متخصصان دانشگاه کپنهاگ دانمارک آزمایش خون جدیدی را معرفی کردند که می‌توان با کمک آن سرطان پستان را زودتر پیش‌بینی کرد.

 گالری عکس جلوگیری از سرطان سینه

در این بررسی متخصصان دریافتند که می‌توان با انجام این تست خون احتمال ابتلای فرد به سرطان پستان را پیش‌بینی کرد و امیدوارند این روش بتواند به ارائه شیوه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند.

 

«راسموس برو» از دانشگاه کپنهاگ گفت:

 

این روش بهتر از ماموگرافی است چرا که ماموگرافی پس از تشخیص بیماری انجام می‌شود. به علاوه این آزمایش خون اگرچه خیلی دقیق نیست اما اینکه بتوان سرطان پستان را چند سال قبل از بروز آن تشخیص داد موفقیت مهمی است.

 

در این مطالعه متخصصان از علوم غذایی برای کمک به کنترل فرآیندهای صنعتی پیچیده به منظور تحلیل اطلاعات زیست‌شناختی به شیوه‌ای کل‌نگر و اکتشافانه استفاده کردند که به متخصصان اجازه داد تمامی ترکیب‌های موجود در نمونه خون را بررسی کنند. پیش از این یک شاخص زیستی خاص مرتبط با یک بیماری مورد بررسی قرار می‌گرفت.

 

«برو» همچنین افزود: زمانی که سطح بالایی از سنجش‌های مرتبط در افراد بسیاری برای ارزیابی خطرات تهدیدکننده سلامت که در این بررسی سرطان پستان بوده مورد استفاده قرار گیرد، اطلاعات با کیفیت بسیار بالایی بدست می‌آید. هرچه تحلیلی حاوی سنجش‌های بیشتر باشد بهتر می‌توان مشکلات پیچیده را کنترل کرد.

 

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، در حالی که در روش ماموگرافی می‌توان سرطان پستان را در حین پیشرفت بیماری با حساسیت 75 درصدی تشخیص داد، با انجام این آزمایش خون می‌توان احتمال بروز سرطان پستان را دو تا پنج سال قبل و با حساسیت 80 درصدی پیش‌بینی کرد.

Source: اخبار روز ایران و جهان

LINK :  ایسنا 

تست‌ خون برای ‌پیش‌بینی سرطان پستان

 


 

جلوگيري از سرطان سينه

سرطان سینه از جمله بیماری‌هایی است که برای پیشگیری از بروز آن راه‌کارهای موثری وجود دارد و مهمترین توصیه در این زمینه تغییرات در الگو و سبک زندگی است.

به طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در معرض ابتلا به این سرطان است، اما با راههای طبیعی که در این مقاله به آنها اشاره شد می‌توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد.

 

پیشگیری طبیعی از سرطان سینه همانطور که عنوان شد به اعمال تغییراتی در الگوی زندگی بستگی دارد که در اینجا به تشریح ۸ مورد از موثرین آنها می‌پردازیم.

 

۱-‌ هر روز فعالیت و تمرینات بدنی داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که روزانه حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش می‌کنند۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

 

۲-‌ یک رژیم غذایی پیشگیری از سرطان را دنبال کنید. برای جلوگیری از بروز این بیماری مصرف ریزمغذی‌های گیاهی را با خوردن مقادیر زیادی از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار، دانه‌ها، خشکبار و حبوبات افزایش دهید. در یک رژیم غذایی برای مقابله با سرطان سینه حتما مواد غذایی زیر را بگنجانید:

 

-‌ مواد غذایی سرشار از فیبر خوراکی که از مقدار انواع سرطان‌زای استروژن در جریان خون می‌کاهند و تا ۵۴ درصد احتمال بروز این سرطان را کاهش می‌دهند.

 

  • دانه سویا و محصولات آن مثل «توفو» نیز احتمال سرطان سینه را کاهش می‌دهند البته در این مورد باید از مصرف زیاد محصولات شیرین شده و تصفیه شده سویا خودداری کرد.

 

  • سبزیجات خانواده سیر و پیاز تاثیر سرطان‌زای مولکول‌های رادیکال آزاد را خنثی کرده و مانع از تکثیر سلولهای سرطانی می‌شوند.

 

۳- حتما وزن خود را به یک حد سالم و طبیعی برسانید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش وزن یک عامل موثر در بروز سرطان سینه است. البته این خطر بویژه زمانی تشدید می‌شود که اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی‌ها، نوشابه‌های قندی و سایر کربوهیدراتهای تصفیه شده باشد.

 

۴- الکل را از زندگی خود حذف کنید. بررسی‌ها تایید می‌کند که مصرف کنندگان الکل بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

 

۵- هرگز سیگار نکشید و یا در محیطی که دود سیگار هست، قرار نگیرید. زنان سیگاری ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند اما ترک آن بلافاصله تاثیرات سودمندی در کاهش این خطر برجای می‌گذارد.

 

۶- مصرف چربی را کاهش داده و از چربی‌های سالم استفاده کنید. چربی‌های ترانس را از رژیم غذایی خود حذف کنید، مصرف چربی‌های اشباع شده را کاهش دهید و مصرف روغن زیتون و روغن ماهی امگا – ۳ را افزایش دهید.

 

۷- تا حد امکان از تماس با عوامل سرطان‌زا مثل غذاهای سرطان‌زا، تشعشعات غیرضروری پرتوایکس، هورمون درمانی، تماس فیزیکی یا استنشاق حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها پرهیز کنید.

 

۸- از مکمل‌های غنی از ریزمغذی‌ها برای پیشگیری از سرطان سینه و سایر بیماریها استفاده کنید. مناسب‌ترین ویتامین در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه شامل ویتامینهای A,D,E و روغن ماهی امگا – ۳ هستند.

 

 

 

 

مقالات پزشکی و بهداشتی – سلامت نیوز

ویرایش و تلخیص:آکاایران


 

1- در قدم اول، از طریق مشورت با یک کارشناس تغذیه، وزن خود را در محدوده ی سلامت حفظ کنید. کاهش وزن در حفظ سلامت افراد سرطانی درمان شده، بسیار کمک‌ کننده است.

 

2- تمرکز بیش از حد در پیروی از رژیم غذایی سالم، تنها باعث شکست در تداوم آن می‌گردد. بنابراین بهتر است به اندازه ی توان خود برای ورزش و تهیه غذای سالم وقت بگذارید تا همیشه بتوانید از آن لذت ببرید.

یک بررسی نشان داده است که ترکیب رژیم غذایی سالم (شامل 5 واحد یا بیشتر در روز مصرف میوه و سبزی) به همراه ورزش با شدت متوسط (30 دقیقه پیاده‌ روی در روز) باعث کاهش بازگشت سرطان پستان در افراد درمان شده، به میزان 50 درصد می ‌شود.

 

3- سعی کنید روزانه از سبزی ‌ها و میوه‌ هایی با رنگ ‌های متنوع استفاده کنید، اما هرگز به دلیل اینکه نتوانستید به طور کامل از برنامه ‌غذایی خود پیروی کنید، دچار ناراحتی و نگرانی نشوید و هرگز زندگی را سیاه و سفید نبینید.

رژیم ضد سرطان

4- از رژیم غذایی کم ‌چرب پیروی کنید. بیشتر افراد بیش از آن چه تصور می‌کنند، چربی مصرف می کنند. مصرف گوشت ‌های پرچربی، میان وعده ‌های پر چربی و انواع دسر پر چربی را کاهش دهید و سعی کنید غذاهای بدون کلسترول را انتخاب نمایید و منابع پروتئین کم‌ چربی مانند سویا و شیرسویا را به برنامه غذایی خود بیفزایید.

بر اساس نتایج پژوهش ‌ها تا به امروز، غذاهای حاوی سویا به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم برای افرادی که سابقه سرطان ‌های حساس به هورمون از جمله سرطان پستان را دارند، بی‌ خطر است.

اگر سویا جایگزین غذاهای حیوانی پر چرب شود، بهتر می ‌تواند از سلامت بدن محافظت نماید، زیرا بدون کلسترول، بدون چربی اشباع و سرشار از پروتئین است و نیز به عنوان منبع خوب کلسیم و سایر ویتامین ‌ها و مواد معدنی به شمار می ‌رود.

 

5- بهتر است از منابع خوب چربی ‌های گیاهی مانند روغن دانه کتان، روغن کلزا(کانولا)، روغن زیتون و روغن سایر مغزها و دانه‌ها مانند آفتاب ‌گردان، گردو و نیز از انواع ماهی استفاده کنید.

فرناز خوشنویسان – کارشناس ارشد تغذیه


 

رژیم غذایی مفید در سرطان سینه

رژیم غذایی در سرطان سینه

متاسفانه همه ما می دانیم که سرطان جزء بیماری هایی است که درمان آن در برخی موارد بسیار سخت و حتی ناممکن است.

اغلب اوقات تاکید محققان و پزشکان بر پیشگیری از این بیماری است، اما همیشه زنانی که با سرطان سینه زندگی می‏ کنند، می ‏خواهند بدانند که چگونه می ‏توانند شانس خود را برای زنده ماندن افزایش دهند.

در این مطلب درباره ی رژیم غذایی موثر در زنده ماندن طولانی تر بیماران مبتلا به سرطان سینه، صحبت می شود.

در یکی از تحقیقاتی که اخیرا در مجله انکولوژی به چاپ رسیده است، مطرح شد: زنانی که در مراحل ابتدایی سرطان سینه به سر می برند، اگر یک رژیم غذایی غنی از میوه‏ها، سبزیجات، دانه‏های کامل (غلات سبوس ‏دار) و لبنیات کم چرب را مصرف نمایند، می ‏توانند عمر طولانی ‏تری داشته باشند.

رژیم فوق که به اصطلاح “Prudent” یا همان رژیم “محافظت کننده” نامیده می ‏شود، فقط مخصوص پایین آوردن خطر مرگ ناشی از سرطان سینه نمی ‏باشد، بلکه مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به سایر انواع سرطان و بیماری مزمن دیگر که به این روش غذا می ‏خورند نیز کمتر در معرض خطر مرگ قرار می گیرند.

این تحقیقات در یک دوره زمانی 8 ساله انجام شد.

دکتر “ماریلین ال وان” یک محقق کالیفرنیایی می ‏گوید: مصرف یک برنامه غذایی غنی از میوه‏ها، سبزیجات، غلات سبوس ‏دار و ماکیان، و مصرف کمتر گوشت قرمز و غذاهای فرایندشده می ‏تواند تاثیر مثبتی روی سلامتی زنان داشته باشد، به ‏طوری که از دیگر سرطان‏ ها و بیماری ‏های مزمن نیز جلوگیری نماید.

نتایج این تحقیقات، نتایج مطالعات قبلی را نیز که بیان می ‏داشتند “این رژیم غذایی می ‏تواند عامل مهمی در حفظ سلامت عمومی بدن و بهبود دیگر بیماری ‏ها باشد”، تقویت کرد.

یافته‏هایی که در مجله آنکولوژی به چاپ رسید، بر اساس بررسی 1901 زن که در مراحل ابتدایی سرطان سینه قرار داشتند، می باشد.

بین سال ‏های 2000 تا 2002، این زنان پرسشنامه ‏هایی را در رابطه با رژیم غذایی، فعالیت بدنی، وزن و دیگر عوامل موثر بر سلامتی کامل کردند. از آن به بعد، آن ها مدت 8 سال تحت بررسی و پی ‏گیری قرار گرفتند. در آن دوره زمانی 226 زن فوت کردند که 128 مورد از مرگ و میرها در ارتباط با سرطان سینه بود.

تیم “وان” متوجه شدند زنانی که از همان ابتدای کار از برنامه غذایی “Prudent” پیروی می ‏کردند، مرگ و میرشان کمتر از کسانی بود که از رژیم غذایی “غربی” پیروی می کردند.

رژیم غذایی غربی

رژیم غذایی “غربی” حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز و گوشت‏ های فرآوری شده(همبرگر، سوسیس و کالباس)، غذاهای آماده ، لبنیات پرچرب و غلات تصفیه شده مثل نان و آرد سفید است.

تعداد مرگ و میر زنانی که به میزان زیاد از غذاهای سالم برنامه “Prudent” استفاده می کردند، حدود نیمی از زنانی بودند که خیلی کم از این غذاها می خوردند (حتی با در نظر گرفتن عوامل دیگری چون اندازه اولیه تومور سینه، نوع درمان و اعتیاد به سیگار).

اما بالعکس زنانی که بیشتر عادات غربی را در غذا خوردن شان  پیش می گرفتند، احتمال مرگ و میرشان 53 درصد بیشتر از زنانی بود که خیلی کم از این ‏گونه غذاها استفاده می کردند.

“وان” می ‏گوید: با این که در این تحقیق، هیچ یک از این دو برنامه غذایی ( “محافظت کننده” و “غربی” ) ارتباطی با احتمال عود مجدد سرطان سینه و خطر مرگ ناشی از این بیماری نداشتند، اما ارتباط بین رژیم غذایی و تعداد بیماران با عمر طولانی تر نشان می ‏دهد که سالم غذا خوردن یک عامل خیلی مهم برای این افراد می باشد.

به این ترتیب مطالعه ی فوق نشان داد که خوردن غذاهای سالم ‏تر برای داشتن عمر طولانی تر در همه افراد و حتی مبتلایان به سرطان سینه بسیار مفید است.

مریم مرادیان نیری – کارشناس علوم تغذیه

سایت تبیان