قطع رابطه با جیبوتی

قطع رابطه با جیبوتی

قطع رابطه با جیبوتی چقدر اقتصاد ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؟

نرخ بیکاری کشور جیبوتی 60 درصد، جمعیت زیر خط فقر در این کشور، 18.8 درصد و نرخ تورم آن 2.9 درصد است.

به گزارش صدای اقتصاد «به نظر من کشور بزرگ جیبوتی با 800 هزار نفر جمعیت نباید با کل ایران قطع رابطه می کرد، حداکثر باید با قرچک ورامین قطع رابطه می کرد.» طنزهایی از این دست این روزها در فضای مجازی به طور فزاینده ای دست به دست می شود، درست بعد از حمله معترضان ایرانی به اعدام شیخ نمر در عربستان به سفارت این کشور و آتش زدن آن که باعث شد، علاوه بر عربستان، کشور جیبوتی، بحرین و سودان هم روابطشان را با ایران قطع کنند و امارات متحده عربی هم سطح روابط را تا سطح کاردار تنزل دهد.

حتی یاسر جبرائیلی، معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس هم در صفحه اینستاگرام خود پیام طنزی به نقل از «حسین شریعتمداری» را منتشر کرد که واکنش مدیر مسئول روزنامه کیهان به قطع رابطه جیبوتی با ایران است. در پیام شریعتمداری آمده‌است: در پی قطع رابطه جیبوتی با ایران، وزارت خارجه کشورمان به دیپلمات‌های جیبوتی 24 ساعت فرصت داد تا کشور خود را روی نقشه پیداکنند.

اما واقعا کشوری به این کوچکی که این روزها مورد تمسخر ایرانی‌ها قرار گرفته است، چقدر می تواند در اقتصاد کشور نقش داشته باشد.

براساس گزارش های جهانی، جمعیت کشور جیبوتی 828,324 نفر است. این کشورها از قومیت های مختلف تشکیل شده است، 60 درصد آن سومالی، 35 درصد آفاری و 5 درصد دیگر هم شامل فرانسوی، عرب، اتیوپی، و ایتالیایی هستند. زبان رسمی این کشور، فرانسه و عربی و همچنین سومالی و آفاری است.

آمار شهرنشینی این کشور  77.3 درصد است. هزینه آموزش و پرورش در این کشور 4.5 درصد از تولیدناخالص داخلی بوده است. تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) در این کشور در سال 2014 برابر با 2.876 میلیارد دلار، رشد اقتصادی در این کشور در سال 2014، 6 درصد و تولیدناخالص داخلی در ازای هر نفر، 3100 دلار بوده است.

طبق گزارش های جهانی، تولیدات کشاورزی و دامپروری کشور جیبوتی شامل میوه، سبزیجات، بز، گوسفند، شتر، پوست حیوانات و محصولات صنعتی هم مربوط به ساخت و ساز، صنایع تبدیلی کشاورزی و حمل و نقل بوده است. نرخ بیکاری این کشور 60 درصد، جمعیت زیر خط فقر در این کشور، 18.8 درصد و نرخ تورم آن 2.9 درصد است.

با تمام این صحبت ها در هشت ماه اول سال 94، ایران 13 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته است که با قطع روابط احتمالا صادرات این محصولات دچار مشکل می شود.

WhatsApp us