همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم

آشنایی با روکش های چوبی

در ساخت چوب و بعضی سازه های چوبی، وقتی برش های نازک از چوب بریده شود و بعضی اوقات حتی به پوسته های چوب می توان روکش گفت که معمولاً نازک تر از 3 میلی متر (1/8 اینچ) هستند و به طور معمول روی پانل ها (به طور معمول، چوب، تخته خرده چوب یا تخته فیبر با چگالی متوسط) چسبانده می شود.

پانل های صاف مانند درها، پانل ها برای کابینت، کفپوش پارکت و قطعات مبلمان و مخصوصا در معرق کاری از آن ها استفاده می شود. تخته سه لا از سه یا چند لایه روکش چوب تشکیل شده است.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –  آشنایی با روکش های چوبی

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -  آشنایی با روکش های چوبی
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – آشنایی با روکش های چوبی

روکش یا با لایه برداری تنه ی درخت یا با خرد کردن قطعات مستطیل شکل بزرگ از چوب به دست می آید. شکل ظاهری چوب روی این روکش ها از برش حلقه های رشد درخت ناشی می شود و بستگی به زاویه ای دارد که چوب تکه تکه می شود. سه نوع اصلی تجهیزات برای ساخت روکش چوب وجود دارد که به صورت تجاری استفاده می شوند:

انواع تجهیزات و دستگاه های مخصوص تولید روکش چوب طبیعی :

1. دستگاه تراش چرخشی: که در آن چوب زیر یک تیغه می رود و در یک چرخش مداوم یا نیمه مداوم لایه برداری می شود. روکش چوب حاصل از این نوع برش چرخشی عمدتاً برای تخته سه لا استفاده می شود زیرا ظاهر آن چندان به دل نمی نشیند و همچنین روکش از مرکز حلقه های رشد درخت تشکیل شده است.

2.  دستگاه برش: که در آن تکه هایی از چوب در برابر تیغ بالا و پایین برده می شوند و برش هایی از چوب تهیه می شود. این روکش که به نظر می رسد مانند تکه های چوب اره است، بر روی حلقه های رشد قرار دارد. چنین روکش چوبی را “برش تاج” می نامند.

3. دستگاه تراش نیمه گرد: که در آن می توانید چوب یا قطعه چوب را به گونه ای تراش دهید و جابجا کنید که از بهترین قسمت آن روکش تهیه کنید. چنین روکش چوبی معمولاً به “ریفت کات” معروف است.

هر روش برش با توجه به نوع درخت متفاوت است. در هر یک از شیوه های برش روکش، زمانی که روکش چوبی بریده و جدا شود، دانه تغییر شکل می دهد. در گذشته ها روکش ها با اره کردن چوب به دست می آمدند اما در واقع این کار اتلاف کردن چوب است.

چگونگی تولید روکش های چوبی

پس از انتخاب و قطع درخت، ابتدا نیاز به تخریب آن وجود دارد. این امر با ماشینی حاصل می شود که تمام پوست را از چوب جدا کرده و بدون آسیب رساندن به پوسته برداشته می شود.

لازم است کل چوب را به میزان رطوبت زیاد و مطلوبی برسانند تا چوب نرم شود و از شکستگی و آسیب پذیری آن حین عملیات کاسته شود. فرآیند لایه برداری/ برش , تصفیه بخار و خیساندن روش های متداولی است که برای بالا بردن مقاومت چوب به سطح مورد نیاز استفاده می شود.

پس از بخار دادن، کنده های درخت به طول مورد نیاز برای لایه برداری بریده می شوند. اگر یک ورق 8×4 ساخته شود، معمولاً کمی بیش از 8 فوت است. کنده ها اکنون برای لایه برداری آماده هستند.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –  چگونگی تولید روکش های چوبی

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -  چگونگی تولید روکش های چوبی
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – چگونگی تولید روکش های چوبی

لایه برداری

برای نوعی از روکش چوب به نام “برش چرخشی” کنده ها داخل یک دستگاه موتوری بزرگ می رود. تراش چوب را می چرخاند و با چرخیدن برشی مداوم و نازک از آن جدا می شود.

خشک کردن

پس از لایه برداری یا برش، روکش چوب از طریق یک خشک کن بزرگ خشک می شود تا از خشک شدن سطح صاف و یکنواخت آن اطمینان حاصل شود. پس از خشک شدن، ورق های روکش چوبی بسته بندی می شوند. سپس بسته ها به طول چسبانده شده و به عرض های ثابت بریده می شوند تا آن ها را برای چسب زدن آماده کنند.

چسب زدن

هر ورق بریده شده به داخل دستگاه چسب زنی هدایت می شود تا آن ها را به صورت لبه به لبه بچسباند تا بتواند ورق های کامل 8x 4  را تولید کند. با توجه به نوع روکش، ورق های روکش چوبی به یک لایه کاغذ وصل می شوند تا انعطاف پذیری و پایداری آن ها تقویت شود

انواع روکش های چوبی موجود در بازار

چند نوع روکش چوبی موجود است که هر یک هدف خاصی را ارائه می دهند و در این قسمت از مقاله به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم:

  1. روکش خام

روکش های خام هیچ پوششی در پشت خود ندارند لذا از هر دو طرف آن می توان استفاده کرد. توجه به این نکته مهم است که به دلیل ساختار سلولی چوب، دو طرف در هنگام پرداخت رنگ و روغن ممکن است متفاوت به نظر برسند.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –  روکش خام

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -  روکش خام
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – روکش خام

1. روکش پشت کاغذی

همان طور که از نام آن برمی آید، روکش هایی هستند که با کاغذ پوشانده شده اند. مزیت این امر این است که در اندازه های بزرگ و یا ورق ها موجود باشند زیرا قطعات کوچک تر آن به هم متصل می شوند تا پشت آن را تشکیل دهند. این نوع هم چنین در روکش کردن منحنی ها و ستون ها مفید است زیرا احتمال شکستن روکش پشت کاغذی کمتر است.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –  روکش پشت کاغذی

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -  روکش پشت کاغذی
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – روکش پشت کاغذی

2. روکش پشت فنولیک

این نوع روکش کم تر رایج است و برای روکش های چوبی ترکیبی یا مصنوعی به کار می رود. به دلیل نگرانی از منابع طبیعی، این نوع روکش چوبی محبوبیت بیشتری دارد. هم چنین این مزیت را دارد که در ورق ها موجود باشد و همینطور در صورت استفاده از این نوع روکش در منحنی ها احتمال شکستن آن کم تر است.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –  روکش پشت فنولیک

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -  روکش پشت فنولیک
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – روکش پشت فنولیک

3. روکش  تاشو

 روکشی خام است که برای ساخت قطعات بزرگ تر به هم وصل شده اند. این فرایند زمان بر است و نیاز به مراقبت زیادی دارد اما دشوار نیست و نیازی به ابزار و ماشین آلات گران قیمت ندارد. آن ها را می توان از طریق برخی از شرکت هایی که در حال حاضر با هر اندازه، شکل و یا طرح خاصی تنظیم شده اند سفارش داد.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –  روکش تاشو

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -  روکش تاشو
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – روکش تاشو

    4. روکش بازسازی شده

در ساخت این گونه روکش های چوبی، روکش خام از یک چوب بریده می شود و در صورت لزوم رنگ می شود. پس از رنگ آمیزی، ورقه ها را به هم می چسبانند تا یک بلوک تشکیل شود. سپس بلوک قطعه قطعه می شود به طوری که لبه های روکش چند لایه تبدیل به جهت نقش و نگار روی روکش بازسازی شده می شود.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –   روکش بازسازی شده

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -   روکش بازسازی شده
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – روکش بازسازی شده

مزایای استفاده از روکش های چوبی

در مقایسه با چوب، یکی از مهم ترین مزایای استفاده از روکش های چوبی پایداری آن است. در حالی که چوب جامد می تواند مستعد پیچ و تاب خوردن باشد، چون روکش از لایه های نازکی از چوب چسبیده به هم ساخته شده است، احتمال شکسته شدن یا ترک خوردگی آن کاهش می یابد.

با توجه به انبساط و انقباض ناشی از نوسان دما و رطوبت، بعضی از سازه های ساخته شده از روکش چوبی نمی توانند از الوار جامد استفاده کنند. یکی دیگر از مزایای روکش دوام و مقاومت آن است. مبلمان ساخته شده با روکش چوبی از چوب کم تری نسبت به همان قطعه مبلمان ساخته شده با چوب جامد استفاده می کنند. علاوه بر این، روکش نیز ممکن است از چوب جامد به راحتی قابل دسترس باشد زیرا چوب های سخت چوب عجیب و غریب می توانند کم یاب و بسیار گران باشند.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –  مزایای استفاده از روکش های چوبی

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -  مزایای استفاده از روکش های چوبی
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – مزایای استفاده از روکش های چوبی
ویژگی های بوم شناختی روکش های چوبی

بازیافت و تجدید پذیری روکش های چوبی: چوب کم ترین تأثیر را در کل مصرف انرژی، گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا و آب، زباله های جامد و استفاده از منابع اکولوژیکی دارد. هفتاد درصد انرژی کم تری در استفاده از چوب در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مورد نیاز است.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –  بازیافت و تجدید پذیری

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -  بازیافت و تجدید پذیری
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – بازیافت و تجدید پذیری

 پایداری روکش های چوبی: استفاده از روکش چوبی می تواند استفاده و بهره برداری از تکه ای از چوب را گسترش دهد. چوبی که ممکن است در یک قطعه به عرض چند سانتی متر قابل مشاهده استفاده شود، می تواند در هنگام استفاده به عنوان روکش از مساحت بسیار بیشتری استفاده کند.

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم –  پایداری روکش های چوبی

همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم -  بازیافت و تجدید پذیری
همه چیز راجع به روکش های چوبی که باید بدانیم – بازیافت و تجدید پذیری

 سمی نبودن روکش های چوبی:  روکش های چوبی کربن را ذخیره می کنند و هم چنین استفاده از چوب را به حداکثر می رسانند، لذا استفاده از آن ها برای انسان و محیط زیست ضرری ندارد.

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

لیست قیمت انواع روکش چوب در بازار چوب ایران : تاریخ 99/02/10
نوع روکش ابعاد قیمت هر متر مربع
روکش گردو قد کوتاه عرض آزاد قد 150 سانت 23.000 تومان
روکش گردو قد بلند قد 240 الی 300 سانت 60.000 تومان
روکش راش 13.000 تومان
روکش راش ترکیه 17.000 تومان
روکش بلوط 24.000 تومان
لایی راش ضخامت 2 میل 35.000 تومان
روکش صنوبر 6000 تومان
قیمت انواع روکش

لیست قیمت روکش چوب طبیعی

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us