صنایع چوب حیدری

به کارگاه نجاری و درودگری حیدری خوش آمدید

به نام خدا

این مطلب را برای پدرم و کارگاه نجاری پدرم ، علی حیدری ، می نویسم .

تخته راش خارجی در حال رنده کاری در کارگاه فن و هنر ایران زمین

کارخانه صنایع چوب وهنر ایران زمین

یادش بخیر ، زمانی اگه کمتر از 20 سال تجربه نداشتی ، جرات کارگرفتن نداشتی ، نجاری جزو یکی از حرفه های سخت و مقدس بود ، وقتی یک چوب را میخواستی برندی ، رنده کنید ، تو زمستون از عرق تمام لباست خیس می شد .

در بین نجاران اصطلاحی وجود داشت که از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار بود . وقتی میگفتند فلانی نجار قدیمی است ، حساب کار همه دستشون میومد .

بله نجار قدیمی ، همان اشخاصی که بایک اره دو سر تنه هایی به بزرگی یک خانه را تبدیل به الوار و تخته میکردند .و با تخته های بزرگ صفحه هایی مانند نئوپان ، صاف و یک دست می ساختند و این صفحه های چوبی را که اقلب از چوب چنار و گردو بود ، دربو کمد و تخ÷ت هایی می ساختند که الان فقط نجاران قدیمی میتوانند همانند آن را بسازند . البته اگر از نسل آنها کسی دل و دماغ کار کردن را داشته باشه … !

نجاران قدیمی همه پهلوان بودند ، دور بازوهایشان از بس که اره و رنده کرده بودند با دور کمرشان یکی شده بود ، دستانشان از پوست درختان زبر تر شده بود و آرامش آنها هر روز بیشتر میشد ، زیرا نجاری صبر و حوصله زیادی میخواست .

همه فن حریف بودند ، ابزارهایشان را خود میساختند ، چسب را باید خود میساختند و…

اینجا یک کارگاه نجاری کوچک الست ، باقی مانده از کارگاه بزرگ قلهک ، در این کارگاه فقط کارهای کوچک و سفارشی انجام می شود ، مانند درب تمام چوب ، درب ماستیو ، درب چوبی ، کمد ، قفسه بندی ، دراور ، میز ، کابینت ، و دیگر مصنوعات چوبی ..

به کارگاه نجاری حیدری خوش آمدید .

WhatsApp us