رنگ وایت واش چوب

اجرای رنگ سفید بر روی چوب باعث می شود که شما بتوانید چوب را در سبک های کلاسیک و مدرن به راحتی ترکیب کنید . اما داشتن رنگ سفید و موج و رگه های طبیعی بر روی چوب یک هنر است که می تواند با مهارت در اجرا تبدیل به یک اثر هنری شود . هنر وایت واش می تواند باعث بی روح و انرژی شدن چوب شود یا با مهارت استادان این تکنیک علاوه بر انرژی و سبک چوب طبیعی یک شخصیت تازه به سازه خود ببخشید .

پتینه و رنگ چوب

اجرای رنگ وایت واش چند مرحله دارد که در مرحله اول برخی چوب را سندبلاست می کنند و بعد از آن رنگ زمینه مانند سفید اجرا می شود و در مرحله دوم رنگ را بوسیله یک دستمال پاک می کنند در این میان اثر رنگ سفید بر روی چوب خواهد ماند که این می تواند بارها تکرار شود تا به میزانی که می خواهید چوب را سفید کنند .

واژه پتینه در کتاب فرهنگ هنرهای تجسمی بدین گونه آمده است : بافت و رنگ یا جرمی که بر اثر گذشت زمان و به مرور اکسید شده و عوامل طبیعی روی شی اثر گذاشته و باعث تغییر رنگ و ایجاد بافت (تخریب جنس) و ایجاد زنگار شده باشد.

برای مثال : زنگار مفرغ به رنگ سبز و زنگار آهن به رنگ اخرا می باشد.

امروزه در تعریف این هنر این گونه گفته شده :

رنگ کردن با مواد و انواع رنگ ها و زیر ساخت های مختلف و استفاده از تمامی وسایلی که در طراحی داخلی به کار می رود که هدف آن ایجاد تنوع رنگی یا کهنه کاری شیء مورد نظر است. به عبارت دیگر، هر جسمی را که بتوان با ایجاد بافت و بکارگیری رنگ، نمایی کهنه و فرسوده شده و یا اکسید شده در آن ایجاد نمود پتینه کاری نامیده می شود. در واقع پتینه، هنر نشان دادن فرسودگی، خوردگی و کهنگی بافت و رنگ اشیاء ساخته شده (مجسمه، کوزه، ظروف، قاب عکس و . . . ) و حتی فرم های مدرن می باشد.

معرفی ابزار و مواد لازم

بعضی از مواد و ابزاری که در این هنر کاربرد فراوان دارد به شرح زیر است.

ابزار :

در هنر پتینه کاری از انواع ابزار و وسایل می توان استفاده نمود که نحوه کار با آنها توضیح داده خواهد شد.

۱.انواع قلم موها ۲.دستمال و پارچه هایی با بافت های مختلف ۳.انواع اسفنج ۴.رنگ پاش یا اسپری ۵.سیم ظرفشویی ۶.سمباده زبر و نرم ۷.دستکش ۸.کاردک های مختلف ۹. الکیل ۱۰.تکمیل کننده ها ۱۱.انواع چسب ها

آشنایی با الکیل ها

این دسته از مواد، پودر فلزاتی هستند که اکثراً جنبه تزیینی دارند بطوریکه پس از ترکیب با رنگ، رنگ ما متالیک خواهد شد. توجه داشته باشید که الکیل ها را می توان با انواع رنگ ها (روغنی یا تینری) ترکیب نمود.

رنگ های موجود : طلایی، نقره ای، مسی، صدفی، اشرفی، کاهی . . . . .

WhatsApp us