آجر در نما و دکوراسیون ایرانی از زمان های بسیار دور مورد استفاده بوده و امروزه حتی در دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شود.

آجر هم مانند چوب حس و حال طبیعت را القا می کند. و بوی خاک و عطر زمین را دارد. بخصوص آجر هایی که دست ساز هستند. آجر بهمنی، آجر گری، آجر خشتی عنصری گرم و روستیک و سنتی است که می‌تواند گرما و صمیمیت را به خانه و پذیرایی شما آورد. 

آجر های رزین و  کامپوزیت از نظر ظاهر و زیبایی هیچ گاه نتوانستند جای آجر های دستی را بگیرد و علاوه بر آن این مواد از نظر محیط زیست هم مشکل دارند.

آجر سنتی، چوب، شیشه رنگی، گلدان شمعدانی به نظر من هیچ متریال نمی تواند جای اینها را در معماری ایرانی بگیرد. 

شعری برگرفته از آجر و خشت :

شانه‌ات را دیر آوردی سرم را باد برد
خشت خشت و آجر آجر پیکرم را باد بردم

من بلوطی پیر بودم پای یک کوه بلندن

یمم آتش سوخت، نیم دیگرم را باد برد

یک ساختمان با نمای آجری ، بخشی از طبیعت است ، و نه تنها هم‌ آوایی آن را به هم نمی‌زند ، بلکه رنگ و فرم چشم‌نوازی به آن می‌بخشد ؛ لذا همواره مورد پسند همگان بوده و هست. 

یک ساختمان آجری همانند یک فرش دستبافت همانند یک پنجره ارسی با نقوش هندسی و رنگ های معنا دار ، ترکیبی از سلیقه‌ های متنوع معماران هنرمند می باشد.

معماری نقش بسیار مهمی در تکامل یک جامعه ایفا می کند.

 میزان تاثیرگذاری محیط اطراف و تعامل ما با آن، از نقطه نظر کارکرد و زیبایی شناسی، بیش از تصور ما می باشد. صرفا استفاده از آجر در صنعت ساخت و ساز، اثر بسزایی در درک فضا نخواهد داشت، بلکه توجه به رنگ، بافت، اندازه و شکل آن ها نیز دارای اهمیت بسزایی می باشد.

آجر چیست؟ و تاریخچه آن از چه زمانی شکل گرفت؟ 

  • در گذشته از آجر برای حک کردن فرامین دولتی استفاده می‌شد. به این صورت که قبل از کوره لغات، اشکال و علامت ها بر روی آجر درج و حک میشد و بعد از آنکه خشت خام از کوره بیرون می آمد، این علامتها بر روی آن پدیدار می شد. 
  • زمان دقیق استفاده از آجر مشخص نمی باشد اینطور که گمان می‌رود انسان ها از ابتدای کشف آتش خیلی زود به اثرات گل و خاک رس پی بردند و از برای ساخت اجاق، دیوار و سقف استفاده کردند. 
  • استفاده از آجر در معماری ایران باستان بسیار متداول است و از جمله بنا های باستانی را میتوان طاق کسری، چغازنبیل.. و غیره نام برد. 

مطالب مرتبط با آجر :

WhatsApp us