تعیین و بررسی رطوبت تعادل چوب در کشورهای همسایه ایران

مجله منابع طبیعی ایران (منتشر نمی شود)
مقاله 27، دوره 60، شماره 6، زمستان 1387   اصل مقاله (296 K)
نویسندگان
علی‌اکبر عنایتی ؛ حمید زارع‌حسین‌آبادی*
چکیده

در این پژوهش، با استفاده از آمار یازده سال گذشته، متوسط دما و رطوبت نسبی 33 شهر مهم کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، کویت، عراق و ترکیه تعیین شد.

انواع چوب
انواع چوب

با استفاده از رابطه Hailwood-Horrobin رطوبت تعادل محاسبه و تغییرات سالانه آن به همراه دما و رطوبت نسبی رسم شد. نتایج به‌دست آمده نشان دادند که متوسط سالانه رطوبت تعادل این شهرها بین %6/5=EMC و %6/15=EMC است.

مقایسه منحنی تغییرات سالانه دما، رطوبت نسبی و رطوبت تعادل شهر‌های مذکور و بررسی‌های آماری نتایج مربوط به رطوبت تعادل آنها نشان می‌دهد که این شهرها را می‌توان در پنج گروه جداگانه با متوسط رطوبت تعادل 6/6 ،6/8 ،6/10 ،6/12 ،6/14درصد دسته‌بندی کرد.

از این گذشته، نتایج بدست آمده نشان می‌دهند که متوسط رطوبت تعادل بیشتر شهرهای کشورهای همسایه بجز شهر باکو از کشور آذربایجان(%6/15=EMC)، برابر یا کمتر از مقدار رطوبت مجاز چوب و فراورده‌های آن و دیگر مواد رطوبت‌پذیر (چرم و مواد نساجی و فرآورده‌های آنها) به هنگام مصرف است، یعنی اگر چوب و فراورده‌های آن تا رطوبت حد مجاز آماده و با رعایت نکات فنی به کشورهای همسایه صادر شوند، ضمن حفظ کیفیت مورد انتظار، دوام مطلوب و لازم را خواهند داشت.

منبع وبسایت

لینک دانلود فایل pdf با موضوع رطوبت چوب

دانلود کنید  البته به نظرم این فایل دچار مشکل شده است در مرورگر بنده بازشد اما حروف بهم ریخته است اگر برای شماهم اینطور است بفرمایید تا حذف کنم .

WhatsApp us