخت را مدت بيشتري استفاده كنند. اين تخت‎ها از يك تخت بزرگ نوجوان در ابعاد 100180 درست شده‎اند كه بخشي از آن با تعدادي كمد يا كشو اشغال شده است. بخش نوزادي اين تخت معمولا تا 7 سالگي قابل استفاده است و پس از آن با برداشتن كمدها (كه اغلب به شكل پاتختي يا دراور قابل استفاده هستند) و ميله‎هاي مجاور تبديل به تخت نوجوان مي‎شوند.

مزيت: هزينه را كمتر مي‎كند، ضمن اين‌كه بعد از چند سال با مشكل «حالا با اين تخت گنده نوزادي چه كار كنم؟» مواجه نمي‎شويد. تخت نوزادي‎اش عرض بيشتري نسبت‌به تخت‎هاي نوزادي تك داشته و كودك‎تان جاي بيشتري براي غلت زدن دارد!

ايراد: خيلي بزرگ است و جاي زيادي در اتاق اشغال مي‎كند. ممكن است بعد از مدتي مدلش دل‎تان را بزند اما تا پايان دوره نوجواني فرزندتان مجبور به تحملش هستيد!

اگر مي‎خواهيد بخريد: دقت كنيد كه با برداشته شدن ميله‎ها و كمدها جاي پيچ و مهره‎ها به شكل ناجوري باقي نماند. دنبال مدل‎هايي باشيد، كه كمدي كه رويش سوار شده، بعدا هم به كارتان بيايد. بعضي از مدل‎ها روي اين كمد را به شكل جاي تعويض درآورده‎اند كه خيلي به دردتان مي‎خورد.

بسته به اين‌كه كمد چطور روي تخت قرار گرفته، ممكن است لازم باشد ابتدا يك تشك نوزادي بگيريد و در تخت بيندازيد و بعدها تشك را برداريد و يك تشك نوجوان بيندازيد يا اين‌كه از ابتدا فقط يك تشك نوجوان نياز داشته باشيد. مدل دوم به صرفه‌تر است.
براي انتخاب مدل بهتر است تا مي‎توانيد مدل كم‎رنگ، معمولي و ساده‎اي انتخاب كنيد. نگران نباشيد، مي‎توانيد با انتخاب عروسك‎هاي آويز رنگي و سرويس خواب رنگ وارنگ سادگي‎اش را جبران كنيد، اما مدل‎هاي پر از رنگ و طرح خيلي زود ممكن است دل‎تان را بزند. يادتان كه نرفته، اين تخت قرار است تا نوجواني فرزندتان همراه‎تان باشد.

ام‎دي‎اف يا چوب؟

بيشتر تخت‎هاي در بازار ام‎دي‎اف هستند. ام‎دي‎اف امكانات بيشتري براي طرح و رنگ دارد و ارزان‎تر هم تمام مي‎شود، اما ظرافت كارهاي چوبي را ندارد. ام‎دي‎اف دوام بيشتري دارد، پس براي كارهايي مثل تخت نوزاد-نوجوان يا نوزاد بهتر است سراغ آن برويد، اما چوبي‎ها براي گهواره‎هاي كوچك مناسب‎ترند.

بعضي از تخت‎ها، به‌خصوص در ميان برندهاي معروف داخلي، لبه‎هاي زائد دارند. مثلا رويه بيروني تخت را به شكل يك نيم‎دايره درآورده‎اند. اين طوري موقعي كه بخواهيد تخت را كنار ديوار بگذاريد، زائده مدور تخت مانع از اين مي‎شود كه بتوانيد تخت را كاملا به ديوار بچسبانيد، در نتيجه بين تخت و ديوار يك فاصله كوچك خواهد بود. غيراز اين‌كه اين‌طوري جاي بيشتري از تصور شما در اتاق اشغال مي‎شود، آن فاصله كوچك هم جاي مناسبي خواهد بود براي گم شدن پستانك، كفش، جوراب، موبايل، كليد و وسايل ديگر خودتان و فرزندتان!

وقت خريد تخت بايد به چه نكته‎هايي توجه كنيد؟

تخت كوچك براي كودك كوچك

اين چند نكته را موقع خريد هرگونه تخت و گهواره به خاطر بسپاريد.

يادتان باشد، قرار است مدت زيادي از يك تخت استفاده كنيد. پس هر اشكال جزئي مي‎تواند مدت زيادي روي اعصاب شما پياده‎روي كند. يكي از اين اشكالات كه خيلي‎ها اول آن را دست‌كم مي‎گيرند، نرده‎هاي آسانسوري (با قابليت بالا و پايين رفتن) است كه اگر نباشد، مجبوريد كلي خم شويد و بچه را بگذاريد و برداريد. به اين موضوع وزن بچه را هم اضافه كنيد كه به سرعت زياد مي‎شود، تا حساب كار دست‎تان بيايد.
بعضي از تخت‎ها، به‌خصوص در ميان برندهاي معروف داخلي، لبه‎هاي زائد دارند. مثلا رويه بيروني تخت را به شكل يك نيم‎دايره درآورده‎اند. اين طوري موقعي كه بخواهيد تخت را كنار ديوار بگذاريد، زائده مدور تخت مانع از اين مي‎شود كه بتوانيد تخت را كاملا به ديوار بچسبانيد، در نتيجه بين تخت و ديوار يك فاصله كوچك خواهد بود. غيراز اين‌كه اين‌طوري جاي بيشتري از تصور شما در اتاق اشغال مي‎شود، آن فاصله كوچك هم جاي مناسبي خواهد بود براي گم شدن پستانك، كفش، جوراب، موبايل، كليد و وسايل ديگر خودتان و فرزندتان!

همه كشوها و كمدهاي تخت را يك‌بار حتما امتحان كنيد. درهاي آن‎ها نبايد با شدت بسته شود چون كودك‎تان خيلي زود ياد مي‎گيرد كشوها و كمدها را باز كند، بنابراين حتما بايد درهاي آن‎ها ترمز داشته باشد. ريل آن‎ها هم بايد طوري باشد كه كشو به‌طور كامل درنيايد.

تخت نوزاد- نوجوان بهتر است تا مي‎توانيد مدل كم‎رنگ، معمولي و ساده‎اي انتخاب كنيد. نگران نباشيد، مي‎توانيد با انتخاب عروسك‎هاي آويز رنگي و سرويس خواب رنگ وارنگ سادگي‎اش را جبران كنيد، اما مدل‎هاي پر از رنگ و طرح خيلي زود ممكن است دل‎تان را بزند. يادتان كه نرفته، اين تخت قرار است تا نوجواني فرزندتان همراه‎تان باشد .


چرا خواب نیمروزی برای کودکان واجب است ؟

خواب نیمروزی، استراحتی کوتاه اما پرفایده برای کودک شماست. برخی مادر ان موافق خواب نیمروزی نیستند و می‌گویند اگر فرزندشان در طول روز نخوابد شب‌ها سریع‌تر و راحت‌تر به خواب می‌رود اما این ادعا چندان درست نیست. اجازه بدهید اگر کودکتان مایل است، در طول روز چند دقیقه‌ای را استراحت کند. البته کاملا طبیعی است که با بالارفتن سن میزان ساعت‌هایی که کودک در طول روز می‌خوابد کاهش می‌یابد اما بهتر است اجازه ندهید این عادت خوب کاملا به دست فراموشی سپرده شود.
1. خواب نیمروزی و بهبود ریتم بیولوژیک در کودکان
اکثر کودکان زیر ۵ سال برای سلامت جسمی، بهبود خلق‌وخو و افزایش یادگیری به خواب نیمروز نیاز دارند. چه در کودکان چه در افراد بزرگسال وقتی به ساعت‌های عصرگاهی نزدیک می‌شویم قابلیت یادگیری کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که معمولا بعد از صرف غذا از نظر روانی افراد دوست دارند کمی استراحت کنند و بخوابند. این نیاز از ریتمی بیولوژیک تبعیت می‌کند و از نظر ژنتیک برنامه‌ریزی شده است. امروزه جز در برخی کشورها این عادت خوب در بزرگسالان به دست فراموشی سپرده شده است. با این حال در برخی کشورها مانند ژاپن هنوز هم در اداره‌ها وقتی را به ناهار و استراحت نیمروزی اختصاص می‌دهند.
2. خواب نیمروز پیش آمادگی خواب شبانه
وقتی کودکی خواب نیمروز نداشته باشد، حالات تهاجمی، عصبی و ستیزه‌جویانه دارد و این خلق تا انتهای شب و زمانی که می‌خواهد بخوابد ادامه می‌یابد و در طول خواب شبانه نیز آرام نیست. خواب نیمروز به شرط آن که طولانی نشود مکمل خواب شبانه بوده و باعث آرامش کودک می‌شود. کودکی که در طول روز استراحت می‌کند، استرس‌هایش کاهش می‌یابد و هنگامی که به رختخواب می‌رود در انتهای شب از نظر جسمی و روانی خسته نیست. البته تمام فواید خواب نیمروز برای خواب شبانه بهتر، به این شرط است که خواب نیمروز قبل از ساعت ۳۰/۵ خاتمه یابد.

در غیر این صورت کودک در طول شب دچار مشکلات خواب خواهد شد. بنابراین سعی کنید کمی بعد از صرف ناهار کودک را بخوابانید و یک ساعت تا یک ساعت و نیم بعد او را بیدار کنید. معمولا کودک بعد از این ساعت شروع به حرکت و سر و صدا کردن می‌کنند که نشانه ورود او به مرحله بعدی خواب است. اجازه ندهید کودک وارد مرحله خواب عمیق شود. او را بیدار کنید تا شب به راحتی بخوابد.
3. خواب نیمروزی و استراحت مغز و جسم
کودکان در طول روز مشغول بازی هستند و کمتر دراز می‌کشند. به همین دلیل فشار زیادی به ستون مهره آن‌ها می‌آید و جریان گردش خون شان تند است. برخی عضلات شان نیز دچار گرفتگی می‌شود. خوابیدن و دراز کشیدن باعث رفع تمام این مشکلات می‌شود. در ضمن با بستن پلک‌ها مغز فرصت طبقه‌بندی اطلاعات را پیدا می‌کند.
4. کاهش مقاومت در برابر خوابیدن
خواب نیمروز شامل خواب سبکی است که معمولا در طول آن کودک کابوس نمی‌بیند. از سوی دیگر به دلیل نور روز کودک راحت‌تر محیط اطراف را می‌بیند و ترسی به دلش راه پیدا نمی‌کند. همین موضوع باعث تمایل بیشتر کودک به خوابیدن می‌شود. کودکانی که در طول روز نمی‌خوابند به دلیل کابوس‌های شبانه و تاریکی از خوابیدن هراس دارند و در برابر آن مقاومت می‌کنند.
5. کاهش کابوس شبانه
کودکی که در طول روز نمی‌خوابد دچار کمبود خواب کوتاه و عمیق می‌شود. بنابراین در طول خواب شبانه این دوره از خواب، طولانی‌تر خواهد شد. وقتی بعد از این دوره کودک وارد دوره خواب عمیق و بلند می‌شود دچار کابوس شده و مرتب جیغ می‌زند اما چون وارد فاز خواب عمیق‌تر شده است نمی‌تواند متوجه والدینی شود که می‌خواهند از او حمایت کنند.

منبع:شهرزاد


ابعاد استاندارد تخت نوزاد نوجوان

راهنمای خرید تخت خواب مناسب کودکان

راهنمای خرید تخت خواب مناسب کودکان خرید تخت خواب کودکان یکی از مهمترین قسمت های طراحی اتاق کودکان است که معیارهای زیادی در زمان خرید باید رعایت شوند از قبیل رنگ اتاق ،ابعاد اتاق ،سن کودک و …با توجه به راهنمایی هایی این بخش خواهیم گفت چگونه تخت خواب استانداردی را برای دلبند خود تهیه کنید.هدر ندادن پول در زمان هایی که درآمدها با خروجی ها کمتر تناسب دارد نیز یک هنر محسوب می شود .

هدر ندادن پول در زمان هایی که درآمدها با خروجی ها کمتر تناسب دارد نیز یک هنر محسوب می شود. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به خرید وسایل منزل، با مطالعه و آگاهی از ویژگی های وسیله مورد نظر خود، به این کار اقدام کنید.بیشتر افراد در خرید تخت خواب کودک مشکل دارند و فروشگاه های بزرگی که از انواع تخت ها پر شده اند، انتخاب تختخواب را مشکلتر کرده است. اما آشنایی با انواع تخت خواب ها و کاربرد هر یک از آنها می تواند کمک خوبی برای کسانی باشد که در انتخاب آن مشکل دارند.

تخت خواب کودک قرار نیست فقط خوشگل باشد. یکسری ضوابط و استانداردهایی هم وجود دارند که با رعایت آنها کودک دلبندتان خوابی راحت تر را تجربه خواهد کرد و صد البته که رویاهای شیرین تری هم خواهد دید.

خیالتان راحت! رعایت این استاندارد ها اصلا هم سخت نیست، اما با رعایت همین نکات ساده اما بسیار مهم، تختی مناسب برای اتاق کودک تان انتخاب خواهید کرد. دکتر نفیسه ملکی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در این گزارش به شما می گوید برای کودک تان چه تختخوابی مناسب است.

یک تخت از نوزادی تا نوجوانی

ابعاد استانداردی برای تخت نوزاد وجود ندارد. مهم ترین معیار برای انتخاب تخت، طول قد و میزان وزن نوزاد شماست. البته امروزه تخت های چند منظوره ای وجود دارند که از نوزادی تا نوجوانی قابل استفاده اند. این تخت های نوزاد-نوجوان ابتدا برای نوزاد و سپس برای سن های کودک و نوجوان قابل استفاده است. تختخواب های نوزاد-نوجوان در نوزادی و شیرخواری لبه های بلندی دارد که کم کم و با بالا رفتن سن کودک می توانید لبه های بلند آن را بردارید. همچنین ارتفاع تخت هم با بالا رفتن سن کودک شما قابل تنظیم است.

, روش های خرید تخت کودک,مهم ترین معیار برای انتخاب تخت, استانداردهای تختخواب نوزاد,مراقبت از نوزاد ، مراقبت از کودک

تخت های چند منظوره ای که از نوزادی تا نوجوانی قابل استفاده است

پیشنهاد ویژه:

بهترین رنگ برای تخت نوزاد، طیف رنگی کرم تا استخوانی است. این رنگ، هم فضای اتاق را روشن می کند و هم در صورت کثیف شدن، لک ها را بهتر نشان می دهد. تخت نوزاد هر روز باید تمیز شود. وجود یک پشه بند دور این تخت، نوزاد شما را از گزند حشرات دور نگه می دارد. لبه های بلند دور این تخت ها برای جلوگیری از سقوط نوزاد به روی زمین است؛ پیشنهاد می کنیم یکی از این لبه ها امکان باز شدن داشته باشد.

ارتفاع مناسب تخت از سطح زمین چقدر است؟

ابعاد تخت بر اساس وزن، قد و ابعاد بدن کودک متغیر است. تختخواب یک نوزاد و شیرخوار باید لبه های بلندی داشته باشد. البته اگر کودک شما شیرخوار نیست، ارتفاع 30،20 سانتی متری تخت از سطح زمین مناسب به نظر می رسد. برای سن های بالا تر که قد کودک بلند تر می شود فاصله 40،30 سانتی متر هم استاندارد است. اگر قد کودکی بلند تر و یا کوتاه تر از میانگین سنی اش باشد این ارتفاع می تواند تغییر کند.

, روش های خرید تخت کودک,مهم ترین معیار برای انتخاب تخت, استانداردهای تختخواب نوزاد,مراقبت از نوزاد ، مراقبت از کودک

بهتر است فاصله تخت از سطح زمین نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. یک تخت استاندارد با طرحی ساده همیشه قابل استفاده است و هیچ وقت هم از مد نمی افتد! اگر قصد دارید تختی انتخاب کنید تا کودک تان چند سال از آن استفاده کند، از انتخاب طرح های فانتزی بپرهیزید. همچنین در دکوراسیون اتاق نوزاد نیازی نیست از قاب عکس های مختلف استفاده کنید. مهم ترین نکته در دکوراسیون اتاق نوزاد این است که مراقب باشید تخت نوزاد را به هیچ عنوان زیر پنجره قرار ندهید.

زاویه استاندارد نشستن روی تخت

ارتفاع تخت نباید آنقدر زیاد باشد که پا به زمین نرسد و نه آنقدر کوتاه باشد که کودک زانوهایش را خم کنید. کف پای کودک زمانی که روی تخت می نشیند باید به سطح زمین برسد. زاویه زانو و ران باید 90 درجه باشد. همین طور زاویه لگن و کمر هم باید 90 درجه باشد. این فرم بهترین حالت است؛ به این دلیل که ارتفاع تخت متناسب با قد کودک در حالتی استاندارد قرار می گیرد. البته برای بچه های پر جنب و جوش و کودکانی که در خواب تحرک بالایی دارند، ترجیحا تختی با ارتفاع کوتاه انتخاب کنید.

, روش های خرید تخت کودک,مهم ترین معیار برای انتخاب تخت, استانداردهای تختخواب نوزاد,مراقبت از نوزاد ، مراقبت از کودک

تختخواب هم می تواند به رنگ دیوارهای اتاق باشد و هم رنگی متفاوت. مهم تر از رنگ بدنه تخت، رنگی است که برای تشک تخت انتخاب می کنید. همچنین برای انتخاب تختخواب های دو طبقه، مدلی را انتخاب کنید که طبقه دوم، لبه مناسبی داشته باشد. طبقه دوم تخت های دو طبقه نباید خیلی به سقف نزدیک باشد. همچین روشنایی مستقیمی در کنار دیواری که تخت را قرار می دهید، نباید وجود داشته باشد.

نکته: نور طبیعی بهترین نور برای اتاق کودک است اما توجه داشته باشید که بد ترین جا برای قراردادن تخت، زیر پنجره است. اگر اتاق کودک شما کوچک است و تنها جایی که می توانید تخت را قرار دهید زیر پنجره است، حتما با نصب پرده ای مناسب جلوی ورود نور و تابش مستقیم آفتاب روی صورت دلبندتان را بگیرید.

تخت چوبی، بهترین انتخاب

بهتر است تختی برای کودکان تان انتخاب کنید که زیر آن فضایی خالی یا کشویی وجود داشته باشد زیر این فضای خالی مرتب باید نظافت شود تا محل تجمع حشراتی مثل مایت نشود. بهتر است تختی از جنس چوب، MDF یا نئوپان برای کودک انتخاب کنید. تخت های فرفورژه برای کودکان مناسب نیست و حتی بزرگسالان هم بهتر است تختی را که لبه های تیزی دارد انتخاب نکنند.

, روش های خرید تخت کودک,مهم ترین معیار برای انتخاب تخت, استانداردهای تختخواب نوزاد,مراقبت از نوزاد ، مراقبت از کودک

اگر نمی خواهید جنس غالب تخت کودک شما چوبی باشد، ترکیب های زیبایی از تخت های فلزی و چوبی هم در بازار موجود است. مصالحی مثل چوب همیشه با دکوراسیون اتاق راحت تر هماهنگ می شوند. چوب محصولی است برای تمام فصول! همیشه هم شیک و زیبا به نظر می رسد. فضای زیر تخت هایی که به صورت کشویی است، بسیار به منظم تر بودن اتاق کودک یا نوجوان شما کمک می کند. کشوی زیر تخت محل مناسبی برای قرار دادن وسایل اضافی است. منبع : اکا ایران http://www.akairan.com/

WhatsApp us