فرصتی برای رصد غول آسمانی

در این صفحه دو مقاله درباره نجوم و ستاره شناسی را میتوانید مطالعه کنید . 

اولین مطلب از تابناک و دومین مطلب از انجمن نجوم و ستاره شناسی 

نجوم و ستاره شناسی

نجوم و ستاره شناسی

این شب‌ها فرصت مناسبی برای رصد غول منظومه شمسی، سیاره مشتری است که در آسمان خود نمایی می‌کند.

 

هاشم سیماب کارشناس نجوم، در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، گفت: یکی از اجرام غیر ستاره‌آی که در این شب‌ها می‌توان در آسمان تاریک رصد کرد سیاره مشتری، غول منظومه شمسی است که در این روزها در صورت فلکی سرطان یا خرچنگ جای گرفته و تا 6 ساعت بعد از غروب خورشید در آسمان قابل رویت است.

 

وی بهترین ساعت برای رصد این سیاره را ساعت 22 شب دانست و افزود: این سیاره به اندازه‌ای پر نور است که با وجود حضور ماه کامل در آسمان هم قابل رصد است.

 

سیماب اظهار داشت: قمرهای مشتری را  می‌توان در حال حاضر با یک تلسکوپ رصد کرد که این قمرها شامل 4 قمر اصلی که به قمرهای گالیله‌ای معروف‌اند، می‌باشد.

 

وی تصریح کرد: در اطراف سیاره مشتری 67 قمر در حال چرخش هستند که 4 قمر اروپا، آیو، گانیمد، کالیستو از جمله مهمترین قمرهای آن محسوب می‌شود.

 

چشمی که 300 سال عمر کرد!!

سیماب اظهار داشت: سیاره مشتری که غول منظومه شمسی نام دارد بر روی خود دارای یک گرداب است که به چشم سرخ مشتری معرفی شده و حدود 300 سال گذشته توسط رصدگران کشف شده است.

 

نجوم و ستاره شناسی

نجوم و ستاره شناسی

وی در خصوص اندازه این گردباد گفت: ممکن است در طول تاریخ کمی کوچک یا بزرگ شده باشد اما هیچ گاه از بین نرفته و روی این سیاره به چرخش خود ادامه داده است.

 

سیماب قطر این گرداب را 2 برابر قطر کره زمین عنوان کرد و گفت: سیاره مشتری جنسی گازی دارد به همین دلیل نمی‌توان با فضاپیما و یا کاوشگری بر روی سطح آن فرود آمد و همه چیز را به صورت قطعی و صد درصد تست کرد.

 

درباره پیتزای کیهانی چه می‌دانید؟!

وی تأکید کرد: اسرار آمیزترین قمرهای منظومه شمسی چهار قمر اصلی سیاره مشتری است به طوری که آیو، آتشفشانی‌ترین قمر منظومه خورشیدی است و به دلیل فوران‌های بسیار و وجود مدادی همچون فسفر و گوگرد که از آتشفشان‌ها خارج‌ شده سطح این را به رنگ زرد فسفری تبدیل کرده که برخی به آن پیتزای منظومه خورشیدی می‌گویند.

 

مقصد بعدی کاوشگران زمینی قمر اروپا

وی افزود: قمر گانیمد بزرگترین قمر منظومه خورشیدی است که اندازه آن از سیاره عطارد بزرگتر است و کالیستو قمر سنگی است که روی آن بر اثر یک ضربه بزرگ دارای گودالی است.

 

سیماب خاطر نشان کرد: هیجان انگیز‌ترین قمر این سیاره قمر اروپا است که دارای پوسته‌ای ضخیم به اندازه 30 کیلومتر است که زیر این پوسته اقیانوسی از آن نهفته است.

 

گفتنی است، این موضوع در زمانی که فضا‌پیمای گالیله به دور آن در حال چرخش بود کشف شد و به دلیل وجود آب مقصد بعدی کاوشگر‌های زمینی همین قمر است.

 

منبع : وبسایت

این شب‌ها فرصت مناسبی برای رصد غول منظومه شمسی، سیاره مشتری است که در آسمان خود نمایی می‌کند.
Source: اخبار روز ایران و جهان


 

نتایج مطالعات جدید نشان می دهد، سیارات فراخورشیدی گازی غول پیکر تمایل زیادی به نزدیک شدن به ستاره والد خود دارند.

 

سیارات غول پیکر گازی به ستاره مادر می چسبند

پیدا کردن سیارات فراخورشیدی به قدری آسان شده است که اخترشناسان هربار با بررسی بخشی از کائنات می توانند یک یا چند سیاره جدید کشف کنند.

 

اخترشناسان در کمپین کشف سیارات فراخورشیدی در عمق با کمک تلسکوپ فضایی Gemini که گسترده ترین بررسی مستقیم سیارات فراخورشیدی محسوب می شود، سیارات فراخورشیدی در مدار انواع مختلف ستارگان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

 

رصدهای صورت گرفته با کمک ابزار ویژه تلسکوپ فضایی Gemini به نام تصویر ساز کرونوگرافیک نزدیک مادون قرمز به دست آمده است.

 

«مایکل لیو» از محققان موسسه نجوم دانشگاه هاوایی و سرپرست کمپین کشف سیارات فراخورشیدی تأکید می کند:

 

درحالی که اغلب سیارات فراخورشیدی تمایل به دوری از ستاره والد خود دارند، سیارات غول پیکر گازی مانند فرزندانی چسبیده به والدین به نظر می رسند.

 

این کشفیات با بررسی تعداد کمی ستاره به دست آمده و احتمالا برای تعداد زیادی سیاره گازی غول پیکر قابل تعمیم خواهد بود.

 

«اریک نیلسن» از محققان دانشگاه هاوایی نیز خاطر نشان می کند:

 

نتایج این مطالعات، تمایلات مشابه در کلاس های ستارگان مختلف را نشان می دهد. البته همه سیارات گازی غول پیکر از خصوصیت نزدیکی به ستاره والد برخوردار نیستند، به طور مثال خانواده ای از سیارات فراخورشیدی گازی در اطراف ستاره HR8799‌ در فاصله دوری از ستاره والد قرار دارند که 25 تا 70 برابر فاصله زمین تا خورشید است.

 

نتایج به دست آمده در این مطالعه که دو تحقیق آن به زودی منتشر خواهند شد، به دانشمندان برای درک بهتر شکل گیری سیارات غول پیکر گازی و تعیین فاصله مداری سیارات به عنوان نشانه کلیدی برای بررسی فرضیه های شکل گیری سیارات فراخورشیدی کمک می کند.

 

کمپین کشف سیارات فراخورشیدی در عمق با استفاده از تلسکوپ فضایی Gemini در شیلی و حمایت بنیاد ملی علوم آمریکا و ناسا انجام شده است.

 

WhatsApp us