دکتر فاطمه کاتب 

اولین کتاب ایشان را در سال 1390 خواندم و از آن به بعد یکی از مشتریان کتابهای ایشان شدم .  101 اتاق نشیمن .

دکتر فاطمه کاتب : نویسنده ، پژوهشگر و نخستین زن ایرانی است که عهده دار ریاست دانشگاه در ایران بوده است . وی تدریس در دانشگاه های ایران و انگلستان ، عضویت در شوراهای گوناگون علمی و فرهنگی ، و سخنرانی و ارائه مقالات پژوهشی در مجامع علمی جهانی ، عهده دار سمت های علمی ، آموزشی و اجرایی گوناگونی بوده است .

دکتر کاتب دارای فیلوشیپ افتخاری از دانشگاه UCE و  دانشگاه اکسفورد و همچنین ، پژوهشگر برگزیده دانشگاه مرکزی انگلستان (1998) و سازمان میراث فرهنگی (1379) است .

وی درجه لیسانس معماری داخلی خود را از دانشگاه هنر تهران و دکترای معماری را از دانشگاه انگلستان دریافت کرده است ، دکتر کاتب چهره ای آشنا و بنام در عرصه هنر و به ویژه معماری است .

« خانم دکتر کاتب» در سال 81 مدير مسوول و سردبير نخستين‏ ماهنامه آرايه‏اى ايران با نام «ايران آذين» شد و توانست ‏سبك‏هاى جديد معمارى را در اين ماهنامه به علاقه‏ مندان معرفى‏ كند.

به گفته وود نیوز : سالها بود که کتابهای این نویسنده بزرگ ایران وسیله ای بود برای ایده پردازی و تجربه اصول درست در کار دکوراسیون داخلی منزل ، به پاس زحمات بسیار این نویسنده صفحه ای با نام ایشان در سایت فن و هنر ایران زمین ساخته و مطالب درباره ایشان از جراید و سایتها با ذکر منبع در این صفحه درج میگردد . 

با تشکر از حمایت شما فربد حیدری مدیر سایت 


به قلم دكتر فاطمه كاتب منتشر شد

سكونت در فضاي معنوي با «معماري خانه‌هاي ايراني»

تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۲۸كتاب «معمارى خانه‌هاى ايرانى» بيانگر مرور همه ‏جانبه‏ معمارى و هنرهاى سنتى ايران است و براى هنرمنداني كه از تاريخ تمدن و فرهنگ ايران آگاه ‏هستند، معمارى ايرانى را به تصوير مي‌كشد.متاسفانه تصویر بهتری از این کتاب در دستر نمی باشد .

تصوير جلد كتاب

تصوير جلد كتاب

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اهميت كتاب «معماري خانه‌هاي ايراني» در كامل بودن تحقيق و ماهيت گسترده‏ پژوهشى آن است، به‏طورى كه پيوند چشمگيرى بين‏تاريخ، معمارى، هنرهاى تزئينى و برنامه‏ريزى شهرى ‏ايجاد مى‏كند.

اين اثر براى كسانى كه ازتاريخ تمدن و فرهنگ ايران آگاه ‏هستند و معمارى ايرانى را نيز مى‏شناسند ولى منبعى كه‏ جنبه‌هاى مختلف اين مباحث را به شكلى معقولانه و منطقى‏كنار هم قرار دهد، در دسترس ندارند، بسيار سودمند است ‏و به محققان اين رشته كمك‏هاى بسيار ارزشمندى ‏مى‏رساند.

دكتر«فاطمه كاتب» در ابتداي سخنانش به انگيزه اصلى انتخاب موضوع اين كتاب اشاره كرد و به خبرنگار «ايبنا» گفت: «دليل اصلى اين انتخاب، در درجه نخست، توجه دادن ايرانيان مخصوصا نسل جوان به زندگى در خانه‌هايى ‏است كه بايد معنويت در آن شكل بگيرد. نخستين فضايى كه در شكل‏گيرى شخصيت انسان‏ها تاثير دارد، همان مكانى است كه ‏فرد در آن زاده مي‌شود و اين مكان، بسيار ارزشمند و مقدس است.»

وي در ادامه افزود: «شأن ‏مكانى كه در آن درس اخلاق، حرمت، محرم و نامحرم و… مطرح مي ‏شود قابل تأمل است. از اين روست كه خانه بايد الگويى داشته‏ و طراحى آن داراى ويژگى‏هايى باشد كه تمام خواست‌هاى ‏انسانى كه داراى ريشه‌هاى مذهبى قوى است در آن شكل بگيرد و شخصيت اجتماعى‏ افراد به تكامل برسد؛ ولى امروزه الگوى زندگى ما بنا به دلايل مختلفى دچار تغييراتى شده ‏است.»

نخستين رئيس‏ دانشگاه الزهرا(س)،به مسأله مذهب در شكل‌گيري خانه‌هاي ايراني در اين كتاب اشاره كرد و گفت: «بناهاى تاريخ معمارى ايران از همان ابتدا تحت تاثير مذهب ‏قرار داشته و معمارى در ايران باستان از جمله در زمان هخامنشيان ‏نيز متاثر از عقايد ويژه‏اى بوده كه ايرانيان بر اساس باورهاي معنوى خود در ساخت خانه هاي‌شان داشته اند.»

اين بانوي پژوهش‌گر و فعال در هنر معمارى افزود: «دوره هخامنشى با فلسفه، دين و كتاب‌هاي ‏مقدس تأثير عميقى بر هنر و معمارى ايرانى داشته و بيشتر آثار تاريخى و هنرى ايرانى مربوط به اين دوره مذهبى است و به طوركلى دين، بستر بيشترين تاثيرات زيبايى‌شناختى بر هنر و معمارى‏ايران بوده است.»

«كاتب» يادآور شد: «در معمارى بعد از اسلام نيز بناهاى مذهبى ايرانيان شكل ‏كالبدى خود را از سنت‏هاى باستانى گرفته و تزئينات و آرايه‌‏هاى‏داخلى كه شامل كنده‏كارى، نقاشى، آيينه‏كارى و گچ‏برى است، همه از باورهاى دينى گرفته شده است.»

وي به بررسى معمارى عصر قاجاريه و معمارى دوره پهلوى در اين كتاب اشاره و تغييرات سبك‌هاي معماري را بيان كرد و گفت: «در دوره قاجار، معمارى ما تحت تاثير معمارى اروپايى قرار گرفت و با رشد تاثيرات اروپايى، ناصرالدين شاه به امروزى كردن‏ ساختمان‏ها گرايش پيدا كرد. شمس‏العماره نخستين ساختمان ‏تهران است كه از معمارى اروپايى تاثير گرفته است.»

مدير مسوول و سردبير نخستين ‏ماهنامهاهميت كتاب «معماری خانه‌های ايرانی» در كامل بودن تحقيق و ماهيت گسترده‏ پژوهشى آن است، به‏طورى كه پيوند چشمگيرى بين‏تاريخ، معمارى، هنرهاى تزئينى و برنامه‏ريزى شهرى ‏ايجاد مى‏كند.

آرايه‏اى ايران با نام «ايران آذين» ادامه داد: «پس از آنكه‏ تهران به‏ عنوان پايتخت برگزيده شد، شمار ساختمان‏هاى مذهبى، مدرسه‌ها، مساجد و تكيه‌ها، همراه با استحكامات شهر فزونى ‏يافت. رفته رفته بسيارى از باغ‏هاى كوچك و بزرگ مورد توجه ‏ساكنان و مسافران قرار گرفت و شهر را در چند محله مانند سنگلج و عودلاجان تا بيرون از ديوارهاي شهر گسترش داد و به دنبال آن در دوره‏ پهلوى نيز معمارى بومى ايران وارد مرحله‏اى تازه شد و تغييرات‏كلى در ساختمان‏هاى سراسر كشور به‏ويژه در تهران به ‏وجود آمد زيرا معماران خارجى ماموريت داشتند وزارتخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، بانك‏ها و موزه‌ها را به‏صورت نظام‏مند طراحى كنند.»

وي افزود: «در ايران معمارى غربى بر آثار هنرى تاثير داشته، ولى اگرچه شمارى از آثار هنرى و معمارى ما برگرفته از آثار غربى است، اما بر بنيادى كاملاً ايرانى آفريده شده و اين نشان‏دهنده قدرت و هوش هنرمندان ‏ايرانى است.»

وي به سير پژوهشى اين كتاب و مشكلاتي كه براي تأليف آن مواجه شده اشاره كرد و گفت: «مشكل اصلى در تأليف اين كتاب و كتاب‏هاى نظير آن اين ‏است كه ما بايد خودمان در محله‌‏هاى قديمى به خانه‌‏هاى مردم‏ سر مى‏زديم و داخل خانه‌ها مى‏رفتيم تا مواردى را كه مورد توجه ما بود، بررسى كنيم. وقتى براى بار دوم به آن ساختمان‏ها سرمى‏زديم، آنها تخريب شده و از بين رفته بودند كه اين اتفاق ما را بسيار اندوهگين مى‏كرد.»

كاتب در ادامه صحبت‌هايش افزود: «نكته ديگر اين بود كه نمى‏توانستيم به مدارك مستند دست پيدا كنيم و امكان تهيه اين مدارك، بسيار محدود بود و به سختى‏ مى‏توانستيم مدرك و سندهاي موثقى براى پژوهش‏ها به دست آوريم.»

وي گفت: «براى آپارتمان‏نشينان كه زندگى را در قوطى‏هايى به‌نام خانه تجربه ‏مى‏كنند كه از انعطاف روح انسانى بهره‏اى ندارند، ديگر خبرى از زيبايى‏هايى كه در معمارى گذشته داشته‏ايم نيست و امروزه بايد راهكارهاى جديدى را به كار ببريم تا باز هم نشاط و شادى و معنويت را درون خانه‌ها بيابيم.»

دكتر «فاطمه كاتب» پژوهشگر و استاد رشته معماري از سال 1360 و بعد از انقلاب فرهنگى فعاليت‏هاى فرهنگى و آموزشى خود را شروع كرد و به ‏عنوان نخستين بانوي رئيس دانشگاه، رياست‏ دانشگاه الزهرا(س) را برعهده گرفت و توانست واحدهاى درسى رشته‏ معمارى را به انجام برساند. در دانشگاه تهران نيز مسووليت دو دانشكده را در رشته‌هاى هنرهاى تجسمى و كاربردى عهده‏دار شد. همچنين براى نخستين‌بار رشته صنايع‌دستى را در ايران پايه‏گذارى‏كرد.

وي بعد از چندين سال كه در فضاهاى آموزشى هنر و توسعه آن‏ فعاليت داشت ، براى اخذ مدرك دكترا به انگليس رفت و در آنجا هم ‏به دليل سوابق آموزشى، براى نخستين‌بار رشته «مرمت ساختمان» را با همكارى دانشگاه پايه‏گذارى و واحدهاى درسى رشته معمارى را در كشورهاى مالزى و يونان برنامه‏ريزى كرد و به همين دليل‏ مدرك فوق تخصص (فيلوشيپ افتخارى) آن دانشگاه به او اعطا شد. وي در رشته‌هاى جانبى طراحى داخلى، جواهرسازى، طراحى‏لباس، گلسازى و گل‏آرايى نيز فعاليت‏هاى زيادى انجام داده‏ است.

وي در سال 78 به ايران برگشت و به ‏عنوان مدير آموزشى، همكارى ‏خود را با سازمان ميراث فرهنگى آغاز كرد و همين مسئولیت، فرصتى ‏فراهم كرد تا بتواند به تمام استان‏ها سفر كند و وضعيت موزه‌ها و نگهدارى آثار تاريخى را مورد بررسى قرار دهد.

وي به علت شركت در سمينارها و كنفرانس‏هايى كه در ايران يا كشورهاى ديگر برگزارشده، مقالات پژوهشى زيادى ارائه داده‏ و در زمينه ترجمه نيز فعاليت‏هايى داشته‏ است.

«كاتب» در سال 81 مدير مسوول و سردبير نخستين‏ ماهنامه آرايه‏اى ايران با نام «ايران آذين» شد و توانست ‏سبك‏هاى جديد معمارى را در اين ماهنامه به علاقه‏ مندان معرفى‏ كند.منبع : .ibna.ir

خانم دکتر فاطمه کاتب

دکتر فاطمه کاتب
تحصیلات :
فوق لیسانس : معماری داخلی – سال 1359 –  دانشگاه هنر(دانشکده هنرهای تزیینی)
انگلستان    UCE فوق لیسانس : معماری – سال 1994 – دانشگاه
انگلستان                      UCEدانشگاه  : معماری – سال 1995 – MPH
انگلستان  UCE دکترا : معماری –  سال 1998 – دانشگاه
دوره­های آموزشی گوناگون:
دوره های مدیریت، مدیریت هنری، جواهر­سازی، طراحی داخلی از انگلستان – از سال1993 الی 1998.

اشتغال:
*عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء (س) از سال 1360
*رئیس دانشگاه هنراصفهان (اولین زن رئیس دانشگاه ایران )- از سال 1380 الی 1382
* معاون مطالعاتی یونسکو – سال 1383
* مدیرکل آموزش معرفی و تولیدات فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور – سال 1379
* رئیس دانشکدۀ هنرهای تجسمی و کاربردی دانشگاه هنر – سال 1370- 1369
* رئیس دانشکدۀ هنر دانشگاه الزهراء (س) (اولین زن رئیس دانشکدۀ هنر پس از انقلاب فرهنگی)
* مؤسس رشتۀ هنر در دانشگاه آزاد اسلامی- سال 1365
* مؤسس و اولین مدیر گروه هنر در دانشگاه پیام نور – سال 1378
* مؤسس رشتۀ پژوهش هنر در دانشگاه هنر تهران
* مدیرگروه پژوهش هنردردانشگاه الزهراء(س)- از سال 1384 الی اسفند 1387
* مدیرمسئول و سردبیر ماهنامۀ ایران آذین- (اولین نشریۀ آرایه­ای در ایران) تا کنون
* مدیر مسئول و سردبیر فصلنامه ایران آذین – تاکنون
* رئیس انجمن پژوهش­های آموزشی ایران (2 دوره)

فعالیت­های جنبی:
* عضو شورای عالی برنامه ریزی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و گروه صنایع دستی – سال 1379
* عضو هیأت داوران معماران دانشگاه لندن
* مشاور آموزشی حوزۀ هنری و سازمان تبلیغات اسلامی – سال 1378
* مشاور ارشد سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی
* مشاور ارشد سازمان زیباسازی شهر تهران
* مشاور ارشد سازمان آتش نشانی کشور – سال 1383
* همکاری با مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد در طراحی و ایجاد بزرگ ترین مرکز تحقیقاتی اسلامی با همکاری کشورهای اسلامی و دانشگاه آکسفورد – سال 1383
* دبیر پنجمین نمایشگاه نقاشی زنان ایران ” تجلی احساس ” – موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران– سال 1377
تأسیس رشته­ها:
* مؤسس رشتۀ هنر در دانشگاه پیام نور – سال 1378
* مؤسس رشتۀ هنر در دانشگاه آزاد اسلامی
* مؤسس رشتۀ پژوهش هنر و صنایع دستی در ایران
* مؤسس رشتۀ صنایع دستی در آموزش و پرورش
* راه اندازی و تجهیز کلیۀ کارگاه­ های رشته های هنری، برخی از آنها(لابراتوار عکاسی، کارگاه چوب، رنگ، نقاشی، بافت، تصویرسازی و …)
سخنرانی در مجامع علمی :
* شرکت درسمینارهای داخلی و خارجی: فلورانس، آتن، پاریس، تایلند، توکیو، آکسفورد و دانشگاه UCE
* اولین کنفرانس معماری داخلی و دکوراسیون – اردیبهشت 1387 – مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز
* رئیس دومین کنفرانس معماری داخلی و دکوراسیون – اردیبهشت 1388 – مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز
* سمینار تخصصی اصول طراحی و معماری داخلی فضاهای مسکونی(مؤسسه تحقیق و توسعه خانه عمران – 2 آبان 1387 )
* نخستین همایش رسمی و تخصصی معماری داخلی – جامعه مهندسان معماری داخلی ایران – آذر 1387
کتب:
– معماری خانه های ایرانی
– پوشاک و زیورآلات بانوان در دورۀ قاجار
– 101 اتاق نشیمن
– 101 آشپزخانه
– 101 حمام
– رنگ در معماری داخلی
– نور در معماری داخلی
– خانه های ایرانی
– پزشک خانه – در دست انتشار
– شگفتی های معماری دیجیتال – در دست انتشار
پایان­نامه­ها :
* راهنمای پروژه های معماری و معماری داخلی و پژوهش هنر در سطح دکترا و کارشناسی ارشد در ایران و انگلستان- بیش از 100 پایان نامه
فعالیت های اجرایی:
* مشاور و طراح و مجری پروژه های متعدد مسکونی، اداری، آموزشی، تجاری در ایران و انگلستان
* بلندترین برج تبریز در 30 طبقه
* مجتمع تجاری آفتاب با 40 مغازه و رستوران و کافی شاپ
* موزۀ ریاست جمهوری
* طراحی دفتر وزیر علوم
* بخش­های خصوصی
فعالیت­های پژوهشی – تحقیقی
* فیلوشیپ(فوق تخصص) از دانشگاه آکسفورد
* فیلوشیپ از دانشگاه مرکزی انگلستان
* فیلوشیپ از دانشگاه شهر بیرمنگام
* چندین دوره پژوهشگر نمونه در دانشگاه الزهراء(س)
* بیش از 1000 مقاله در زمینۀ معماری داخلی
* تعداد زیادی مقاله علمی- پژوهشی در ایران و انگلستان

منبع: وبسایت

گرداوری : وبسایت فن و هنر ایران زمین

نکات مهم در طراحی دکوراسیون، نشیمن و طراحی داخلی

توسط farbod | سپتامبر 2, 2019 | اتاق نشیمندکتر فاطمه کاتبدکوراسیون پذیرایی

طراحی و نکات مهم درباره دکوراسیون اتاق نشیمن  دکتر فاطمه کاتب نویسنده از کتاب :  نام کتاب :101 اتاق نشیمن        نویسنده : دکتر فاطمه کاتب نکات مهم در  طراحی دکوراسیون، نشیمن و طراحی داخلی و تزیین…

مصاحبه با فرزاد دلیری، معمار برج های تهران

توسط farbod | آگوست 28, 2019 | فرزاد دلیری

۱۹ مرداد ۹۳ مصاحبه با فرزاد دلیری، معمار برج های تهران معماران برجسته: فرزاد دلیری فارغ تحصیل دانشگاه علم صنعت تا کنون حدود ۳۰۰ ساختمان را در تهران طراحی و نظارت کرده، ازجمله برج کوه نور در سال ۱۳۶۹، او کار را در دوران سربازی آغاز کرد و اولین پروژه شخصی اش خانه ی…

هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در تورنمنت جهانی چوب برنده شد 

هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در تورنمنت جهانی چوب برنده شد 

توسط farbod | ژوئن 10, 2019 | علیرضا باوند پورمعرفی اثارمنبتهنر سنتیهنرمندان

علیرضا باوندپور هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در تورنمنت جهانی چوب برنده شد