سرو قرمز غربی یک انتخاب زیبا ، پویا و همیشه محبوب برای پروژه های روکش کاری ، نرده کشی و کف سازی است . در اینجا تمام مواردی که باید در مورد درمان ، پایان بندی و نگهداری این چوب جذاب بدانید را آورده ایم .

سرو قرمز غربی – یا به نام علمی آن Thuja plicata – گونه ای بومی در سواحل اقیانوس آرام ( شمال غربی ) آمریکای شمالی است و از آن زمان با این نام معرفی شده است .

نیازی نیست که ما به شما بگوییم این چوب چقدر خوب به نظر می رسد . رنگ سرو – قهوه ای جذاب و صورتی مایل به قرمز با آن رنگ های قرمز مایل به گرم که تقریباً در هر محیطی خارج از خانه خود می توانید ببینید ، یکسان است ، زیبایی طبیعی !

با طیف وسیعی از پایان بندی ها ، می تواند به طور یکپارچه در طیف گسترده ای از طرح ها و چشم انداز های معماری قرار گیرد .

این چوب نه تنها خیره کننده به نظر می رسد ، بلکه عملکرد بسیار خوبی نیز دارد . علاوه بر اینکه اندازه خود را فوق العاده حفظ می کند ، سرو قرمز غربی دارای محتوای به طور طبیعی بالایی از رزین است ، این امر باعث می شود در مقابل حشرات قوی باشد و همچنین در برابر پوسیدگی مقاومت بسیار خوبی داشته باشد که همین امر به طور معمول طول عمر بیشتری برای این چوب فراهم می کند .

بنابراین ، ممکن است بخواهید این چوب را برای مدت زمان زیادی داشته باشید و آن را در بهترین حالت خود نگه دارید پس باید برخی از درمان ها و نگهداری ها را برای این چوب جذاب در نظر بگیرید .

اول – انتخاب یک روش درمانی ، بریم که کار را شروع کنیم !

روکش سرو قرمز غربی

بهترین روغن ها ، پایان بندی ها و روش های درمان روکش های سرو قرمز ، نرده کشی و کف سازی

تیمار های چوب سرو را می توان به طور گسترده در این گروه ها قرار داد :

مات ، نیمه شفاف ، شفاف یا درمان نشده .

به طور کلی ، درمان های مات ( مانند رنگ ها و لکه های رنگ یکپارچه ) محافظت بالاتری را در ازای مخفی شدن بیشتر جلوه طبیعی چوب ایجاد می کند .

روش های درمانی شفاف تر – مانند لکه های طبیعی و مواد نگهدارنده ضد آب – معمولاً محافظت نسبتاً کم تری از عناصر دارند ، اما مقدار بیشتری از زیبایی طبیعی چوب را حفظ می کنند .

نکته برتر – سرو قرمز غربی دارای ویژگی های فوق العاده برای حفظ و نگهداری پایان بندی در مکان خارجی است ، به ویژه در صورت صاف بودن ، در مقایسه با بافت . بنابراین ، اگر علاقه خاصی برای نگه داری زیاد از وسیله چوبی تان دارید ، به دنبال چوب سرو بروید .

1 . مات یا تک رنگ

یک یا دو پوشش کامل از رنگ مبتنی بر اکریلیک تا حد زیادی محافظ ترین پوشش موجود است . این عملکرد الوار را از رطوبت و هوا محافظت می کند ، اما رنگ و دانه چوب را کاملا پنهان می کند – بنابراین مطمئن شوید که رنگ چوب را به رنگ دلخواه خود انتخاب کنید.

این کار همچنین رنگ های تک رنگ لک هستند ، که در عین حفظ برخی از بافت های اصلی ، یک پوشش مات را ارائه می دهد ، آن ها چوب را به طور قوی در برابر عناصر دیگر محافظت می کنند .

رنگ ها و رنگ های تک رنگ به شما این امکان را می دهد که ظاهر را کاملاً به خواست خود کنید ، کمی هیجان ، رنگ یا جذابیت را به یک پروژه سرو اختصاص داده شده اضافه کنید – اما اگر نظر خاصی ندارید از این تصمیم بپرهیزید !

اینگونه چوب شما  به طور معمول برای :  8 – 12  سال عمر می کند   

2 . لکه های نیمه شفاف

اگر علاقه ای به یک پایان بندی مات ندارید ، هنوز روش های زیادی برای طبیعی نگه داشتن سرو قرمز شما وجود دارد که همان طور که می خواهید از آن محافظت هم می کند .

بسته به محصول انتخاب شده ، لکه های نیمه شفاف هنوز هم تغییرات جالب و ظریفی در رنگ چوب ایجاد می کند ، دانه ها و گره ها را حفظ می کند – همچنین محافظت زیادی از چوب می کند .

اتمام نیمه شفاف می تواند دارای روغن کم یا طبیعی باشد .محافظت بر پایه روغن به عمق چوب نفوذ می کند و معمولاً با تغییر شدیدتری در رنگ ، محافظت بیشتری از عناصر ایجاد می کند .

محافظت طبیعی و مبتنی بر آب به اندازه روغن عمیق نفوذ نمی کند ، اما با این وجود محافظت خوبی دارد و حاوی قارچ کش هایی است که از رشد کپک جلوگیری می کند .به محافظت مبتنی بر آب سازگار با محیط زیست دیده می شود .   

انواع مختلفی از لکه های نیمه شفاف در بازار وجود دارد .

 Owatrol Textrol HES مثالی خوب برای محافظت از روغن و چوب درخت سرو در برابر آب و اشعه ماورا UV  بنفش است که در طیف وسیعی از رنگ ها از شفافیت کامل تا ذغال وجود دارد .

در این پایان بندی در حالی که مقداری از رنگ طبیعی چوب را پنهان می کنید می توانید چوب سرو تان را تقویت کنید .

یک لکه چوب سرو قرمز طبیعی بر پایه آب – مانند Owatrol Aquadecks ( عسل ) – همچنین در عین حال که جلوه زیبایی دارد ، چوب را در شرایط خوبی نگه می دارد . یک محافظت خوب از روغن و یا بر پایه آب به طور معمول 2 سال تا نگهداری اولیه ادامه می یابد .

3 . نگهدارنده و روغن های شفاف

برای یک پوشش شفاف با برخی از محافظت های متوسط ​​، یک لایه از مواد نگهدارنده ضد آب ، یا یک روغن سفید کننده را در نظر بگیرید ، طیف وسیعی از محصولات در بازار وجود دارد .

اگرچه این ها چوب را از اشعه ماورا بنفش به خوبی محافظت نمی کند ، اما این نوع ماده نگهدارنده چوب سرو قرمز رنگ باعث می شود که رنگ های گرم چوب مدت طولانی تری حفظ شود .

بخاطر داشته باشید که با گذشت زمان ، سرو به رنگ خاکستری در می آید ، هرچند با این عملیات این اتفاق آهسته تر رخ خواهد داد و می توانید رنگ های طبیعی چوب را حفظ کنید .

ما چیزی مانند Owatrol H4 Wood را به عنوان یک محافظ عالی در برابر آب و هوا توصیه می کنیم که فاقد هرگونه فیلتر UV است و باعث می شود تا سرو به طور طبیعی نقره ای شود .

    به طور معمول برای : 2 سال عمر می کند

البته این محصول ، برای هر پایان بندی اعمال شده ، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های فردی سازنده را دنبال کنید .

کدام درمان را برای چوب سرو قرمز غربی انتخاب کنیم ؟

بنابراین ، برای رنگ آمیزی یا لکه دار کردن چوب سرو قرمز در آب و هوا های متفاوت چه می شود کرد ؟

یا آیا آن ها را بدون درمان رها کنیم ؟

هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد : انتخاب شما به اولویت طراحی و سطح محافظت مورد نیاز شما بستگی دارد .

هنگام انتخاب محصول مناسب برای محافظت از روکش سرو ( یا هر پروژه چوب سرو خارجی ) ، باید تعادل برقرار کنید .

    می خواهید بعد از اتمام کار ، چوب تان چگونه به نظر برسد ؟ اگر می خواهید زیبایی سرو را با کمی محافظت حفظ کنید ، یک محافظ نیمه شفاف انتخاب کنید . اگر می خواهید به آرامی ظاهر هوای مطبوع را بدست آورید ، یک محافظ شفاف انتخاب کنید . اگر می خواهید با حداکثر محافظت ، رنگ چوب خود را به شدت کنترل کنید ، یک محافظ مات این کار را خواهد کرد .

    تا چه اندازه محافظت برای چوب تان می خواهید یا نیاز دارید ؟ میزان تابش آفتاب و باران به چوب شما باعث کاهش طول اجرای نهایی می شود ، بنابراین اگر در معرض این موارد قرار گرفت ، یک محافظ یا رنگ محکم و پایه روغن در نظر بگیرید .

    چقدر آماده نگهداری هستید ؟ دستیابی به برخی از پروژه های سرو ممکن است دشوار باشد ، بنابراین ممکن است بخواهید انتهایی را انتخاب کنید که نیازی به استفاده مجدد از آن نباشد و یا مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار گیرد . از طرف دیگر ، ممکن است سرو شما به راحتی قابل دسترسی باشد ، و این باعث می شود هر دو سال یک بار دیگر مجبور به رسیدگی کامل به آن باشید .

الوار با قطرات باران

الوار و چوب با قطرات باران
الوار و چوب با قطرات باران

اگر سرو قرمز غربی درمان نشود چه اتفاقی می افتد ؟

البته ، می توان پروژه خود را بدون هیچ گونه درمانی ترک کنید – یکی از افتخارات گونه های بادوام مانند چوب سرو قرمز غربی این است که با تمام رزین های خود به طور طبیعی در برابر پوسیدگی مقاوم است و بدون پایان بندی نیز عملکرد خوبی دارد .

هنگامی که درمان نشده و در معرض اشعه ماورا بنفش اکسید کننده خورشید قرار می گیرد ، قرمزی سرو قرمز غربی محو شده و سفید می شود و به زیبایی خاکستری نقره ای فوق العاده ای می رسد ، بنابراین اگر به دنبال سرو برای آب و هوای مطبوع هستید – شاید برخی از ” شکل های نقره ای ” به کارتان بیاید ، برای مثال ، روکش های برجسته آب و هوای سرو – در این عملیات شما نیازی به استفاده از هیچ درمانی ندارید . 

اگر ظاهر سرو خاکستری را می خواهید اما می خواهید آن را از شکاف و ترک خوردگی محافظت کنید ، می توانید از یک ماده نگهدارنده طبیعی و پایه آب مانند( Owatrol H4 Wood )  استفاده کنید ، که اجازه تغییر رنگ در چوب را می دهد ، اما با سرعت کمتر .

در حالی که روکش های سرو درمان شده هنوز هم عالی به نظر می رسند ، اما اجازه دهید سرو شما خاکستری شود در واقع تا حدودی این یک روند قابل پیش بینی است .

در میان معماران ، قدردانی فزاینده ای نسبت به گذاشتن موادی مانند چوب در حالت طبیعی و روستیک ، با زیبایی ذاتی و درمان نشده آن ها در نمایش کامل وجود داشته است .

وقت ، تلاش و هزینه کمتری برای لکه گیری ، درست است ؟

به خصوص برای پروژه هایی که به ویژه بزرگ یا غیرقابل دسترسی هستند … کاملاً امکان پذیر است که طبیعت کار های خود را انجام دهد .

این تغییر می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد – بنابراین حتی در یک پروژه تازه نصب شده ، خیلی زود می توانید روکش های سرو قرمز غربی معتدل داشته باشید .

آب و هوای مرطوب می تواند باعث شود این روند هوازدگی به طور ناموزونی اتفاق بیفتد ، بنابراین اگر تکه های خاکستری تیره به سرعت ظاهر می شود ، صبور باشید .

اگر مخصوصاً نمی توانید روکشی مناسب پیدا کنید که چوب تان را در آب و هوای مختلف محافظت کند ، محصولی وجود دارد که می تواند این روند پیری را تسریع کند و به خاکستری شدن سرو کمک کند !

ایجاد لکه در سرو قرمز غربی
ایجاد لکه در سرو قرمز غربی

نحوه درمان چوب سرو و ایجاد لکه

پس از انتخاب درمان ( یا فقدان آن ) ، باید آن را اعمال کنید . در مرحله اول ، اطمینان حاصل کنید که چوب خیس نیست – این می تواند خطر شکست روکش را به شدت افزایش دهد . مورد دیگری که می تواند بر کیفیت جذب نهایی تأثیر بگذارد ، میزان هواساز بودن چوب است .اگر سرو قرمز غربی شما دارای نشانه هایی از سن است ، شما باید چوب را با تمیز کردنِ سنگین ، آماده کنید و بازیابی کنید .برای جزئیات بیشتر در مورد چگونگی انجام این کار ، با ما همراه باشید .

کاربرد لک رنگ یا رنگ جامد

هنگام استفاده از رنگ یا لکه رنگ جامد ، حتماً قبل از استفاده از روکش اصلی ، یک لایه آستر بزنید . اگر دو پوشش برتر اضافه می کنید ، دستورالعمل سازنده را برای دوره توصیه شده مجاز کنید .

برنامه نیمه شفاف یا ضد آب

لکه های نیمه شفاف معمولاً بهتر است با برس زده شوند ، اگرچه با غلتک ، پد ، اسپری یا قطره ای می توان به این هدف رسید . برای محافظت بیشتر می توان لایه دوم را اضافه کرد ، اما فقط درصورتی که سرو آن را بپذیرد .

همان طور که برای استفاده از هر گونه درمان سرو ، ما همیشه توصیه می کنیم از یک برس نرم و با کیفیت ، در صورت امکان استفاده کنید – علی رغم اینکه معمولاً مدت زمان بیشتری طول می کشد ، شما یک پوشش یکنواخت و یکدست خواهید داشت .

تیمار هایی که روی چوب اعمال می شود

Treatment being applied to woodبعد از چند سال ، ممکن است متوجه شوید که پوشش سرو شما کمی نازک است ، در این مرحله ، تصمیم بگیرید که آیا می خواهید آن ظاهر طبیعی ” خاکستری ” را پیدا کند ، یا اینکه می خواهید به آن شکل جدیدی بزنید .

اگر سرو شما هنوز در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از نظر هوایی مناسب است ، یک تمیزی کاربردی خوبی را به همراه خواهد داشت .برای قرار دادن مجدد سرو قرمز غربی ، به آن اسکراب ملایمی با آب گرم و صابون بدهید تا آلودگی و کپک را از بین ببرد .پس از اینکه سرو کاملاً تمیز و خشک شد ، رنگ انتخاب شده خود را مانند گذشته دوباره اعمال کنید.

برای بازگرداندن چوب و روکش و بازیابی رنگ اصلی یک قطعه سرو که کاملاً هوازده شده است ، برای ترمیم روکش سرو خود به یک تمیز کننده سنگین احتیاج دارید.

Owatrol Net-Trol یک پاک کننده چوبی قدرتمند است که باعث می شود روکش های سرو ، نرده یا ترمیم چوب را به یک قطعه جذاب تبدیل کنید .

برای اینکه چوب شما به زیبایی خاکستری شود ، یک اسکراب ملایم و به دنبال آن یک لایه نگهدارنده شفاف و ضد آب ، سرو را در شرایط عالی نگه می دارد و از شکاف و ترک خوردگی محافظت می کند .

اگر از ترمیم چوب خود خسته شده اید و متوجه می شوید که برای داشتن ظاهر خوب سرو به طول نامطلوبی هزینه می پردازید ، همیشه گزینه خرید الوار تصفیه شده وجود دارد .   

نویسنده : ن . پاکزاد

مطالب مرتبط با مبلمان چوبی:

WhatsApp us