نحوه پاك كردن رنگ
مجموعه: شستشو ، نظافت ، لکه گیری
 
نقاشی خانه یكی از كارهایی است كه احتمال كثیف و رنگی شدن محیط در حین كار زیاد است و هیچ ارتباطی به اینكه شما سعی می‌كنید چقدر كارتان را با دقت انجام بدهید ندارد؛ زیرا خواه ناخواه این اتفاق خواهد افتاد و احتمال رنگی شدن پوست یا لباس شما، زمین و قسمت‌های دیگر در حین نقاشی زیاد است. اگرچه برخی از لكه‌های خاص به سختی پاك می‌شود و نیاز به محلول‌های پاك‌كننده خاص دارد، اما پاك كردن بسیاری از لكه‌های رنگی با به كارگیری راهكارهای ساده به راحتی صورت می‌پذیرد.

 
لكه‌های روی لباس
چنانچه رنگی كه روی لباس شما ریخته است بر پایه آب باشد كار شما بسیار راحت می‌شود. در این صورت به محض لكه شدن لباس‌تان می‌توانید آن را با آب بشویید. اگر این امكان برای شما وجود دارد كه چنین لكه‌ای را قبل از خشك شدن برطرف كنید، آب‌كشی كردن آن بهترین و ساده‌ترین راه است. زیرا این كار لكه رنگی را كه هنوز خشك نشده به مقدار زیادی پاك می‌كند و اثر لكه نیز با شستشوهای مكرر دیگر توسط ماشین لباس‌شویی برطرف خواهد شد. اما اگر با رنگ روغنی سرو كار دارید و لباس شما به وسیله این نوع رنگ لك شده، كار شما سخت‌تر می‌شود. در این صورت اگر قبل از خشك شدن لكه اقدام كنید ممكن است لكه با مقداری الكل یا سوهان ناخن برطرف شود. این كار ممكن است سبب از بین رفتن رنگ پارچه لباس شما نیز شود، به همین دلیل توصیه می‌كنیم ابتدا این كار را روی قسمت داخلی لباس خود تست كرده و بعد برای پاك كردن لكه اقدام كنید.

لكه رنگی ایجاد شده روی پوست
حتی دقیق‌ترین و ماهرترین نقاش‌ها نیز هنگام كار ممكن است قسمتی از پوست صورت و دستان خود را رنگی كنند. در اكثر موارد شستن پوست با آب و صابون قبل ار خشك شدن لكه سبب می‌شود لكه از بین برود. اما اگر لكه روی پوست شما خشك شد، مقداری مارگارین روی پوست‌تان بمالید؛ این كار سبب می‌شود پوست شما مرطوب و چرب شده و از جذب لكه جلوگیری خواهد شد. پس از چرب كردن پوست با مارگارین، لكه فورا از پوست جدا می‌شود و باقیمانده اثر لكه با كمك آب و صابون بر طرف خواهد شد.

 
لكه رنگ بر روی كف اتاق
هنگام نقاشی دیوارها، رنگی شدن كف اتاق ممكن است برای شما یك فاجعه به نظر برسد در حالی كه پاك كردن این لكه‌های رنگ از روی زمین به هیچ وجه كار دشواری نیست. چنانچه كف اتاق شما با رنگی كه بر پایه آب است لك شده، توصیه می‌كنیم قبل از هرگونه اقدامی برای از بین بردن لكه جای آن را با یك حوله خیس بخیسانید و لكه را پس از خیس خوردن از سطح جدا كنید؛ سپس اثر باقیمانده را با كمك آب و صابون بشویید تا تمیز شود. اگر اثر باقیمانده از لكه سماجت كرد، آن را با مالش پارچه آغشته به الكل برطرف كنید.

از بین بردن لكه‌های ناشی از رنگ روغنی را از ابتدا با مالش پارچه آغشته به الكل شروع كنید و برای چند دقیقه پارچه را روی لكه بمالید تا لكه از بین برود. اغلب لكه‌های رنگ روغنی با این روش از بین می‌رود اما اگر این اتفاق نیافتاد و لكه بر جای خود باقی ماند، با كمك سیم ظرفشویی كه آغشته به واكس مایع است این كار را انجام دهید؛ در نهایت اثررنگ را با شستشوی آن با آب و صابون برطرف كنید. اگر لكه ایجاد شده كاملا خشك شده است، قبل از اینكه این اقدامات را انجام دهید ابتدا لكه را تا جایی كه امكان دارد با یك شیء نوك نیز یا سوهان ناخن بتراشید و از سطح جدا كنید.

منبع:manzelmag.com

WhatsApp us