طراحی مبلمان

در این دوره، قطعات چوبی ساخته شده، گاهی اوقات با فلزات با ارزش و یا عاج تزئین شده بود. تکامل طراحی مبلمان در یونان باستان و روم باستان همچنان ادامه داشت تا جایی که اثار انرا در کلیسا ها می بینید.  نیمکتهای چند منظوره که برای تفریح، خوردن و خواب استفاده میشوند. مبلمان قرون وسطی معمولا سنگین بودند.طراحی مبلمان در طول رنسانس ایتالیایی در قرن چهاردهم و پانزدهم گسترش یافت. قرن هفدهم، در هر دو، جنوب و شمال اروپا، توسط طرح های باروک، اغلب طلایی طراحی شده بود مشاهده شد. قرن نوزدهم معمولا توسط شیوه های احیای تعریف می شد.  اوایل قرن بیستم اغلب به عنوان حرکت به سمت مدرنیسم دیده می شد که یک پیشرفت منحصر به فرد در طراحی مبلمان ان را به سمت مدرنیسه هدایت کرد.

سبک احیای رنسانس

میز ناهارخوری رنسانس

مبلمان دوره رنسانس ایتالیا

مبلمان دوره رنسانس ایتالیا

زره قهرمانانه رنسانس ایتالیایی: فیلیپو نگریلی و معاصرانش

زره قهرمانانه رنسانس ایتالیایی: فیلیپو نگریلی و معاصرانش

زره قهرمانانه رنسانس ایتالیایی: فیلیپو نگریلی و معاصرانش

مبل و کلا مبلمان و اساسیه منزل از کلمه ی فورنیچر از زبان فرانسوی گرفته شده است.در فرانسوی و دیگر زبانهای رومانسی که کلا لوازم خانه را شامل میشود فورنیچر گویند و همچنین انواع  آلمانی از واژه مبلز ، که از لاتین (مبیلا) به معنای “کالاهای متحرک” می باشد نامند

 

تاریخ

مبلمان ماقبل تاریخ

مجسمه زن نشسته چاتالکیکی شواهدی مبنی بر اینکه مبلمان در نوسنگی وجود دارد.

شواهد نشان می دهد که مبلمان به عنوان دوره نوسنگی و زندگی روزمره بدون آن غیر قابل تصور است

استفاده از اشیاء طبیعی به عنوان قطعات اولیه از مبلمان به احتمال زیاد به آغاز تمدن بشری مربوط می شود. انسانهای اولیه احتمالا به عنوان کرسی بکار میبردند. در  اواخر دوران اقلیم یا اولیه، حدود 30 هزار سال پیش، مردم شروع به ساخت و تولید مبلمان خود با استفاده از استخوان های حیوانات ، سنگ وچوب کرده بودند.  اولین شواهد موجود در مورد مبلمان ساخته شده، یک مجسمه ونوس است که در سایت گاگارینو در روسیه پیدا شده است، که الهه را در یک موقعیت نشسته بر روی تخت نشان میدهد. یک مجسمه مشابه الهه مادر در جاتال هویوک در ترکیه یافت شده که بین 6000 تا 5500 قبل از میلاد مسیح است. ورود چنین صندلی در مجسمه ها به این معنی است که این قبیل آثار باستانی از آن عصر بوده   است

محدوده ای از مبلمان سنگی منحصر به فرد در سکارای‌برای روستای نوسنگی دراسکاتلند ، کاوش شده است. سایت از 3100 تا 2500 قبل از میلاد قبل از میلاد و به دلیل کمبود چوب در اورکنی بوده و  مردم اسکارابرای مجبور شدند با سنگ ساخته اقلام خودرا بسازند. سنگ یک مواد قابل دسترس بوده که می توانستند به راحتی کار کرده و تبدیل به اقلام برای استفاده در داخل خانواده بکنند .هر خانه نشان دهنده درجه بالایی از پیچیدگی و با مجموعه گسترده ای از مبلمان سنگی، از کابینت، کمد و تخت تا قفسه، سنگ کرسی ها بوده است.

 

سنگ تراشی به عنوان مهم ترین مورد در نظر گرفته شد

این نمادی برای ورودی در هر خانه بود و هنگام ورود به آن دیده می شد شاید نمادهای نمادین، از جمله آثار هنری تزئینی دیگری هم بوده باشد.

 

مبلمان باستان از قرن هشتم پیش از میلاد فریجیان تامپوس،در گوردون، ترکیه استخراج شده است. قطعاتی که در اینجا یافت می شدند عبارتند از: جداول و مخفف نمایش داده شده و همچنین آثار باقیمانده از قصر آشوریان نیمرود قرن نهم و هشتم پیش از میلاد وجود دارد. اولین فرش باقی مانده، فرش پازوروک در یک آرامگاه یخ زده در سیبری کشف شد و بین قرن 6 و 3 قبل از میلاد بوده است

 

مبلمان و صندلی چوبی در مصر باستان

تختخواب، میز، صندلی های تخت شکل و جعبه ( صندوقچه ) اصلی ترین شکل مبلمان در مصر باستان بود . اگر چه فقط چند نمونه مهم از مبلمان واقعی مانده است ولی ، حجاری های سنگی ، نقاشی های دیواری و مدل های ساخته شده به عنوان پیشنهاد ها ، شواهد مستند غنی را نشان می دهند.

تخت ممکن است اولین شکل بوده است. از چوب ساخته شده بود و شامل یک چارچوب ساده بر روی چهار پایه بود. طناب کتان، پهن شده، به طرف چارچوب چسبانده شده است. طناب با هم از طرف چپ چارچوب به هم متصل شدند تا یک سطح فشرده برای خوابگاه ایجاد شود. در سلسله 18 ( c 1567-1320 BCE) تختخواب به سمت سر، و یک پایه چوبی رنگارنگ یا حک شده مانع از خواب رفتن از پایین رفتن است.

تمدن باستان در مصر باستان آغاز شد و زمین های خشک و آبیاری را در امتداد ساحل رود نیل آغاز کرد که حدود 6000 سال قبل از میلاد آغاز شد. در آن زمان، جامعه در دره نیل قبلا در کشاورزی سازمان یافته و ساخت ساختمان های بزرگ مشغول به کار بودند .در این دوره، مصری ها در گوشه جنوب غربی مصر گله های دامدار و همچنین ساختمان های بزرگ را ساختند. ملات در حدود 4000 سال قبل از میلاد استفاده می شد. ساکنان دره نیل و دلتا خودکفایی داشتند و کشت جو  (گندم زودهنگام) را افزایش دادند و آن را در چاله هایی که با ماسه های نئونی پوشانده شده بود نگهداری می کردند. آنها گاو، بز و خوک را می کشند و از گوشت و پوشتشان اشتفاده میکردند. شواهدی از مبلمان از دوره پیشینسختی کم است، اما نمونه هایی از مقبره های اول سلطنتی نشان می دهد.

 

در دوران سلسله که حدود 3200 سال قبل از میلاد آغاز شد، هنر مصری به طور قابل توجهی توسعه یافت و این شامل مبلمان طراحی مبلمان مصری بود که عمدتا با استفاده از چوب ساخته شده بود اما گاهی اوقات از مواد دیگر مانند چرم استفاده می شد و قطعات اغلب با طلا، نقره ، عاج و آبنوس، برای دکوراسیون استفاده میشد. چوب در مصر یافت نمیشد و برای ساخت و ساز مبلمان،  باید  از دیگر مکان ها، به خصوص فنیکیا وارد میکردند. کمبود چوب نیازمند نوآوری در تکنیک های ساخت و ساز بود. استفاده از اتصالات  برای پیوستن دو قطعه کوتاهتر به یکدیگر و تشکیل یک پرتو طولانی، نمونه ای از این امر بود، همچنین ساختن ونیرهای که در آن چوب با کیفیت پایین با کیفیت به عنوان اصلی ترین مصالح ساختمانی با لایه نازک چوب گرانبها تزئین میشد

 

اولین صندلی های استفاده شده در دوره سلطنتی چهارپایه یود که در سراسر جامعه مصر از خانواده سلطنتی تا شهروندان عادی استفاده می شد.  طرح های مختلفی از قبیل چهار پایه عمودی بوده است‌. نمونه هایی از جمله صندلی  کارمند،  ساختار سه پایه ساده با صندلی مقعر، طراحی شده برای راحتی در هنگام کار، و صندلی  تاشو بوده،  و با پانل های تاشو برش خورده، که با سر اردک حک شده و عاج و لولهای از برنز ساخته شده بود. صندلی های کامل در اوایل مصر بسیار نادر بود، و فقط به افراد ثروتمند و پرجمعیت محدود می شد و به عنوان نماد وضعیت دیده می شد؛ آنها تا دهه هجدهم به خانواده های معمولی نمی رسیدند.

از انواع مبلمان دیگر در مصر باستان شامل میز ها بود که به شدت در هنر نشان داده شده است، اما به عنوان اقلام حفظ شده تقریبا وجود ندارد – شاید به این دلیل که آنها در خارج از مقبره قرار داده شده بود نه در داخل مقبره

 

مبلمان در یونان باستان

دانش تاریخی مبلمان یونان از منابع مختلف، از جمله ادبیات،  رنگ قرمز مایل به قهوه، مجسمه هاو گلدان های نقاشی شده است. [بعضی از قطعات تا این روز باقس ماندند،  که عمدتا ساخته شده از فلزات، از جمله برنز یا سنگ مرمر بوده است) چوب کالای مهمی به حساب می امد که تکنیک معمولی ساخت قسمت های اصلی مبلمان با چوب جامد بود، سپس یک روکش با استفاده از چوب گرانبها مانند افرا یا آبنوس استفاده می کردند. برای استفاده از قطعات چوبی یک قطعه با هم با استفاده از  ساخته شده بود .چوب توسط حکاکی، بخار و ماشین تراش شکل گرفته شده بود، و مبلمان  با عاج، لاک پشت، شیشه، طلا یا دیگر مواد گرانبها تزئین شده میشد.

 

بلوک ۵  از فریزی شرقی پارتنون، با تصاویر خدایان ایستاده، ۴۴۸  قبل از میلاد واژه ی مدرن “تاج و تخت” از ترنوس یونان باستانی  مشتق شده است که یک صندلی بود که برای خدایان یا افرادی از وضعیت یا افتخار بالا تعیین شده بودند. با توجه به پایوسانیاس مجسمه عظیم چرسلفانتین از زئوس در المپیا، ساخته شده توسط فیدیاس و از دست رفته در دوران باستان، نشان داده شده که خدایان زئوس نشسته بر روی تخت، که با طلا، سنگ های قیمتی، آبنوس و عاج تزئین شده بود. دیگر کرسیهای یونانی شامل کلیسموس، یک صندلی یونانی زیبا با بازوی منحنی و پاها است که شکل آن توسط رومیان کپی شده است و در حال حاضر بخشی از واژگان طراحی مبلمان، مدفون بی کفایتی (دیفرس) است که در اکثر خانه های یونان وجود داشت و مدفوع تاشو کلاین، که از اواخر قرن هفتم پیش از میلاد استفاده شده بود، یک قطعه چند منظوره بود که به عنوان یک تخت استفاده می شد، بلکه به عنوان یک مبل و برای استراحت در طی وعده های غذایی بود. این مستطیل شکل بود و بر روی چهار پایه پشتیبانی می شد، دو مورد از آنها می توانست طولانی تر از دیگری باشد، پشتیبانی از یک دست یا پایه را فراهم می کرد. تشک ها، فرش ها و پتو ها ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، اما شواهدی برای ورق وجود ندارد.

 

به طور کلی، میز های یونانی کم بود و اغلب در تصاویر در کنار کلینا ظاهر می شد. شایع ترین نوع میز یونانی مستطیلی بود که سه پایه انرا نگه میداشت، گرچه تنظیمات متعددی وجود دارد، از جمله استوانه ای و دایره ای. جداول یونان باستان عمدتا برای اهداف ناهار خوری استفاده می شود – در تصویر از مهمانی ها، به نظر می رسد بکه هر یک از شرکت کنندگان از یک میز جداگانه استفاده می کنند، نه استفاده جمعی از قطعه بزرگتر، همانطور که در نقاشی های گلدانی نشان داده شده است، به عنوان مثال، ظروف شراب مرتبط با دیونیزوس، حدود 450 سال قبل از میلاد و در حال حاضر در موسسه هنری شیکاگو قرار گرفته است. قفسه ها برای ذخیره سازی لباس ها و اقلام شخصی مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب مستطیل شکل با درب های لولایی بودند.

 

مبلمان و دکوراسیون چوبی در رم باستان

مبلمان رومی به شدت بر روی مبلمان یونانی، به سبک و ساخت و ساز تاثیر داشت. در چند قرن گذشته رم به تدریج یونان را به عنوان فرهنگ اصلی اروپایی جایگزین کرد، و در نهایت منجر به یونانی شدن در استان رم در سال 146 پیش از میلاد شد. در نتیجه، تولید و توزیع مبلمان یونان بیش از پیش آغاز شد و مرز بین این دو از بین رفت. رومی ها نوآوری محدودی در خارج از نفوذ یونان داشتند و سبک ها به طور مشخص خودشان بود.

 

مبلمان رومی عمدتا از چوب، فلز و سنگ ساخته شده بود،و با سنگ مرمر و سنگ آهک مورد استفاده برای مبلمان بیرونی مبلمان می ساختند. مبلمان چوبی بسیار کم باقی مانده است، اما شواهدی وجود دارد که انواع چوبها از جمله افرا، سیترون، راش، بلوط و هولی استفاده شده است. بعضی از چوب های وارداتی مانند ساتنوم برای دکوراسیون استفاده می شد. بیشتر فلزات مورد استفاده برنز، از جمله نمونه های متعددی برای نیمکت ها بوده است. مشابه ان ،رومی ها از  چسب برای اتصال قطعات چوبی با یکدیگر استفاده می کردند و همچنین روکش را انجام دادند.

کاوشهای 1738 و 1748 هرکولانوم و پومپی، نمادهای رومی را که در خاك آمریكای جنوبی ووزویو تا قرن هجدهم حفظ شده بودند، نشان دادند.

 

اروپا قرون وسطی

فلورانس کاسون از قرن ۱۵

در مقایسه با تمدن های باستانی مصر، یونان و رم، شواهد کمتری در مورد مبلمان از قرن 5 تا قرن بیستم وجود دارد. تعداد بسیار کمی از قطعات موجود باقی مانده اند و شواهد موجود  نیز کمیاب است. احتمال دارد که سبک مبلمان در اواخر دوران قرون وسطایی در طول قرون وسطی باقی بماند. به عنوان مثال، یک تخت شبیه به زئوس در یک دایکات قرن ششم نشان داده شده است، در حالی که نوار ریخته گری بئویو نشان می دهد ادوارد محراب و هارولد در صندلی های شبیه به سناکرولیس روم نشسته است.

 

مبلمان قرون وسطی معمولا سنگین،  تزئینات با طرح های حک شده است. همراه با هنرهای دیگر، رنسانس ایتالیایی قرن چهاردهم و پانزدهم، تولد دوباره در طراحی را نشان می داد، که اغلب از سنت گرین و رومی الهام گرفته شده بود. یک انفجار مشابه از طراحی و رنسانس فرهنگ به طور کلی در شمال اروپا رخ داده بود،که در قرن پانزدهم شروع شده بود. قرن هفدهم، در  جنوب و شمال اروپا، با طرح های باشکوه و اغلب طلایی باروک شناخته شده بود که اغلب غنی از تزئینات گیاهی و اسکرول بود. با شروع از قرن هجدهم، طراحی مبلمان به سرعت شروع شد.. اگر چه برخی از سبک های که در درجه اول به یک ملت متعلق بودند، مانند پالادیانیزم در بریتانیا یا لوییس‌چینزه در مبلمان فرانسوی وجود داشت، دیگران مانند روکوو و نئوکلاسی گرایی که در سراسر اروپای غربی ادامه یافت.

 

قرن 18

در طول قرن هجدهم، مد هنر فرانسه در انگلستان بود. در آغاز قرن

در سال 1750، جین‌پیر‌لات سازنده کابینت سلطنتی، غول پیکر با سنگ مرمر بود.

کابینت ها در اوج محبوبیت خود بودند و لوئیس چهاردهم در فرانسه حکومت می کرد. در این دوران، بسیاری از مبلمان دارای دکوراسیون های فلزی و لعابی بود و برخی از مبلمان در داخل ملامین ، پورفیری و دیگر سنگ ها پوشیده شده بود. تا اواسط قرن این سبک باروک توسط منحنی های ظریف، درخشان  و مخروط پیچیده سبک روکو، که به نوبه خود در حدود 1770 به خطوط شدید تر از نئوکلاسیکسیسم، مدل سازی شده پس از معماری یونان باستان و رم، جایگزین شده بود.

 

قرن 19

 

سازنده مبلمان توسط لودویگ دویچ

قرن نوزدهم معمولا توسط سبکهای احیا همزمان، از جمله گوتیک، نئوکلاسیکسیسم، روکوکو تعریف شده بود. اصلاحات طراحی قرن اواخر جنبش زیبایی شناسی و جنبش هنر و صنایع دستی را معرفی کرد.

 

اوایل آمریکای شمالی

این طراحی به طرق مختلف به ریشه در ضرورت و بر فرم و مواد تأکید داشت. صندلی ها و میزهای اولیه آمریکایی (اغراق آمیز) اغلب با اسپیندل های تبدیل شده و پشت صندلی ها اغلب با بخار ساخته می شد تا چوب را خم کنند. انتخاب چوب با توجه به چوب درختان خوراکی یا میوه ای مانند گیلاس یا گردو عمدتا درختان با برگ های نسوز بود.

مدرنیسم

صندلی قرمز و آبی (1917)، طراحی شده توسط گریت‌ریتولد

سه چهارم اول قرن بیستم اغلب به عنوان حرکت به سمت مدرنیسم دیده می شد. هنرمندان دی‌اِستیجل بایهوس و وینر وکستات و طراحان همگی تا حدودی در اصطلاح مدرنیستی کار می کردند.

 

از سبک های بایوهاس و استریملاین متولد شد که پس از جنگ جهانی دوم، با استفاده از مواد توسعه یافته در طول جنگ، از جمله تخته سه لایه، پلاستیک و فایبرگلاس لمینت نمونه های اولیه شامل مبلمان طراحی شده توسط جرج نلسون و همکاران، چارلز و ری ایمز، پل مک کوب، فلورانس نول، هری برتوایا، ائرو سارینن، هاروی پروبربر، ولادیمیر کگان و طراحان مدرن دانمارکی از جمله فین یوهل و آرن جاکوبسن بودند.طراحی پست مدرن، تقسیم جنبش هنری پاپ، بخشی از دهه 1960 و 1970 را به دست آورد، در دهه 80 توسط گروه هایی مانند جنبش ممفیس بر اساس ایتالیایی ترویج یافت.مبلمان منتخب در نظر گرفته شده برای پر کردن جای سلیقه های مدرن بود.

 

تلاش های بزرگی از افراد، دولت ها و شرکت ها منجر به تولید محصولات با پایداری بیشتر شناخته شده به عنوان اِکودیزاین شد. این خط جدید مبلمان بر اساس طراحی سازگار با محیط زیست است. استفاده و محبوبیت آن در هر سال افزایش می یابد.

((  اکو دیزاین یک سبک طراحی نیست. گاهی اسم هایی که به عنوان سبک می شناسیم، نشان دهنده یک روند تفکر و عقاید غیر هنری حاکم بر طراحی است که بر طراحی تأثیرگذار است. اکو دیزاین از جمله تفکرات حاکم بر طراحی است که ریشه در علم محیط زیست دارد و رعایت اصول آن در منافات با استفاده هم زمان از سبک های هنری طراحی نیست.  ))

امروزی

یک پیشرفت منحصر به فرد از طراحی مبلمان مدرن پس از مدرن، لبه های زنده است، که به بازگشت به اشکال طبیعی و بافت ها در داخل خانه می رسید.

 

تاریخ آسیا برای کیمونو، چوب سندای‌. سنت های هند، چین، پاکستان، اندونزی (بالی و جاوه) و ژاپن یکی از بهترین شناخته شده هستند، اما مکان هایی مانند کره، مغولستان و کشورهای جنوب شرقی آسیا از جنبه های منحصر به فرد خودشان است.

 

استفاده از چوب نرسیده و بامبو و استفاده از لاک سنگین سبک های چینی به خوبی شناخته شده است. شایان ذکر است که مبلمان چینی به طور چشمگیری از یک سلسله به بعد متفاوت است.

 

مبلمان سنتی ژاپنی به خاطر سبک مینیمالیستی آن، استفاده گسترده از چوب، ساختار با کیفیت بالا و تکیه بر دانه چوب به جای نقاشی یا لاکهای ضخیم شناخته شده است. سونا ژاپنی به عنوان تانسو شناخته شده برای کارهای سخت افزاری سخت افزاری و شناخته شده هستند و بعضی از قدیمی ترین عتیقه های ژاپنی هستند که عتیقه فروشی ها به طور کلی به دوره های تاکوگاوانا و مِیجی مربوط بوده اند‌.

انواع

مقاله اصلی: فهرست انواع مبلمان

برای نشستن

طراحی مبلمان  ٬ ساخت مبل  ٬

صندلی در میان یکی از قدیمی ترین انواع مبلمان شناخته شده است و نویسندگان از جمله بریتانیکا آن را مهمترین در نظر می گیرند. علاوه بر طراحی کارکردی، صندلی دارای یک عنصر تزئینی مهم از زمان های قدیم تا امروز است. این شامل قطعات حک شده و مجسمه ای است که به عنوان آثار هنری در نظر گرفته شده است، و همچنین سبک کرسی ها برای نشان دادن اهمیت اجتماعی، با چهره های برجسته و یا رهبران استفاده از صندلی های ویژه طراحی شده می باشد.

 

ساده ترین ان صندلی است، که یک تکه مبلمان است که به آن اجازه می دهد یک فرد تنها روی ان بنشیند و که دارای عقب و پاها و همچنین یک پلت فرم برای نشستن است. صندلی ها اغلب دارای کوسن های ساخته شده از پارچه های مختلف هستند.

تاریخ مبلمان تاریخ طراحی مبلمان, تاریخچه طراحی مبلمان, تاریخچه مبل, قدیمیترین مبلمان ها
تاریخچه مبلمان در جهان , دانلود رایگان کتاب تاریخ مبلمان و طراحی داخلی در جهان , دانلود کتاب تاریخ مبلمان , سبک شناسی و تاریخ مبلمان , تاریخچه مبلمان و طراحی داخلی در جهان pdf , تاریخچه مبلمان در ایران , دانلود کتاب تاریخ مبلمان و طراحی داخلی در جهان , سبک های مبلمان

 

 

WhatsApp us