مکتب فونتن بلو
این اصطلاح به هنرمندایی گفته میشه که بر طبق سبک مورد نظر دربار فرانسه در سده 16 در فونتن بلو فعالیت می کردن .تلفیقی از نبوغ حسی و تزئینی ، خلوتگاه های وسوسه امیزو زیبایی رنگ پریده. آثار زیادی به صورت حکاکی در فونتن بلو درست شد و تلفیق تزئینات گچ اندود با دیوار نگاره ها نمایی اصیل عرضه می کرد که تاثیر زیادی بر جای گذاشت.
با این وجود خالقان آثاری که بیش از همه تداعی گر سبک این مکتب هستن و آثارشون اغلب با کیفیت خیلی بالایی انجام شده ناشناخته اند ؛ از جمله نقاشی با شکوه “دیانای شکارچی” در موزه لور. موضوعات اسطوره ای ، وقار افراطی ، صحنه هایی از مناظر فرح بخش و فضاهای با شکوه تصنعی همگی نشون دهنده آثار این مکتب هستن که میشه گفت کمتر هنرمند فرانسوی از اون بی تاثیر موند.
مکتب کلن
این اصطلاح به اون دسته ازآثار نقاشی گفته می شه که از اواخر سده 14 تا اوائل سده 16 در کلن به وجود اومدن. البته در اون زمان سبک محلی مشخصی اونطور که از اصطلاح درک می شه ، وجود نداشت ولی در اوائل سده 19، زمانی که کلکسیونر های متمایل به رمانتیک شروع کردن به جمع آوری نقاشی های آلمانی ، روشن شد که خیلی از تابلوها به منطقه کلن تعلق دارن و شهر کلن با کاتدرال های ناتموم گوتیک خود ، به نمادی از روح دوران قرون وسطا تبدیل شد.
بانی ادعایی این مکتب ماستر ویلهلم شخصیتی نیمه افسانه ایه و هیچ تابلویی را نمیشه یقینا به او نسبت داد. این سبک احتمالا تحت حمایت قوانین صنف یا نظارت صنف ادامه یافت. پس از مدتی هنرمندان کلنی سبک ناتورالیسم هلندی را استفاده کردن . از آثار استادان گمنام ، آثار استاد زندگی مریم مقدس حتما چشمگیرترینه.
مکتب ها و سبک های هنری