آمریکا فرمالدئید را به فهرست مواد سرطان‌زا اضافه می‌کند .

سه شنبه 24 خرداد 1390

چسب برای ساخت mdf

دولت آمریکا جمعه 10 ژوئن فرمالدئید، ماده یافت‌شده در پلاستیک و سایر فراورده‌های مورد استفاده رایج را به فهرست مواد سرطان‌زای شناخته‌شده اضافه کرد و هشدا داد که ماده شیمیایی استیرن نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان شود.

به گزارش رویترز در گزارشی که وزیر بهداشت و خدمات انسانی (HHS) آمریکا منتشر کرده است، دانشمندان هشدار داده‌اند که افرادی در معرض مقادری زیاد فرمالدئید قرار می‌گیرند، در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های بینی و حلق، لوسمی میلوئیدی ( نوعی سرطان خون) و سایر انواع سرطان هستند.

این گزارش می‌گوید: “در حال حاضر شواهد کافی به دست آمدهد از بررسی بر روی انسان‌ها در دست است که ثابت کند افراد قرار گرفته در معرض مقادیر بالای فرمالدئید در معرض ابتلا به برخی از انواع نادر سرطان هستند.”

فرمالدئید یک ماده شیمایی بی‌رنگ، قابل‌اشتعال، با بوی تند است که به طور گسترده‌ای برای تولید رزین‌های مورد استفاده در ساخت وسائل خانگی مانند لوازم چوبی کمپوزیت، پوشش‌دهنده‌‌های محصولات کاغذی، پلاستیک‌ها، فیبرها مصنوعی، و پرداخت پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده همچنین به عنوان ماده نگهدارنده در آزمایشگاه‌های پزشکی، سردخانه‌ها و سالن‌های تشریح، و برخی از فراورده‌های مصرفی مانند مواد صاف کننده مو به کار می‌رود.

استیرن یک ماده شیمیایی صناعی است که در تولید فراورده‌هایی مانند لاستیک، پلاستیک، ایزولاسیون‌ها، فایبرگلاس، لوله‌ها، بخش‌های اتومبیل، ظرف‌های غذا، و زیرسازی فرش به کار می‌روند.

اما به گفته این گزارش بیشترین قرارگیری مردم عادی به استیرن از طریق سیگار کشیدن است.

شورای شیمی آمریکا (ACC)، یک گروه صنعتی، از این گزارش انتقاد کرد و گفت ملاحظات سیاسی ممکن است فرآیند علمی را تحت‌الشعاع قرار داده باشد.

در مقابل جنیفر ساس از شورای دفاع از منابع ملی، یک گروه زیست‌محیطی آمریکا، اقدام دولت در انتشار این گزارش را با وجود فشار شرکت‌های شیمایی برای عدم انتشار آن تقدیر کرد.

این گزارش همچنین اسید‌های آریستولوکیک، که در برخی از گیاهان یافت می‌شود، رل یک سرطان‌زای شناخته شده خواند و ماده ضدقارچی کاپتافول، برخی از فیبرهای پشم و شیشه‌ای قابل استنشاق، کاربید کبالت- تنگستن، ریدلین و 0- نیتروتولوئن را به فهرستی اضافه کرده است که منطقا می‌توان انتظار داشت که سرطان‌زا باشند.

البته این گزارش تاکید می‌کند که قرار گرفتن ماده‌ای در این فهرست به خودی خود به معنای آن نیست که حتما سرطان ایجاد می‌کند.

مقدار و مدت قرارگیری در معرض آن ماده، حساسیت فرد به آن ماده از جمله عوامل متعددی هستند که تعیین خواهند کرد آیا فرد به سرطان مبتلا خواهد شد یا نه.

سلامت > عمومی – همشهری آنلاین

 


 

فرمالدئید در بیمارستانها 

 

فرمالدئید 

فرمالدئید یک گندزدایHigh Level است و به دو شکل گاز و مایع استفاده می شود. محلول آن فرمالین نام دارد که حاوی ۳۷% فرمالدئید است. محلول فرمالدئید باکتریوسیدال، توبرکولوسیدال، فانجی سیدال، ویروسیدال و اسپوروسیدال می باشد. بخار کم حرارت به همراه فرمالدئید به عنوان یک روش استریلیزاسیون با درجه حرارت پایین در بسیاری از کشورها خصوصاً اسکاندیناوی، آلمان و انگلستان استفاده می شود.

 

فرمالدئید در پوشاک و البسه 

 

ضرورت شستشوي لباس‌هاي نو قبل از پوشيدن

فرمالدئيد لباس‌هاي چيني 900برابر استاندارد است!


ترجمه: سميه مقصودعلي 

اگر گمان مي‌کنيد لباس نو لباس تميزي است که قبل از پوشيدن هيچ نيازي به شستشو ندارد، کاملا در اشتباه هستيد! پوشيدن لباس‌هاي نو بدون شستشوي اوليه مي‌تواند با احتمال ابتلا به برخي از بيماري‌ها همراه باشد. درماتيت تماسي از شايع‌ترين بيماري‌هاي پوستي است که يکي از علل بروز آن مواجهه پوست با ترکيب‌هاي حساسيت‌زا و محرکي است که در لباس‌هاي نو يافت مي‌شود. به همين دليل،‌ متخصصان توصيه مي‌کنند تمام لباس‌هاي نو، مخصوصا لباس‌هايي که در تماس مستقيم با پوست بدن هستند و لباس کودکان را قبل از استفاده بشوييد.

محققان دانشگاه کلمبيا در آمريکا به‌عنوان نتيجه بررسي‌هاي اخير خود اعلام کرده‌اند که رنگ‌ها و رزين فرمالدئيد که نوعي پليمر است و از چروک شدن لباس پيشگيري مي‌کند، از جمله ترکيب‌هاي حساسيت‌زاي شايع‌ در تمام لباس‌ها هستند که مي‌تواند عامل سوزش، خارش و التهاب پوست به‌خصوص در اندام‌هايي مثل گردن، ران پا، زير بغل و مچ پا باشد که تماس لباس و سايش در آنها بالاست.

رزين‌ فرمالدئيد يا اوره فرمالدئيد نوعي گاز است که در مواجهه با گرما سفت مي‌شود و از چروک شدن لباس‌هاي اتوشده پيشگيري مي‌کند. از اين گاز در لباس‌هاي صددرصد کتاني و لباس‌هايي که روي آن نوشته شده «نيازي به اتو ندارد» استفاده مي‌شود. اين گاز نه‌تنها حساسيت‌زاست بلکه مي‌تواند سرطان‌زا هم باشد.

در بيشتر کشورهاي دنيا براي استفاده از فرمالدئيدها حد و مرزي وجود دارد. در اروپا براي هر لباس ميزان فرمالدئيد نبايد از ppm‌30 بيشتر باشد اما بررسي‌هاي انجام‌شده نشان مي‌دهد در لباس‌هاي چيني ميزان فرمالدئيد براي هر لباس 900 برابر اين ميزان استاندارد است.

باکتري‌هايي که دست به دست روي لباس‌ها مي‌چرخند

غير از ترکيب‌هاي شيميايي بايد ميکرو‌ارگانيسم‌ها را هم در نظر گرفت. از زمان توليد پارچه تا زمان دوخت و دوز و بسته‌بندي و ارسال لباس‌ها، صدها دست با لباس برخورد دارد و باکتري‌هاي موجود در آنها روي لباس مي‌نشيند. حتي بعد از پرو نيز احتمال اينکه سلول‌هاي مرده پوست افراد يا ترکيب‌هاي عرقشان روي لباس و الياف آن باقي بماند، زياد است. غير از باکتري‌ها، ميکروارگانيسم‌هايي را که از طريق حشرات و حيوانات در انبار ممکن است به لباس منتقل شود نيز نبايد فراموش کرد.

آيا تمام لباس‌هاي نو نياز به شستشو دارند؟

متخصصان توصيه مي‌کنند تمام لباس‌هاي نو چه پيراهن مجلسي چه بلوزهاي پشمي را قبل از پوشيدن بشوييد زيرا تمام لباس‌ها، آلوده به ترکيب‌هاي شيميايي هستند که براي سلامت مضرند. از جمله اين ترکيب‌ها که حين توليد پارچه و دوخت و دوز به الياف اضافه مي‌شود، مي‌توان به کلر اشاره کرد که بسيار آلرژي‌زاست. حتي در لباس‌هاي بچگانه ترکيب‌هاي فتالات يافت شده است. فتالات‌ها مخصوصا روي نقاشي‌ها و طرح‌هاي چسبيده روي لباس کودکان وجود دارد و از آنجا که کودکان دست و لباس‌هاي خود را به دهان مي‌برند، مي‌تواند محرک و خطرناک باشد. حتي در صنعت براي توليد لباس‌هاي سفيد ساده از آلکالين استفاده مي‌کنند که ترکيبي سمي است. استفاده از برخي ترکيب‌ها مثل رنگ‌هاي ازونيک يا نونيلفنول‌ها در اروپا ممنوع است اما در کشورهايي نظير چين استفاده مي‌شود. هرچه يک لباس را بيشتر به تن داشته باشيد احتمال جذب اين ترکيب‌ها از طريق پوست افزايش مي‌يابد. تعريق نيز باعث خروج بيشتر ترکيب‌هاي سمي از پارچه مي‌شود و پوست مرطوب نيز ترکيب‌هاي سمي را بيشتر به خود جذب مي‌کند. خوشبختانه تمام اين ترکيب‌ها با شستشوي لباس با مواد شوينده پاک مي‌شود به همين دليل توصيه مي‌شود لباس‌هاي نو مخصوصا لباس‌هاي کودکان و لباس‌هاي زير و لباس‌هاي خواب را حتما قبل از پوشيدن بشوييد.

آيا بعد از پوشيدن لباس خارش مي‌گيريد؟

مواد شوينده، به‌خصوص پودرها، ترکيب‌هاي آلرژي‌زايي از جمله بيوسيد دارند که مي‌تواند باعث التهاب و تحريک پوست شود. محققان توصيه مي‌کنند اگر به آلرژي‌هاي پوستي مبتلا هستيد يا پوست حساسي داريد، از مواد شوينده خنثي و طبيعي مثل صابون‌هاي برگردان استفاده کنيد. اگر از مواد شوينده شيميايي استفاده مي‌کنيد، سعي کنيد بيش از اندازه توصيه شده روي بسته‌بندي، از آن استفاده نکنيد و لباس را خوب آب بکشيد تا ترکيب‌هاي ماده شوينده در آن باقي نماند. در ماشين لباسشويي نيز مي‌توانيد برنامه آبکشي اضافه را انتخاب کنيد. براي لباس کودکان اگر از ماشين استفاده مي‌کنيد، از ميزان مناسبي مواد شوينده استفاده کنيد و از برنامه دور تند و شستشوي سريع استفاده نکنيد. اگر پوست نوزاد حساس است، لباس‌ها را در دست و با صابون برگردان بشوييد و خوب آب بکشيد. تا جاي ممکن بهتر است از نرم‌کننده‌ها استفاده نکنيد زيرا اين مواد حاوي ترکيب‌هاي به شدت آلر‌ژي‌زا و حاوي اسانس‌هايي هستند که براي تنفس کودکان مضر است. براي نرم شدن لباس‌ها به جاي نرم‌کننده‌هاي شيميايي بهترين گزينه استفاده از سرکه سفيد و اسانس‌هاي گياهي است.

منبع: Top santé

شستشوي اوليه لباس با آب سرد و سرکه

بسياري از افراد تمايلي به شستن لباس‌هاي نو ندارند زيرا معتقدند شستشوي لباس باعث تغيير رنگ و کهنگي آن مي‌شود. براي آنکه رنگ لباس ثابت شود قبل از شستشو آن را در آب سرد بخيسانيد و کمي سرکه سفيد به آن اضافه کنيد. به برچسب روي لباس هم توجه کنيد و براساس نمادهايي که قيد شده مثل اينکه در آب چند درجه قابل شستشو است، لباس را بشوييد.

نگاه متخصص پوست

دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده

رئيس مرکز تحقيقات سلول‌هاي بنيادي

بيماري‌هاي تاناکورا

تاناکورا، فريپري، يوگويوگو و عناويني مانند اينها در واقع لباس‌هاي استفاده شده و دست دومي هستند که از کشورهاي مختلف جمع‌آوري مي‌شوند و با قيمت پايين‌تري به فروش مي‌رسند. اين لباس‌ها معمولا يا در مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي خاص يا در سبدي کنار خيابان روي هم انباشته و به فروش گذاشته مي‌شوند. بررسي‌هاي انجام‌شده روي اين لباس‌ها نشان داده که آنها مي‌توانند منبع انتقال بيماري‌هاي عفوني از جمله گال، سيفيليس، سوزاک، هپاتيت A و C باشد. اين لباس‌ها ممکن است به عوامل باکتريايي يا قارچ‌هايي آلوده باشند که باعث بروز شپش عانه و بدن، ساس و عفونت قارچي تينا مي‌شود. افرادي که اين لباس‌ها را مي‌فروشند و کساني که مي‌خرند، هيچ‌يک از وضعيت سلامت صاحبان قبلي اين لباس‌ها باخبر نيستند. متاسفانه پوست مرده افراد تا مدت‌ها روي لباس مي‌ماند و لباس‌هاي دست دوم عامل مهمي در بروز بيماري زردزخم هستند. حتي اين لباس‌ها مخصوصا لباس‌هاي زير گاهي به قارچ‌هايي آلوده هستند که باعث بروز بيماري‌هاي جنسي قابل‌انتقال مي‌شود. براي پيشگيري معمولا 2 راه‌حل پيشنهاد مي‌شود؛ اگر لباس دست دومي مي‌خريد، آن را بجوشانيد يا در دماي حداقل 60 درجه بشوييد و اتو بزنيد. استفاده از پاک‌کننده‌هاي شيميايي الزامي است. حتي داخل کفش‌ها را بايد کامل شست و لباس‌ها را قبل از پوشيدن برگرداند و کامل بررسي کرد اما راه‌حل بهتر اين است که اصلا اين نوع لباس‌ها را خريداري نکنيد زيرا برخي ميکروب‌ها به افزايش دما و حرارت هم مقاومند. برخي حتي با حرارت ديدن مقاوم‌تر مي‌شوند و مي‌توانند به راحتي وارد بدن شوند و بيماري‌زا باشند.


محصولات کارخانه صنایع شیمیایی فارس 

استفاده از انواع چسب های فرمالدئید در صنایع چوب 

کاربردها:چسب مایع اوره فرمالدئید در تولید تخته‌چندلایی و نئوپان و صنعت چوب به کار برده می‌شود.

شرایط نگهداری:مدت نگهداری فرمالدئید مایع در دمای 25 درجه سانتیگراد 30 روز می باشد.

بسته بندی:بسته بندی: در بشکه های پلی‌اتیلینHDPE) 220) لیتری و تانکرهای 20000 لیتری.

مشخصات توضیحات
شکل ظاهری
درصد جامدات، وزنی 65 -62 %
گرانروی در 25درجه سانتیگراد 450 – 250
فرمالدئید آزاد (حداکثر) 0/6 %
pH  در 25 درجه سانتیگراد (حداقل) 9 – 7/5
چگالی نسبی در 20 درجه سانتیگراد 0/05 ± 1/275
عمر مفيد در ظرف سرباز در 25 درجه سانتیگراد با هاردنر(حداقل) 6 ساعت
زمان ژل شدن در100 درجه سانتیگراد  با هاردنر ( حداکثر) 45 ثانیه
نسبت رقیق سازی با آب 2

 

رزین آغشته‌سازی اوره فرمالدئید

Urea Formaldehyde Laminating Resin

کاربردها:این رزین برای تقویت مقاومت تخته های نئوپان در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی به کار می‌رود. کاغذهای تزیینی غوطه ور شده دراین  رزین را پس از خشک شدن بر روی نئوپان می‌چسبانند. این محصول بنا به نیاز مشتری در دو نوع مایع و پودری ساخته میشود.

این محصول به عنوان چسب شفاف نیز به کار برده میشود.

شرایط نگهداری:زمان نگهداری در 25 درجه سانتیگراد 4 ماه می باشد.

بسته بندی:عرضه در بشکه‌های 30 لیتری HDPE ، و تانکرهای 20000 لیتری

توضیحات مشخصات
خصوصیات ظاهری مایع بی رنگ و شفاف
گرانروی در 25 درجه سانتیگراد – cp 100 – 80
pH  در 25 درجه سانتیگراد 9 – 7/5
وزن مخصوص در 20 درجه سانتیگراد 0/01 ± 1/200
زمان ژل شدن در 100 درجه سانتیگراد با هاردنر (حداکثر) 35-45 ثانیه
درصد جامدات وزنی 52 – 48 %

 

 

چسب اوره فرمالدئید پودری (نوع E1)

(UF Glue Powder (Grade E1

کاربردها:پودر چسب اوره فرمالدئید در تولید تخته چندلایی، نئوپان، وسایل منزل و غیره به کار میرود.

این پودر به سادگی با آب مخلوط شده و به عنوان چسب مایع استفاده میشود. این چسب نسبت به دیگر چسب‌ها، آزادسازی فرمالدئید پایین‌تری داشته و با استانداردهای E1 اروپا مطابقت دارد .

شرایط نگهداری:مدت نگهداری چسب پودری در دمای 25 درجه سانتیگراد 9 ماه می باشد.و زمان قابل استفاده از چسب مایع در همین دما 4 روز است .

بسته بندی:کیسه های 25 کیلویی پلی پروپیلن

توضیحات مشخصات
پودری
شکل ظاهری پودر جریان آزاد سفید
وزن مخصوص 0/05 ± 0/5 gr/cm3
درصد رطوبت (حداکثر) 2 %
محلول 50% (چسب مایع نسبت یک به یک)
گرانروی در 25 درجه سانتیگراد  cp 100- 200  
فرمالدئید آزاد (حداکثر) 0/4 %
pHدر  25 درجه سانتیگراد (حداقل) 8/5 – 7
چگالی نسبی در 20 درجه سانتیگراد 1/200±0/05
زمان ژل شدن در 100درجه سانتیگراد با هاردنر ( حداکثر) 180 ثانیه

 

 

چسب اوره فرمالدئید پودری (نوع E2)

(UF Glue Powder (Grade E2

کاربردها:پودر چسب اوره فرمالدئید در تولید تخته چندلایی، نئوپان، وسایل منزل و غیره به کار میرود. این پودر به سادگی با آب مخلوط شده و به عنوان چسب مایع استفاده میشود.

شرایط نگهداری:مدت نگهداری چسب پودری در دمای 25 درجه سانتیگراد 9 ماه می باشد. و زمان قابل استفاده از چسب مایع در همین دما 7 روز است .

بسته بندی:کیسه های 25 کیلویی پلی پروپیلن

توضیحات مشخصات
پودری
شکل ظاهری پودرسفید
جرم حجمی gr/cm3 0/05 ± 0/5
درصد رطوبت (حداکثر) وزنی 2 %
محلول 50% (چسب مایع نسبت یک به یک)
گرانروی در 25 درجه سانتیگراد – cp 200 – 100
فرمالدئید آزاد (حداکثر) ورنی 1 %
pHدر  25 درجه سانتیگراد (حداقل) 8/5 – 7
چگالی نسبی در 20 درجه سانتیگراد 1/200±0/05
زمان ژل شدن در 100درجه سانتیگراد با هاردنر ( حداکثر) 45 ثانیه

 

رزین آغشته‌سازی ملامین فرمالدئید

Melamine Formaldehyde Laminating Resin

کاربردها:این رزین برای تقویت مقاومت تخته های نئوپان در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی به کار میرود کاغذهای تزیینی غوطه ور شده در رزین را پس از خشک شدن بر روی نئوپان می‌چسبانند. این محصول بنا به نیاز مشتری در دو نوع مایع و پودری ساخته میشود.

شرایط نگهداری:زمان نگهداری این محصول در 25 درجه سانتیگراد 2 هفته می باشد.

بسته بندی:عرضه در بشکه‌های 30 لیتری HDPE ، و تانکرهای 20000 لیتری

توضیحات مشخصات
خصوصیات ظاهری مایع بی رنگ و شفاف
گرانروی در 25 درجه سانتیگراد – cp 40 – 20
pH  در 25 درجه سانتیگراد 10 – 9
وزن مخصوص در 20 درجه سانتیگراد 0/02 ± 1/220
زمان ژل شدن در 100 درجه سانتیگراد با هاردنر (حداکثر) 70-80 ثانیه
درصد جامدات وزنی 52 – 48 %

 


سرطان خون

WhatsApp us