چوب راش ، ملچ و بلوط

تخته راش خشک مناسب رویه پله و در های چوبی

روکش ملچ یک روکش ایدعال برای مشکل پسندان

نوارلبه بلوط 1/5 میل 2  مناسب سازه های قیمت مناسب و اصیل در دکوراسیون چوبی منزل

مَلَچ (نام علمی: Ulmus glabra) نام گونه‌ای درخت جنگلی است. در فرهنگ معین این درخت گونه‌ای نارون شمرده شده، که در شمال همین نام ملچ را دارد، در خراسان گرزم و نام فارسی عام آن گِریز آمده است.

چوب ملچ از گونه های درخت نارون و از نوع درختان روزنه ای می باشد. در درون دارای چوب قهوه ای روشن تا قهوه ای متمایل به قرمز می باشد. چوب ملچ بدون بو و طعم است اما در بیرون گاهی اوقات دارای بویی جزئی است.از جمله چوب های زیبا، خوش نقش و دکوراتیو ایران می باشد. در درجه اول مناسب برای صنایع روکش سازی می باشد، همچنین ساخت تخته چند لایه، درهای ماسیو (چوب خالص)، ادوات ورزشی و خراطی پایه ها و نرده ها کاربرد دارد. ملچ چوبی نیمه سنگین و نیمه سخت، راست تار و خوشکار با قابلیت تورق عالی است.
مزایا:
درشت‌بافت، نیمه‌سخت و نیمه‌سنگین
بادوام ونسبت به خمش مقاوم

چوب ملچ به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است و گاهی اوقات رگه‌های سبز رنگی در آن دیده می‌شود. چوبی درشت‌بافت، نیمه‌سخت و نیمه‌سنگین، نسبتاً بادوام و در برابر ضربه بادوام و نسبت به خمش مقاوم است. از این چوب بیشتر در کاسه ی تنبور ، ساختمانهای چوبی، ساخت مبلمان، روکش، قایق سازی، وسایل ورزشی، در و پنجره و تخته لائی استفاده می‌شود.
نام پارسی چوب ملچ 

(محلی) نام انگلیسی وزن مخصوص
gr/cm ³
رطوبت رطوبت
0% 12% بافت درونی بافت ظاهری خواص مکانیی خواص فنی موارد مصرف توضیحات
ملچ Elm 0.480 0.620 درون نامشخص ، بافت
متوسط ، عموما راست تار
و در بعضی مواقع هم پیوند رنگ زرد پررنگ
تا قهوه ای با خطوط
نامنظم شکلاتی ، خوش نقش قابلیت تورق خوب
واکشیدگی و هم کشیدگی کم
خمش خوب خوش کار ، مقاوم
در برابر ضربه
مقاوم در برابر خمش
مقاومت کم در برابر حشرات مبلمان ، دکوراسیون
روکش ، خراطی ،منبت درخت ملچ در بیشتر مناطق
جنگلی نیم کره شمالی
یافت می شود بیشتر …

درخت ملچ در بیشتر مناطق جنگلی نیم کره ی شمالی یافت می شود در ایران به خاطر موجود بودن این چوب و خوش کار بودن آن در ساخت وسایل چوبی و مبلمان استفاده می گردد. البته در سه دهه اخیر با ورود نوعی سوسک چوبخوار در جنگل های شمالی ایران و استفاده از چوب این درخت به عنوان غذا و محل زندگی خود از مقدار این چوب به شدت کاسته و قیمت ان را بسیار بالا برده و تحت تاثیر قرار داده است . چوب ملچ دارای بافت زیبا و ناهمگن و رنگی خوب می باشد که تقاضا را برای این چوب بالا می برد و در صنعت روکش سازی از آن زیاد استفاده می گردد. چسب پذیری و پرداخت خوبی دارد و با بخار به خوبی خم می گردد .

درباره چوب ملچ

چوب ملچ، از جمله چوب های زیبا، خوش نقش و دکوراتیو ایران می باشد. ملچ، چوبی درشت بافت، نیمه سنگین و نیمه سخت، در برابر ضربه بادوام ونسبت به خمش، مقاوم، راست تار و خوشکار با قابلیت تورق عالی است. در درجه اول مناسب برای صنایع روکش سازی می باشد، همچنین در ساخت تخته چند لایه، مبلمان، قایقسازی، درهای ماسیو (چوب خالص)، ادوات ورزشی و خراطی پایه ها و نرده ها کاربرد دارد. این نوع چوب به رنگ قهوای مایل به قرمز است و گاهی اوقات رگه های سبز رنگی در آن دیده می شود.

 

WhatsApp us