حال نجاران خوب است

گزارش «فرصت امروز» از چگونگي فعاليت در پیشه درودگری

درودگری یا نجاری ، هنر مهارت کار با چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان 
درودگري يا همان نجاري خودمان يكي از مشاغلي است كه بسيار درآمد خوبي دارد، اما اين شغل مدتی است که طرفداران خود را از دست داده است. شايد با نگاهي كه به نجارها مي‌اندازيم، دلمان براي آنها بسوزد كه چقدر اين افراد زحمت مي‌كشند. كمتر كسي به اين موضوع توجه كرده كه اگر درآمد اين افراد كم است، پس از كجا نان مي‌خورند؟ برای بررسی این موضوع به چند نجاري‌ در تهران مراجعه كرديم تا شغل آنها را از نزديك ببينيم.

با اينكه بیشتر نجارها در ابتدا با حضور چند ساعته ما مخالفت كردند، اما در نهایت راضي شدند تا به مدت يك ساعت از نزديك نظاره‌گر كار آنها باشيم. برخي از اين افراد گفتند مامور ماليات هستي، اما بعد از چند دقيقه به اين موضوع پي بردند كه خبرنگاريم. در این چند ساعت با نجاري‌هاي بزرگ و كوچك و سنتی و مدرنی مواجه شدیم که هر کدام قلق‌های مدیریتی خاص خود را داشتند. شايد در نگاه اول اين شغل بسيار پرزحمت و كم درآمد به نظر برسد، اما شنيدن كي بود مانند ديدن. هميشه زماني كه از كنار نجاري‌ها رد مي‌شويم، نجار را بيكار نمي‌بينيم. با توجه به اين موضوع مي‌توان دريافت كه بازارشان هميشه داغ است. اگرچه رشته نجاری امروز در رشته‌های گروه کار و دانش و فنی‌و‌حرفه‌ای گنجانده شده و افرادی از طریق این رشته‌ها وارد شغل نجاری می‌شوند،اما به طور کلی این شغل به مدرک تحصیلی معینی نیاز ندارد و بیشتر به‌ صورت تجربی آموخته می‌شود. هر فردی برای ورود به این شغل باید یک دوره آموزشی زیر نظر یک نجار ماهر و با تجربه را طی کند. مدت زمان این دوره با توجه به استعداد و توانمندی فرد متفاوت است. حداقل زمان ممکن برای آموزش این شغل به‌طور معمول شش ماه تخمين زده شده است.

راهكارهاي اساسي

ما در اين چند ساعتي كه در نجاري‌ها سپري كرديم، فرض كرديم مغازه براي خودمان است. حال قصد داريم اين تصور را در ذهن شما خوانندگان محترم قرار دهيم تا با ريزه‌كاري‌هاي آن بيشتر آشنا شويد. در نظر بگيريد كه يك مغازه نجاري تاسيس كرده‌ايد. يك دستگاه برش در وسط مغازه، نئوپان‌هاي چيده شده كنار ديوار، كمدي كه به ديوار نصب شده و لوازم ريز نجاري در آن قرار گرفته، مداد پشت گوش، خط‌كش روي ميز و لباس‌هاي خاكي در تن. اينها همه لوازمي است كه براي نجاري در اختيار داريد. زماني كه وارد شغلي مي‌شويد شايد ندانيد كه درآمد اين شغل چگونه تامين مي‌شود. شما بايد افتتاح مغازه خود را جشن بگيريد تا همه متوجه حضور شما شوند. بعد از آن بايد به مدیریت هزینه‌ها توجه ويژه داشته باشيد. برای این منظور چوب‌ها را از عمده فروشي‌هايي تهيه كنید كه كيفيت آنها بالا باشد. ممكن است گاهی اوقات روي ساخت يك وسيله بسيار زمان بگذاريد، اما زماني‌كه از چوب باكيفيت استفاده نكنيد، كار شما را زير سوال خواهد برد.

رضايت شاغلان

محمد شفيع زاده، يكي از افرادي است كه 27 سال از زندگي خود را به شغل نجاري اختصاص داده است. او مي‌گويد، كسي كه در اين شغل است قطعا يك هنرمند تمام عيار به شمار مي‌آيد. به اين دليل كه حتي برش ساده چوب اگر با ظرافت و دقت كافي صورت نگيرد هم ضرر مالي مي‌رسد و هم مشتري به دليل بد قواره شدن محصول خود ناراضي مي‌شود. این نجار باسابقه اضافه می‌کند: درآمد اين شغل خوب است، اما زحمت زيادي دارد. من خودم شاگرد نجار بودم، البته 35 سال پيش. اكنون هم سه شاگرد دارم كه در مغازه فعاليت دارند و به تازگي یكي از آنها قصد مستقل شدن را دارد. من هم كار عمومي نجاري انجام مي‌دهم و هم كار هنري آن را مانند كنده كاري روي چوب. براي هر محصولي هم كه سفارش مي‌گيرم، ابتدا مزد كارگران و هزينه‌هاي مغازه را در نظر مي‌گيرم و اگر قرار است تخفيفي داده شود بايد از سود خودم باشد.»
عليرضا شادمان، يكي از نجاران تازه‌ كار درباره فعاليت در اين شغل می‌گوید: «كار نجاري كاري است كه فرد را از نظر روحي زنده نگه مي‌دارد. البته اين نظر من است. سال‌هاست که در اين شغل شاگردي كردم. اكنون هم كلاس‌هاي قلم‌زني و طراحي چوب مي‌روم تا به دانش خود اضافه كنم.» او ادامه می‌دهد: «دیگر مانند قبل نيست كه نجار با ساخت كمد و ميز بخواهد زندگي خود را بچرخاند. اگر از خودمان ايده داشته باشيم، حرفي براي گفتن داريم. در غير اين صورت بايد بساط خود را جمع كنيم و برويم. شغل نجاري بسيار شغل پردرآمدي است و همه پولي كه دريافت مي‌كنيد براي ايده و ظرافتي است كه به كار مي‌گيرید.»

درآمد نجاری در آنورآب

درست است كه صنايع دستي چوبي ايران هميشه حرف اول را در دنيا مي‌زند، اما نمي‌توان گفت كه ايران موسس اين شغل است و تنها در ایران نجار داريم. آماري به دست آورديم كه خواندن آن برايتان جالب است. در كشور امريكا متوسط درآمد سالانه نجارها در سال 2010، 39.530 دلار (برای همه مشاغل 33.840 دلار) و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013 بیش از 40 هزار دلار بوده است. همچنين در استرالیا متوسط درآمد سالانه این شغل 48.000 دلار بوده است. در همين حال، آمار انگلستان نشان مي‌دهد متوسط درآمد سالانه شغل نجاري برای افراد تازه کار بین 20.000 تا 24.000 دلار و برای افراد باتجربه تا 43.000 دلار است.

خطر در كمين است

براساس مطالعات صورت گرفته روي خطرات شغل نجاري نتايجي به دست آمده كه کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. چهاردرصد افراد هنگام برش با دستگاه مربوط انگشتشان آسيب ديده و اين موضوع ناشي از بي‌توجهي اين افراد بوده است. صدای بیش از حد در محیط کار، باعث کاهش موقت شنوایی می‌شود. براي جلوگيري از اين كار بايد از گوشي‌هاي حفاظتي استفاده كنند كه بسياري از افراد نسبت به اين نكته بي‌توجه هستند. اگر می‌خواهید یک کارگاه نجاری با چند کارمند را مدیریت کنید، حتما به ایمنی کارگاه و بیمه و سلامت کارکنان خود توجه ویژه‌ای نشان بدهید.
اگر از خودمان ايده داشته باشيم، حرفي براي گفتن داريم. در غير اين صورت بايد بساط خود را جمع كنيم و برويم. شغل نجاري بسيار شغل پردرآمدي است و همه پولي كه دريافت مي‌كنيد براي ايده و ظرافتي است كه به كار مي‌گيرید .

منبع وبسایت : http://forsatnet.ir/

WhatsApp us