?واژهٔ برتر سال ۲۰۱۸
?Nomophobia

◾️بی‌گوشی‌هراسی

دیکشنری کمبریج واژهٔ «Nomophobia» را به عنوان واژه برتر سال ۲۰۱۸ با نظر و رای مردم انتخاب کرد. این موسسه چهار واژه پرکاربرد جدید در سال ۲۰۱۸ را در مردم به رای گذاشت که ناگهان واژه «Nomophobia» انتخاب شد. Nomophobia به استرس، احساس و ترس حاصل از عدم امکان استفاده از تلفن همراه به خاطر گم کردن‌اش، خراب شدن، آنتن ندادن و موارد دیگر اشاره می‌کند. مثلا، اگر باتری گوشی تمام شود یا اینکه در جلسه و کلاس درسی نتوانید از گوشی موبایل خود استفاده کنید؛ به ترس و احساس متعاقب آن Nomophobia گفته می‌شود.

مانند بسیاری از واژه‌های جدیدی که ساخته شده و به فرهنگ لغت کشورها افزوده می‌شود؛ واژه Nomophobia هم یک کلمه ترکیبی از چند واژه ساده و اولیه است. Nomophobia از سرکلمه‌های عبارت «no mobile phone phobia» ساخته شده است.

گزارش‌های منتشر شده توسط روان‌شناسان نشان می‌دهد امروزه ۵۸ درصد مردان و ۴۷ درصد زنان به Nomophobia دچار هستند. این تحقیقات می‌گویند ۶۵ درصد مردم با تلفن همراه خود وارد رخت‌خواب می‌شوند و باید آن را کنار خود داشته باشند تا به خواب بروند. بیش از نیمی از مردم هرگز تلفن همراه خود را خاموش نمی‌کنند و یک پنچم آن‌ها اعتقاد دارند بدون گوشی نمی‌توانند یک هفته زندگی کنند.

دیگر واژه‌های کاندیدای سال ۲۰۱۸ عبارت‌اند از gender gap (تفاوت‌های رفتاری میان زنان و مردان)، ecocide ( تخریب یک محیط طبیعی) و no-platforming (نداشتن فرصت صحبت کردن و به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و نظرات شخصی).

WhatsApp us