چوب

آرک آشپزخانه , دکوراسیون آشپزخانه چوبی ، اجر کاری آرک و بین کابینت

ارک آشپزخانه

چوب سرشار از انرژی و زندگی , چوب یک ماده کهن و باستانی که انسان همیشه از مزایای آن بهره مند و استفاده کرده ، چوب بدلیل فراوانی همیشه در دسترس است و انسان از این ماده در بیشتر بخش های زندگی استفاده میکرده . مانند : ابزار مانند دسته تبر ، ملاقه چوبی ، سطل و چرخ گاری و…

انسان از چوب بعنوان سلاح نیز استفاده میکرده . مانند : تیر و کمان ، نیزه ، و غیره

چوب ونگه , رنگ ونگه , Wenge , نام چوب بلسان بنفش آفریقایی ، آبنوس مصنوعی dikela، mibotu ، bokonge و awong

تیر و کمان دوربین دار

درخت و چوب مانند یک حامی برای انسان است ، اط یکطرف درختان اکسیژن برای زندگی را می سازند و از طرفی انسان از چوب درختان برای خود سرپناه و ابزار زندگی می سازد .

شاید بجرات بتوانیم ادعا کنیم هیچ ماده ای روی زمین نمی تواند جایگزین چوب شود .

چوب به سرعت جایگزین میشود و بعنوان یک منبع تجدید پذیر در دسترس است .  چوب را نمیتوان با خاک سنگ و سیمان مقایسه کرد ، منابع معدنی این کره خاکی در حال تقلیل هستند و به راحتی جایگزین نمی شوند ولی چوب به راحتی جایگزین میشود .

همکنون در کشورهای پیشرفته ، با تغییر DNA  درختان در عرض 4 سال یک جنگل بزرگ از چوبهای صنعتی بدست می آورند و آن را به بازار های جهانی عرضه میکنند . از دختان زود بازده میتوانیم به درخت پالونیا اشاره کنیم که چوب پالونیا  در ایران تا چند سال آینده به بازار می آید .

چوب پالونیا

برگ درختان جوان پالونیا

به جرات میتوان ادعا کرد کسانی که مرتع برای کشت درخت دارند در آینده همانند یک چاه نفت میتوانند از آن پول بدست آورند ، چون تنها مصالحی که در آینده نچندان دور در دسترس ساختمان سازان میباشد چوب است .

چوب متریالی جاویدان ، مواد و مصالح 

یکی از راه های ایجاد فضا های مطبوع برای جسم و روح در زندگی ، دکوراسیون با چوب و اجناس آشنا برای ذهن است. از پر کاربرد ترین این عناصر در محیط اطراف ما چوب است که در عصر ما به کار گرفته می شود. چوب ها خاصیت های فیزیکی سودمندی دارند. فواید و کاربرد چوب فراتر از سازه است و کوچک ترین عنصر های دکوراسیون و وسیله های یک خانه را می توانیم با آن بسازیم. با دکوراتور همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد چوب در معماری به دست آورید:

چوب در صنعت ساختمان

کفپوش , کله چوب , کفپوش پارکت چوبی , چوب طبیعی کفپوش چوبی , وب ۱۰۰ درصد طبیعی پارکت چوب کفپوش چوبی کفپوش چوب کف پوش چوب ترمو کف ساختمان , پارکت چوبی , قیمت انواع پارکت چوبی , قیمت پارکت تمام چوب , قیمت پارکت چوب بلوط , پاركت لمينت , پارکت با رویه پلی استر , قیمت پارکت چوبی طبیعی , معایب پارکت

کفپوش , کله چوب , کفپوش پارکت چوبی , چوب طبیعی کفپوش چوبی , وب ۱۰۰ درصد طبیعی پارکت چوب کفپوش چوبی کفپوش چوب کف پوش چوب ترمو کف ساختمان , پارکت چوبی , قیمت انواع پارکت چوبی , قیمت پارکت تمام چوب , قیمت پارکت چوب بلوط , پاركت لمينت , پارکت با رویه پلی استر , قیمت پارکت چوبی طبیعی , معایب پارکت

انسان های اولیه با خانه و کاشانه آشنا نبودند و تنها محل یا شی ای را به عنوان سر پناه فراهم می کردند تا از باد و باران در امان باشند. پس از سالها انسان شروع به طراحی خانه و مسکن به عنوان محلی برای سکونت کرد. در مفاهیم معماری از قرن ها پیش ساحت مقدس “خانه” به عنوان محلی برای آرامش و توجهات معنوی تعریف می شد ، اما امروزه این مفهوم کمی نادیده گرفته شده و خانه صرفا محلی برای آسایش شده ، آسایشی که آرامش در بر ندارد.

یکی از راههای ایجاد فضا های مطبوع جسمانی و روحانی در محیط زندگی ، کاربرد عناصر طبیعی و فرم های آشنا و جذاب برای ذهن است. با توجه به اینکه جمعیت انسانی روز به روز در حال رشد و پیشرفت است ، امروزه ساختمان ها جزئی از طبیعت و محیط زیست پیرامون ما شده است که باید در جهت گسترش این محیط سعی بر آن شود که کمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی داشته باشد.

استفاده از چوب به عنوان مصالح پایدار تلاشی در جهت تامین کیفیت یکپارچه ، از نظر اقتصادی ، اجتماعی و محیطی است. چوب به عنوان متریالی تجدیدپذیر و مصالح پایدار از پرکاربردترین عناصر در محیط اطراف ما است که در عصر صنعتی بیشتر مدل های صنعتی و مصنوعی آن مورد استفاده قرار می گیرند.

چوب در فرهنگ اساطیر

تخت جمشید

تخت جمشید

داریوش در فرمان بناسازی شهر شوش از تخته و چوب استفاده کرده و در قصه آپادانا در دوره هخامنشیان چوب را برای استفاده کاربردی و تزئینی استفاده می کردند.
درگذشته ، از مصالح بوم آور جهت ساخت بنا استفاده می شد. معماری گذشتگان ما بیشتر بر پایه اصول شرایط محیطی حاکم بر منطقه زیستشان بود. آیا تاکنون تجربه زندگی در خانه ای با مصالح بومی منطقه را داشته اید؟ آیا تاکنون با نمونه ای از یک خانه چوبی مواجه شده اید؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با اثر مثبت استفاده از چوب در معماری بنا به ویژه معماری خانه مسکونی آشنا کنیم.
نکات قابل توجه
نکته قابل توجه این است که برای استفاده مهم تر از چوب ها باید مواردی مثل جهت الیاف چوب ، مقدار رطوبت ، نوع چوب ، محل رویش ، پهنی دایره سالانه ، درجه حرارت ، تعداد گره های روی چوب ، شرایط نمونه گیری ، شرایط لحظه ای آزمایش و دستورالعمل آزمایشی را در نظر بگیریم. از مهم ترین کاربرد های چوب می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
استفاده از چوب در ساخت مصنوعات چوبی
استفاده از چوب برای اعضای باربر
استفاده از چوب برای کار های کمکی در ساخت و ساز ، مثل قالب سازی ، چوب بست و . . .
استفاده از چوب برای نماسازی و تزئین

گالری از 15 طرح خانه های چوبی معاصر

گالری از 15 طرح خانه های چوبی معاصر

تاریخچه چوب در معماری ساختمان

طبق مطالعات مردمان بومی شمال ایران ، که قرن ها قبل از مهاجرت آریائی ها در ایران زندگی می کردند در حدود ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ، چوب را در کلبه سازی خود به کار می بردند. در زمان هخامنشیان شواهد نشان می دهد که در آن زمان جنگل و چوب برای هنرمندان کاملا ارزش داشته به همین دلیل ، درختکاری فقط از نظر تولید چوب اهمیت دارد.

کوروش مشخصا به کشت درخت بها می داد. کاربرد چوب در معماری تخت جمشید و شوش کاملا مشاهده می شود. استفاده از چوب در امور ساختمانی و معماری در دروره هخامنشیان به طور فوق العاده ای ترقی کرد. در دوره ساسانیان از چوب برای قاب سازی طاق و گنبدها استفاده می کردند.
از قدیمی ترین آثار چوبی بعد از اسلام ، دو ستون چوبی و قطعه ای خاتم کاری است که در ناحیه ترکستان غربی کشف شده و متعلق به قرن سوم ﻫ . ق یا نهم میلادی است. در دوران قبل از اسلام قطعات بزرگ چوبی به عنوان بخشی از ساختمان به کار می رفته است. به طور کلی مهم ترین وسایلی که در اوایل اسلام با چوب ساخته می شد عبارتند از : درب، پنجره، ابزارآلات صنعتی و کشاورزی و جنگی.
تاریخچه چوب
چوب سخت و چوب نرم

روز جهاني موزه و هفته میراث فرهنگی نمایشگاه آثار چوبی هنرمندان معاصر ایرانروز جهاني موزه و هفته میراث فرهنگی نمایشگاه آثار چوبی هنرمندان معاصر ایران

روز جهاني موزه و هفته میراث فرهنگی نمایشگاه آثار چوبی هنرمندان معاصر ایران

چوب انواع مختلفی دارد به زبان عامی می توان گفت: چوب سخت و چوب نرم که نوع آنها بسته به خود درخت عنوان بندی می شود مثل چوب های راش، توسکا، چنار، نارون،‌کاج، صنوبر  … و چوب هایی مثل افرا، ملچ، آزاد، گردو، راش و … برای مبل سازی و تزئینات بکار می رود.

این روزها مواد و اشیایی که با استفاده از متریال مصنوعی ساخته و پرداخته شده اند، اغلب به عنوان رایج ترین و شیک ترین لوازم و ضروریات دکوراسیون منزل در آپارتمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد و وسایل با مواد مصنوعی و بعضا شیمیایی تهیه شده اند و رواج کاربرد آنها به اندازه ای است که اغلب ما فراموش کرده ایم یکی از راه های رسیدن به آرامش در فضای داخلی منزل و کمک به تندرستی در کنار پیشگیری از بروز امراض مختلف ، کاربرد عناصر طبیعی در طراحی منزل است.

بازگشت به قرن ها پیش یعنی زمانی که انسان تنها با هدف برپایی سرپناه اقدام به ساخت مسکن می کرد ، نشان می دهد در آن زمان ۱۰۰ درصد مصالح و موادی که انسان برای ساخت منزل مورد استفاده قرار می داد ، از عناصر طبیعی تشکیل می شد. در این میان چوب نقش قابل توجهی در احداث سرپناه انسانی داشت. چوب علاوه بر کاربرد در ساختن مسکن های اولیه ، همچنین مهم ترین ماده برای ساخت وسایل داخلی منزل هم محسوب می شد.

چوب و مصالح دیگر
می توان گفت چوب یکی از مهم ترین و اصلی ترین عناصر طبیعی موجود در صنعت ساختمان سازی بوده که لزوم توجه به آن نیاز به شناخت و آگاهی در زمینه کارایی ها و عوامل موثر بر آن دارد.

کاربرد مواد و مصالحی مانند فلزات ، پلاستیک ها ، مواد پشمی و نخی و … نه تنها سبب فراموشی و کنار گذاشتن مواد و ابزار آلات در ساختمان سازی و همچنین مبلمان داخلی چوبی نشده است ، بلکه خصوصیات و موارد بسیار دیگر که در ادامه به توضیحی مختصر از این موارد می پردازیم  سبب استفاده بیشتر از این ماده طبیعی شده است و باید با اطمینان گفت که امروزه چوب در کنار سایر مواد و متریال مصنوعی ، هنوز نقش قابل توجهی در دکوراسیون منزل ایفا می کند که بیشتر جنبه های خلق زیبایی آن مورد توجه است.

معماری فضای خارجی ، ویلا , باغ بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی , گروه معماری و دکوراسیون اش وود

ساخت کلبه چوبی ، شله ویلایی

انسان اولیه طرز شکل دادن به چوب را برای تهیه ابزار گوناگون فرا گرفت. ابزار و وسایل چوبی ما قبل تاریخ ، نمایانگر اهمیت چندان ماده ای است که قبل از فلز و همزمان با مصرف سنگ به اختیار آدمی در آمده و از آن در راه های مختلفی چون ابزار و وسایل زندگی ، استفاده شده است اما همان طور که گفته شد ، استفاده از عناصر طبیعی نظیر چوب علاوه بر کاربردی که می تواند با آفرینش زیبایی در منزل داشته باشد ، به دلیل آنکه جزو عناصر طبیعی محسوب می شود ، می تواند در خلق فضایی مطبوع ، بر سلامت جسم و روح انسان موثر باشد.
ویژگی های چوب
اما چوب هم مانند سایر اشیا و موادی که در دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار می گیرد ، ویژگی هایی دارد. محیط پوشیده از چوب ، صدا های منتشر شده را به صورت ملایم جذب کرده و سپس منعکس می کند. این کار از پیچیدن صدا جلوگیری و همچنین اختلاف طول موج ها را در آن محل تعدیل می کند.
چوب خشک و سبک مانند کاج صدای زیادی در هنگام راه رفتن با کفش ایجاد کرده و چوب سنگین و متراکم مانند گردو و بلوط صدایی خفیف و گنگ منتشر می کند. این صداها را می توان در کاربری های مختلفی به زیبایی به کار گرفت و به عنوان عاملی دینامیک و متغیر در دکوراسیون گنجاند.
چوب در معماری سنتی

هنر گره چینی در ساخت درب های بزرگ

عکس درب گره چینی ( از مهدی امیری ) هنر گره چینی در ساخت درب های بزرگ

با توجه به اینکه در گذشته های بسیار دور کاربرد چوب در قسمت های مختلف ساختمان وجود داشته ، اما از دوره های باستانی ایران اندکی باقی مانده است. یکی از مهم ترین اسناد به دست آمده در این زمینه لوح کشف شده در شوش است. در این لوح نردبان چوبی ، ساختمان های چوبی استوانه ای و حتی خرپای چوبی نیز به چشم می خورد.
در دوره اشکانی و ساسانی نحوه کاربرد چوب در ساختمان سازی فرق میکرد. با توجه به رواج پوشش های طاقی در این دوران سقفبناها به وسیله طاق ها پوشانده و دیگر احتیاجی به چوب نبود.
در این دوران از چوب برای قالب بندی های مقاوم جهت قوس سازی ها ، مهار کردن قوس ها و جلوگیری از رانش آنها ، همچنین ساخت در و پنجره استفاده شده. از بنا های شاخص این دوران که به صورت طاقی ساخته شده است می توان به ایوان خسرو ( ایوان مدائن ) ، و کاخ فیروزآباد اشاره کرد.
ویژگی های دیگر چوب
چوب دارای خواص و ویژگی هایی است که بد نیست قبل از اینکه به کاربرد آن در دکوراسیون منزل و یا محل کار خود بیندیشید ، نکاتی درباره آن بدانید. فرانک لویدرایت در مورد چوب می گوید: چوب صمیمانه ترین و انسانی ترین مصالح است. انسان ، عاشق پیوند با آن است ، دوست دارد آن را لمس کند و با دیدن آن حس خوبی به انسان می دهد.
استفاده از چوب به عنوان مصالح پایدار تلاشی در جهت تامین کیفیت یکپارچه ، از نظر اقتصادی ، اجتماعی و محیطی است. استفاده معقول از منابع طبیعی و مدیریت مناسب ساختمان سازی به حفظ منابع طبیعی محدود و کاهش مصرف انرژی کمک نموده و باعث بهبود کیفیت ساختمان و توجه به طبیعت از نظر زیست محیطی می شود. استفاده از مصالح باید طوری انتخاب شود که استفاده از منابع جدید به حداقل برسد و بتوان در پایان عمر مفید ساختمان ، از آن به عنوان منبعی قابل بازیافت استفاده نمود.
انواع چوب
تعریف چوب
تعریف چوب بسته به اینکه این ماده را در چه قسمت بخواهیم مورد استفاده قرار دهیم ، فرق می کند و به طور کلی می توان سه تعریف برای آن به کار برد:
تعریف گیاه شناسی
عبارت است از مجموعه ای از بافت های ثانویه لینین شده گیاهان آونده که در بین مغز و لایه زاینده ( کامبیوم ) ساقه ، ریشه و شاخه ها قرار می گیرد.
تعریف تجاری
به قسمت های داخلی ساقه ، ریشه و شاخه درختان و درختچه ها که قابل تبدیل برای استفاده در مصارف گوناگون بوده و می توان با کار کردن بر روی آن به ارزش و مرغوبیت آن افزود.
تعریف صنعتی
چوب ماده ای جامد و متخلخل فیبری شکل و دارای ساختمان سازمان یافته ای بوده و از هر طرف ناهمسان و ناهمگن است.
نماسازی با چوب

دکوراسیون و نمای ساختمان ترمووود , قیمت ترمووود , ترمووود چیست , قیمت نمای چوب ترمووود , ابعاد چوب ترمووود

دکوراسیون و نمای ساختمان ترمووود , قیمت ترمووود , ترمووود چیست , قیمت نمای چوب ترمووود , ابعاد چوب ترمووود

تعریف دکوراسیون با چوب ( چوب در دکوراسیون )‌
بر اساس لغت نامه آکسفورد ، دکوراسیون داخلی عبارت است از “هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه در آوردن رنگ ها ، اثاثیه و سایر اشیإ در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه.” از جمله مهم ترین کاربرد های چوب می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
استفاده از چوب در ساخت مصنوعات چوبی

استفاده از چوب برای کار های کمکی در ساخت و ساز ، مثل قالب سازی ، چوب بست و. . .

استفاده از چوب برای نماسازی و تزئین

دکوراسیون با چوب
انواع چوب در ساختمان
همانطوری که گفته شد چوب و سنگ دو پدیده طبیعی هستند که به علت قدمت به وجود آمدن شان برای اکثر علوم قابل مطالعه است. مهندس ساختمان ، چوب را فقط از نظر مصرف آن در صنعت ساختمان مورد مطالعه قرار می دهد. چوب هایی که در ساختمان مصرف دارند به دو دسته تقسیم می شوند: سوزنی برگ و پهن برگ. درختان سوزنی برگ مانند: سرو ـ کاج ـ سرخدار ـ نراد و درختان پهن برگ مانند: بلوط ـ اقاقیا ـ افرا ـ ممرز ـ توسکا ـ راش ـ چنار ـ صنوبر ـ بید و غیره.

نقوش چوب

سقف چوب الوار و تیر چوبی , لمبه دیوارکوب و سقف کاذب , لمبه کوبی در معماری , قیمت لمبه چوبی

لمبه رنگ البالویی ، قرمز

یکی از عللی که چوب را تا به این حد در صنعت ساختمان سازی مورد مصرف قرار داده ، نقش های زیبا و جالب آن است. این نقوش که به وسیله منظم بودن و یا نامنظم بودن الیاف چوب ( طرح و نقش طبیعی ) بوجود آمده اند ، اغلب از نظر تجاری و بازار فروش دارای اهمیت هستند. کلیه نقوش بوجود آمده در چوب را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از نقوش ایجاد شده در اثر رنگ چوب و نقوش ایجاد شده در اثر الیاف چوب.
کاربرد چوب در معماری داخلی
عناصر اصلی که چوب در دکوراسیون باید داشته باشد:
رنگ و زیبایی آن
آکوستیک بودن
ضریب سختی
ظرفیت حرارتی
قدرت شکل پذیری
عایق برای حرارت
مزایای چوب نسبت به سایر مواد دیگر در اصول ساختمانی بسیار زیاد است. مثلا برای سبک دکوراسیون می توانیم برای دیوار ، سقف یا حتی کف از چوب استفاده کنیم. امروزه بعضی ساختمان ها توسط پانل های چوبی صنعتی ساخته می شوند. این پانل های چوبی به سادگی نصب می شوند و مقاومت بسیار زیادی در برابر باد و زلزله دارد. همچنین این پانل ها در بزرگراه ها و پل های راه آهن کاربرد زیادی دارند.
در دکوراسیون داخلی در ساخت موارد مختلفی از چوب استفاده می شود. از جمله وسایل تزئینی ، وسایل نمادین و وسایلی که از آنها در منزل استفاده می کنیم. وسایل تزئینی مثل انواع گلدان های تزئینی ، آویز گردنبند ، قاب عکس ، جای دستمال کاغذی و …، وسایل نمادین مثل مجسمه های نمادین تاریخی و یا اساتید و هنرمندان و ….
از روکش چوب نیز می توان برای پوشاندن وسایل مصرفی و یا ساخت وسایل دکوری استفاده کرد. مثلا این روکش ها را در گل سازی استفاده می کنیم یا قسمتی از دیوار اتاق مان را بپوشانیم یا یک لوستر یا آباژور بسازیم.
وسایل مورد استفاده عبارتند از کمد ، طبقه ، جاکفشی ، کابینت، درب ، پنجره ، سقف ، دیوار و غیره که می تونند از هر نوع متریالی باشند. اگر ما بخواهیم به صورت دکوراتیو از این وسایل استفاده کنیم ، یکی از گزینه های موجود چوب است. یعنی آنها را با چوب بسازیم مانند کابینت های آشپزخانه که این روزها بیشتر از MDF ساخته می شود.
رنگ چوب

لمبه دیوارکوب و سقف کاذب , لمبه کوبی در معماری , قیمت لمبه چوبی

رنگ بندی سبک روستیک لمبه

سقف چوب الوار و تیر چوبی , لمبه دیوارکوب و سقف کاذب , لمبه کوبی در معماری , قیمت لمبه چوبی

رنگ کاری لمبه ، رنگ سیلر و کیلر

گالری تصاویر , نمونه کار , کارگاه نجاری و دکوراسیون فن و هنر ایران زمین ، دکوراسیون چوب

رنگ مخصوص نما

چوب رنگ های مختلفی دارد اما اغلب طیفی از قهوه ای در آن به چشم می خورد. رنگ قهوه ای در ترکیب با سایر رنگ ها حالت های مختلفی را برای کاربر تداعی می کند. چوب های تیره رنگ در کنار رنگ های گرم پر مایه مانند زرشکی ترکیبی وزین و حرفه ای می سازند که در دکوراسیون دفتری اداری یا اتاق کار در منزل کاربرد زیادی دارد. اتاقی که ست میز و صندلی آن از چوب تیره رنگ با روکش زرشکی در کنار پرده هایی با زمینه زرشکی و گل های قهوه ای و تور کرم چیدمان شده همه را مبهوت جذابیت خود می کند.

چوب هایی با رنگ میانه
چوب هایی با رنگ های میانه مانند قهوه ای ، شکلاتی و گردویی نیز در کنار رنگ های سردی همچون آبی فیروزه ای و سبز آبی ترکیباتی شاداب ، ملایم ، آرامش بخش و مناسب برای محیط های خانوادگی ، تفریح و استراحت ایجاد می کنند. رنگ هایی که در کنار هم تداعی کننده قایقی چوبی در کنار امواج دریایی کم عمق و آبی هستند. استفاده از این ترکیب ذهنی ، انسان را آرام کرده و بدن را به سکون دعوت می کند. نشستن بر روی یک مبل راحتی و تماشای تلویزیون در تعطیلات آخر هفته در ویلایی با کف چوبی به رنگ گردویی ، دیواری از چوب نارون کرم مایل به زرد ، پرده های راه راه آبی کم رنگ و پر رنگ و روکش مبلمان آبی با طرح سبز رنگ ، می تواند به خوبی آرامش را به افراد انتقال دهد.

چوب های رنگ روشن
چوب های روشن زرد مایل به صورتی ، کرم و سفید مایل به زرد از پر استفاده ترین چوب ها هستند. اگر خلاقیت و جسارت نداشته باشید ، شاید این رنگ ها را بدون معنای خاصی در کنار هم بگذارید ، اما اگر کمی جرات به خرج دهید و این رنگ ها را با رنگ های گرم ملایم همنشین کنید نتایج بهتری می گیرید. یک سرویس ناهار خوری ساده شش نفره بدون منبت کاری از جنس چوب راش ، همراه با یک رومیزی کتان اخرایی و قالیچه قرمز ، فضایی آرام و در عین حال با نشاط می سازد. می توان چوب راش یا افرا را در کنار چوب گردو یا چنار تیره رنگ قرار داد و ترکیبی کلاسیک ساخت که برای محیط های پذیرایی و مهمانخانه علاوه بر سنگینی و وقار ، راحتی را نیز القا می کند.

انواع چوب های نرم و سخت، ویژگی ها و کاربردهایشان

انواع رنگ بر روی چوب

رنگ چوب
متریال انعطاف پذیر
امروزه چوب را به اشکال گوناگون می بینیم. تخته ، الوار ، تخته چندلایی و روکش ، اینها حالت های معمول چوب هستند که ما در اطراف خود می بینیم. مبلمان ، دکور ، کابینت ، مجسمه ، گلدان و حتی قاشق و بشقاب را از چوب می سازند. انواع کمد و کابینت از چوب و تخته چندلایی ساخته می شوند که در برابر آب و حشرات بسیار مقاومند. حالت هایی از چوب نیز وجود دارند که کاربرد آن ها خاص تر است. این انعطاف بالا باعث می شود بتوان چوب را به اشکال گوناگون و برای هر نوع فضایی مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این ، برخی چوب را مدتی در رنگ شناور می کنند و رنگ دلخواه شان را به بافت آن می دهند. در این حالت بافت نرم چوب رنگ بیشتری به خود می گیرد و اشکال زیبایی خلق می شود.

ظرفیت حرارتی
این موضوع باعث می شود نوسانات دمایی چوب بسیار کاهش یابد. کف ها و مبلمان چوبی به ندرت در سرمای زمستان سرد می شوند که نتوان لمس شان کرد. اما برعکس ، یک کف سرامیکی در خانه ای گرم هم ممکن است سرد باشد و برای راه رفتن روی آن نیاز به جوراب و پاپوش باشد. ظرفیت حرارتی در چوب به گونه ای است که نوسانات دمایی آن بسیار کمتر از سایر مواد و متریال ها است. کف ها و مبلمان چوبی به ندرت در سرمای زمستان آن قدر سرد می شوند که نتوان لمس شان کرد. اما برعکس ، یک کف سرامیکی در خانه ای گرم هم ممکن است سرد باشد و برای راه رفتن روی آن نیاز به جوراب و پاپوش است.

شکنندگی در برابر فرسایش کم
ضریب سختی چوب پایین است و در برابر موادی همچون سرامیک و سنگ ، جسمی بسیار نرم محسوب می شود. اما در عین حال به علت خاصیت ارتجاعی و بافت آونددار ، فرسایش آن بسیار کم است. بنابراین چوب مصالحی مناسب برای مبلمان و پوشش های داخلی خانه است ، زیرا علاوه بر مسائل زیبایی شناسی ، موجب افزایش ایمنی به خصوص برای کودکان و سالمندان می شود. به راحتی می توان اثر ضربه بر روی دسته صندلی فلزی و چوبی و همچنین کفپوش سنگی و چوبی را مقایسه کرد.

چوب و محصولات چوب در صنعت ساختمان
چوب به دو صورت در صنعت ساختمان سازی مصرف می شود. یکی به طور مستقیم مانند: در ـ پنجره ـ کمد ـ کابینت آشپزخانه و غیره و دوم به طور وابسته در صنایع دیگر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد ، مانند: قالب بندی برای ریختن بتن ـ تخته زیر پا برای سیمان کاری یا بنائی و یا نما چینی و یا داربست برای نگه داشتن غالب که معمولا به صورت چوب گرد ( تیر چوبی ) مورد استفاده قرار می گیرد.
برای انتخاب چوب هایی که به طور وابسته در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده واقع می شود معمولا دقت زیادی بعمل نمی آید همین قدر که چوب یا تخته بتواند بار های وارده را تحمل کند کافی است. تحمل مقاومت چوب برای بار های وارده به وسیله کارگران خبره که باید چوب را مورد استفاده قرار دهند قابل تشخیص است ، ولی برای آن قسمت از چوب که مستقیما مورد استفاده قرار می گیرد دقت های بیشتری به عمل می آید از جمله رنگ چوب ، خشک بودن نقش چوب ، دوام چوب و غیره. به همین لحاظ صنعت استفاده از چوب در این قسمت پیشرفت بیشتری کرده تا مصالح زیباتر و ارزان تر در اختیار دست اندرکاران صنعت ساختمان قرار گیرد که در زیر به ذکر چند نمونه از آن می پردازیم:
نئوپان
تخته سه لا
روکش
فیبر
استحکام در چوب به دو عامل بستگی دارد
میزان فیبر موجود در واحد ساختمان ها از آن چوب
ضخامت جداره چوب ها
در تمام ادوار گذشته معماران و استادکاران نقاط ضعف چوب را به خوبی درک کرده بودند مانند عوامل مخرب رطوبت و موریانه و روش های مناسبی در جهت رفع آن بکار بردند مانند استفاده از اندودهای قیری ، دوغاب آهک با این روش از چوب محافظت می کردند. بنابراین اگر در چوبی میزان فیبر بیشتر باشد آن چوب سنگین و سخت تر است که بر این اساس می توان گفت سبک ترین چوب ، چوبی است به نام باندا یا بالسا با جرم حجمی ۰.۰۱۹ و سنگین ترین چوب چوبی هست با نام کلیستانتانوس با وزن مخصوص ۲.۱ که در آب غرق می شود. بر این اساس می توان درختان را به سه قسمت تقسیم کرد:
درختان سبک ؛ مانند: صنوبر ، نم دار ، بید ، تبریزی ، کرک.

درباره دخت صنوبر , تبریزی , چوب سپیدار

درباره دخت صنوبر , تبریزی , چوب سپیدار

درباره دخت صنوبر , تبریزی , چوب سپیدار

درباره دخت صنوبر , تبریزی , چوب سپیدار

درختان متوسط ؛ مانند: راش ، افرا ، گردو.

منزل خانم باباش زاده الهیه تهران ، دکوراسیون سنتی ایرانی ، چوب گردو و کاشی فیروزه ای

چوب گردو

صفحه کابینت آشپزخانه سبک روستیک , چوب گردو مشکی افریقایی

صفحه کابینت آشپزخانه سبک روستیک , چوب گردو مشکی افریقایی

صفحه کابینت آشپزخانه سبک روستیک , چوب گردو مشکی افریقایی

صفحه کابینت آشپزخانه سبک روستیک , چوب گردو مشکی افریقایی

درختان سنگین ؛ مانند: بلوط ، چندل ، سخدار و انجیلی.

ساخت درب های تمام چوب کابینت ، دکوراسیون چوبی ، در چوبی ، چوب بلوط و ون کانادا , ایده طرح های خاص و جالب , نجاری فن و هنر , انواع درب چوبی کمدی , درب کابینت , درب ورودی با مقاومت بالا دربرابر عوامل مخرب , صنایع چوب فن و هنر

ساخت درب های تمام چوب کابینت ، دکوراسیون چوبی ، در چوبی ، چوب بلوط و ون کانادا , ایده طرح های خاص و جالب , نجاری فن و هنر , انواع درب چوبی کمدی , درب کابینت , درب ورودی با مقاومت بالا دربرابر عوامل مخرب , صنایع چوب فن و هنر

عوامل موثر در خاصیت ارتجاعی
پارانشیمر ها مهم ترین عوامل  خاصیت ارتجاعی در چوب ها می باشند. بر این اساس چوب هایی که بافت پارانشیمری زیادی دارند خاصیت ارتجاعی قابل توجهی دارد.

انواع چوب های مناسب در ایران و موارد کاربرد آنها
چوب ماده ای است که در طبیعت به مقدار فراوان یافت می شود و آدمی می تواند آن را به راحتی تولید و تکثیر کند. در واقع یکی از مصالح قابل تجدید است و در صورت وجود مدیریت صحیح هیچ وقت تمام نمی شود. تمام خواص و ویژگی هایی که برای چوب گفته شد ، چوب را به عنوان مصالحی مناسب برای بسیاری از فعالیت ها تبدیل کرده است. امروزه چوب در صنعت ، ساختمان سازی ، هنرهای تزئینی ، مبلمان و … کاربرد فراوان دارد.
اصولا چوب ها چون از درختان تهیه می شوند بیشتر آنها به رنگ کرم و قهوه ای هستند. خود رنگ قهوه ای دارای طیف رنگی مختلفی مثل خرمایی ،‌ خاکی ، فندقی ، نسکافه ای و غیره است که هر کدام از این رنگ ها ویژگی های خاص خودش را دارد. از لحاظ علم انرژی درمانی قهوه ای سمبل رویش تکامل است و یکی از عناصر پنج گانه انرژی چوب است که از زمین می روید به آسمان قد می کشد.

hpl نمای ساختمان با اچ پی ال طرح ترمووود

hpl نمای ساختمان با اچ پی ال طرح ترمووود

چوب و نما
نتیجه گیری از نقش چوب در معماری
دکوراسیون با چوب علاوه بر اینکه در زمان بهره برداری به علت کاهش مصرف سوخت ، اثرات کمتری بر محیط زیست می گذارند ، به راحتی قابل بازیافت بوده و ضایعاتی در طبیعت نخواهند داشت. قطعات ساختمان های چوبی تا ۸۰ درصد قابل بازیافت و استفاده مجدد است. سایر ضایعات ساختمان های چوبی نیز در ساخت کاغذ ، تخته های فشرده و نئوپان استفاده می شود.

برچسب:دکوراسیون باچوب مبل طراحی داخلی باچوب کتابخانه کابینت چوب

طراحی داخلی جهانی هیچ وقت نقص و مشکلی ندارد ، ما در حال حاضر گستره وسیعی از مواد خام و تکنولوژی های پیشرفته را در اختیار داریم که در تاریخ بی سابقه بوده است اما جالب ترین مواد دقیقا جلوی چشم ما هستند.
مطالب مرتبط
کوارتز ، تمیزترین انتخاب برای آشپزخانه!
این موضوع ثابت شده است که خیلی از مواد عالی در کسب و کار ، موادی هستند که از نظر عموم مواد ارزان قیمتی هستند مانند بلوک های خاکستری ، تخته چند لا. در قسمت پایین ما به شما هشت ماده خام که می توانید از آنها در طراحی داخلی خود استفاده کنید معرفی می کنیم.

تخته چند لایی (پلی وود)

تخته چند لایی (پلی وود)

تخته چند لا
اگرچه دارای ظاهر زُمختی است (در اصل چند ورقه چوب بهم چسبیده شده است) ، اما این تخته ها مقاومت بالایی دارند : هر لایه تا ۹۰ درجه قابلیت دوام و پایداری دارد ، البته در بعضی از آنها ضریب خطایی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این نیز ظاهر خوب و هزینه کمی دارد و می تواند انتخاب هوشمندانه ای برای طراحی در ساختمان ها باشد.

تخته چند لا
بلوک های خاکستری
بلوک های سفارشی احتمالا انتخاب واضح و مشخصی هستند اما بلوک های خاکستری که هر روزه و در همه جا می بینیم می تواند یک ظاهر خاصی به کف و دیوار ها ببخشد. نکته اساسی این است که نباید رنگ براق به آنها زده شود ، چون ظاهر عجیبی به آنها می دهد.

مواد بلوک سیمانی
مواد بلوک خاکستری
همچنین در ساخت میز و قفسه نیز از این بلوک ها استفاده می شود.

بلوک خاکستری
کاشی های آکوستیک
قیمت گذاری آنها بر اساس میزان عایق بودنشان در برابر صدا تعیین می شود. این کاشی ها ظاهر جالب و خوبی دارند. شرکتی از این کاشی ها در دفتر خود استفاده کرد و آن دفتر ظاهر جالبی پیدا کرد. عکسی از این دفتر رو در قسمت پایین مشاهده می کنید.

کاشی های آکوستیک
لوله های مسی
گرچه قیمت این لوله ها  از لوله های زرق و برق دار مقداری کمتر است اما باز هم ماده گران قیمتی در پروژه ها کوچک حساب نمی شود. البته اگه شما این لوله ها را از کار فرما و یا از پروژه ای در حال ساخت خریداری کنید ، مطمئنا قیمت آن ارزان تر هم محاسبه می شود. وقتی که به اندازه کافی از این لوله ها تهیه کردید می توانید شکل های تزئینی جالبی با آنها ساخته و در کنار میز قرار دهید یا حتی به شیر آب نیز وصلشان کنید.

جای گلدان
شیرآب
موم
برای یک اتمام کار مطمئن و قوی در هر سازه ای که از گچ استفاده شده باشد ، می توان از موم استفاده کرد. هیچ رنگی قطعا نمی تواند درخشانی موم را داشته باشد. تصویر زیر نمونه ای از استفاده این ماده خام در فضایی می باشد.

موم
چوب پنبه
نه تنها می توانید از این پوشش برای کناره های استخر استفاده کنید ، همچنین از این ورقه ها چوب پنبه ای می توانید برای ایجاد یک جلوه خاص برای فضای اتاق استفاده کنید. ( البته شما در بازار می توانید کاغذ دیواری آن را هم پیدا کنید)

چوب پنبه
ورقه های فلزی
این ماده در طرح ها و اندازه های مختلف در بازار وجود دارد ، ورقه های فلزی می تواند در طراحی در ها ، دیوار ها ، ستون ها و جا های دیگر نیز استفاده شود.

ورقه های فلزی
تخته های حفره دار
این ماده خام برای هدف های مدیریتی و منظم بهترین انتخاب می باشد. مثلا اضافه کردن چنین تخته ای به دیوار آشپزخانه با رنگ نارنجی می تواند جلوه جالبی برای آشپزخانه بوجود آورد.

تخته های حفره دار

برچسب:چوب پنبه فلزمس سیمان خانه تخته چند لا موم ماده خام ماده اولیه

با پیشرفت علم و صنعت و ماشینی شدن جامعه کنونی یکی از راههای ایجاد فضایی مطبوع برای جسم و روح در زندگی به کار بردن عناصر طبیعی و اشیاء  آشنا برای ذهن  است.

چوب یکی از پر کاربرد ترین این عناصر می باشد .

چوب میل به رشد، بالندگی و نرمش را در زندگی و احساس انسان جاری می کند که با کاربرد مناسب آن در محیط زندگی، می توان فضایی آرام و دلپذیر به وجود آورد.

چوب با توجه به اینکه از مصالح ساخت دست بشر نیست و پایه آن موجود زنده است از نظر عملکرد تفاوت های بسیاری با مصالح دیگر دارد.حس زیبایی وآرامش وطبیعی بودنی که از چوب به ما منتقل می شود با هیچکدام از مصالح دیگر قابل مقایسه نمی با شد .

گروه اش وود  جهت نیل به اهداف فوق افتخار دارد محصولات خود را در زمینه های دکوراسیون و معماری چوبی بصورت سفارشی ارائه دهد .

مدیران این شرکت با سالها تجربه در زمینه آماده ارائه خدمات در زمینه مشاوره،فروش ،نصب و خدمات پس از فروش می باشند

اخبار روز 

WhatsApp us