چوب های فینگر جوینت

تبدیل قطعه چوب های بزرگ به قطعه چوب های کوچک از سال های گذشته امری چالش برانگیز و بسیار دشوار بوده است. این امر پژوهشگران را وا داشت تا به فکر  پیدا کردن  راه حلی برای این مشکل باشند، پس از بررسی های بسیار، استفاده از چوب های فینگر جوینت راه حلی بود که پژوهشگران به آن دست یافتند.

لیست قیمت انواع صفحات فینگر جوینت

این روزها با وجود منابع چوب با کیفیت و البته با قیمت های بالا، بسیاری از شرکت ها به دنبال گونه های جدیدی از صنعت چوب هستند تا بتوانند با قیمت مناسب، کیفیت خوبی را به جای بگذارند، استفاده از چوب های فینگر جوینت بهترین راه حل هستند.

چون اتصال در چوب های فینگر جوینت مانند اتصال انگشت های دست به یکدیگر است به این نوع اتصال در صنعت چوب، فینگر جوینت گفته می شود که در اصطلاح فارسی به آن اتصال انگشتی یا اتصال شانه ای گفته می شود.

چوب های فینگر جوینت حدود 50 سال است که در صنعت چوب استفاده می شوند و برای ساختن مبلمان، کف، فریم و کابینت ها استفاده می شوند. آسانی یا سختی استفاده از چوب های فینگر جوینت به محصولی که در حال ساخته شدن است بستگی دارد و همچنین هر پروژه در نقاط قوت و ضعف خود با بقیه پروژه ها متفاوت است.

مراحل استفاده از چوب های فینگر جوینت

در صنعت استفاده از چوب های فینگر جوینت 6 مرحله وجود دارد که هر کدام از این مراحل توجه خاصی را برای خود می طلبند که این مراحل عبارتند از: 1- انتخاب و تهیه مواد مورد استفاده 2- الگویی برای ساخت محصولات با استفاده از چوب های فینگر جوینت 3- شانه زدن قطعات چوبی 4- نحوه استفاده از چسب 5- اتصال چوب های فینگر جوینت به یکدیگر 6- پرس کاری قطعات چوبی فینگر جوینت

 بین این مراحل تفاوت های بسیاری وجود دارد که این تفاوت ها به سیستم در حال استفاده بستگی دارد. به طور کلی برای ساخت محصولات به صرفه با استفاده از چوب های فینگر جوینت همه این مراحل مهم و لازم هستند. در ادامه این مطلب به بررسی هر یک از این مراحل می پردازیم.

چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از پانل های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از پانل های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از پانل های فینگر جوینت

1- انتخاب و تهیه مواد

توسعه کیفیت محصولات شامل چوب های فینگر جوینت با انتخاب و تهیه مواد شروع می شود تا محصولی با کیفیت خوب عرضه شود. هیچ محصول چسب زده شده ای محکم تر از دو چوبی که به وسیله چسب به یکدیگر متصل هستند، نیست. با این حال ایجاد استحکام محصول بیشترین توجه را می طلبد.

فقط موادی با پتانسیل ایجاد استحکام لازم باید انتخاب شوند. به جای لیست کردن همه ی مواردی که باید از آنها اجتناب شود، بهتر است بگوییم که چوب های فینگر جوینت مورد استفاده باید شفاف باشند.

چوبی که  برای ساخت ورقه های چوب فینگر جوینت مورد استفاده قرار می گیرد نباید خیس باشد تا برای اتصال با چسب به یکدیگر بسیار مناسب باشد. رایج ترین توصیه این است که قبل از استفاده از چوب های فینگر جوینت، خیسی چوب ها را از بین ببریم.

مشکل اصلی که در حین چسب زدن چوب های خیس به یکدیگر پیش می آید این است که چسب به سرعت توسط چوب خیس جذب می شود و مجددا باید به چوب ها چسب بزنیم و این کار باعث مصرف بیهوده چسب می شود.

همچنین در هنگام استفاده از چوب های خیس، بعد از چسب زدن آنها انرژی که باید صرف خشک کردن چسب شود، صرف خشک کردن خیسی تکه چوب های فینگر جوینت می شود که این امر هم باعث اتلاف وقت و انرژی می شود هم مانع از چسبیدن چوب ها به یکدیگر می شود. به منظور این کار در ابتدا چوب ها را خشک می کنند. خشک کردن چوب ها در هوای آزاد  کار بسار سختی است و علاوه بر این که باعث صرف شدن زمان زیادی می شود، باعث تولید بسیاری ضایعات هم می شود که این امر علاوه بر خسارت های هنگفت باعث صدمه زدن به محیط زیست می شود. برای جلوگیری از این مشکلات چوب هارا در کوره های مخصوص حرارت می دهند تا رطوبت چوب ها تا حد مشخصی گرفته شود و به این ترتیب چوب های مورد نیاز را خشک می کنند.

در نتیجه بهترین چوب مورد استفاده در صنعت فینگر جوینت نباید خیس باشد تا بتوان محصولی مقاوم تر و با استحکام تر تولید کرد.

چوب های فینگر جوینت، نوعی کوره مخصوص خشک کردن چوب
چوب های فینگر جوینت، نوعی کوره مخصوص خشک کردن چوب

چوب های فینگر جوینت، نوعی کوره مخصوص خشک کردن چوب

چوب های فینگر جوینت، نوعی کوره مخصوص خشک کردن چوب
چوب های فینگر جوینت، نوعی کوره مخصوص خشک کردن چوب

2- الگویی برای ساخت محصولات با چوب های فینگر جوینت

قبل از اتصال چوب ها به یکدیگر، مهم ترین مرحله باید به انجام برسد و این مرحله صاف کردن و چهار گوش کردن لبه های چوب ها است. این کار با اره کردن قسمت ها زبر و اضافی قبل از اتصال چوب ها به یکدیگر انجام می شود. چهار گوش کردن لبه های چوب ها برای اتصال آنهابه یکدیگر کار بسیار ضروری و مهمی است که باید با دقت بسیار زیادی انجام شود.

در هنگام اره کردن زبری های چوب، قسمت های نیاز مند برای اره کردن بسیار مهم هستند که باید قبل از اره کردن چوب مشخص شوند، زیرا این قسمت ها تعیین کننده طول ثانویه چوب هستند. برای انجام این کار نیز دستگاه های اتومات یا نیمه اتومات زیادی وجود دارد.

اگر قسمت های نیازمند اره کردن مشخص نشده باشند، چوب فینگر جوینت ممکن است بسیار بلند یا بسیار کوتاه باشد که هر کدام برای خود مشکل هایی را به وجود می آورند.

اگر چوب ها بسیار بلند باشند، بعد از چسب زدن و اعمال فشار چسب به بیرون درز می کند و مانع از چسبیدن چوب ها به یکدیگر می شود و همچنین این امر باعث می شود که محصولات مورد نظر تمیز از آب در نیاید.

همچنین اگر چوب ها بسیار کوتاه باشند، بعد از چسباندن دو تکه چوب به یکدیگر، بین دو تکه چوب شکاف به وجود می آید. پس دقت در محل مورد نیازبرای اره شدن امری بسیار مهم در استفاده از چوب های فینگر جوینت است.

همچنین در این مرحله با توجه به شکل محصولی که قرار است ساخته شود باید الگو هایی را آماده کنیم تا بعد از انجام مراحل لازم طبق این الگو چوب هارا به یکدیگر متصل کنیم.

3- شانه زدن قطعات چوبی

در این مرحله با استفاده از دستگاه های اتوماتیک یا دستی در قطعه چوب های مورد نیاز شکاف هایی را برای اتصال انگشتی با دیگر قطعه چوب ها ایجاد می کنند. قبل از این مرحله باید محاسبات زیادی را در مورد اندازه ها انجام دهیم تا هم در هنگام شانه زدن دچار مشکل نشویم و هم اینکه بعد از انجام مرحله شانه زدن تکه چوب ها با یکدیگر تطابق داشته باشند تا بتوان آنها را به یکدیگر متصل کرد.

چوب های فینگر جوینت، نمونه از دستگاه شانه زنی

چوب های فینگر جوینت، نمونه از دستگاه شانه زنی
چوب های فینگر جوینت، نمونه از دستگاه شانه زنی

4- نحوه استفاده از چسب

راه های زیادی برای استفاده از چسب برای چسباندن چوب های فینگر جوینت وجود دارد. یکی از آسان ترین و ارزان ترین روش های استفاده از چسب  این است که ظرفی را پر از چسب کرده  و سپس چوب های فینگر جوینت نیاز مند برای چسب را به چسب موجود در ظرف آغشته کنیم که این روش امروزه زیاد مورد استفاده نیست.

رایج ترین راه برای چسباندن چوب های فینگر جوینت به یکدیگر استفاده از وسیله طبل مانند گردان آغشته به چسب است. در این روش این طبل گردان را به سطوحی که نیازمند چسب هستند تماس می دهیم تا چوب های فینگر جوینت اغشته به چسب شوند. لایه خارجی این وسیله طبل مانند پیوسته با چسب تازه پوشیده می شود تا در هنگام استفاده از آن دچار مشکل نشویم.

5- اتصال چوب های فینگر جوینت

 بعد از آغشته کردن چوب های فینگر جوینت به یکدیگر مرحله بعدی چسباندن یا به اصطلاح اتصال قطعه چوب های فینگر جوینت به یکدیگر است.

در این مرحله چوب های فینگر جوینت آغشته به چسب را طبق الگویی که از قبل مشخص شده است کنار یکدیگر قرار می دهند و سپس با اعمال فشار این قطعه چوب ها را به یکدیگر متصل می کنند. سپس این قطعه چوب ها را که چسب آنها هنوز خشک نشده است، با حرارت های مشخص شده خشک می کنند.

 داشتن دقت و ظرافت در این مرحله بسیار مهم است. در این مرحله باید مواظب باشیم تا در هنگام اتصال چوب های فینگر جوینت به یکدیگر چسب از شکاف ها به بیرون درز نکند تا بتوانیم محصولاتی تمیز تر به وجود بیاوریم. 

چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از اتصال چوب های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از اتصال چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از اتصال چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از اتصال چوب های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از اتصال چوب های فینگر جوینت

6- پرس کاری قطعات فینگر جوینت

  بعد از چسب زدن و اتصال چوب های فینگر جوینت به یکدیگر برای اطمینان بیشتر و ایجاد استحکام زیاد در قطعات چوبی فینگر جوینت، این قطعات ساخته شده را به وسیله دستگاه های مخصوص پرس تحت فشار قرار می دهند.

برای پرس کاری چوب های فینگر جوینت دستگاه های زیادی وجود دارد.پرس کاری به منظور افزایش استحکام چوب های فینگر جوینت انجام می شود.

بعد از پرس کاری به وسیله سمباده زدن سطح خارجی چوب ها را صاف می کنند تا بتوانند محصولی با رویه خارجی صاف عرضه کنند. و این امر سبب می شود تا چوب های فینگر جوینت بسیار ظریف و تمیز به نظر برسند.

چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از دستگاه پرس
چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از دستگاه پرس

                    چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از دستگاه پرس

چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از دستگاه پرس
چوب های فینگر جوینت، نمونه ای از دستگاه پرس

چسب های مناسب برای استفاده در صنعت فینگر جوینت

 انتخاب چسب مناسب در صنعت چوب فینگر جوینت نیاز مند صرف دقت بسیار زیاد است. چسب با کیفیت و مناسب در صنعت فینگر جوینت باید بتواند به سرعت خشک شود، با انتخاب مناسب ترین چسب می توانیم در زمان صرفه جویی کنیم. همچنین هزینه ای که برای خرید چسب صرف می شود نیز باید در نظر گرفته شود. در بعضی مواقع به رنگ چسب نیز اهمیت داده می شود تا با رنگ چوب های فینگر جوینت مطابقت داشته باشد. پس با انتخاب چسب مناسب و با قیمت مناسب می توانیم استحکام و متناسب بودن هزینه ها را تضمین کنیم.

انواع چوب های مورد استفاده در صنعت فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت گردو

یکی از انواع چوب های شفاف و کلاسیک با رنگ تیره که از گذشته های بسیار دور شناخته می شود و به خاطر مدرن بودنش علاقه مندان بسیاری دارد، چوب گردو است. از چوب های گردو برای ساخت ورقه های چوبی فینگر جوینت نیز استفاده می شود. فینگر جوینت های گردو در برابر رطوبت آب بسیار مقاوم هستند. فینگر جوینت های گردو نه تنها باعث استحکام بخشیدن به کل کار می شوند بلکه زیبایی خاصی هم به محصولات می دهند. این نوع فینگر جوینت ها در دراز مدت آسیب نمی بینند و قابل استفاده هستند.

چوب های فینگر جوینت، چوب ها فینگر جوینت گردو

چوب های فینگر جوینت، چوب ها فینگر جوینت گردو
چوب های فینگر جوینت، چوب ها فینگر جوینت گردو

چوب های فینگر جوینت روسی 

فینگر جوینت روسی از تنه درختانی که در مناطق سرد و مرطوب روسیه رشد می کنند ساخته می شود. پانل های فینگر جوینت ساخته شده از این درخت ها برای استفاده در همه مناطق آب و هوایی مناسب نیستند. این پانل های فینگر جوینت روسی به دلیل ذات این درختان سردسیر  بیشتر برای مناطق سرد و مرطوب مناسب هستند.  این نوع چوب های فینگر جوینت نیز زیبایی غیر قابل توصیفی به خانه هدیه می دهند.

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت روسی

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت روسی
چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت روسی

چوب های فینگر جوینت بلوط

فینگر جوینت چوب درختان بلوط به دلیل ویژگی های جذاب خود بسیار شناخته شده است. چوب های درختان بلوط به دلیل مقاومت طبیعی بسیار بالایی که در برابر پوسیدگی در قسمت بیرونی دارند، دوام بالایی دارند و در دراز مدت آسیب نمی بینند. فینگر جوینت های بلوط از نظر زیبایی شناسی بسیار جذاب هستند و مناسب برای استفاده در هر دو محیط سنتی و مدرن هستند.

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت بلوط

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت بلوط
چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت بلوط

چوب های فینگر جوینت کاج

چوب های فینگر جوینت کاج به دلیل پایداری قابل توجهشان بسیار پر طرفدار هستند. در هنگام استفاده از این فینگر جوینت ها خطر پیچ خوردگی تقریبا وجود ندارد، علاوه بر اینها قیمت مناسب چوب های فینگر جوینت کاج باعث پر استفاده بودن آنها در صنعت چوب شده است.

این نوع فینگر جوینت ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند که باعث می شود قابل استفاده در هر نوع محصولی باشند. فینگر جوینت های کاج بیشتر در ساخت درب و پنجره ها و قالب سازی برای وسایل مورد استفاده قرار می گیرند.

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت کاج

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت کاج
چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت کاج

چوب های فینگر جوینت راش

چوب های فینگر جوینت راش نوعی از چوب های بسیار محکم هستند. اینم فینگر جوینت ها در برابر پوسیدگی و رطوبت آب بسیار مقاوم هستند و همین امر موجب شده است. چوب های فینگر جوینت راش در آشپز خانه ها بسیار کاربردی باشند.

فینگر جوینت چوب های راش با رنگ های روشنی که دارند موجب زیبایی بیش از انداه خانه و آشپز خانه شما می شوند.  فینگر جوینت های راش همچنین به علت صاف و یکدست بودنشان موجب دل باز بودن خانه شما می شوند. این نوع فینگر جوینت ها به علت جنس مرغوبشان در هنگام برخورد وسیله ای با آنها کمترین سر و صدا را ایجاد می کنند.

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت راش

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت راش
چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت راش

چوب های فینگر جوینت ساپلی

درخت ساپل در سرتاسر جنگل ویتنام اما بیشتر در شما این کشور کشت داده می شوند. درخت های ساپل به سرعت رشد می کنند و آفتاب گرا هستند. یک درخت ساپل بالغ در سن 10 یا 12 سالگی می تواند به 30 سانتی متر یا 80 سانتی متر قطر برسد. چوب ساپل به علت مکان رشد خود استحکام زیادی دارد.

چوب های فینگر جوینت ساپلی به علت رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره بیشتر مورد استفاده در دکوراسیون داخلی و ساخت مبلمان، پارکت سازی، درب سازی یا ماکت سازی هستند. 

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت ساپلی

چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت ساپلی
چوب های فینگر جوینت، چوب های فینگر جوینت ساپلی

کاربرد چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود در ساخت فریم پنجره ها و همچنین ساخت اسباب و اثاثیه منازل استفاده می شوند. ظروف چوبی، بدنه و درب کابینت ها، کف پله ها، شلف و قفسه کتاب ها، بدنه کشو و کمد، مبلمان، صفحه میز، نیمکت های چوبی نمونه هایی از وسایل ساخته شده از چوب های فینگر جوینت هستند.

جالب است بدانید از چوب های فینگر جوینت در منبت کاری هم استفاده می شود که به علت زیبایی و ظرافت آنها علاقه مندان بسیاری دارد.

چوب های فینگر جوینت، میز و نیمکت های ساخته شده از ورقه های چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، میز و نیمکت های ساخته شده از ورقه های چوب های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، میز و نیمکت های ساخته شده از ورقه های چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، ظروف چوبی ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، ظروف چوبی ساخته شده از چوب های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، ظروف چوبی ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، کف پله های ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، کف پله های ساخته شده از چوب های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، کف پله های ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، کمد ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، کمد ساخته شده از چوب های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، کمد ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، قفسه ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، قفسه ساخته شده از چوب های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، قفسه ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، کابینت های ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، کابینت های ساخته شده از چوب های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، کابینت های ساخته شده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، کاربرد چوب های فینگر جوینت در آشپز خانه

چوب های فینگر جوینت، کاربرد چوب های فینگر جوینت در آشپز خانه

چوب های فینگر جوینت، منبت ماری با استفاده از چوب های فینگر جوینت

چوب های فینگر جوینت، منبت ماری با استفاده از چوب های فینگر جوینت
چوب های فینگر جوینت، منبت ماری با استفاده از چوب های فینگر جوینت

مزایای استفاده از چوب های فینگر جوینت

پایداری ابعاد بالا: با توجه به اینکه قبل از ساخت ورقه های چوبی فینگر جوینت محاسبات دقیقی بر روی چوب ها انجام می شود، چوب های فینگر جوینت اندازه های درستی دارند و ابعاد این قطعه چوب ها بسیار صاف است.

استحکام بالا: به دلیل پرس کاری چوب های فینگر جوینت، این چوب ها از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و در ساخت بسیاری از محصولات که استحکام زیادی را می طلبند بسیار مناسب هستند. محصولات ساخته شده با استفاده از چوب های فینگر جوینت در مدت زمان طولانی قابل استفاده هستند و به مراتب دیرتر پایداری خود را از دست می دهند.

دوام بالا: در چوب های فینگر جوینت احتمال پیچ خوردگی و پیچش قطعه های چوب فینگر جوینت نسبت به سایر چوب ها بسیار کم است و به همین دلیل در بازار تقاضاکنندگان بسیاری دارد.

کیفیت: در صنعت چوب های فینگر جوینت به دلیل اینکه ورقه های چوبی از اتصال چوب های زیاد به یکدیگر تشکیل شده اند کیفیت بسیار بالایی دارند و این امر موجب شده است تا در صنعت چوب یکی از پر فروش ترین نوع چوب ها باشند.

همچنین بعد از اتمام ساخت چوب های فینگر جوینت، با استفاده از دستگاه ها مخصوص کیفیت این قطعه چوب ها را ارزیابی می کنند تا از مرغوب بودن آنها اطمینان حاصل کنند، از این رو هیچ شکی در با کیفیت بودن چوب های فینگر جوینت وجود ندارد.  

دوست داران محیط زیست: چوب های فینگر جوینت به دلیل اینکه در مراحل ساخت خود ضایعات بسیار کمی تولید می کنند و باعث آلودگی محیط زیست نمی شوند، از این رو چوب های فینگر جوینت بهترین نوع چوب های مورد استفاده در صنعت چوب هستند که کمترین آسیب را به محیط زیست می رسانند. 

چوب های فینگر جوینت در اقتصاد

بسیاری از گزارش ها نشان دهنده این هستند که استفاده از چوب های فینگر جوینت موجب کسب موفقیت های بسیاری از نظر اقتصادی شده است، این موفقیت ها به این دلیل است که چوب های فینگر جوینت به دلیل قیمت مناسب و داشتن کیفیت بالا خواهان زیادی در بازار چوب دارند. صرفه های اقتصادی در هر پروژه ای که چوب های فینگر جوینت در آن نقش دارند با یکدیگر متفاوت است، این تفاوت به این دلیل است که در هر پروژه ای از چوب های فینگر جوینت متفاوت استفاده می شود.

بعضی مواقع در برخی پروژه های ساخت در صنعت چوب هیچ پیشنهادی برای استفاده از چوب های فینگر جوینت وجود ندارد و این وضعیت زمانی رخ می دهد که هنوز آنالیز قیمت و سرمایه گذاری در ساخت و قیمت گزاری روی محصولات مشخص نشده است اما بعد از محاسبه تمام هزینه هایی که قرار است صرف شود و با توجه به صرفه های اقتصادی که بعد از عرضه محصولات حاصل می شود استفاده از چوب های فینگر پرینت را بسیار مناسب می بینند. پس در میابیم که استفاده از چوب ها فینگر جوینت به صرفه های اقتصادی بسیار کمک می کند.

در واقع در بسیاری از مواقع  نیاز ما باعث انتخاب چوب های فینگر جوینت به عنوان محصول اولیه نمی شود، بلکه این قیمت و صرفه اقتصادی چوب های فینگر جوینت است که موجب استفاده از آنها می شود. با افزایش ارزش چوب های فینتر جوینت و کاهش ظرفیت مواد اولیه خام مرغوب، صنعت استفاده از چوب های فینگر جوینت به یک نیازمندی اقتصادی تبدیل شده است.    

 نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

WhatsApp us