بهترین روش برای حفظ سازه های چوبی در فضای باز چیست؟

سازه های چوبی فضای باز، به صورت مداوم تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارند و همین عامل موجب تغییر رنگ و از بین رفتن این سازه ها به مرور زمان می شود. اما با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، راه کارهای بسیاری برای حفظ سازه های چوبی فراهم شده است.

نگهداری چوب , مراقبت از چوب, نگهداری از وسایل چوبی, محافظت از چوب در برابر آب
نگهداری چوب , مراقبت از چوب, نگهداری از وسایل چوبی, محافظت از چوب در برابر آب

چرا که دغدغه اصلی نجارها و تولید کنندگان صنعت چوبی، حفظ سازه های چوبی در مقابل عوامل مختلفی از جمله مواد آلاینده، رطوبت و اشعه یو وی است. اما اینکه از چه روشی برای حفظ سازه های چوبی فضای باز استفاده شود، بستگی به شرایط محیطی دارد که در آن زندگی می کنید. شرایط نگهداری از سازه های چوبی در محیط گرم و خشک با محیط سرد و مرطوب کاملا متفاوت است.

مناسب ترین چوب برای ساخت انواع محصولات چوبی در فضای باز

انتخاب یک چوب مناسب، می تواند یک راه کار موثر در حفظ انواع محصولات چوبی در فضای باز باشد. دقت در این مورد می تواند تا حد زیادی  از پوسیدگی چوب جلوگیری می کند.  به عنوان مثال در زمان گذشته برای ساخت پل های چوبی از چوب هایی استفاده می شد که نسبت به شرایط محیطی مقاومت بالایی داشته باشند. به همین خاطر است که نجارها در شهرهای شمالی از چوب درخت توت استفاده می کنند.

چرا که چوب درخت توت در مقابل رطوبت بسیار مقاوم بوده و کمتر تحت تاثیر رطوبت قرار می گیرد. به دلیل گران بودن چوب های جنگلی از جمله ساج، نراد، یولکا، ساسنا، اغلب برای ساخت سازه های چوبی در فضای باز از چوب درخت کاج استفاده می شود. چوب ترمووود نیز از دیگر گزینه های انتخابی بوده که می توان برای ساخت سازه های چوبی از آن استفاده کرد. اما باید این نکته را در نظر گرفت که چوب ترمووود به تنهایی مناسب فضای باز نبوده و باید از پوشش مناسب برای آن استفاده کرد.

استفاده از لوازم چوبی نیاز به نگهداری و مراقبت دارد

تنها استفاده از رنگ چوب، دلیلی بر ماندگاری همیشگی چوب در برابر عوامل محیطی نیست. باید در کنار استفاده از رنگ چوب مناسب فضای باز، از راه های دیگری برای حفظ سازه های چوبی استفاده کنید. یکی از این راه ها، نگهداری سازه های چوبی در محیط انبار، در مواقعی که نیازی به استفاده از آن وجود ندارد.

به عنوان مثال می توان میز و صندلی های محوطه حیاط را در فصل زمستان که نیازی به آن نیست، در محیط انبار نگهداری کرد. از طریق این روش طول عمر لوازم چوبی افزایش می یابد. در اکثر خانه های ویلایی ممکن است تا چند روز یا چند هفته، خانه خالی از سکنه باشد. که بهترین راه این است که سازه های چوبی فضای باز را به یک فضای مسقف انتقال داد.

 چسب چوب راه کاری موثر برای نگهداری از محصولات چوبی

یک چسب چوب خوب می تواند از محصولات چوبی در فضای باز محافظت کند. اما باید به این مساله دقت کرد که ترکیب چسب چوب ها با یکدیگر اختلاف دارند. به گونه ای که نمی توان از چسب چوب مناسب فضای داخلی برای فضای خارج از ساختمان استفاده کرد. به دلیل اینکه ساختار چسب چوب فضای بیرون، به گونه ای بوده که در مقابل تغییرات دمایی و رطوبت و اثرات مضر اشعه فرابنفش مقاومت بیشتری دارد. در صورتی که چسب چوب های ساده بعد از مدتی تحت تاثیر شرایط محیطی، خاصیت خود را از دست داده و شکننده می شود. در برخی از موارد این نوع از چسب چوب ها پودر شده و هیچ گونه خاصیتی ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که از چسب چوب مخصوص فضای باز استفاده شود.

با استفاده از بتونه می توان از پوسیدگی لوازم چوبی جلوگیری کرد

از طریق به کارگیری مواد بتونه می توان از لوازم چوبی حفظ و نگهداری کرد. البته فرآیند بتونه کاری قسمتی از مرحله رنگ کاری سازه های چوبی محسوب می شود. استفاده از ترکیب بتونه می تواند تمامی شکاف هایی که بر روی سطح چوب ایجاد شده است را بپوشاند. در حال حاضر بهترین ترکیب بتونه ای که در بازار وجود دارد، بتونه حرارتی است. ترکیب بتونه حرارتی می تواند تمامی درزها و شکاف های سطح چوب را بپوشاند و از پوسیدگی چوب جلوگیری کند.

هر گز از رنگ های فوری محافظت از چوب استفاده نکنید

به هیچ وجه از رنگ های فوری استفاده نکنید. ترکیب موجود در رنگ های نوع سیلر، کیلر و نیم پلی استر به عنوان یک رنگ محافظ از سازه های چوبی پیشنهاد نمی شود. درضمن به خاطر ترکیبی که در این مدل رنگ ها وجود دارد، نمی توان در حفظ لوازم چوبی فضای داخلی منزل از آن استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از رنگ پلی اورتان نیز به تنهایی توصیه نمی شود. چرا که در ترکیبات این گونه از رنگ ها نیز از یک نوع طلق استفاده شده که به واسطه ایجاد یک لایه بر روی چوب، بعد از مدت زمانی از بین می رود. بنابراین به هیچ وجه از سوی متخصصین صنعت چوب، استفاده از رنگ های شیمیایی توصیه نمی شود.

نویسنده: میترا ابراهیمیان

WhatsApp us