آشنایی با کاربرد کاشیهای شکسته
تکه کاشیهای شکسته فرصتی است برای خلق دکوراسیون زیبا و در عین حال دارای کاربرد. این پروژهها محدود به سنگ و سرامیک نشده، کاشیهای شکسته با روکش وینیل نیز قابل استفاده خواهند بود. کافیست از هماهنگی آنها با طرح خود مطمئن شوید.
1- داخل خانه
بهتر است در داخل خانه از وینیل تایلها برای تزیین سطوح عمودی و افقی استفاده کنید. مثلا برای پوشاندن کامل طاقچه شومینه یا به عنوان نقش کوچکی روی منقل آن.
میتوانید کاشیهای شکسته را روی سطح مورد نظر به شکل موزائیک درآورید.
از این تکهها برای پشت شیر ظرفشویی و حمام استفاده کنید. آنها را به عنوان جایگزین کاشیهای شکسته و کهنه زیر وان و دوش در نظر بگیرید.
سطح یک میز قدیمی را با طرحی جالب از کاشی بپوشانید. میزهای عسلی را با آن تزیین کنید.
این تکهها پوشش مناسبی برای آینه و قابعکس های کهنه خواهند بود.
2- بیرون خانه
کاربرد تکه کاشیها در فضای بیرون عبارتند از:
ایجاد طرحهای پیچیده روی میزهای فضای بیرون.
ایجاد موزائیکی با تکههای کاشی و سیمان و قرار دادن آن روی سنگفرش پاسیو.
تزیین صندوق پستی.
قرار دادن تکههای کاشی داخل سیمان تازه ریخته شده
تزیین لانه پرندگان
تزیین پایه ساعت آفتابی
دیزاین بیرون آتشدان یا تنور آتش
ارتباط بین دیوار و کف با به کار بردن خط باریکی از کاشیها روی دیوار و امتداد آن تا کف.
تزیین نرده
ایجاد طرحی جالب به عنوان حاشیه یا آرک دور پنجره.
3- پرکننده
اگر فرد با حوصله و خلاقی نیستید در عین حال میخواهید از دست تکههای شکسته راحت شوید، از آنها به عنوان پرکننده استفاده کنید.
بار دیگر که از یک کیسه سیمان استفاده میکنید، تکههای سرامیک یا کاشی را به آن اضافه کنید.
قبل از اضافه کردن شن و ماسه، حفرههای کوچک پاسیو را با خرده کاشیها پر کنید.
برای عبور آب به جای ماسه از خردههای کاشی استفاده کنید.
سرامیکهای تکه شده را با ماسه ترکیب و برای تزیین راه عبور از آنها استفاده کنید.
قبل از استفاده از سیمان برای پر کردن سوراخها یا بالاتر آمدن سطح گلهای داخل گلدان از کاشیهای وینیل استفاده کنید.
آشنایی با طراحی داخلی با کاشی/ آشنایی با مجله خودت انجام بده / آشنایی با مصالح ساختمانی
دکوراسیون
http://www.ehow.com
منبع همشهری
گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین
برچسبها: کاشی, دکوراسیون, موزائیک, میز عسلی
کاشی سازی معرق ، سفال مشبک ، هنر سنتی ایران زمین
تاریخ : ۱۳٩۳/٦/٢٠
نویسنده : { فربد حیدری } Farbod Heidari
نظرات ()
سفال چرخ :
سفالهایی است که توسط چرخ های برقی یا پایی با دستان هنرمند از گل ساخته می شود .
سفال مشبک :
عبارت اند از سفالهایی که قبل از پخت در طرح های مختلف به صورت شبکه ای می شود .
سفال نقش بر جسته :
عبارت است از تابلوهای نقش برجسته که توسط هنرمند بر روی خشت های خیس گلی نقش می بندند و سپس پس از پخت ،
پتینه یا رنگ آمیزی با لعاب و یا غیر لعابی گردیده و مورد استفاده قرار می گیرد.
کاشی سنتی موزاییک کاری :
چیدمان نا منظم کاشی های شکسته در طرح های گوناگون می باشد .
که این هنر پس از چند صد سال اخیرا احیا گردیده و در مکان های عمومی استفاده گردیده است .
کاشی سنتی معقلی :
تراش منظم کاشی خشتی لعابی و بدون لعاب می باشد که بیشتر در کتیبه های سر درب ، گنبد ، گلدسته مساجد و اماکن
متبرکه به کار می رود.
البته تزیین منازل و هتل ها با این نوع کارها سبکی اسلامی و زیبا به محیط می دهد .
کاشی سنتی معرق :
تراش کاشی های خشتی الوان ، طبق طرح های پیش بینی شده که بیشتر از طرح های نقوش سنت اسلامی می باشد و
معمولا هم کار برد آنها همچنان مثل کاشی سنتی هفت رنگ می باشد.
کاشی سنتی مینیاتور :
نقاشی کاشی خشتی می باشد که با طرح های مینیاتوری و رئال به جهت استفاده در منازل ،استخرها ،سفره خانه ها ، هتل ها و … استفاده می گردد.
کاشی سنتی هفت رنگ :
عبارت است از نقاشی بر روی کاشی خشتی به صورت نقش برجسته که معمولا با طرح ها و نقوش سنتی اسلامی و به جهت
تزیین مساجد و اماکن متبرکه و تابلو ها ی سر درب ها ، هتل ها و حتی برای تزیین منازل به کار برده می شود .
کاشی سازی معرق
نوعی کاشی کاری که از کنار هم قرار گرفتن تکه های کاشی در قالب طرحی معین و از پیش تعین شده با روند اجرائی طات فرسا به وجود می اید.این هنر در رابطه تنگاتنگی که با معماری دارد به عنوان یکی از عناصر مهم معماری ایرانی لحاظ شده و ریشه در تاریخ دارد. قدمت ساخت آن در استان یزد به قبل از تیموری می رسد.از ویژگی های کاشی معرق یزد ظرافت در اجرا و استفاده از رنگ لعابهای اصیل ایرانی و سنتی می باشد.رنگهای آبی لاجوردی،سفید،سیاه،آبی فیروزه ای و زرد پرکاربردترین رنگها و نقوش اسلیمی وختایی پرکاربردترین نقوش می باشد.
سرامیک سازی
سرامیک عنصری است ساخته شده از خاک سفید که از ترکیبات مختلف کائولن،بالکلی و فلدسپات و … به دست می آید. این هنر صنعت با توجه به وجود منابع خاک چینی و همچنین حرفه سفالگری در شهرستان میبد استان یزد از دیرباز علاقمندان فراوانی داشته است.سرامیک های میبد از لحاظ تنوع نقوش و رنگ و کیفیت(لعاب و بدنه) از جمله تولیدات برتر کشور می باشند. نقوش سرامیک میبد وام گرفته از فرهنگ غنی مردم شهرستان و بیشتر نقوش مرتبط با سفال میبد می باشد.
سفال گری:
به هر عنصر ساخته شده از گل رس که در مجاورت حرارت بالا پخته شود و به مقاومت آنن افزوده گردد سفال اطلاق می گردد. این هنر از قدیمی ترین صنایع ساخته شده توسط بشر است که زادگاه آن ایران می باشد.در منطقه میبد استان یزد به علت وجود خاک مناسب سفالگری و نبود آب برای کشاورزی این هنر صنعت با سابقه ای سه هزار ساله علاقمندان بسیاری داشته و دارد.ظروف سفال بدون لعاب میبد به کباره مشهور است و از نظر تنوع در محصول و کاربرد از سفالینه های معروف کشور می باشد. نقوش مرغ،ماهی و خورشید خانم از جمله معروف ترین نقوش انحصاری سفال میبد می باشد.
کاشی سازی هفت رنگ:
در روند تولید این نوع از هنر طرح سوزنزده شده از قبل با دوده روی کاشی های کنار هم چیده شده مربع و مستطیل شکل یک اندازه پیاده،مضرد کاری،لعاب و پخت می گردد.سابقه تولید این هنر که از آن به عنوان یکی از هنر های اسلامی یاد می شود در استان یزد به صفوی باز می گردد. هم اکنون نیز کارگاه های زیادی در شهرستان های یزد و تفت مشغول تولید کاشی هفت رنگ در این استان می باشند. رنگ آبی فیروزه ای و لعاب قلع و سرب پرکاربردترین رنگ و لعاب در استان یزد می باشد.
Link : یزد تور – زرین نقش ری –
گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین
فهرست مشاغل خانگی -مصاحبه کسب و کار -معرفی مشاغل
الف – صنایع دستی
الف -۱- نساجی سنتی
توربافی
شالبافی
زری بافی
موج بافی
ترمه بافی
مخمل بافی
سجاده بافی
دارایی بافی (ایکات )
شمد بافی
شبکه دوزی
ابریشم دوزی
آجیده دوزی ( لایه دوزی)
جاجیم بافی
چادر شب بافی
ماشته بافی
عبا بافی
الف – ۲ – بافته های داری و زیر اندازها
گلیم بافی ( ورنی بافی – گبه بافی – مسند )
زیلو بافی
نمد مالی
خورجین بافی
پلاس بافی
اجاق قراقی
الف – ۳ – پوشاک سنتی
گیوه بافی
چاروق دوزی
چموش دوزی
پوستین دوزی
طراحی و دوخت لباس محلی
گیوه دوزی
قلاب بافی
میل بافی( کاموا بافی – بافتنی سنتی )
کلاه نمدی
عروسک بافی
الف – ۴ – چاپ های سنتی
چاپ کلاقه یا باتیک( نقاشی روی پارچه)
چاپ قلمکار
الف – ۵ – صنایع دستی چرمی
معرق چرم
نقاشی روی چرم
نقش اندازی ضربی روی چرم (حکاکی چرم)
سراجی سنتی ( ساخت کمربند و کیف و…)
طراحی بصورت داغ روی چرم ( سوخت روی چرم )
الف – ۶ – صنایع دستی فلزی
الف – 6- قلمزنی
مشبک سازی فلزی
حکاکی روی فلز
ملیله سازی
گرگور بافی
زیور آلات سنتی (جواهر سازی )
الف – ۷ – صنایع دستی چوبی و حصیری
معرق کاری
حصیربافی
بامبوبافی
منبت ریز (آباده و گلپایگان )
ترکه بافی (ارغوان بافی ، مروار بافی ، چم بافی )
کپوبافی
خراطی ( ساخت ظروف چوبی – تسبیح سازی )
مروار بافی
مشبک چوب
خاتم کاری
سوخت روی چوب
چیغ بافی
ساخت سازهای سنتی (ساخت سازهای بادی- ساخت سازهای کوبه ای – ساخت سازهای کوبه ای
پیکر تراشی چوبی (مجسمه سازی )
الف – ۸ – سفال و سرامیک و کاشی سنتی
سفال و سرامیک
کاشی هفت رنگ
معرق کاشی
نقاشی روی سفال
نقاشی روی صدف ( صدف سازی ، تراشی صدف و ….)
الف – ۹ – صنایع دستی دریایی
مینیاتورسازی (نگارگری ایرانی )
تشعیر
تذهیب
طراحی
صحافی سنتی
الف – 10- صنایع دستی مستظرفه
مینیاتورسازی (نگارگری ایرانی)
نقاشی
تشعیر
تذهیب
طراحی
جلد سازی
صحافی سنتی.
الف – ۱۱- آبگینه
نقاشی روی شیشه – ویترای
الف – ۱۲- پیشه های سنتی وابسته به صنایع دستی
نخ ریسی سنتی
رنگرزی گیاهی
تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی (گوهر تراشی )
الف – ۱3 – رودوزیهای سنتی
تسمه دوزی
نقده دوزی
بخارا دوزی
ده یک دوزی ( برجسته دوزی )
پیله دوزی
سرمه دوزی
ملیله دوزی
قیطان دوزی (فتیله دوزی ، مغزی دوزی ، یراق دوزی )
ستاره دوزی
چشم دوزی
مروارید دوزی
خوس دوزی
خامه دوزی
چهل تکه دوزی
سکه دوزی ( اشرفی دوزی)
گلدوزی
گلابتون دوزی
پته دوزی
آیینه دوزی
بلیش دوزی
تفرشی دوزی
پریوار دوزی
قلابدوزی
کتیبه دوزی
کردی دوزی
کم دوزی (کمان دوزی ، کمه دوزی )
مرصع دوزی (سنگ دوزی )
سوزن دوزی( بلوچی – اصفهان – ترکمن )
صدف دوزی
مخمل دوزی
شمسه دوزی
سرافی دوزی
شرابه دوزی
نواردوزی
نقش دوزی
ممقان دوزی
منجوق دوزی
پولک دوزی
الف – ۱4- صنایع دستی سنگی
قالیبافی
نخ ریسی سنتی ( فرش )
رنگرزی گیاهی ( خامه)
طراحی سنتی قالی
رنگ آمیزی نقشه فرش
ب – فرش دستباف و رشته های وابسته
ج – تولیدی شامل:کشاورزی – دامپروری – شیلات
ج -۱ – فعالیت های پرورش طیور و حشرات
پرورش دهنده اردک گوشتی
پرورش دهنده بوقلمون گوشتی
پرورش دهنده کرم ابریشم
پرورش دهنده غاز
پرورش دهنده کبک
پرورش دهنده برخی سوسک ها و مورچه ها (جهت خوراک دام و طیور و یا صادرات )
پرورش دهنده پرندگان زینتی و حیوانات (کبوتر- قناری )
پرورش دهنده پرندگان خوراکی وحشی
پرورش دهنده بلدرچین
جوجه کشی
ج -۲ – فعالیت های شیلات
تولید ماهیان زینتی و آکواریومی
د – خدمات شامل: کشاورزی – دامپروری – شیلات *
د-۱- خدمات کشاورزی
بسته بندی انواع مواد غذایی از محصولات کشاورزی ( سنتی – صنعتی ) و گیاهان دارویی
بسته بندی و درجه بندی محصولات زراعی
تهیه و بسته بندی سبزیجات فرآوری شده (خشک – پودر – سرخ کرده – پاک کرده و خرد کرده)
تهیه و بسته بندی بذر محصولات جالیزی
بلغور سازی
فرآوری محصول زعفران ( خشک کردن و بسته بندی)
فرآوری و بسته بندی زرشک
خشک کردن و بسته بندی میوه جات
بسته بندی و پاک کردن انواع دانه های روغنی
خدمات جمع آوری شیر
تولید ژل رویال از زنبور عسل
تهیه فرآورده های لبنی مانند ( کشک – پنیر – دوغ )
· فرآوری و بسته بندی عسل
د-۲- خدمات دامپروری
د- ۳ – صنایع غذایی
تولید و بسته بندی ترشیجات و شور
ماست بند
تولید گلاب و عرقیات گیاهی
تولید و بسته بندی آبلیمو – آبغوره – سرکه – نارنج
پخت انواع نان
تهیه لواشک
تهیه مرباجات
تهیه ماهی فرآوری شده ( دودی – شور )
تولید انواع رب
تولید رشته آشی
د- ۴ – سایر ( بخش کشاورزی – دامپروری – شیلات )
تولید و بسته بندی کودهای ارگانیک
تهیه انواع کودهای فسیلی
تهیه و بسته بندی تخم انواع گلها
تاکسی درمی پرندگان و حیوانات و آبزیان
بسته بندی تخم مرغ بومی
هـ – فعالیت های تولیدی (صنعت)
هـ -۱- صنایع نساجی ، پوشاک و سراجی ( مشروط به عدم استفاده از چرخ صنعتی )
طراحی و دوخت لباس
خیاطی لباس عروس
شلواز دوز
راسته دوز
نازک دوز مردانه
ضخیم دوز مردانه
نازک دوز زنانه
بچه گانه دوز
پیراهن دوزمردانه و شومیزه زنانه
بافندگی
ملحفه دوزی
پرده دوزی
تولید رومیزی
بافت های ترکیبی
نبات پزی
شیرینی پزی سنتی
تهیه شکلات
هـ -۲- صنایع غذایی
مونتاژ اسباب بازی و لوازم پرورش فکری کودکان
مکرومه بافی
کیف سازی
کوبلن دوزی
عروسک دوزی
ساخت جعبه های فانتزی
طناب بافی
گلسازی
ساخت میوه های خمیر چینی
مهر سازی
قاب سازی
توپ دوزی پارچه ای
توپ دوزی چرمی
جلد سازی
نقاشی روی چوب
تابلو ساز تزئینی
هـ – ۳ – سایر ( بخش صنعت )
آموزشهای مجازی
برنامه نویسی
خدمات ترجمه ، تایپ ، حروفچینی و صفحه بندی کتاب و مجلات
طراح شبکه های ارتباطی
تجارت الکترونیک (تبلیغ و فروش کالا و خدمات بصورت مجازی )
طراح مولتی مدیا (تولید کننده چند رسانه ای)
ساخت نقاشی های متحرک (انیمیشن)
طراح صفحات وب
طراح لباس و کفش
طراح داخلی ساختمان و دکوراسیون
خدمات حسابداری
گرافیست(طراح بانر)
طراح سازه های ساختمانی
نقاشی و مصور سازی کتاب کودک
طراحی کتب تصویری
مشاوره اینترنتی ، تلفنی ، SMS,MMS با موضوعات (تغذیه ، روانشناسی ، پرستاری ، پزشکی ، بهداشت )
تهیه نرم افزارهای کامپیوتری
طراحی و تهیه مجلات وروزنامه های دیجیتال
جمع آوری اطلاعات در زمینه های مختلف و مورد تقاضا
فروش کتاب و تولیدات فرهنگی دست دوم
و – کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات
ز – خدمات(فعالیت های فرهنگی ، هنری)
نقاشی
خطاطی
ویراستاری
نویسندگی (داستان – شعر – فیلمنامه – نمایشنامه – آموزشی و … )
برجسته نویسی با خمیر و رنگ
تصویر گری کتاب کودک
٭ تائید رشته های شغلی ردیف ج ، د ، هـ – ۲ مشروط به تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می باشد.
لیست کامل مشاغل تایید شده خانگی
وزارت کار و امور اجتماعی با همکاری وزارتخانه های اقتصای و دستگاههای مرتبط با موضوع اشتغال و مشاغل خانگی لیست 214 شغل شناسایی شده را اعلام کرد.رشته های شناسایی شده در گروههای اصلی شغلی مانند کشاورزی، صنعت،فناوری اطلاعات و همچنین فعالیتهای اقتصادی فرهنگی قرار دارد.به گزارش بانکی دات آی آر ، در لیست مشاغل خانگی مجاز و قابل انجام در منازل، 120 رشته صنایع دستی وجود دارد. بخش تولیدی شامل کشاورزی دامپروری و شیلات است که در این زمینه شامل 11 رشته خواهد بود.همچنین در خدمات کشاورزی، دامپروری و شیلات نیز 18رشته شناسایی شد که فعالیت های تولیدی نیز در صنعت 41 رشته را به خود اختصاص داد. کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات نیز 17رشته و خدمات هم 7 رشته شغل خانگی را ارائه کرده است.صنایع دستی شاخه (نساجی سنتی): توربافی، شال بافی، زریبافی، موج بافی، ترمه بافی، مخمل بافی، سجاده بافی، دارایی بافی(ایکات)، شمد بافی، تکه دوزی، شبکه دوزی، ابریشم دوزی، آجیده دوزی (لایه دوزی)، جاجیم بافی، چادرشب بافی، ماشته بافی، عبا بافی.بافته های داری و زیراندازها: قالیبافی (چنته)، گلیم بافی( ورنی بافی – گبه بافی – مسند)، زیلو بافی، نمد مالی، خورجین بافی، پلاس بافی، اجاق قراقی.
پوشاک سنتی: گیوه بافی، چاروق دوزی، چموش دوزی، پوستین دوزی، طراحی و دوخت لباس محلی، گیوه دوزی، قلاب بافی، میل بافی ( کاموا بافی – بافتنی سنتی)، کلان نمدی، عروسک بافی.
چاپ های سنتی: چاپ کلاقه یا باتیک (نقاشی روی پارچه)، چاپ قلمکار، چاپ سیلک.
صنایع دستی چرمی: معرق چرم، نقاشی روی چرم، نقش اندازی ضربی روی چرم (حکاکی چرم)، سراجی سنتی (ساخت کمربند و کیف و…)، طراحی به صورت داغ روی چرم (سوخت روی چرم).
صنایع دستی فلزی: قلمزنی، مشبک سازی فلزی، حکاکی روی فلز، میله سازی، گرگور بافی، زیورآلات سنتی (جواهر سازی)، صنایع دستی مسی (تابلو – وسائیل تزئینی).
صنایع دستی چوبی و حصیری:
معرق کاری، حصیربافی، بامبوبافی، منبت ریز(آباده و گلپایگان)
ترکه بافی (ارغوان بافی -مروار بافی – چم بافی – کپوبافی)
خراطی (ساخت ظروف چوبی – تسبیح سازی)
نقاشی روی چوب
مروار بافی
مشبک چوب
خاتم کاری
سوخت روی چوب
چیغ بافی
ساخت سازهای سنتی
ساخت سازهای بادی – ساخت سازهای کوبه ای
پیکر تراشی چوبی
مجسمه سازی
سفال و سرامیک و کاشی سنتی: سفال و سرامیک، کاشی هفت رنگ، معرق کاشی، نقاشی روی سفال، مهرسازی.
صنایع دستی دریایی: نقاشی روی صدف (صدف سازی – تراشی صدف) و …
صنایع دستی مستظرفه: مینیاتورسازی (نگارگری ایرانی)، نقاشی، تشعیر، تذهیب، طراحی، جلد سازی، صحافی سنتی.
آبگینه: نقاشی روی شیشه، ویترای.
پیشه های سنتی وابسته به صنایع دستی: نخ ریسی سنتی، رنگرزی گیاهی.
صنایع دستی سنگی: تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی (گوهر تراشی).
رودوزیهای سنتی: تسمه دوزی، نقده دوزی، بخارا دوزی، ده یک دوزی (برجسته دوزی)، پیله دوزی، قیطان دوزی(فتیله دوزی – مغزی دوزی – یراق دوزی)، ستاره دوزی، چشم دوزی، مروارید دوزی، خوس دوزی، خامه دوزی، چهل تکه دوزی، سکه دوزی (اشرفی دوزی)، گلدوزی، گلابتون دوزی، پته دوزی، آیینه دوزی، بلیش دوزی، تفرشی دوزی، پریواردوزی، قلاب دوزی، کتیبه دوزی، کردی دوزی، کم دوزی (کمان دوزی – کمه دوزی)، مرصع دوزی (سنگ دوزی)، سوزن دوی (بلوچی – اصفهان- ترکمن)، صدف دوزی، مخمل دوزی، شمسه دوزی، سرافی دوزی، شرابه دوزی، نوار دوزی، نقش دوزی، ممقان دوزی، منجوق دوزی، پولک دوزی.
تولیدی شامل: کشاورزی، دامپروری، شیلات:
فعالیتهای پرورش طیور و حشرات:پرورش دهنده اردک گوشتی، پرورش دهنده بوقلمون گوشتی، پرورش دهنده کرم ابریشم، پرورش دهنده غاز، پرورش دهنده کبک، پرورش دهنده برخی سوسک ها و مورچه ها (جهت خوراک دام و طیور و یا صادرات)، پرورش دهنده پرندگان زینتی و حیوانات (کبوتر و قناری)، پرورش دهنده پرندگان خوراکی وحشی، پرورش دهنده بلدرچین، جوجه کشی.
فعالیت شیلات تولید ماهیان زینتی و آکورایومی:
خدمات کشاورزی:بسته بندی انواع مواد غذایی از محصولات کشاورزی (سنتی – صنعتی) و گیاهان دارویی.بسته بندی و درجه بندی محصولات زراعی، تهیه و بسته بندی سبزیجات فرآوری شده (خشک – پودر- سرخ کرده – پاک کرده و خرد کرده)، تهیه و بسته بندی بذرمحصولات جالیزی، بلغور سازی، فرآوری محصول زعفران (خشک کردن و بسته بندی)، فرآوری و بسته بندی زرشک، خشک کردن و بسته بندی میوه جات، بسته بندی و پاک کردن انواع دانه های روغنی.
خدمات دامپروری: خدمات جمع آوری شیر، تولید ژل رویال از زنبورعسل، تهیه فرآورده های لبنی مانند (کشک – پنیر- دوغ)، فرآوری و بسته بندی عسل.
سایر (بخش های کشاورزی – دامپروری – شیلات): تولید و بسته بندی کودهای ارگانیک، تهیه انواع کودهای فسیلی، تهیه و بسته بندی تخم انواع گلها، تاکسی درمی پرندگان، حیوانات و آبزیان، بسته بندی تخم مرغ بومی.
فعالیتهای تولیدی (صنعت): صنایع نساجی، پوشاک و سراجی (مشروط به عدم استفاده از چرخ صنعتی). طراحی و دوخت لباس، خیاطی لباس عروس، شلوار دوز، راسته دوز، نازک دوز مردانه، ضخیم دوز مردانه، نازک دوز زنانه، بچه گانه دوز، پیراهن دوزمردانه و شومیزه زنانه، بافندگی، ملحفه دوزی، پرده دوزی، تولید رومیزی، بافت های ترکیبی.
صنایع غذایی:تولید و بسته بندی ترشیجات و شور، ماست بند، تولید گلاب و عرقیات گیاهی، تولید و بسته بندی آبلیمو، آبغوره، سرکه، نارنج، نبات پزی، شیرینی پزی سنتی، پخت انواع نان، تهیه شکلات، تهیه لواشک، تهیه مرباجات، تهیه ماهی فرآوری شده (دودی – شور)، تولید انواع رب، تولید رشته آشی.
سایر (بخش صنعت):مونتاژ اسباب بازی و لوازم پرورش فکری کودکان، مکرومه بافی، کیف سازی، کوبلن دوزی، عروسک دوزی، ساخت جعبه های فانتزی، طناب بافی، گلسازی، ساخت میوه های خمیر چینی، مهرسازی، قاب سازی، توپ دوزی پارچه ای، توپ دوزی چرمی، تابلو ساز تزئینی.
کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات (تهیه برنامه نرم افزاری):
آموزشهای مجازی، برنامه نویس، خدمات ترجمه، تایپ، حروفچینی و صفحه بندی کتاب و مجلات، طراح شبکه های ارتباطی، تجارت الکترونیک در بخش کشاوزی طراح مولتی مدیا (تولید کننده چند رسانه ای)، ساخت و نقاشی های متحرک (انیمیشن)، طراح صفحات وب، طراح لباس و کفش طراح داخلی ساختمان و دکوراسیون خدمات حسابداری، گرافیست (طراح بانر)، آموزش و تدریس از طریق اینترنت (آموزش از راه دور طراح سازه های ساختمانی نقاشی و مصور سازی کتاب کودک، طراحی کتب تصویری برای رنگ آمیزی کودکان، مشاوره اینترنتی، تلفنی، MMS،SMS با موضوعات (تغذیه – روانشناسی – پرستاری – پزشکی – بهداشت – تنظیم خانواده – ترک اعتیاد – تداخل دارویی – مراقبت های بیماری، تهیه نرم افزارهای کامپیوتری، طراحی و تهیه مجلات و روزنامه های دیجیتال، تبلیغ کالا و خدمات به صورت مجازی و فروش آن، جمع آوری اطلاعات در زمینه های مختلف و مورد تقاضا، فروش کتاب و تولیدات فرهنگی دست دوم.
فعالیتهای فرهنگی هنری:خطاطی، ویراستاری، نویسندگی (داستان – شعر – فیلمنامه – نمایشنامه آموزشی و…)، برجسته نویسی با خمیر و رنگ، تصویرگری کتاب کودک.
صنایع فرش:طراحی سنتی قالی، رنگ آمیزی نقشه فرش. تایید رشته های شغلی مربوط به حوزه کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنعت و فرش مشروط به اعلام نظر و تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.
محمدحسین فروزان مهر معاون وزیر کار با تشریح جزئیات اجرای طرح مشاغل خانگی از ابلاغ دستورالعمل اجرایی این قانون خبر داده و فعالیتهای خانگی شناسایی شده را 214 رشته اعلام کرده است.
وی افزوده است: آئین نامه مربوط برای شروع فعالیت باید مجوزهای لازم دریافت و کار بر اساس استانداردهای پیش بینی شده انجام گیرد. فروزان مهر تصریح کرده است: در مشاغل خانگی تاکید داریم که تولید محصول در فضای مسکونی بدون اخلال در آرامش همسایگان صورت گیرد.وی مشاغل خانگی را به 3 گروه تقسیم کرده و بیان داشته است: افرادی که از مواد اولیه تا تولید محصول فعالیت می کنند برای آنان فعالیت مستقل در قانون تعریف شده است اما برخی دیگر به صورت کارفرمایی فعالیت دارند و گروهی از فعالیتها نیز در قالب خوشه و تعاونیها تعریف شده است که اولویت در حمایت از اینگونه مشاغل با فعالیتهای خوشه ای و تعاونی است.
معاون وزیر کار پیرامون روند دریافت مجوز برای شروع فعالیت این دسته از مشاغل، گفته است: متقاضیان مشاغل خانگی ابتدا باید به دستگاه اجرایی مربوط مراجعه کرده و پس از تایید طرح، مجوز لازم نیز از سوی ادارات کل کار صادر می شود.
معاون وزیر کار اظهارداشته است: متقاضیان می توانند از تسهیلات قرض الحسنه استفاده کنند که این موضوع از سوی ریاست جمهوری هم مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد، بانکهای عامل تا سقف 30 میلیون ریال و صندوق مهر امام رضا (ع) نیز تا سقف 50 میلیون ریال تسهیلات پرداخت کنند. به گفته وی، پس از ثبت نام جویندگان کار در سامانه ملی، آن دسته از فعالیتها که جنبه تعاونی دارد به وزارت تعاون ارجاع می شود.
منبع : وبسایت
گرداورنده گروه فن و هنر ایران زمین
برچسبها: کاشی, معرق, سفال, مشبک
مهارت ساخت کاشیکاری معرق ( هنرهای سنتی )
تاریخ : ۱۳٩۳/٥/۱٢
نویسنده : { فربد حیدری } Farbod Heidari
نظرات ()
مهارت ساخت کاشیکاری معرق
هنر کاشیسازی معرق یا کاشی گل و بته، که نزد اروپاییان بیشتر به موزاییک شهرت دارد، از قرن هفتم هجری بهتدریج زینت بخش معماری ایران، بهویژه بناهای مذهبی گردید.
هنرمندان دوره تیموریه کاشیکاری معرق را درشرق ایران توسعه داده و بسیاری ار بناهای مذهبی این ناحیه به ویژه درهرات، سمرقند و بخارا پایتختهای تیمور و جانشینان او با کاشی معرق تزیین گردیده است. به موازات رونق این نوع کاشی درخراسان بزرگ استفاده از آن درشهرهای دیگر ایران نیز رواج یافت و تا اوایل قرن 17 این سبک کاشیکاری درایران رواج داشته است .
طرحهایی که دراین زمان بیشتر مشاهده گردیدهاند عبارتند از: گل وبرگ به هم پیچیده و یک قطعه، گل آبی ( رز آبی ) و لاله آبی از چین و گلدان و گاه نیز پرندگان.
رنگهای این آثار کاملا بارنگهای کاشیهایی که درقرن 13 ساخته شده و در ترکیه مشاهده گردیده متفاوت است . این رنگها: آبی، فیروزه ای متمایل به زرد، قهوهای، سبز، سفید، ارغوانی و یک رنگ قرمزمات نپخته که بر روی سطوح بدنههای خای رسی و یا بر روی یک لعاب زرد رنگ نقاشی شده، میباشد .
درمرز سدههای 13-14 ساختمانهای مهمی در تبریز و حومه آن بنا گردیدند. ازآن جمله مقبره غازان خان ایلخانی مغول که دارای گنبدی بسیار بلند بوده و با سنگ مرمر تزیین شده است، مسجد وزیر، تاج الدین علیشاه گیلانی میباشد. دراواخر دورههای تیموری و صفویه بهتدریج تزیینات کاشی هفترنگ جایگزین کاشیکاری معرق گردید .
کاشیکاری معرق در دوران مغول نیز به سبکی بسیار ساده بود و تداول آن در عصر صفوی به اوج شکوفایی خود رسید و آثار ارزندهای در هنر کاشیکاری پدید آمد. این شکوفایی در زمان افاغنه و زندیه رو به افول نهاد.در دوران قاجاریه نیز کاشیکاریمعرق، تقلیدی ناقص از آثار گذشتگان بود. تااین دوران نقشهایی که در کاشیکاری معرق به کار برده میشد، نقشهای اسلیمی بود. امابا سفر عدهای از هنرمندان به اروپا و گرایش آنان به هنر و فرهنگ اروپایی، تغییراتو دگرگونیهای بسیاری در نقشهای کاشیکاری به عمل آمد و از آن پس طرح انسان و دیگراشکال مانند اسلحه جنگی در هنر کاشیکاری دوران قاجاریه نمایان شد.
از آن دورانتا به امروز، این هنر، چونان گذشته رونق نداشته است و تنها عده کمی از هنرمنداندر زنده نگهداشتن آن کوشا بودهاند.
با رو به زوال نهادن حاکمیت ایلخانیان در اواسط قرن هشتم، عصر طلایی تولید کاشی پایان یافت. کاشیهای معرق-موزاییکی- تکرنگ و نه چندان نفیس در رنگهایی متفاوت جانشین قابهای عظیم زرین فام و کتیبهها شدند.
این تکنیک برای نخستین بار در آغاز قرن هفتم هجری در آناتولی اقتباس شده و یک قرن بعد در ایران و آسیای مرکزی پدیدار شده است. این نوع از کاشیها برای ایجاد طرحی پیچیده در کنار یکدیگر چیده میشده و از آنها برای تزیین محرابها استفاده میشد. شیوه کار به این صورت بوده است، که سفالهای لعاب داده شده را بر مبنای طرح اصلی میبریدند و سپس با در کنار هم قرار دادن آنها، طرح اصلی را میساختند. در دوره ایلخانیان برای نخستین بار این تکنیک مورد استفاده قرار گرفت؛ مانند آنچه که در مقبره امام زاده جعفر اصفهان (726 ه.ق) به چشم میخورد؛ اما کاربرد وسیع آن در دوره میانی قرن نهم هجری رواج پیدا کرد. طیف وسیع و پیشرفتهای از کاشیهای معرق بر روی تعدادی از بناهای مهم یادبود این دوران دیده میشوند، که به عنوان نمونه میتوان به مسجد گوهرشاد در مشهد، مدرسه آلغ بیک در سمرقند و مدرسه خرگرد اشاره کرد.
با توجه به وقتگیر بودن نصب کاشیهای معرق، در اواخر قرن نهم هجری تکنیک ارزانتر و سریعتری با نام هفترنگ، جایگزین آن شد. این تکنیک، ترکیب رنگهای مختلف و متعددی را بر روی کاشی ممکن ساخته بود. همچنین در چنین شیوهای، رنگها مجزا بوده و درون مرزهای یکدیگر نفوذ نمیکردند؛ زیرا توسط خطوط رنگینی مرکب از منگنز و روغن دنبه از یکدیگر جدا میشدند.
معرقدر معنای کلام «اصولا هر چیز رگهدار را گویند». وجه تشابه کاشیکاری معرق با معرقکاری روی چوب در شیوه عمل است که در هر دو، نقشها از ترکیب قطعات رنگی جنس مورد نظر شکل میگیرد. برای ساخت کاشیمعرق ابتدا، کاشی را به قطعات کوچک یا بزرگ بر حسب نقوش هندسی و اشکالهایی بریده و طبق نقشهای که قبلا تهیه گردیده پهلوی هم میچینند وسپس با دوغاب گچ درزها ومنافذ را پرمیکنند. به طوری که تمامی آن به صورت یک قطعه کاشی یکپارچه درآید و زمانی که سفت و محکم شد آن را بر روی بنا نصب میکنند. کاشیکاری معرق از دوران قدیم تاکنون به عنوان روشی برای زیباسازی و استحکام بخشی به بنا مورد استفاده بوده است. در کاربرد کاشیکاری معرق در ساختمان، آن را مانند موزاییک با تلفیق تکههای کوچک گوناگونی ساخته و براساس طرح اصلی، یک به یک میتراشند.
کاشی، در حقیقت آجری است از جنس خاک که با موادی از جنس سیلیس و شیشه روی آن را لعاب میدهند.
بعد از کاشیکاری معقلی که از کنار هم چیده شدن کاشیهای تک رنگ و تلفیق با آجر به وجود میآید، به تکنیکی رسیدند که از فرم مربع خودش خارج کرده و بهوسیله ابزار معمولی آن را تراشیده و به این صورت کاشی معرق شکل گرفت.
پیدایش این فن از تزیین دو رنگ کاشی شروع شده و به تدریج به کاشی چند رنگ در ترکیب با آجر میانجامد. این شیوه تزیینی، که ترکیبی از کاشی آبی با آجر میباشد و کاشیهای رنگین لاجوردی، سفید و سیاه در ترکیب با آجر را شکل میدهد. بهتدریج این شیوه تکمیل شده و نهایتا منجربه معرقکاری به شکل امروزی میشود.
کاشیکاری معرق از لحاظ ارزش هنری در جایگاه کاشیکاری ایران بین این سه نوع کاشیکاری یعنی، کاشیکاری معقلی، معرق و هفت رنگ به خاطر نوع کارش جایگاه خیلی بالایی دارد. در حقیقت 24 مرحله کار دارد تا یک تکه کاشی معرق آماده نصب شود. کاربرد این نوع کاشیکاری در کتیبهها، مغازهها، گنبدها، سردرمساجد و حسینیهها میباشد.
قبلا برای نصب کاشی معرق نگاتیو آن را روی زمین میچیدند، دوغاب روی آن ریخته میشد. قبل از این که دوغاب روی آن بریزند، اصطلاحا راپارشر برای معرق رد میکردند که گلها کنار یگدیگر چفت شود.
بهطور کلی کاشیکاری شامل سه دسته کاملا جدا میباشد.1. طراحی کاشیکاری، 2. کار کاشی که در کارگاه انجام میشود. 3. مرحله نصب کاشی. مرحله اول توسط طراح انجام میشود و در مرحله دوم در کارگاه توسط کسانی که کار را اجرا میکنند. یک متر کاشی معرق برای یک نفر استادکار، به طور میانگین به جز مراحل نصبش 30 تا 35 روز زمان میبرد تا آماده شود.
طراحی:
نخستین مرحله از مراحل کار کاشی معرق، طراحی کار بر روی کاغذ است. برای این کار طرحی که قرار است به صورت کاشی درآید با دقت و ظرافت خاص توسط استادان ماهر ترسیم میشود. این طرح از نظر اندازه و شکل با طرح نهایی که به صورت کاشی نمایان میشود، برابری میکند. از نقوش گرهکشی، هندسی، نقشهایی مثل گل و بوته سازی اسلیمی برای تزیین استفاده می شود. طرحهای ساده هندسی، خط منحنی، نیم دایره، مثلث، و خطوط متوازی که خط عمودی دیگری بر روی آنها رسم شده، از تصاویری هستند که بر یافتههای دورههای قدیمیتر جای دارند، که به مرور نقشهای متنوع هندسی، گل و برگ، گیاه و حیوانات که با الهام و تاثیرپذیری از طبیعت شکل گرفتهاند، پدیدار میگردند، و در همه حال مهارت هنرمند و صنعتکار در نقش دادن به طرحها و هماهنگ ساختن آنها، بارزترین موضوع مورد توجه است.
برخی طرحها شامل: اسلیمی، انسان، سلجوقی، عباسی، قاجاری، گل و بوته، هندسی، خط منحنی، نیم دایره، مثلث، خطوط متوازی، گل و برگ، گیاه، حیوانات میباشند.
رنگ آمیزی:
در این مرحله رنگ آمیزی نهایی کار بر روی طرح مشخص میشود تا مراحل بعدی بر حسب رنگ نهایی کار انجام شود. درکاشیکاری معرق رنگهای متنوع به کار برده شده، که دراین بین رنگهای سفید وآبی تیره، فیروزه ای، سبز و پرتقالی، آبی کبالتی، آبی فیروزه ای، سفید شیری، زرد، زرد متمایل به قهوهای، سبز تیزه، لاجوردی بیشتر به چشم میخورد .
نمره و نشانهگذاری:
در این مرحله طرح، جدول بندی شده و خانههای جدول به ترتیب شماره گذاری میشوند. سپس نشانههای مختلفی روی طرح کشیده میشود. این نمره و نشانهگذاری به خاطر این است که محل قطعه کاشی در مرحله چیدن پیدا شود.
بریدن طرح:
طرح و نقشی که روی کاغذ ترسیم شده، پس از قرار گرفتن بر روی سطحی کاملا صاف مانند شیشه یا چوب به وسیله ابزاری به نام کاغذبر از روی خطوط ، بریده و جدا میشود. تکههای بریده شده متناسب با رنگشان جداگانه دسته بندی میشوند. بریدن کاغذ در طرحها و نقشهایی که دارای خطوط مستقیم نیستند به دقت و مهارت خاصی نیاز دارد و باید مراقب بود لرزش دست کاغذبر را منحرف نکند.
کاشی های هشت پر ستاره ای و چلیپا – قرن هفتم هجری – امامزاده جعفر دامغان
کاشی های هشت پر ستاره ای و چلیپا – قرن هفتم هجری – امامزاده جعفر دامغان
کاشی زرین فام – قرن پنجم هجری – کاشان
کاشی زرین فام – قرن پنجم هجری – کاشان
چسباندن کاغذ:
تکههای بریده شده طرح بر روی کاشیهای الوان بر حسب رنگ مورد نظر چسبانده میشود. برای چسباندن کاغذ بر روی کاشی از سریشم استفاده میشود. در چسباندن کاغذ روی کاشی باید دقت شود که کاغذها صاف و بدون چروک خوردگی باشند و در مورد بندها، گلها و تکههای باریک کاغذ باید مراقب بود هنگام چسباندن از فرم اصلی خارج نشوند و یا به اصطلاح تاب نخورند.
لب زنی:
پس آن که کاغذهای چسبانده شده کاملا خشک شد، قطعات مختلف باید از هم دیگر جدا شوند، برای این کار از تیشه کاشیتراشی استفاده میشود و قطعههای مختلف با دقت و مهارت خاصی از یکدیگر جدا میشوند. چون خطوط بین قطعات معمولا مستقیم نیستند، تیشه باید در پیچ و خمهای بین قطعات حرکت کرده و آنها را بدون این که بشکنند کاملا از یکدیگر جدا سازد. پس از جدا سازی قطعات لعابهای اضافی اطراف کاغذها به وسیله تیشه زده میشود. در این مرحله باید دقت شود که لعاب زیر کاغذها سالم باقی بماند. در مورد طرحهایی که مانند گلها و اسلیمیها دارای تخمه میباشند نیز علاوه بر لب زدن اطراف کار قسمت تخمه که کاغذ ندارد هم لب زده میشود.
سوراخ کردن:
این مرحله مربوط به گلها، اسلیمیها و قطعاتی است که دارای تخمه میباشند. جای تخمهها به وسیله مته برقی و یا مقار به صورت دستی سوراخ میشود و سپس به کمک مقار درون گل یا اسلیمی کاملا مطابق با طرح خالی میشود.
گل بری:
در این مرحله به کمک تیشه، گلهای اطراف قطعه تراشیده میشود، به طوری که کاشی کاملا به شکل طرح چسبانده شده روی آن درآید. برای گل بریدن از تیشه معمولی و در صورت لزوم از تیشه کلنگی استفاده میشود. تیشه کلنگی دارای لبههای باریکتری نسبت به تیشه معمولی است و برای قسمتهایی که با تیشه معمولی نمیتوان آنها را گِل برد و یا احتمال شکستن آن وجود دارد، استفاده میشود.
سوهان زنی:
جهت اینکه کنارههای گِل برده شده به طور کامل صاف شود، کاشیهای تراشیده شده به وسیله سوهان، سوهان زنی میشوند و برجستگیهای اضافی موجود در لبه قطعات، ساییده میشود.
تخمهگذاری:
در این مرحله گلها، اسلیمیها و قطعاتی که در میان خود دارای تخمه میباشند، تخمهگذاری میشوند. برای این کار هر تخمه متناسب با قطعه در برگیرنده خود ، بر حسب نمره و نشانه در دل قطعه بزرگتر قرار میگیرد و موقتا به کمک سریشم و یا مخلوط گچ و سریشم در جای خود ثابت میشود.
نمره کردن:
بر روی کلیه قطعههای تراشیده شده، کاغذی است که از مراحل قبل دارای شماره میباشد. در این مرحله قطعههای هم شماره در کنار هم دسته بندی و اصطلاحا نمره میشوند.
چیدن:
پس از نمرهکردن قطعات مختلف، قطعات بر حسب شماره، به ترتیب و با توجه به نشانهها و علایمی که قبلا بر روی کاغذ گذاشته شده، در کنار هم چیده میشوند و طرح اولیه به وسیله قطعات کاشی نمایان میشود. پس از اینکه کاشی از رو چیده شد به همان ترتیب قطعات بر روی زمین یا قالبی کاملا صاف و بدون هرگونه فرورفتگی و یا برآمدگی از پشت چیده میشوند به طوری که فقط پشت کاشیها نمایان است و روی آنها کاملا به سطح زمین یا قالب چسبیده است. درمورد کارهایی که دارای دور است و صاف نیست کاشیها بر روی قالب همان کار چیده میشود. هنگام برگرداندن قطعات از رو به پشت باید دقت نمود که قطعات کاملا در کنار همدیگر قرار گرفته و هیچ گونه درز یا فضای اضافی در بین آنها نباشد. برای این منظور و جهت رفع گیرهای احتمالی از سوهان استفاده میشود.
ملات ریزی:
پس از اینکه طرح از پشت و بر روی سطح صاف یا قالب خود چیده شد، اطراف آن با شمشه یا خمیر گِل بسته و پشت آن ملاتی از گچ یا مخلوطی از سیمان و ماسه ریخته میشود، تا تمام قطعات به صورت یکپارچه به هم متصل شوند. در مورد کارهای بزرگ از آنجا که یک پارچه کردن کل کار باعث سنگین شدن و در نتیجه ایجاد مشکل در نصب میشود، کل کار به قطعات کوچکتری تقسیم میشود. برای این کار بین قسمتهای مورد نظر دیواری از گل قرار میگیرد تا ملات قسمتهای مختلف به یکدیگر متصل نشود و کل کار به چند قطعه کوچکتر تقسیم میشود. برای استحکام و دوام بیشتر کار بین ملات از طنابهای خرمایی (سازو) استفاده میشود.
نصب:
برای نصب کار بر روی بنا باید پشت کار کاملا خشک شده باشد تا بتوان آن را از روی قالب برداشت. پس از جدا کردن تکههای کار (پارچهها) از قالب، آنها به محل مورد نظر حمل میشوند، تا در جای خود قرار گیرند. پارچهها باید با دقت در جای خود قرار گیرند، برای این کار استاد پس از قرار دادن پارچه در محل خود آن را با گچ موقتا در محل خود ثابت میکند. پس از اینکه یک ردیف از پارچهها در جای خود قرار گرفتند، پشت آنها با دوغاب همان ملات که برای پشت پارچهها استفاده شده است پر می شود، سپس ردیف بعدی روی ردیف اول (که حالا دیگر محکم بر سر جای خود قرار دارد) قرار میگیرد و به همان صورت در جای خود نصب میشود. این کار تا پایان مرحله نصب ادامه مییابد.
پاک کردن و تعمیر:
سرانجام باید کاغذهای روی کاشیها با آب شسته شود تا طرح و رنگ کار پدیدار شود، همچنین گچ یا سیمانی که احیانا در حین نصب بر روی کار ریخته شده است باید کاملا پاک شود.
پس از پاک کردن کار، برخی از اشتباهاتی که رخ داده است پدیدار میشود که معمولترین آنها اشتباه در رنگ و یا تورفتن برخی قطعات است. این قطعات باید به وسیله مقار و با دقت زده شوند و قطعه جدیدی به جای آنها تراشیده شود و در جای آن ها قرار گیرد.
کاشی هفت رنگ – قرن هشتم هجری – ایران
کاشی هفت رنگ – قرن هشتم هجری – ایران
روشهای کاشیکاری: گرهکشی، معرقکاری، کاشی هفترنگ، معقلی، خط بنایی
ابزار و لوازم مورد استفاده در کاشیکاری عبارتند از:
انواع مته، دریل دستی، وسایل ایمنی و حفاظتی، سنگ چخماق، گل سرشوی، شیشه، انواع کاشی هفترنگ، کاشی در فرمهای مورد نظر، انواع شابلون هندسی، نقشه کار، قیچی دستی، سریشم، مداد رنگی، سنگ شیشه، سنگ سنباده دو طرفه، سنگ دستگاه، سنگ فرز، مفتول نمره 4 ـ 6، قلم، چکش، سیمان، آب، استامبولی، ظرف، بیل، گونی، کاردک، میله، بالابر دستی و برقی، وره کاشی پزی، خشت کاشی، وسایل آتش نشانی، سیمان، وسایل اندازهگیری (سیستم متریک و اینچی، متر، گونیا، خط کش، نقاله)، سیم آجدار (سوهان مخصوص از مفتول)، آرماتور، دوغاب، ماسه، بتون.
برخی مکانها که با کاشی معرق تزیین شده اند: مسجد عمر عبدالعزیز در مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع عباسی، مسجد یا مقبره الجاتیوخان سلطانیه، هتل عباسی اصفهان، محراب مسجد لاله زار، بنای سبز کرمان، مسجد کبود تبریز، مسجد شیخ لطف الله اصفهان، مسجد جامع برسیان اصفهان، مدرسه غیاثیه خرگرد خراسان، مسجد مولانا، مدرسه غیاثیه خرگرد، مسجد گوهرشاد، مدرسه دودر خراسان، مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی مسجد کبود آذربایجان، مدرسه امامی امام شهر، مسجد امام خمینی (مسجد شاه سابق)، مدرسه چهار باغ اصفهان، مدرسه خان در شیراز، مسجد جامع یزد، مسجد جامع ورامین استان مرکزی.
کارگاه ساخت کاشیهای معرق در استانهای مختلف میباشد.
کاشیسازی و کاشیکاری در کشورهای ترکیه، ایتالیا، مراکش و یونان نیز رایج است که سبکی متفاوت از سبک ایرانی دارد و ایران در این هنر به خصوص در کار معرق اصالت خود راحفظ کرده است. هیچ کارگاه کاشیسازی را نمی توان دید که در آن نقاش و خطاط وجود نداشته باشد و به همین سبب کارگاه کاشیسازی با مشارکت دو یا چندتن از هنرمندان این هنرها ایجاد میشود.
منبع وبسایت
برچسبها: هنرهای سنتی, کاشی, معرق, معماری سنتی ایران
مسجد اولجایتو و محراب مسجد محمد ساوی ( عکس مسجد جمعه اصفهان )
تاریخ : ۱۳٩۳/۳/۳
نویسنده : { فربد حیدری } Farbod Heidari
نظرات ()
مسجد اولجایتو و محراب مسجد محمد ساوی
در مسجد جمعه اصفهان و در قسمت شمال ایوان استاد سر در کاشیکاری بیت الشتاء مسجد جمعه که درعقب ساختمانهای ضلع غربی مسجد ساخته شده قرار دارد وسپس شبستان کوچکی که دارای طاقهای آجری متنوع است و زیباترین گچ بری مسجد را در بردارد واقع شده .
شبستان مزبور بنام مسجد اولجایتو مشهور است و محراب آن که زیباترین محراب گچ بری شده مساجد ایران است به نام سلطان محمد خدابنده ( اولجایتو) و وزیر دانشمند او محمد ساوی است و ساختمان آن سال (710 هجری) را در بردارد.
گنجینه آثار تاریخی اصفهان صفحه 115
با تشکر از اقای علیرضا خلیلیان