یزد میدان امیر چخماق

هرشب یک عکس. تصویری از میدان امیر چخماق یزد در قدیم.

یزد میدان امیر چخماق

یزد میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق نام میدانی در شهر یزد است. مجموعه امیر چخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار که قدمت شان به دوره تیموریان می‌رسد.

تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ و مسجد امیر چخماق در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند. میدان امیر چخماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود.

امیر جلال‌الدین چخماق، از سرداران و امرای شاهرخ تیموری در سده ۸ خورشیدی در زمانی که حاکم یزد بود، مجموعه‌ای متشکل از تکیه، میدان،حمام عمومی، کاروان سراها، خانقاه، قنات خانه و چاه آب سرد را ساخت تا یزد را رونق بخشد و در این کار فاطمه خاتون همسرش(معروف به ستی فاطمه) که مقبره اش در ضلع شمالی ارسن امیر چخماق قرار دارد ، او را یاری کرد

میدان امیر چخماق یزد,تحلیل میدان امیر چخماق یزد,پلان میدان امیر چخماق یزد,معماری امیر چخماق یزد,عکس امیر چخماق یزد,مسجد امیر چخماق,بازار امیر چخماق یزد,پلان مسجد امیر …

ثبت ملی تکیه امیر چخماق

تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی و با شماره ۳۸۳ و مسجد امیر چخماق در سال ۱۳۴۱ با شماره مستقل ۲۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. همچنین این بناها و دیگر الحاقات به عنوان مجموعه امیر چخماق نیز با شماره ۲۴۱۶ به ثبت ملی رسیده‌است.

دفن جنجال‌برانگیز «شهدای گمنام» در میدان امیر چخماق

در پی دو سال کشمکش بر سر موضوع دفن ۸ نفر از شهدای جنگ ایران و عراق در میدان امیر چخماق یزد، در تاریخ ۱ دی ۱۳۹۳، در نهایت جنازه شهدای گمنام در میدان تاریخی امیر چخماق دفن شد.

مقامات استانداری یزد، حفر قبرها را «غیرقانونی» اعلام کردند و سازمان میراث فرهنگی ایران، تدفین کشته شدگان را بدور از موازین قانونی و «به ضرر ثبت شدن پرونده شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو» اعلام کرد .

منبع : ویکی پدیا 

میدان امیر چخماق
تحلیل میدان امیر چخماق یزد

امیر چخماق کیست

امیر جلال‌الدین چخماق (چخماق) شامی یکی از امیران و سرداران شاهرخ تیموری بود. او منسوب به شام غازان یکی از محلات تبریز بود. در سال ۸۳۶ هجری قمری شاهرخ او را به حکومت یزد منصوب نمود. امیر چخماق در مواقع حساس جنگی از یزد به لشکر شاهرخ می‌شتافت و روابط نزدیک و بسیار مستحکمی با او داشت. او با الگو گرفتن از بارگاه پادشاهی شاهرخ و با همراهی همسرش فاطمه خاتون به عمران و آبادانی شهر یزد پرداخت.

میدان امیر چخماق به انگلیسی

نخل امیر چخماق یزد

نخل حیدری ها یزد ، میدان امیر چخماق

نخل حیدری ها یزد ، میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق یزد pdf

دانلود فایل pdf 

مجموعه امیر چخماق یزد یزد، استان یزد , پاورپوینت میدان امیر چخماق یزد , میدان ساعت یزد

ساخت میدان امیر چخماق

امیر جلال‌الدین چخماق (چخماق) شامی یکی از امیران و سرداران شاهرخ تیموری بود.
از خدمات عمرانی او برای شهر یزد می‌توان به ساخت مسجد جامع نو (مسجد دهوک) که ساخت آن حدود ۱۵ سال پیش از حاکمیت امیر به شهر یزد در دومین سفرش به این شهر آغاز شده بود در سال ۸۴۱ قمری و مجموعه‌ای در مجاور آن شامل دو آب‌انبار و یک تکیه که در آن زمان خارج شهر یزد و در محله دهوک سفلی واقع بود اشاره کرد که امروزه در مرکز شهر یزد قرار دارد و به مجموعه میدان امیر چخماق مشهور است. از دیگر خدمات او احیای آب محله دهوک با حفر چاه در نزدیکی مسجد جامع نو٬ ساخت گرمابه در مقابل مسجد جامع کبیر یزد و کاشیکاری ستون‌های آن و ساخت منبر آجری مزین به نقش‌های اسلامی در آن مسجد و احیای باغ حکمرانان یزد مشهور به لاستان که در زمان شاه یحیی مظفری ساخته‌شده بود٬ می‌باشد.

WhatsApp us